Persen?

roelvdgun

Berichten: 591
Januari 29, 2008, 21:32:14
edit2Rapporteer  
Hallo,
ik studeer zelf Werktuigbouwkunde (IPD) voor het eerste jaar en heb laatst ook een lesje gehad over vacuum en persen, nou hoorde ik laatst ook van iemand dat je met persen veel meer druk kan uitoefenen dan met een vacuum tafel.
waarom gebruiken de meeste dan toch vacuum tafels? als je een mal van MDF maakt (boven en onder) en die dan samenperst dmv gewicht en spanbanden kan je toch een veel grotere persdruk berijken?

het is mischien wel wat moeilijker om een pers te maken die goed aansluit op het boardje, maar dat lijk mij opzich geen groot probleem?
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #1 Januari 29, 2008, 22:45:48
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de druk die je bij vacuüm kan bereiken meer dan genoeg. Volledig vacuüm zorgt voor een druk van 1kg / cm2. Nu haal je dat niet, maar je komt aardig in de buurt. Das voldoende en veel makkelijker dan een pers maken.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #2 Januari 29, 2008, 23:03:33
edit2Rapporteer  
de krachten met persen worden dusdanig groot dat je je maltafel uit model perst.. een gewon trespa tafeltje is niet zo sterk en vacuum is gemakkelijker...

leonb heeft deze ambities ooit wel gehad maar heeft het plan laten varen...
GjT

Berichten: 281
Antwoord #3 Januari 30, 2008, 00:01:53
edit2Rapporteer  
Ik zou je lesje over vacuum en persen nog maar eens over doen, dan kun je je eigen vraag beantwoorden. Of misschien een andere opleiding kiezen  schater

Vacuum is een relatief gemakkelijk manier om de luchtdruk te gebruiken als pers:
luchtdruk: +/-1bar = 100.000Pa = 100.000N/m2. Bij een persoppervlak van een halve vierkante meter komt dit overeen met een kracht van 50.000 N. Wat op aarde oveenkomt met ongeveer 5000kg, netjes gedistribueerd over het oppervlak van je board.

Als je wilt verbeteren moet je hier dus overheen. Ga maar eens na wat voor constructie je hiervoor nodig hebt om A: de sluitkracht op te vangen en B: de kracht netjes te distribueren over je boardje.

GjT
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #4 Januari 30, 2008, 05:24:14
edit2Rapporteer  
ohw hm zie je punt idd,

ik had het van een klasgenoot die racefiets frame's maakt van carbon, die zei dat persen de perfecte manier was, maar met 5000kg op een boardje moet dat ook wel genoeg zijn lijkt mij!
Wacko²

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #5 Januari 31, 2008, 02:43:16
edit2Rapporteer  
Ja, en meer is ook niet altijd beter. Indien men te hard perst krijg je een te droge laminatie. Dus te weinig hars op je laminatie wat een slap boardje als gevolg heeft. ThumpsUp
Vandaar dat de meeste zelfbouwers hun prepregs ook vacuumeert op 75% en de boardjes zelf op 95%.

Zeg ik dit goed LeonB? Joepie
jorden

Berichten: 70
Antwoord #6 Januari 31, 2008, 02:48:23
edit2Rapporteer  
werktuigbouwkunde???
dit krijg ik met natuurkunde in het derde loser
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #7 Januari 31, 2008, 05:56:57
edit2Rapporteer  
ik heb dat nooit met natuurkunde gehad hoor! maar heb met vacuum en dat soort dinge weinig verstand:$
Otto

Berichten: 416
Antwoord #8 April 02, 2008, 17:39:29
edit2Rapporteer  
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #9 April 02, 2008, 20:04:57
edit2Rapporteer  
een ander voordeel van vacuum is dat je geen tot weinig last hebt van luchtbellen in je laminaat.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.