Wat zijn goede lichtwindkites?

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #25 Mei 16, 2008, 03:04:49
edit2Rapporteer  
Precies dat bedoel ik. Ik vroeg niet naar een kite voor ultra lichte wind, maar gewoon lichte wind, 11 -15 knopen. Voor alleen cruisen doe ik het ook niet, ik wil springen. Ik weeg 75 kg min boardshort.
Ik heb de Contra 1 14 m gevaren en dat vond ik een zware bak, dan is de Flysurfer veel beter.

Overigens heb ik het idee dat je door veel sinussen en schijnbare wind creëren  minder hoogte loopt dan wanneer de kite stabiel staat, maar ik weet dat niet zeker. In ieder geval geldt dat hoe hoger de kite staat, hoe meer hij downwind trekt.

Wat vind jij snelle sle's en bows?

- Jelle
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #26 Mei 16, 2008, 03:08:12
edit2Rapporteer  
Je kan de Contra 1 niet vergelijken met de Contra 3.
Is een totaal andere kite.
Kijk eens of je hem kan testen je zult versteld staan
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #27 Mei 16, 2008, 03:19:13
edit2Rapporteer  
Overigens heb ik het idee dat je door veel sinussen en schijnbare wind creëren  minder hoogte loopt dan wanneer de kite stabiel staat, maar ik weet dat niet zeker. In ieder geval geldt dat hoe hoger de kite staat, hoe meer hij downwind trekt.


Hoe lager de kite staat bedoel je denk ik.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #28 Mei 16, 2008, 03:45:01
edit2Rapporteer  
Precies dat bedoel ik. Ik vroeg niet naar een kite voor ultra lichte wind, maar gewoon lichte wind, 11 -15 knopen. Voor alleen cruisen doe ik het ook niet, ik wil springen. Ik weeg 75 kg min boardshort.
Ik heb de Contra 1 14 m gevaren en dat vond ik een zware bak, dan is de Flysurfer veel beter.

Overigens heb ik het idee dat je door veel sinussen en schijnbare wind creëren  minder hoogte loopt dan wanneer de kite stabiel staat, maar ik weet dat niet zeker. In ieder geval geldt dat hoe hoger de kite staat, hoe meer hij downwind trekt.

Wat vind jij snelle sle's en bows?

- Jelle

Als je constant moet sinussen dan staat er gewoon te weinig wind. Met Bows en SLE´s is het een kwestie van 1 x sinussen om boardsnelheid te krijgen, en kan je de kite daarna parkeren omdat je dan op snelheid bent. Door die snelheid creër je een snellere luchtstroom over het doek (schijnbare wind) Bows en SLE lopen ook makkelijker hoogte dan C´s, dus als je de kite eenmaal kan parkeren op 10 dan loop je al aardig hoogte.

Persoonlijk vind ik de Waroo 11 een erg lekkere lichtweer kite, die zich makkelijk kan meten met de lowend van elke 16 C. Zelfde voor Helix 12.  De 11 en 12 zijn alleen stukken speelser dan een 16 C, dus ook nog eens meer fun. Daarbij makkelijk te sinussen om ff op snelheid te komen of extra snelheid erin te pompen. Wel extenties om op minimaal 25 of 30 meter uit te komen in de 12 knopen.
Mijn mening is dat je met jouw gewicht zeker niet groter dan een 11 of 12 SLE hoeft te gaan.

 
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #29 Mei 16, 2008, 03:53:35
edit2Rapporteer  
met 11-15 knopen kun je met een Fs Psycho III al stevig te keer gaan en dat geldt ook voor een hoop tubies. Toch?


Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #30 Mei 16, 2008, 04:13:44
edit2Rapporteer  
Overigens heb ik het idee dat je door veel sinussen en schijnbare wind creëren  minder hoogte loopt dan wanneer de kite stabiel staat, maar ik weet dat niet zeker. In ieder geval geldt dat hoe hoger de kite staat, hoe meer hij downwind trekt.


Hoe lager de kite staat bedoel je denk ik.


Nee ik bedoel hoger. Als je het van boven bekijkt, zie je het: staat je kite op 12 uur, dan trekt hij recht downwind. Als hij op 9 of 3 uur staat, trekt hij bijna halve wind (dwars op de wind) en dan zorgt het aankanten en sturen van je board ervoor dat je upwind gaat.
Maar dit is afgezien van de bewegingsrichting van de kite.
Waarom dacht jij lager?
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #31 Mei 16, 2008, 05:49:23
edit2Rapporteer  
Wat een gefuck gewoon keihard een X4 18 boeke man voor als je echt lowend wil Smiley
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #32 Mei 16, 2008, 05:58:58
edit2Rapporteer  
kan je niet gewoon een 13/14m SLE bow kite nemen? dan vaar je echt wel vroeg met jouw gewicht. Sorry dat ik weer over waroo begin, maar die ken ik gewoon het beste. iemand van 70 kg heb ik daar prima mee laten varen in een knoopje of 9/10. (13m) en sorry maar langzaam is die echt niet.

Maar goed andere merken hebben ook zo hun parade paardjes in die grotes. Naish Cult of Alliance zal echt niet slecht zijn, of Takoon Nova ehh 3 geloof ik. Bandit 13m zou ook kunnen. Ligt er maar net aan wat je verder zoekt in een kite.. maar 13 a 14 meter SLE/Delta/Bow/Ultra flat heb je genoeg lol mee in die wind.. evt kun je nog 1 stapje groter gaan.. 13/14/15m
Henning

Berichten: 581
Antwoord #33 Mei 16, 2008, 05:59:56
edit2Rapporteer  
Hmmm.. dan verkies ik de Flysurfer PsychoII 26, als het dan toch lomp moet...

@ kitesurfschool.org:

Hoe hou jij een kite recht in de powerzone? Vind dit soort redenaties een beetje vreemd voor een kitesurf leraar... op 12'o 'clock doet mijn kite bijna niks... op een beetje liften na misschien.

Een sinussende kite zorgt idd voor meer downwind-pull dit komt omdat een sinussende kite iets dieper het windvenster in staat itt tot een aan de rand van het windvenster hangende kite. Maar ik neem aan dat deze kennis ruimgoots aanwezig is.

Om het tr nog leuker te maken... gister met een Speed II 10 gevlogen...kon upwind varen onder een hoek van 45 graden :|
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #34 Mei 16, 2008, 14:42:28
edit2Rapporteer  
Overigens heb ik het idee dat je door veel sinussen en schijnbare wind creëren  minder hoogte loopt dan wanneer de kite stabiel staat, maar ik weet dat niet zeker. In ieder geval geldt dat hoe hoger de kite staat, hoe meer hij downwind trekt.


Hoe lager de kite staat bedoel je denk ik.


Nee ik bedoel hoger. Als je het van boven bekijkt, zie je het: staat je kite op 12 uur, dan trekt hij recht downwind. Als hij op 9 of 3 uur staat, trekt hij bijna halve wind (dwars op de wind) en dan zorgt het aankanten en sturen van je board ervoor dat je upwind gaat.
Maar dit is afgezien van de bewegingsrichting van de kite.
Waarom dacht jij lager?


Ik snap niet hoe je kite op 12 uur je downwind kan trekken?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 Mei 16, 2008, 15:02:57
edit2Rapporteer  
Als dat ding geen depower heeft, of het waait in het high-end kan dat helaas goed. Weet ik nog al te goed uit de tijd dat ik nog met C-shapes voer Tongue

Dan is de remedie idd. de kite laag houden, dus zijn verhaal klopt wel.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #36 Mei 16, 2008, 15:32:29
edit2Rapporteer  
edit...begrijp he tnog steeds niet?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #37 Mei 16, 2008, 17:11:28
edit2Rapporteer  
@ Henning: door je woordkeus "soort redenaties" enzo lijk je vervelend te doen. Ik ga er maar even van uit dat dat niet je bedoeling is.
Dan leg ik het nog eens uiit met de lijnen als je dat van de kite niet snapt. Bij kite op 12 zijn je lijnen downwind gericht. Van boven bezien, zodat je de verticale component eruitfiltert. Dus je lijnen trekken je downwind. Dat is als de kite stil staat.
Maar de kite beweegt ook. In zoverre als hij naar voren vliegt, dus halve wind / dwars op de wnid, trekt hij ook weer minder downwind.
Je merkt dat ook aan je slingerende koers als je flinkt sinust in lichte wind.


- Jelle
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #38 Mei 16, 2008, 17:41:56
edit2Rapporteer  
lache mensen wat een discussie;

- bij een kite op 12 uur: volgens mij staat de kite dan recht boven je........
  Met weinig wind dondert iedere kite dan gewoon uit de lucht.
  (en heb je nooit downwindpull)

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #39 Mei 16, 2008, 19:02:59
edit2Rapporteer  
Bij een kite op 12 ben je niet aan het varen.
Als je constant staat te sinussen is er gewoon niet voldoende wind of heb je de techniek nog niet in huis.
De definitie voor lowend voor mij is net hoogte kunnen houden en op dezelfde plek weer uit kunnen komen. Bij dat laatste is het overgens voor mij al bijna niet meer de moeite waard om het water op te staan tenzij ik al 2 weken niet meer heb kunnen varen.
Het moet natuurlijk wel fun blijven en alleen maar kunnen cruizen is voor mij geen fun meer. Dus de defenitie van lowend is ook nog eens erg persoonlijk.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #40 Mei 16, 2008, 20:15:42
edit2Rapporteer  
De definitie voor lowend voor mij is net hoogte kunnen houden en op dezelfde plek weer uit kunnen komen.

Yep, en ik krijg de indruk dat sommige mensen het kunnen planeren al als low-end zien Undecided
Wat bijvoorbeeld met een C-kite makkelijker gaat door de positie in het windvenster dan bij een SLE, terwijl je met de laatste met de juiste techniek veel sneller hoogte kunt houden.

Laatst weer aan den lijfe ondervonden met een TribalII 13m2 vs. mijn bandito 9m2. Die eerste trok met een flinke kracht maar hoogtelopen was niet te doen, mijn banditootje had weinig druk maar ik kwam wel hoger uit dan van waar ik vertrok Tongue
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #41 Mei 17, 2008, 06:07:04
edit2Rapporteer  
lache mensen wat een discussie;

Dan ben je de draad van de discussie kwijt.
Het ging niet over kiten met je kite op 12 uur, het ging over minder hoogte lopen als je veel moet sinussen en schijnbare wind creëren  en meer als de kite stabiel staat.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #42 Mei 17, 2008, 19:35:51
edit2Rapporteer  
7 a 8 knopen vaar je al met de Starkite 15 meter



www.ksna.nl
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.