Vooraankondiging: IJmuiden zomerstrandgrenzen

Jelle

Berichten: 1293
Maart 26, 2009, 22:55:36
edit2Rapporteer  
Beste kiters,
Geniet nog even van het korte loopje! Nu is het hele strand nog officieus van ons - je kunt lekker recht vanaf je auto op de vloedlijn af stevenen.
Op 1 april (dacht ik) begint het strandseizoen op IJmuiden, met al die huisjes enz. Afgelopen zondag was het strand al veel voller met dat lekkere weer.
De officiële kitezone, door de gemeente aangewezen met flyers en groot bord op de strandovergang, is ten noorden van de 2 houten palen. Die staan weer iets ten noorden van de noordelijkste kinderzoekpaal, jeweetwel die nijntjedingen waar je je chickenloop aan vast kunt maken.

Dus overweeg eens om je aan de regels te houden en deze prachtige spot niet in gevaar te brengen. Als dat lukt, is het enige lastige dan nog om je voeten daadwerkelijk 200m extra door het zand te sturen. Helemaal lastig als je aankomt en er liggen al allemaal kites lekker dichtbij de parkeerplaats.

In dat geval kun je met goed fatsoen eigenlijk maar 2 dingen doen:
1- je laat je voeten eerst in de waan dat ze gewoon alleen nog rechtdoor hoeven, en als je dan bij die kites aankomt, herinner je je medekiters er vriendelijk aan dat daar richting Pier de kites wél mogen liggen. En je vraagt of er iemand alsjeblieft dalijk dat hele eind wil lopen om jou te helpen launchen daar.
2- je laat je voeten hun vantevoren gevisualiseerde afwijking naar rechts volbrengen tot je ruim voorbij de houten palen bent.

Laten we zuinig zijn op deze mooie spot.
Dat kan alleen als we elkaar erop aanspreken.
Vorig jaar waren er ook veel kiters die het helemaal niet wisten.
Je kijkt makkelijk over dat bord heen, sommigen komen nooit op een forum, en die flyerende gemeentedames zijn er niet altijd.

- Jelle


To

Berichten: 928
Antwoord #1 Maart 26, 2009, 23:06:59
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp  mij zie je dus weer na de palen
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #2 Maart 26, 2009, 23:13:22
edit2Rapporteer  
Goed dat je het even meldt.
Is er ook nog ergens een google earth plaatje van oid?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #3 Maart 26, 2009, 23:40:13
edit2Rapporteer  
Komt er aan
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 Maart 26, 2009, 23:45:44
edit2Rapporteer  
wil dat zeggen dat er slechts tussen de pier en de paal gekite mag worden?
To

Berichten: 928
Antwoord #5 Maart 26, 2009, 23:47:26
edit2Rapporteer  
oplaten en landen, zodra je 200 meter uit de kust bent mag je overal kiten,!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Maart 26, 2009, 23:51:14
edit2Rapporteer  
Nog meer palen des doods Shocked Huh
Wat is dat toch met dit land Huh
Is kiten de nieuwe paria  Huh Angry
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Maart 27, 2009, 00:05:16
edit2Rapporteer  
goede zaak Jelle  ThumpsUp
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #8 Maart 27, 2009, 00:20:33
edit2Rapporteer  
wil dat zeggen dat er slechts tussen de pier en de paal gekite mag worden?

Ne
oplaten en landen, zodra je 200 meter uit de kust bent mag je overal kiten,!

Ha Timo,
Hoe kom je bij die 200 m.?
De dame van de gemeente wist het niet precies, toen ik het vroeg. Uit de buurt blijven van de zwemmers, dat vond ze wel een goed idee.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #9 Maart 27, 2009, 00:31:29
edit2Rapporteer  
Nog meer palen des doods Shocked Huh
Wat is dat toch met dit land Huh
Is kiten de nieuwe paria  Huh Angry

Ja op Vlieland staan ook allemaal van die palen op het strand.
Ik denk dat het een gewoonte is die nog stamt uit de tijd van de menhirs.

Of van toen de mens de zwaarte overwon en rechtop ging. Dat was nogal een event.
De grootste stap die we hebben gemaakt in de mensheidsontwikkeling (dus daar kun je wel wat gedenkpalen voor oprichten) totaan de Inflatable Kite van de gebroeders Legaignoux.
Kun je nagaan wat voor monumenten er in de toekomst daarvoor opgericht gaan worden...
To

Berichten: 928
Antwoord #10 Maart 27, 2009, 00:35:25
edit2Rapporteer  
ey, ik heb een hele tijd geleden ergens op dit forum of ander forum gelezen dat je als je verder dan 200 meter uit de kust lijn kite mag je overal zijn,......... dit zal dus wel weer gelul zijn?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 Maart 27, 2009, 00:50:55
edit2Rapporteer  
Ik heb geen idee...

Die dame van de gemeente zei eerst heel beslist dat je ter hoogte van de rode zone ook niet mag kiten. Maar toen ik zei dat de zee toch vrij is, zei ze dat ze het niet precies wist waar de grens is. Dus stelde ik voor om uit de buurt van de zwemmers te blijven. En dat vond ze goed.

En ik denk dat als er kinderen aan het pootjebaden zijn, je flink uit de buurt moet blijven. Als je kite crasht met aanlandige wind en hij spoelt nog een stuk naar de kant voor je 'm weer omhoog hebt, dan kan hij makkelijk tegen een zwemmer aan drijven. Met al die bridles kan dat vervelend zijn. 
Het zal meestal wel goed gaan, maar als een ouder gaat zeuren bij de gemeente dat zijn kind in paniek raakte doordat er een kite tegen haar aan kwam, kan het lastig worden.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #12 Maart 27, 2009, 00:59:17
edit2Rapporteer  
De Noordzee wordt onderverdeeld in kust en zee. De kust (tot 1 km uit de kust) is gemeentelijk ingedeeld, de zee is rijksgebied. De kustgemeenten hebben bevoegdheden tot 1 kilometer in zee(bestemmingsplan etc). Het Rijk is verantwoordelijk voor de rest van de Noordzee voor de wetten die hieronder zijn uitgewerkt. De meeste wet- en regelgeving geldt, tenzij het gebied anders is gespecificeerd, tot 12 zeemijl uit de kust: de Territoriale Zee.

http://www.noordzeeloket.nl/overzicht/beleid_en_regelgeving/wet/

Tom, weet jij of het NKV wat de gemeente IJmuiden op het water voor grens hanteert voor kitesurfen?
To

Berichten: 928
Antwoord #13 Maart 27, 2009, 01:10:04
edit2Rapporteer  
Vind het heel raar dat de kust 1 km is!.

Zwemmers gaan tog geen kilometer op zee zwemmen maximaal 100 meter, dus daarom zou ik ook voorstellen de 200 meter aan te houden voor kitesurfen...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #14 Maart 27, 2009, 10:48:47
edit2Rapporteer  
Citaat
Tom, weet jij of het NKV wat de gemeente IJmuiden op het water voor grens hanteert voor kitesurfen?
Hoe één en ander exact wettelijk in elkaar zit ( mbt de grens op het water / 200 meter verhaal ) weet ik zo ff niet. Ga er maar van uit: starten en landen zowiezo vanuit de off kitezone en verder zorgen dat je ver uit de buurt van zwemmers enz enz blijft. Vervelend punt daarbij is dat er straks weer massa's beginners op het water zijn die de boel gewoon niet goed ( genoeg) onder controle hebben en uiteindelijk tussen de zwemmers e.d. belanden ..................
mike

Berichten: 57
Antwoord #15 Maart 27, 2009, 18:50:46
edit2Rapporteer  
ik heb er geen problemen mee vaar het meest in zandvoort, vaar er nu wel regelmatig maar hoe ik het bekijk, afgelopen 2 zondagen was het erg druk, en dan moet je je met ze 50e op dat kleine stukje varen lekker gevaarlijk daar bij die rots blokken, maar ja we zien wel hoe het loopt we mogen nog blij zijn dat we ergens kunnen kiten groetjes
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #16 Maart 27, 2009, 21:21:01
edit2Rapporteer  
Alleen in de branding is het een klein stukje (maar altijd nog groter dan Muiderberg tussen het riet en de jachthaven)
Als je verder de zee opgaat heb je alle ruimte van de wereld.

Maar er zijn natuurlijk ook veel kiters die vooral voor het (desnoods gefantaseerde) publiek willen kiten.
(Lees maar eens kiteforum.com over Sense of unhooked ofzo, het meeste gaat over hoe het er uitziet voor anderen)
To

Berichten: 928
Antwoord #17 Maart 27, 2009, 21:25:44
edit2Rapporteer  
aanspreken die mensen!, kitesurfen doe je tog voornamelijk voor jezelf?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #18 Maart 30, 2009, 13:03:38
edit2Rapporteer  
Ja precies.
Hoe meer kiters medekiters aanspreken, hoe makkelijker het wordt.
In je eentje is het geen doen.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #19 April 02, 2009, 19:04:59
edit2Rapporteer  
Komt nog bij dat als wij gaan kiten er waarschijnlijk geen zwemmers in de branding liggen 

Tenzij ze zelfmoordneigingen hebben.. Undecided
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #20 April 02, 2009, 21:24:48
edit2Rapporteer  
Komt nog bij dat als wij gaan kiten er waarschijnlijk geen zwemmers in de branding liggen 

Tenzij ze zelfmoordneigingen hebben.. Undecided

Vaak genoeg zwemmers gezien bij het kiten. Kijken wel een beetje benauwd, net als de surfers op Wijk. Maar dan blijf ik wat verder uit de buurt.
Arctic_Monkey

Berichten: 338
Antwoord #21 April 13, 2009, 15:27:48
edit2Rapporteer  
En wat als ik nou wel in de buurt crash als beginner? Of wat als er zwemmers in de kite zone zwemmen??
To

Berichten: 928
Antwoord #22 April 13, 2009, 15:32:06
edit2Rapporteer  
dan blijf je alsnog uit de buurt, ik denk dat het voor bijde niet echt prettig is als de zwemmer een board in ze hoofd heeft.!

en als het echt gevaarlijk begint te worden ga je naar die persoon toe en vraag je hem vriendelijk of die uit de kitezone wilt gaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.