Micky

|
wil je niet betalen dan vaar je maar ergens anders het is niet heel ingewikkeld hoor
Da's een enge uitspraak / helemaal op bevrijdingsdag....... Jammer van nu en dan maar hopen dat er een dag komt dat je zoiets snapt.  Maar als je daar niet vandaan komt of geen lid wilt zijn.. vind ik het echt een beetje onzinng.. tenzij het privé terrein is... afgebakend en alles.
is gewoon ONS strand hoor volgens de NL wetgeving is het strand van ons allemaal. Iets is verboden of iets is toegestaan. Dat geldt op het strand voor alle Nederlandse burgers. Burgerlijk Wetboek 5 (BW5) Artikel 26 | BW5, Boek 5, Titel 3 De stranden der zee tot aan de duinvoet worden vermoed eigendom van de Staat te zijn.
Op het moment dat het gebruik ( voor welk doeleinde dan ook ) direct gekoppeld wordt aan een lidmaatschap (van welke organisatie dan ook) spreek ik in deze van "enge praktijken" .
Tjeemig Tom, dat juist jij zo dom moet reageren????? Jij die altijd bezig bent met het "open" houden van JOUW geliefde kitespot! Dit doe je door Oosterbuuren de juiste kant op te sturen (yep, het is bevrijdingsdag), mensen niet te laten starten in de zwemmerszone, ze uit het vogelgebied te houden enz..... Snap juist jij dan niet dat ONS strand idd ONS strand is (en dus van iedereen) en er dus ook daar (zeker in de zomer) veel, heel veel mensen lopen, liggen, staan, zwemmen.....Wel eens op een mooie zomerdag naar bijv. Scheveningen, Zandvoort enz. geweest. Gaat leuke taferelen opleveren als elke kiter willekeurig zijn kite gaat oplaten.....  Misschien voor jou een heel ver van je bed show(de Nederlandse kust) maar ik ben juist blij dat er bepaalde kite-clubs en zone's zijn zodat er op een veilige manier onze sport beoefend kan worden. Dat deze club's een bijdrage vragen om gebruik te maken van "hun" spot is meer dan realistisch. Ze betalen pacht aan de gemeente en voor dat ze dit "mogen" doen gaat er ook nog een hoop overleg met de gemeente aan vooraf of er uberhaupt wel gekite mag worden op dat stuk strand. Gr, Mick
|
|
|
R@bert

|
Ben zelf lid van Airtime, en dat kost me 6 tientjes per jaar. Als je geen lid daar bent kan je daglid worden voor 2 euro dus de kosten zijn t ook niet. Het is denk wel belangrijk dat onze geliefde sport toch enigszins gereguleerd wordt, vooral op drukke publieke plekken zoals t strand, want wees nou eerlijk...we willen toch onze sport kunnen blijven beoefenen en niet weer in t nieuws komen door een of andere jan l.l die een paar strandtenten meeneemt na t oplaten van zn kite!! Airtime is dit verplicht tegenover de gemeente om dit te reguleren, en er wordt ook regelmatig gechecked door de lokale instanties..goede zaak volgens mij
grtz R@
|
|
|
Geronimo79

|
das iets minder dan 110 euro per jaar.. en die 2 euro.. ach jah.. als je dan ook met een bootje gered kan worden.. lijkt et me niet heel slecht.. Denk zowieso wel dat zo'n club een goede zaak is.. maar verplicht... dat lijkt me niet.
|
|
|
Idefixe

|
Micky het is de manier waarop de materie benaderd wordt. Tjeemig Tom, dat juist jij zo dom moet reageren????? Jij die altijd bezig bent met het "open" houden van JOUW geliefde kitespot! Ik probeer mij in te zetten om het kitesurfen in heel NL voor iedereen mogelijk te houden. en dit dus absoluut niet alleen op de plaatsen waar ikzelf vaar.(ik ga nu overigens niet meteen "DOM" roepen, hoogstens "jammer"  ) Regulering is op een aantal plaatsen inderdaad noodzakelijk. Ik ben vaak genoeg aan het strand geweest om in te zien dat er (op een aantal locaties) zonder regulering niet verantwoord gekite kan worden. Als een gemeente in een A.P.V. stelt dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen om te mogen kitesurfen is dat jammer maar kun je aan de andere kant weer blij zijn dat er een mogelijkheid is om te kiten. Als echter het gebruik van een openbaar goed is gekoppeld aan het lidmaatschap van een vereniging vind ik dat een "enge" ontwikkeling. Nu is het het kitesurfen, morgen mag je alleen nog maar in zee zwemmen als je lid bent van de plaatselijke zwemclub, in de toekomst alleen nog mensen die lid zijn van een wandelvereniging op het strand? Wie legt waar de grens? Het kitesurfen onder bepaalde voorwaarden op een bepaalde locatie toestaan is logisch. Als de betreffende kitesurfclub door de gemeente "gemachtigd is" om ontheffingen uit geven ( tegen een redelijke onkostenvergoeding) is dat een goede zaak. Als het gebruik van een openbaar goed echter wordt gekoppeld aan het lidmaatschap van deze vereniging vind ik dat een slechte ontwikkeling. Dus nogmaals: regulering is ( spijtig genoeg) noodzakelijk! Dat je op een bepaalde locatie aan bepaalde voorwaarden moet voldoen ( nog steeds , zeer spijtig ) ook goed te begrijpen. Maar krijgen we in de toekomst langs alle stranden overal verenigingen die het alleenrecht hebben? en dat heeft allemaal niets te maken met de verenigingen zelf.
|
|
|
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
|
Ik heb ook een beetje moeite dat sommige spots aan de zee alleen toegankelijk zijn voor leden van een club. Aan de andere kant bittere noodzaak zoals in Noordwijk waarbij het helemaal verboden was als die club niet in de bres was gesprongen. In Wassenaar hetzelfde verhaal volgens mij. Het is gewoon jammer dat er nog genoeg kiters zich misdragen en alle veiligheid aan hun laars lappen. Zo word onze vrije sport gedwongen om gereguleerd te worden, met alle gevolgen van dien. Die club op Katwijk met €2,- is erg schappelijk. In het buitenland betaal ik meestal meer als het niet vrij is, want dat is het zeker niet altijd. JTS is volgens mij duurder plus ik vind Scheveningen als spot erg beperkt vanwege die strekdammen s'Gravenzande moet je toch wel lid zijn? Ben er zelf nooit wezen kiten, maar mijn locale shop komt daar en heb weleens gevraagd of dat zo is. Maar wie weet is dat ook al verandert.
|
|
|
Magic Hat
Geen avatar
|
Volgens mij heeft Morres Idefixe een goed punt. Er zijn twee oplossingen voor plekken waar volgens de gemeente alleen clubleden mogen kiten (iets wat dus volgens velen juridisch geen hout snijdt): 1 - er zijn dagontheffingen (dus geen daglidmaatschap) te verkrijgen bij de club (en de gemeente), tegen een redelijke vergoeding. 2 - een ieder kan bij het gemeentehuis een ontheffing verkrijgen, leden van de club verkrijgen een ontheffing als onderdeel van het lidmaatschap (zo gaat het op Terschelling).
Bij uitgifte kan dan nog gekeken worden naar de actuele situatie (bijvoorbeeld: oostenwind, geen ontheffingverlening, aanlandige wind, 50 ontheffingen, side-shore, 100 ontheffingen) als dat nodig is.
Zo voldoe je zowel aan rechtsgevoel, de wet en aan het verenigingsgevoel!
|
|
|
Idefixe

|
Volgens mij heeft Morres een goed punt. kan ik dan niet helemaal plaatsen. Voor de rest ga ik er wel helemaal in mee dan 
|
|
|
|
Gerrie

|
JTS is volgens mij duurder plus ik vind Scheveningen als spot erg beperkt vanwege die strekdammen
Jumpteam Scheveningen kost 55 euro voor een jaar. Het verhaal dat het ONS strand is, klopt overigens absoluut niet. Het strand is voor iedereen, behalve voor kitesurfers. Kitesurfen is in principe verboden in Nederland. Gelukkig zijn er enkele uitzonderingen mogelijk gemaakt door veel inzet van diverse verenigingen. Deze verenigingen hebben zich soms in allerlei bochten moeten wringen om hun spot open te houden, zoals bijvoorbeeld een daglidmaatschap. Ik denk dat we blij moeten zijn dat deze spots uberhaupt nog open zijn, want zonder daglidmaatschap bestond deze spot er niet eens meer.
|
|
|
Magic Hat
Geen avatar
|
@Gerrie: kitesurfen is niet verboden in NL. Op de gehele Noordzee, vaarroutes/haven ingangen uitgezonderd, is kitesurfen toegestaan. Door de BPR is kitesurfen uitgesloten op binnenwater (mits de BPR daar geldt) en op de waddenzee, tenzij er ontheffing verleend is.
Daarnaast zijn er kustgemeentes die een apv uitvaardigen voor strandgebruik. Je mag dus op sommige stranden niet kitesurfen om andere gebruikers niet te hinderen. Je mag daar dus wel op zee varen. In geval van nood mag je altijd "landen", normaal op- en neerlaten mag daar dus niet.
|
|
|
Idefixe

|
@Gerrie: kitesurfen is niet verboden in NL. Op de gehele Noordzee, vaarroutes/haven ingangen uitgezonderd, is kitesurfen toegestaan. Door de BPR is kitesurfen uitgesloten op binnenwater (mits de BPR daar geldt) en op de waddenzee, tenzij er ontheffing verleend is.
Daarnaast zijn er kustgemeentes die een apv uitvaardigen voor strandgebruik. Je mag dus op sommige stranden niet kitesurfen om andere gebruikers niet te hinderen. Je mag daar dus wel op zee varen. In geval van nood mag je altijd "landen", normaal op- en neerlaten mag daar dus niet.
en zo werkt dat...........
|
|
|
Gerrie

|
Je mag bijna op geen enkel strand kitesurfen. Ondanks de honderden kilometers strand in Nederland, mag je maar op een paar kilometer en dus een paar procent kiten. Er zijn slechts enkele tientallen plekken aan de kust waar je mag kiten. Inderdaad mag je wel een paar honderd meter uit de kust je kite oplaten en dan daar gaan varen. Dit lijkt me alleen niet zo praktisch
|
|
|
Gerrie

|
Ik heb net even de kitespots aan de kust, inclusief de wadden, geteld. Er zijn slechts 31 kitespots op meer dan 450 kilometer kustlijn.
Als een kitespot gemiddeld 150 m breed is, dan betekent dit dat het maar op 0,1% van de gehele kustlijn is toegestaan om te kitesurfen.
Dus dat je alleen op sommige stranden niet mag kitesurfen klopt absoluut niet, aangezien je op 99,9% van het strand niet mag kitesurfen.
Dus is er eerder sprake van een verbod op kitesurfen, dan dat het overal is toegestaan.
|
|
|
Geronimo79

|
ik lees en lees.. maar volgens mij MOET je niet lid zijn van een club om op die plekken te surfen...??? Maar voor die 2 euro.. jah.. das geen probleem lijkt me.. maar weigeren mogen ze dan ook niet lijkt me.
Vind het verder een top initiatief hoor zo'n club.. lijkt me erg leuk.. maar jah.. hier in grunn... heb je daar zo weinig aan.
|
|
|
michiel v geel

|
quote van de clubsite Zonder lidmaatschap is het niet toegestaan om op de spot van Airtime Katwijk te kitesurfen! je moet lid zijn anders is het niet toegestaan te kitesurfen op die spots. ben je niet lid zullen we je zeker vragen om daglic te worden, doe je dit niet dan word je inderdaat geweigerd. daglidmaatschap word dit jaar wel beperkt. slechts 3 keer per jaar per persoon.
|
|
|
Geronimo79

|
hebben ze dat recht dan? want dat is precies wat ik niet lees uit de bovenstaande stukkies.
|
|
|
Idefixe

|
laat ook maar......................
|
|
|
michiel v geel

|
het is niet belangrijk waar het recht is
het gaat erom dat jullie lopen te zagen over een spot waar het nu jaren goed gaat en waar jullie toch nooit komen. zouden jullie er wel komen dan zie je vanzelf hoe goed het werkt.
je moet niet over dingen gaan praten waar je de ballen verstand van hebt.
|
|
|
Morres

|
lekker 'kromme' uitspraak michiel
|
|
|
Idefixe

|
"krom"is echt heel zachtjes uitgedrukt dan......................
|
|
|
michiel v geel

|
yo gasten, julie maken grotere problemen als er eigenlijk zijn
nu ga ik weer lekker naar buiten en genieten van het mooie weer ipv op een forum te zitten
|
|
|
Lex

|
Blijf daar 
|
|
|
|
Geronimo79

|