Wat doe ik fout?

Michael M

Geen avatar

Berichten: 21
Januari 12, 2016, 11:30:26
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend gebeurde het weer...

Kite lag in het water.(gebeurt wel vaker... Grin)

Trok aan de stuurlijn om te kunnen relaunchen, maar kite pakt volle wind, en verplaatst niet naar de zijkant van het windvenster...

Dus gevolg, kite trekt mij voorruit door het water.

Wat doe ik fout, of wat kan ik hiertegen doen???

Graag jullie reacties.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Januari 12, 2016, 11:40:00
edit2Rapporteer  
Graag wat meer informatie over de kite, maat, windkracht etc.

Niet elke kite gaat naar de rand van het windvenster om herstart te worden, sommigen moet je midden in het windvenster omhoog sturen of je moet meer geduld hebben.

Maar waarom is het oplaten midden in het windvenster ongewenst? Je kite krijg je immers het water uit en bij het wachten tot hij aan de zijkant van het venster ligt drijf je ook evenveel af als dat je hem midden in het venster omhoog trekt en er een stukje achteraan stuitert.
Als je dat nog eng vind raad ik je aan om een middagje zonder board te gaan bodydraggen en schroom niet om er een paar kiteloops of 8-jes in te gooien, zo raak je vertrouwd met wat je kite in het ergste geval kan doen en hoe je daarop moet reageren.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Januari 12, 2016, 11:42:10
edit2Rapporteer  
Te hard aan stuurlijn getrokken wellicht.

Zolang je nog niet zeker bent met relanuch, vermijd diep water en overweeg een winterpauze.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 Januari 12, 2016, 11:42:32
edit2Rapporteer  
Voor 4 lijns:
Zo veel mogelijk tegen druk geven, dus of staan op de bodem, of je plank (als je die nog hebt) dwars in het water zetten. Bar volledig van je afduwen, en één stuurlijn pakken (eventueel boven de bar bij Ozone zit hiervoor een balletje op de lijn).

Als de kite tegen de rand van het venster staat wil het wel eens helpen te wisselen naar de andere stuurlijn waardoor de kite omrolt.

Volgens mij moet het dan helemaal goedkomen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Januari 12, 2016, 12:01:15
edit2Rapporteer  
Ik heb ook weleens met kites gevaren die wel normaal oploeven naar een van de windvenster randen voor een herstart.
Echter wanneer je middenin het windvenster crashed, dan doet hij het soms niet.

Wat kan helpen is juist een flink stuk stuurlijn inhalen.
Maar meestal werkt het beter om juist je voorlijnen met 1 hand iets in te trekken, en dan lichtjes een van de stuurlijnen aantrekken (voor de kant waar je kite heen wilt voor de herstart positie).

Sommige SLE's en SLE C-kites hebben hier last van.

Dus graag merk en type, wellicht kennen we hem hier.
Michael M

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #5 Januari 12, 2016, 12:14:17
edit2Rapporteer  
Het gaat hier om een Cabrinha Nomad 11m2, windkracht was op dat moment 4-5 Bft.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #6 Januari 12, 2016, 12:43:29
edit2Rapporteer  
Ik vermoed dat je te hard aan de stuurlijn trekt waardoor de kite kantelt.
Zie heel vaak dat mensen geen geduld hebben met de kite.
Je hoeft echt de stuurlijn geen meters in te halen om de kite naar de rand van het venster te begeleiden.
Soms duurt het even maar geduld is een schone zaak, de Nomad herstart prima maar heeft tijd nodig.
Je zult zien dat de kite opeens netjes naar de rand gaat "drijven"
Michael M

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #7 Januari 12, 2016, 12:48:19
edit2Rapporteer  
Het gekke is dat de kite niet kantelt, dat doet hij alleen als ik richting de kite loop.

Lopen...., meer rennen...  Roll Eyes
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Januari 12, 2016, 13:05:15
edit2Rapporteer  
Als de kite plat op zijn "rug" op het water ligt, dan is juist het aanhalen van een stuurlijne (inderdaad geen meters inhaspelen, maar gewoon aan de floater trekken) voldoende voor het oploeven naar de windvensterrand.

Soms kan het door golfslag lastig zijn. Maar ik snap dan niet waarom hij niet verder oploeft.
Dat probleem wat ik beschrijf is echt alleen wanneer de kite met de LE op het water ligt, en het volledige doek al wind vangt.
lokkie

Berichten: 21
Antwoord #9 Januari 12, 2016, 13:05:49
edit2Rapporteer  
Toen ik voor het eerst een switchblade (dus geen nomad) had dacht ik ook dat herstarten lastig was als de kite op de leading edge recht voor m'n neus in het water lag. Hij bleef maar trekken en wilde niet kantelen.
Voor zover ik het nog voor de geest kan halen was het belangrijk om vooral de bar van je af the houden en dan pas aan één kant van de bar of stuurlijn trekken. Als je de bar helemaal tegen de safety aantrekt en dan probeert te sturen dan kantelt de kite niet.
En dan even geduld, de kite moet tenslotte wat tijd hebben om onder zichzelf door te draaien.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 Januari 12, 2016, 13:35:02
edit2Rapporteer  
Waarschijnlijk trek je aan je bar Smiley 
daardoor is de hoe die je maakt door je lijn te pakken vrij klein want je trekt immers ook nog aan de andere stuurlijn.   

Lijkt erop dat je jezelf tegen werkt.

Board uit indien nodig
-zwem of loop achteruit om meer druk te generen (vooral bij weinig wind)
Bar van je af.
- Trek aan de stuurlijn welke kant je hem wil roteren.   Trek hier niet aan de floater dan maar echt aan de lijn zelf.
- roteer je kite 91 - 95 graden en je bent klaar Smiley 
- zorg er voor dat je de lijn netjes terug geeft en niet in 1 keer laat schieten anders klapt de kite direct terug in t water aangezien er water op de tip blijft liggen.

Kites zijn net vrouwen als je met beleid iets vraagt dan doen ze het wel  dus niet lopen sjorren aan de lijn.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Januari 12, 2016, 13:41:32
edit2Rapporteer  
Met weinig wind juist je board aan houden in diep water, mocht je kite weer een beetje wind vangen kun je dan meer tegendruk geven dan je ooit zwemmend kan doen wat meer kans op herstarten geeft.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #12 Januari 12, 2016, 14:06:20
edit2Rapporteer  
Nomads zijn (vooral met wat minder wind) erg lastig te herstarten als ze midden in het windvenster met de leading edge op het water liggen.. wat ik altijd doe is ff geen tegendruk geven maar een stukje naar de kite toe zwemmen totdat deze op zijn rug ligt. Dan pas aan een stuurlijn gaan trekken. Hij kantelt dan wel midden in het windvenster wat de kans groot maakt dat je er ff achteraan gaat.. Als je je board nog aan hebt kun je je wel mooi uit het water laten trekken en gelijk verder varen Smiley
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Januari 12, 2016, 14:10:17
edit2Rapporteer  
Nomads zijn (vooral met wat minder wind) erg lastig te herstarten als ze midden in het windvenster met de leading edge op het water liggen.. wat ik altijd doe is ff geen tegendruk geven maar een stukje naar de kite toe zwemmen totdat deze op zijn rug ligt. Dan pas aan een stuurlijn gaan trekken. Werkt bij deze kite erg goed.

Kijk, ervaring uit eerst hand.
Daar hebben we wat aan

Kan ik ook mijn perceptie aanpassen dat deze kite makkelijk te herstarten is (in harde wind wel ws.)
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #14 Januari 12, 2016, 14:14:09
edit2Rapporteer  
Met weinig wind juist je board aan houden in diep water, mocht je kite weer een beetje wind vangen kun je dan meer tegendruk geven dan je ooit zwemmend kan doen wat meer kans op herstarten geeft.

Ja je kan m op 2 manieren als anker gebruiken.  Zwemmend is wat mij betreft altijd het gunstigst maar iedereen heeft zo z'n tricks. 

Board aan of uit is trouwens wel afhankelijk van stroming
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #15 Januari 12, 2016, 14:18:56
edit2Rapporteer  
In harde wind met 7 / 9m is er uiteraard geen probleem Wink
Michael M

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #16 Januari 12, 2016, 14:38:33
edit2Rapporteer  
Dank jullie wel allemaal voor de vele reacties!  Joepie

Kijk, hier kan ik iets mee mocht het nog eens gebeuren.

De volgende keer als het weer gebeurd heb ik genoeg methodes om de kite weer snel te kunnen relaunchen... ThumpsUp

Nogmaals bedankt allemaal!!

Groeten,

Michael

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #17 Januari 12, 2016, 22:09:10
edit2Rapporteer  
Geen direct ervaring met dit probleem. Het lijkt er op dat de kite moeite heeft om naar links of rechts te drijven. Dat is ten opzichte van jou positie. Ik kan me voorstellen dat je bijv. de linker stuurlijn aantrekt en zelf een paar slagen naar rechts zwemt om het process te versnellen. je veranderd daarmee actief jou positie tov de kite waardoor je kite dus niet meer recht downwind ligt.
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?  Gaat natuurlijk niet met je board nog aan maar dan zou je voldoende tegen kracht moeten kunnen bieden.
success.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.