windhozen!!

pimpoldi

Berichten: 818
Oktober 18, 2008, 20:24:31
edit2Rapporteer  
yo! wij waren vandaag aan het kiten op langevelderslag, en toen wij aankwamen zagen wij een windhoos over het strand gaan! wij denken van.. woow! ziek! Daarna hebben wij een tijdje gewacht tog de lucht weer een beetje betrouwbaarder werd, en zijn het water opgegaan.

Na een tijdje varen, viel de wind een beetje weg, we moesten blijven sinussen met onze 12 meter!
daarna kwam er een hele sterke vlaag. ik zat op het water, en ging ineens super hard, heb gelijk me kite naar het water gestuurd en de vlaag was gelijk weer over!

ik ben rustig naar de kant gegaan, en zat achter me te kijken of ik mijn maatje nog kon zien. Ineens zag ik zijn kite liggen op het water. de strandwacht had het ook al gezien, en toen ik aan de kant zat, zag ik dat mijn maat al bijn zijn kite was en dat hij al bezig was om naar de kant terug te komen. ik denk.. niks aan de hand, maar wat er dus egt is gebeurd was wel even schrikken..

hij vertelde mij dat hij recht in een windhoos zat, en dat toen de wind wegviel, zijn kite uit de lucht viel. vlak voor dat hij het water raakte kwam er een windhoos en pakte de kite mee en mijn maat werd ongeveer 10 meter hoog de lucht in gesleurd. daarna hoorde hij een paar knallen en smakte op de grond.

op de kant aangekomen hebben wij de grote wirrewar van lijnen uit elkaar gehaald en zagen dat er 1 stuurlijn , 2 powerlijnen en een depowerkoord gewoon gebroken waren.

met mijn maatje gaat et verder goed! hij heeft verder niks alleen een beetje last van zijn rug en van zijn wang....

komen die windhozen vaker voor in nederland, en hoe kan je ongeveer zien dat ze eraan kome???

groeten pim!
*Maximus*

Berichten: 791
Antwoord #1 Oktober 18, 2008, 20:26:03
edit2Rapporteer  
Heb ik ook wel eens gezien op de slufter, was aardig groot ook. gelukkig stond ik op oostvoorne want het was er waarschijnlijk aardig gewaait te hebben


edit:
heb je dat er nou nog allemaal bijgezet of ben ik daar over heen gelezen??

alsnog beterschap voor je maat !
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #2 Oktober 18, 2008, 20:54:09
edit2Rapporteer  
damn dat moet schrikken zijn zeg Shocked beterschap voor je maat en ben blij dat het goed is afgelopen ThumpsUp
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #3 Oktober 18, 2008, 21:16:46
edit2Rapporteer  
Sick....
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #4 Oktober 18, 2008, 21:58:16
edit2Rapporteer  
wtf weet hoe heftig gelukkig dat je maat haast niks heeft
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #5 Oktober 18, 2008, 22:09:33
edit2Rapporteer  
ja idd! hij was egt super blij toen die weer aan de kant zat ! gelukkig heeft hij nog een setje lijnen liggen dus morge weer knallen!!!... maar let wel goed op de wolken en het weer!! een ongeluk zit in een klein hoekje
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #6 Oktober 18, 2008, 22:11:46
edit2Rapporteer  
Volgens mij moet je de naam van je strand veranderen mate naar langerslagveld!

SICK Was toch niet robin he
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #7 Oktober 18, 2008, 22:42:04
edit2Rapporteer  
SICK Was toch niet robin he

 Huh
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #8 Oktober 18, 2008, 22:42:17
edit2Rapporteer  
haha nee het was adne~!
justin+naish

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #9 Oktober 19, 2008, 09:10:27
edit2Rapporteer  
Wij hebben bij de Noord ook die windhozen voorbij zien komen en zijn van het water af gegaan... Al zie je dat er donkere wolken over waaien gewoon ff allemaal kites neer, even wachten en ga na de bui weer het water op... Zo voorkom je dat je ineens door een vlaag gepakt wordt... Hier nog een plaatje voor de liefhebbers geschoten vanuit beachbreak:

bitburger

Berichten: 316
Antwoord #10 Oktober 19, 2008, 10:32:07
edit2Rapporteer  
heftig!!
beterschap met je maat.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 Oktober 19, 2008, 10:40:20
edit2Rapporteer  
is trouwens een waterhoos Wink  Windhoos is op land 

Wel sick de activiteit van deze dingen is ewl dik toegenomen de laatste paar jaar.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #12 Oktober 19, 2008, 13:46:03
edit2Rapporteer  
ja maar het rare was dat de lucht best wel licht was en we gingen ook net het water weer op! maar gelukkig is er niks gebeurd want het had veeeeele malen erger af kunnen lopen!
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #13 Oktober 19, 2008, 17:11:55
edit2Rapporteer  
Zo'n zelfde windhoos is die gast overkomen van het bekende filmpje die onwijs hoog in de lucht werd geslingerd zie onderstaande link. Wondhoosies wil je echt niet tegenkomen!!!!!


http://www.youtube.com/watch?v=pn4ZLk2Iolo


kitertjuhNL

Berichten: 104
Antwoord #14 Oktober 19, 2008, 22:41:43
edit2Rapporteer  
Is dit echt of nep? Hij houd anders zijn kite wel goed boven zich.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #15 Oktober 19, 2008, 22:46:39
edit2Rapporteer  
Echt En heel oud. Eric Eck heet de gast.

Sprong enkel over lijnen. haakt zelfs ff uit en dan toch snel weerin  voordat die de slag krijgt.
Marja de Bij

Berichten: 47
Antwoord #16 Oktober 20, 2008, 08:52:34
edit2Rapporteer  
Van Wikipedia:

Een waterhoos is een klein trechtervormig slurfje veroorzaakt door snel draaiende luchtbewegingen. Waterhozen zijn in Nederland soms onder de wolken zichtbaar boven de Noordzee, de Waddenzee en het IJsselmeer. Als zo'n slurf het wateroppervlak raakt en water opzuigt, wordt dit verschijnsel een waterhoos genoemd. Een waterhoos is doorgaans een betrekkelijk onschuldige vorm van een windhoos. Boven land verliest de hoos meestal zijn kracht. Alleen in zeldzame gevallen behoudt de waterhoos voldoende kracht langs de kust om ongelukken te veroorzaken en schade aan te richten.

Waterhozen komen vooral in de tweede helft van de zomer en het najaar voor, wanneer het relatief warme zeewater de vorming van buien bevordert. Die buien ontstaan vooral in koude uit de poolstreken afkomstige lucht waarbij grote temperatuurverschillen optreden tussen het zeewater en de lucht daarboven. Jaarlijks worden voor de Nederlandse kust en boven het IJsselmeer een tiental waterhozen gezien. Waarschijnlijk komen er in werkelijkheid meer voor, maar niet alle hozen worden opgemerkt. Op 17 augustus 1953 zijn boven het IJsselmeer in anderhalf uur tijd 18 waterhozen waargenomen.


Waarschuwing
Vooral wie zich op het water bevindt, moet bedacht zijn op waterhozen. Het windveld is in de regel veel minder sterk dan bij windhozen, maar sterk genoeg om voorzichtigheid in acht te nemen. Meer algemeen: watersporters doen er verstandig aan om, wanneer een flinke bui in aantocht is, zo snel mogelijk de kant op te zoeken en het water te verlaten. Afgezien van hozen gaan zware buien vaak vergezeld van windstoten en onweer.

Staat ook nog een mooi plaatje bij van een waterhoos in Florida: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhoos
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #17 Oktober 20, 2008, 08:54:28
edit2Rapporteer  
whow sick!!

die dingen zien er wel vet uit zeg
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #18 Oktober 20, 2008, 09:58:38
edit2Rapporteer  


Zo kan iedereen er van genieten Grin

En idd sick maar je wil er echt niet naast kiten. ik zou al blij zijn als ik t uberhaupt overleef tis natuurlijk gewoon een mini tornado eigenlijk en dan te bedenken dat dustdevils aardig wat schade kunnen aanrichten
Marja de Bij

Berichten: 47
Antwoord #19 Oktober 20, 2008, 14:35:04
edit2Rapporteer  
Thanks, wist ff niet hoe ik het plaatje erin moest krijgen...
Blond en vrouw, hè!
leeany

Berichten: 844
Antwoord #20 Oktober 20, 2008, 14:43:43
edit2Rapporteer  
Echt En heel oud. Eric Eck heet de gast.

Sprong enkel over lijnen. haakt zelfs ff uit en dan toch snel weerin  voordat die de slag krijgt.

serieus

haha, maar een waterhoos is eigk maar een wazige naam. want hij wordt veroorzaakt door wind en niet door water.
op het land noemen we het toch ook geen zand en rommelhoos? :S

wel spectaculair.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #21 Oktober 20, 2008, 18:51:27
edit2Rapporteer  
Echt En heel oud. Eric Eck heet de gast.

Sprong enkel over lijnen. haakt zelfs ff uit en dan toch snel weerin  voordat die de slag krijgt.



serieus

haha, maar een waterhoos is eigk maar een wazige naam. want hij wordt veroorzaakt door wind en niet door water.
op het land noemen we het toch ook geen zand en rommelhoos? :S

wel spectaculair.
heet zo omdat die water opzuigt.

op het land heet het een windhoos Smiley
als die alleen stof opslurpt een dust devil ja ja heb me er in verdiept
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #22 Oktober 20, 2008, 18:56:07
edit2Rapporteer  
Zo'n zelfde windhoos is die gast overkomen van het bekende filmpje die onwijs hoog in de lucht werd geslingerd zie onderstaande link. Wondhoosies wil je echt niet tegenkomen!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=pn4ZLk2Iolo




Trouwens dit is thermiek niet een windhoos
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.