Persen?

roelvdgun

Berichten: 591
Januari 29, 2008, 21:32:14
edit2Rapporteer  
Hallo,
ik studeer zelf Werktuigbouwkunde (IPD) voor het eerste jaar en heb laatst ook een lesje gehad over vacuum en persen, nou hoorde ik laatst ook van iemand dat je met persen veel meer druk kan uitoefenen dan met een vacuum tafel.
waarom gebruiken de meeste dan toch vacuum tafels? als je een mal van MDF maakt (boven en onder) en die dan samenperst dmv gewicht en spanbanden kan je toch een veel grotere persdruk berijken?

het is mischien wel wat moeilijker om een pers te maken die goed aansluit op het boardje, maar dat lijk mij opzich geen groot probleem?
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #1 Januari 29, 2008, 22:45:48
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de druk die je bij vacuüm kan bereiken meer dan genoeg. Volledig vacuüm zorgt voor een druk van 1kg / cm2. Nu haal je dat niet, maar je komt aardig in de buurt. Das voldoende en veel makkelijker dan een pers maken.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #2 Januari 29, 2008, 23:03:33
edit2Rapporteer  
de krachten met persen worden dusdanig groot dat je je maltafel uit model perst.. een gewon trespa tafeltje is niet zo sterk en vacuum is gemakkelijker...

leonb heeft deze ambities ooit wel gehad maar heeft het plan laten varen...
GjT

Berichten: 281
Antwoord #3 Januari 30, 2008, 00:01:53
edit2Rapporteer  
Ik zou je lesje over vacuum en persen nog maar eens over doen, dan kun je je eigen vraag beantwoorden. Of misschien een andere opleiding kiezen  schater

Vacuum is een relatief gemakkelijk manier om de luchtdruk te gebruiken als pers:
luchtdruk: +/-1bar = 100.000Pa = 100.000N/m2. Bij een persoppervlak van een halve vierkante meter komt dit overeen met een kracht van 50.000 N. Wat op aarde oveenkomt met ongeveer 5000kg, netjes gedistribueerd over het oppervlak van je board.