Beginnen met Kiten

Surmaison

Geen avatar

Berichten: 3
Juli 05, 2008, 21:40:39
edit2Rapporteer  
Eey mensen,
Ik zit erover te denken om te gaan kiten.. Nou vraag ik me af wat ik dan het best aan kan schaffen, 2e hands of nieuw. Ik ben zo rond de 80 kg. Geen idee hoever lengte er toe doet.. maar ben ongeveer 1,93m. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
kiter.raphael

Berichten: 242
Logs: 0 | 38 uur
Antwoord #1 Juli 05, 2008, 21:50:54
edit2Rapporteer  
eerst een lesje nemen
voor jouw en onze veiligheid
en alles wat er te lezen valt over kitesurfen eerst lezen
is altijd makelijk
veel plezier     ThumpsUp
Surmaison

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #2 Juli 05, 2008, 21:52:50
edit2Rapporteer  
haha ik zie nu al een handige post die er al eerder stond.. ik weet niet of ik deze vraag nog weg kan halen.. njah bedankt iig
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juli 05, 2008, 22:56:53
edit2Rapporteer  
Surmaison, het helpt enorm als je een avatar van een leuke jonge vrouw hebt, dan wordt je geweldig geholpen. En als je daar te eerlijk voor bent kijk je in recente threads van anderen die zich voordoen als leuke jonge vrouwen!

On topic: het snelste ben je op de plank met een 11 (of 12m2) kite van 2006 of jonger, deze zijn veilig en vergevelijk ivgl oudere modellen: sneller leren, minder gevaar. reken 2e hands op ca. €350. let op slijtage van lijnen, toming, katrollen en bridles. reparaties in het doek kunnen geen kwaad. Als board, er zijn veel boards, zoek iets van 130x40, dat planeert snel en vaart makkelijk.
en doe een lesje! suc6!
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #4 Juli 06, 2008, 10:32:04
edit2Rapporteer  
On topic: het snelste ben je op de plank met een 11 (of 12m2) kite van 2006 of jonger, deze zijn veilig en vergevelijk ivgl oudere modellen: sneller leren, minder gevaar. reken 2e hands op ca. €350. let op slijtage van lijnen, toming, katrollen en bridles. reparaties in het doek kunnen geen kwaad. Als board, er zijn veel boards, zoek iets van 130x40, dat planeert snel en vaart makkelijk.
en doe een lesje! suc6!

Je hebt twee typenkites: een C en een bow (met toomlijnen op de kite). Met een bow leer je het snelste omdat deze meer depower heeft. Let er wel op dat deze geen zogenaamde 2:1 setup heeft, nml. katrollen op de bar (vbl de volgende zou ik niet aanraden: naish boxer 2007, naish helix, bepaalde cabrinha, Slingshot turbo diesel etc.).

Wel goede bows zijn:
Een best waroo 2007 11m2 is bv een zeer goede keuze: dar heb je heel lang plezier mee. Een gaastra jekyll ook, north rebel, evt. north rhino 2007 en later.
Vermoedelijk zijn de oude C-shapes wat goedkoper: bv een North vegas 2006/2007, Gaastra max, Slingshot fuel (wel 2007 of later) en ongetwijfeld meer...

[de fone bandit, North evo en Naish Sigma shapes (zoals helix etc) zou ik niet direct doen. De Delta shape en sigmas zijn toch wat anders dan regulier. Begin gewoon regulier en kijk daarna rond]

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juli 06, 2008, 10:40:22
edit2Rapporteer  
Frank, wat een stellingname, als je een beperkt budget hebt kan je prima leren kiten met een crossbow, Boxer SLE, Shockwave, turbodiesel etc! een beetje bardruk kan totaal geen kwaad en als je weet waar je op moet letten  en onderhoud pleegt kan je er heerlijk mee varen.

iedere kite die easy relaunched, ruime depower heeft en stabiel  vaart is geschikt om het mee te leren, en dat zijn er tientallen.

Of zit je de boel hier ff op te fokken, dat is ook welkom zo nu en dan schater
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #6 Juli 05, 2008, 19:27:12
edit2Rapporteer  
Offtopic maar desondanks

een beetje bardruk kan totaal geen kwaad en als je weet waar je op moet letten  en onderhoud pleegt kan je er heerlijk mee varen.

Of zit je de boel hier ff op te fokken, dat is ook welkom zo nu en dan schater

Nee, dat is mijn ervaring met 2:1. Mijn eerste kite was 2:1 en het ding ligt nu in de hoek.

Ik vind het niet fijn sturen en de bar druk is over het algemeen hoog. Prima als je niks anders gewend bent, maar na een dag varen is de lol erdan wel af. niks beters dan met 1 handje in het water cruisen. zeker als je dan een kite vaart met 1:1 setup dan is dat een verademing. Dus kies gewoon 1:1. Dan kun je later altijd nog 2:1 kiezen.

Er zijn niet voor niets meer kites met 1:1 dan 2:1.


El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Juli 05, 2008, 19:33:22
edit2Rapporteer  
dat klopt, en bij de kites die ik had kon je 'm gewoon omstellen van 2:1 naar 1:1, ik heb van allebei de standen plezier gehad, 1:1 was uiteindelijk natuurlijk super.
Maar om al die kites meteen te diskwalificeren is te kort door de bocht.
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #8 Juli 05, 2008, 19:55:03
edit2Rapporteer  
Als je les neemt kan je mss ook aan de instructeur wat tips vragen ivm maat kite, type (box/sle, c-kite, en alle andere varianten).
Een boardja van 130x40 zou idd goed moeten zijn.
Kijk eens rustig op 2ehandsmarkt of naar modellen van 2007 (2006), en je moet wel iets vinden voor een goed prijsje.
Oja lees vooral veel hier op het forum, kan je veel van leren! ThumpsUp
Surmaison

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #9 Juli 05, 2008, 20:54:35
edit2Rapporteer  
Zal ik zeker doen... iig bedankt allemaal!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.