PBT-prepreg in 13 stappen...

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Oktober 07, 2007, 15:16:52
edit2Rapporteer  
Dudes,

Zojuist weer een PBT-prepregje gelost. En ik moet zeggen wederom een retestrak resultaat ThumpsUp.

PBT is lastig te vacumeren omdat het materiaal door de hittebehandeling tijdens het sublimatieproces inwendige spanningen heeft opgebouwd, wat weer tot "bubbels" resulteert. Vandaar dat het epoxylaminaat nodig is om deze inwendig spanningen weg te krijgen.

Nu we massaal met PBT gaan werken hier de manier hoe ik het doe:

Lamineren:
1) Verwijder alle stofjes van de vlakke maltafel (of rockertafel);
2) Plak het PBT aan de randen vast met schilderstape zodat er geen epoxy onder kan komen;
3) Lijmvlak ontvetten met MP-reiniger;
4) Lamineren van glasweefsels;
5) Laminaat afdekken met Peelply;
6) Het Peelply afdekken met gaatjesfolie en breather;
7) Vacuumrubber vastplakken en zuigen maar....(tot 70% vacuum);
8) Rol met een deegroller eventuele materiaalspanning van het PBT weg;

Lossen:
9) Verwijder de breather en gaatjesfolie;
10) Knip het overhangende weefsel, peelply netjes weg zodat je strakke randen krijgt;
11) "Peuter" aan een hoekje om het peelply los te krijgen;
12) Leg de prepreg op een "schoon" stuk tapijt tegen het krassen;
13) Scheur voorzichtig het peelpy van het laminaat;

Viola, hier is het resultaat (grinnik_kitesmiley) :


Arnie26736

Berichten: 790
Antwoord #1 Oktober 07, 2007, 15:45:47
edit2Rapporteer  
Tis wel rete strak hoor. Echt netjes!
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #2 Oktober 07, 2007, 16:08:48
edit2Rapporteer  
Geinige ruitjes Leon ThumpsUp En superstrak idd.

2 vraagjes:

* Wat bedoel je met gaatjes folie?

* Zou je peelply 2 x kunnen gebruiken of is dat verkeerde zuinigheid?

Mzzl Joost
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Oktober 07, 2007, 16:23:29
edit2Rapporteer  
Ruitjesontwerp is voor Nick (Spoon). Die gozer maakt hele gave designs!

Polyservice heeft sinds kort gaatjesfolie in hun assortie, dus ik dacht ff proberen (grinnik_kitesmiley).
Voorheen moest ik met veel lompe kracht de breather (tapijt) + peelply afscheuren.
Nu hoeft dat niet meer, het tapijt gaat er moeiteloos vanaf, zodat het peelpy makkelijker af te scheuren is....vandaar.

Echt een aanrader ThumpsUp
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #4 Oktober 07, 2007, 18:46:12
edit2Rapporteer  
Heyy,

Okay, das zeker een goede aanrader, want heb altijd zitten kl.ten met dat er af trekken,

Maar krijg je dan het zelfde resultaat...????

En die gaatjes folie is puur dat de lucht nog wel door de folie heen kan en dat de breather blijft doen waarvoor hij er is...????

Maar ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze op de inpak afdeling van die rollen (krimp) folie gebruikten, deze gebruikte ze voor insealen, eerst werd het opjeckt in geseld met deze folie en daarna ging hij door een soort open oven, en dan kwam het folie er strak gespannen uit, dit was ook gaatjes folie, is dit iets...????

En is die folie los te krijgen, of zit het vast aan de breather, want dat het er aan vast zit ken ik wel...????

Hey en hoeveel is 70% vacuum ook al weer..is dat nou 700mbar...????

Krimpt het PBT trouwens al met de Pregreg maken...????

En je kan in princiepe ook gewoon Verdunde amoniak gebrukken om te ontvetten he...????(de PBT ontvetten..????)

Greetings...Pro KIter.... (hangloose_kitesmiley)
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Oktober 07, 2007, 19:16:53
edit2Rapporteer  
Arwin,

70% vacuum is 300 mbar t.o.v. absolute nulpunt (vacuum) oftewel -700 mbar onderdruk.
Trek je dieper vacuum (90%), dan wordt het laminaat te schraal.

I.d.d. lucht wordt door de gaatjes via de breather afgezogen. Het gaatjesfolie hecht niet aan epoxy, dus trek je het er soepel vanaf.

Ik heb geen ervaring met ammoniak als ontvetter.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #6 Oktober 07, 2007, 21:52:32
edit2Rapporteer  
Alles wat geen MP reiniger is laat een waas/laag achter op je PBT volgens de meneer van polyservice.
Zelfs thinner etc is niet 100% waas vrij. Daarom MP-reiniger.

Ik zou het er niet op gokken met ammoniak, en het stinkt ThumpsUp

Mzzl Joost
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #7 Oktober 08, 2007, 03:14:35
edit2Rapporteer  
amoniak gebruik ik altijd met verven en lijmen en t geeft tot nu toe goed resultaat! wel ff goed verdunne met water en ff laten uitdroge voordat je t gaat verwerke dan... (dus bijv. hout insmere met water/amoniak (soms heet t amonia, is praktisch t zelfde) en dan ff w8te tot t droog oogt, spul verdampt in max 2 min
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 Oktober 08, 2007, 13:14:29
edit2Rapporteer  
Hier weer een!

Bytheway...als je op een hoekje gaat pielen om het peelply eraf te scheuren, wees er wel zeker van dat je niet het laminaat eraf trekt..... schater
Remko

Berichten: 146
Antwoord #9 Oktober 08, 2007, 13:56:25
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf niet zo'n bouwer maar ik lees jullie bouwbeschrijvingen graag. Zomaar een ingevinkje voor het lospeuteren van het hoekje van de peelply. Is het geen idee om op een hoekje een stukje tape op je peelply te plakken op het contactvlak tussen je laminaat en je peeply. Plastic (inpak) tape hecht niet aan je laminaat en hierdoor heb je altijd al een los hoekje peelply. Hiermee kan je het risico dat je je laminaat van je PBT peutert elimineren. Just my 2ct's
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.