Flysurfer en veiligheid

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #25 Juni 06, 2009, 08:21:48
edit2Rapporteer  
Oh ja, meer tijd op het water omdat je voor het opzetten van je kite 15 minuten bespaart op een tubie.
Ik weet niet wat jij allemaal doet als je je vlieger "opzet" maar op het moment dat ik m'n vlieger ( tube) uit de tas rol is tie na 10 min toch echt wel vaarklaar
Benjooh

Berichten: 572
Antwoord #26 Juni 06, 2009, 09:39:59
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf +-  1 jaar met Flysurfers gevlogen (P3 en Pulse1) en in de meeste punten die ik hier lees (zowel + als - punten) kan ik me wel vinden. Ik kite zelf wel eens @ Lauwersoog, kite starten op de dijk, dan is een Flysurfer uiteraard niet ideaal. Hetzelfde zul je bij bijv. Kornwerderzand hebben.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #27 Juni 07, 2009, 00:58:48
edit2Rapporteer  
Oh ja, meer tijd op het water omdat je voor het opzetten van je kite 15 minuten bespaart op een tubie.
Ik weet niet wat jij allemaal doet als je je vlieger "opzet" maar op het moment dat ik m'n vlieger ( tube) uit de tas rol is tie na 10 min toch echt wel vaarklaar

Starten is lekker snel maar het opruimen van m'n Psycho4 15 m. is complexer dan van een grote bow. Na een keer of 15 begint het te wennen.
Lekkere kite, je mag hem wel testen als ik er ben.

Nadeel voor sommigen: per maat is er maar 1 kleur.
Hoewel, je kunt ook personalizen voor een meerprijsje, geloof ik.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #28 Juni 07, 2009, 01:02:31
edit2Rapporteer  
O nu zie ik dat het topic is de veiligheid.
Welnu, voorzover het de quickrelease betreft,  is de veiligheid beter dan de meeste 4lijns LEI's. Omdat er geen opgepompte delen in zitten, kunnen de Flysurfers echt totaal uitflaggen.
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #29 Juni 07, 2009, 09:40:21
edit2Rapporteer  
@ idefixe. Kun je nagaan hoe snel ik ben Wink  10 minuten vind ik erg snel. Maar kan denk ik wel als je one-pump hebt wat veel kites hebben tegenwoordig. Toch ben je dan met een FS nog steeds sneller. Geen gepomp en je lijnen zitten al vast aan je kite.
@ kitesurfschool. Ik denk dat je nog steeds sneller bent met opruimen van een 15FS dan een tubie.
Anyway , de safety is altijd al prima geweest en waterstart is ook goed. Gewoon maar testen zou ik zeggen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #30 Juni 07, 2009, 09:50:54
edit2Rapporteer  
je zal bij je flysurfer ook je bar uit moeten rollen dus daar zit geen verschil in. Enkel het bevestigen aan de kite scheelt werk. Maar als dat nu een pluspunt moet zijn? Denk eens aan eventuele knopen en dat pluspunt is al weer weg.

met een onepump sta je binnen enkele minuten op het water. Pompen, lijnen uitrollen, bevestigen en klaar is kees.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #31 Juni 08, 2009, 17:10:36
edit2Rapporteer  
En daarbij is de start van een goeie sessie natuurlijk ook best wel een ritueel / gebeuren wat gewoon bij een goede sessie hoort:
rustig aan de boel opbouwen, gezellie ouwehoeren, beetje opwarmen door te pompen, enz.

 Omdat je een flysurfer makkelijk in je eentje start vind ik die vliegers niet echt sociaal: met m'n tubevliegertje vraag ik altijd even iemand te helpen bij het starten en start ikzelf ook vliegers van anderen. Dit geeft dan weer de nodige sociale contacten die ik met een flysurfer weer had gemist  schater
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #32 Juni 08, 2009, 21:42:58
edit2Rapporteer  
Da's heel persoonlijk, Tom. Ik heb je al 8x gesproken en pas 1x je kite opgegooid.
( Dat durfde ik pas de laatste keer, is toch iets heel intiems, iemands kite opgooien...)

Met m'n Flysurfer heb ik ook altijd - verbaasde- aanspraak.

Maar pompen is een prima warming up.
don.manu.moralez

Berichten: 17
Antwoord #33 Juni 14, 2009, 13:58:41
edit2Rapporteer  
hi TD4,


leuk dat je gaat beginnen met kitesurfen.Sant Pere Pescador...heerlijk daar.ik was er dit jaar ook 4 weken en zal er ook nog een aantal zijn binnen kort (niet van de zomer).Heb je je cursus gevolgt bij la wind?! Ik denk dat de kiter die je gezien hebt Michael was. Een dikke duitser die voor Bigboysports.de altijd testmateriaal mee neemt. vraag hem en je krijgt na een korte instructie materiaal in de hand gedrukt (geld trouwens voor iedereen die wat van een van de BBS TestCentra's wil testen).

ik zelf ben ook begonnen met Flysurfer Kites, back in 2001 met mastair en later met de Warriors.Toen der tijd zag ik er bijna alleen maar voordelen in tov de toen der tijd actuele Tubekites.

de oude manier van safety (kite naar een backstall dwingen door de stuurlijnen aan te trekke) was niet de slechtste manier maar bij extreem harde wind niet de beste oplossing.

Tegenwoordig gebruikt FS een 5th line die door de bar loopt...gooi je hem op de safety, klapt de kite in de lucht in het midden samen en valt drukloos naar de grond.Ik vaar zelf de PS4 in 6 8 10 en 15 en durf wel te zeggen dat de restart bij ongeveer 95% probleemloos verloopt (en ja,ik drop mijn kite vaak hahaha...).

de restante 5% eindigt meestal zo dat er een tip lichtelijk verdraait zit wat dan in de lucht weer redelijk snel hersteld.Zelf heb ik hier ook af en toe Tubes liggen(bow,C,hybrids..alles eigenlijk) dus kan ik de systemen redelijk goed met elkaar vergelijken.

ik lees hier een aantal keer dat de tubes beter zijn bij harde wind of als je de "echte" tricks wilt doen maar dat lijkt mij een beetje veroudert...de Ps4 is een freestyle kist van het bovendste schapje...vette loops,mooi dood punt na een sprong zodat je de mogelijkheid voor je passes hebt, en enorme pop.

dit zijn allemaal geen criteria voor jou td4 maar ik wilde het even kwijt hahaha.

wat zijn je doelen van kitesurfen?wil je lekker heen en weer cruisen,later lekker springen of in de golfen spelen?! zoals iedere andere aanbieder heeft ook FS voor "bijna" elke smaak een kite in het assortiment.Belangrijk idd is dat de safety goed werkt en je een groot depower berijk hebt.

psycho4: freestyle,wakestyle, (wave voor sommigen)
de kite voor alle snelle en radikale trukjes..in en uitgehaakt.niet de makkelijkste kite voor beginners.

pulse2: freeride,wave,(freestyle) voor beginners t/m advanced riders
deze kite vliegt zeer stabiel en start super makkelijk in alle omstandigheden.

de speed2/silverarrow: race,high performance (hoge sprongen),freeride
wil je vroeg het water op pak dan een grote maat speed2 of de silverarrow.je zult een van de eerste/de eerste zijn die goed zal planeren en hoogte-lopen.
de lift/hangtime is ook enorm bij deze kites.

het gevoel aan de bar van de Flysurfer kites is redelijk licht en direkt.Sommige tube-kite riders (ik ook af en toe) moeten evtl kort wennen aangezien het toch iets ander aanvoelt (niet persé negatief)

jij zult er iig geen last van hebben aangezien je nog geen van beide systemen in de hand had neem ik aan.

ga je toch voor een tubekite zou ik de spleene Q gaan testen...de 12m2 zou dan denk ik jou maat worden (weet jou gewicht helaas niet).
deze kite begint al vroeg te trekken en kan ook zeer lang doorgevaren worden.
De safety van de ze kite is ook op een hoog niveau.Als beginnen ben je altijd ingehaakt en heb je bij de Q geen safety-leash nodig. Chickenloop (stuk waar je vast zit aan je harnass) is jou veiligheid...trek je in geval van nood je kite los, hoef je later alleen maar de bar naar je toe te halen en hem te connecten met de rest van de rest van de bar (zal later evtl een keer fotos maken voor de gene die het interesseert).

heb de psycho4's en de Q's hier liggen dus als jij of wie dan ook ze even wil testen, laat het mij gewoon even weten. Ben meestal bij de slufter of scheveningen.

kwa boards heb ik hier de spleene rip 35, rip 32, rip 37 en zone
en op aanvraag ook alle Flyboards bij de hand.

voor jou TD4 zou ik een flydoor van Flyboards of een the door van Spleene nemen...leer je snel mee en vaart zowat automatisch hoogte...

maargoed...genoeg...

see ya on the water,

manu

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #34 Juni 14, 2009, 18:41:33
edit2Rapporteer  
Let wel even op de objectiviteit van sommige reakties. Laat je niet misleiden.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #35 Juni 14, 2009, 21:14:48
edit2Rapporteer  
Dat klopt Reflex. Het verhaal van Don lijkt zeker geschreven te zijn vanuit commerciele hoek..maar wat er staat klopt, er wordt er door hem niemand mee misleid.
don.manu.moralez

Berichten: 17
Antwoord #36 Juni 14, 2009, 21:25:11
edit2Rapporteer  
nouja...commerciële hoek klopt niet helemaal...
vaar de kites voornamelijk omdat ze mij zelf bevallen..

niet omdat ik verplicht ben...heb dit jaar zelf ervoor gekozen om me er weer een
beetje meer in de Fs's te verdiepen en ik moet zeggen dat ze er een stuk op vooruit zijn gegaan (laatste FS was de speed1 in 10 m2) als je kijkt naar de afgelopen modellen.

tussendoor had ik ook max 1+2, Jn Primadonna 1+2, Cabrinha X-bows/switchblades etc..

ik pak uit de BBS testpool wat ik zelf wil maar de psycho's zijn nou een mal zeer goeie kites in mijn ogen.Verder wil ik niemand misleiden of wat dan ook.

Hier word naar de mening gevraagt en ik geef een beetje info over de producten..dat het een keer andere info is dan in de andere post komt dan waarschijnlijk raar over (gaat nou een x vaker over bows etc)...

maargoed...zelf testen is het beste lijkt mij..niet alleen maar even aan hangen maar gerust even een dag mee varen...
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #37 Juni 14, 2009, 21:29:33
edit2Rapporteer  
o ok, sorry, leek een beetje commerciel, maar inhoudelijk correct, vandaar mijn reactie.
don.manu.moralez

Berichten: 17
Antwoord #38 Juni 14, 2009, 21:43:29
edit2Rapporteer  
kan jou begrijpen...
heb verders ook niets met de verkoop van te maken..
overlaat ik liever aan ramon hier in NL. kan wel doorverwijzen
naar BBS maar "moet" niet.. Smiley

ben er meer voor die gene die gewoon wel een keer willen testen
of klanten (duits en nederlands) die in nederland zitten en vragen/service
nodig hebben...in de trend van advies/tips geven over instellingen, producten etc.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #39 Juni 14, 2009, 21:47:34
edit2Rapporteer  
Zeker mooi verhaal Don maar wil enkel zeggen dat het mischien niet zo objectief is. Dat jij de FS kites en tubekites vergelijkt wat wendbaarheid en stabiliteit betreft vind ik wat overdreven. Nog steeds varen de competitie rijders met tubekites. Er zit dus wat dat betreft nog wat chterstand. Ze zijn gewoon goed voor lowend maar vanaf een knoop of 16 zou ik toch liever een tube nemen.
don.manu.moralez

Berichten: 17
Antwoord #40 Juni 14, 2009, 22:48:16
edit2Rapporteer  
kijk...JIJ zou liever vanaf 16 knopen een tube nemen...meningskwestie...

ik vaar vanaf 16knts ook graag tubes maar ook psycho's..want loopen kunnen die dingen ook goed.

het is allemaal een kwestie van smaak denk ik...als iemand die nieuw zit in de sport vraagt wat de voordelen zijn van flysurfer krijg je bijna alleen maar te horen, de lowend..ik zie het anders...

zijn helaas meestal ook tuberiders die dat soort uitspraken maken.misschien heeft de een of andere dan een keer even een pulse in de hand gehad of iets dergelijks maar wat ik al eerder zei: het is niet ff paar minutjes testen...je moet je erop invaren...

sebastian bubmann...FS rider is duitse kampioen....dus ook pro rider..
er zijn een boel tubekite fabrikanten maar weinig softkites op de markt..misschien zie je daarom zo weinig FS's in de top???

ik weet het niet en het boeit me niet...ik vaar ze graag en thats it.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #41 Juni 15, 2009, 10:13:36
edit2Rapporteer  
Neem het niet zo persoonlijk op, ik geef enkel aan dat er ook zeker nadelen zijn aan de FS kites. Tuurlijk ze komen steeds meer en meer in de scene maar veel mensen blijven toch echt tubekites varen puur om de stabiliteit tijdens tricks en de zekerheid van relaunch (al zijn ze al veel verbeterd). Tevens vind ik ze ook wat traag om echt lekkere tricks mee te doen.

Tevens is een FS voor beginners nog een stapje moeilijker om te leren maar het kan geen kwaad om het met die kites te leren hoor. Wat veiligheid betreft zit het ook wel goed. Weet enkel niet veel over de depower maar met zo een windvenster ga ik ervan uit dat het daar ook wel snor zit.

Enkel twijfel ik een beetje over de stabiliteit en het prettige gevoel bij hardere wind. En hoe dan ook na iedere crash in het water moet je hem ff droogvliegen want een natte flysurfer vliegt voor mijn gevoel niet echt super.
Kiterbram

Berichten: 32
Antwoord #42 Juni 15, 2009, 10:53:10
edit2Rapporteer  
Zelf 2 en half jaar met FS gevaren (Speed2 12 & Psycho3 8) en ben blij dat ik nu naar ozone over ben gegaan.
Ik was toch altijd bang dat ik hem crashte, terwijl ik wist dat ie gewoon makkelijk te herstarten was. Maarja dan zit toch dat wokkel en 100.000 toomlijnen in je achterhoofd. Dus ben eigenlijk erg blijven hangen bij het op en neer varen, springen en beetje back/frontrolls en onefooters.
Sinds ik nu met tubes vaar voel dat serieus zoveel beter, ik doe nu dingen(zoals:raileys,s-bends,unhooked kiteloop,kiteloopHP,backrollkiteloop,F16 enzenz.) tricks waar ik nog geen eens aan dacht toen ik met FS vaarde. Oke, die P4 die zou dan een oplossing zijn, maar die heb ik nog niet gevlogen. Voor dat geld heb je trouwens ook een mooie 11 & 7 2008 kite  Wink
Mij zie je in iedergeval niet meer terug gaan naar FS loser
don.manu.moralez

Berichten: 17
Antwoord #43 Juni 15, 2009, 12:21:44
edit2Rapporteer  
@ reflex
je hebt met de meeste criteria ook wel gelijk..de tips van de psycho4 willen af en toe wel eens inklappen tijdens een sprong als je dat met stabiliteit tijdens moves bedoeld...maar dat hersteld altijd snel en voel je aan de bar niet.
ik kan jou een keer aanbieden om met pittige wind mijn 6 of 8 te vliegen..mag je ook van mij part een aantal keren droppen...want zodra er genoeg wind is voel je zekers niet meer dat hij nat is.dat is wel van toepassing bij de grotere kites of wanneer de kites net vliegen...dan is het je keuze...wil je met een slome, net vliegende kite en een über groot board hoogte lopen of op strand zitten...ik kies in dat geval ook voor optie 2 eerlijk gezegt hahahaa.

@
je hebt volledig gelijk...het zit vornamelijk in je hoofd..ik heb/had daar ook best lang last van.wat nou als....

maar naar een beetje doorzetten doe ik dezelfde dingen die ik liever eerst met een tube deed...kiteloops heb ik al geprobeert met de ps3 maar om ze echt hard uit te voeren was er toen dr tijd te pussy voor hahaha...

eerlijk heb ik af en toe ook nog eens in mn achterhoofd dat "wat nou als ik hem in deze huge ass golfen drop"....maar eerlijk..ik denk er gewoon niet meer over na...want gebeurt me gelukkig nooit.
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #44 Juni 15, 2009, 14:48:25
edit2Rapporteer  
Ik ben een beetje laat in de thread, maar aangezien de vraag gaat over flysurfer en veiligheid heb ik nog 2ct in het zakje te doen,
Ik heb 1.5 seizoen met een psycho gevaren. Geweldige kite, eigenschappen zijn fijn, niks op aan te merken.

Ik heb 'm 2x gecrashed toen ik een eind op het water was, kite ging niet meer omhoog, balen als je op zee in de stroming ligt.
En dan komt het -voor mij- doorslaggevende punt wbt veiligheid en flysurfer:

Als je 'm niet meer uit het water krijgt, lig je in zee met een ruim 400 kilo wegende zak water, waarmee je geen self resque kan doen.
Als je ernaartoe zwemt en 't ding wil vastpakken zit je vast in de touwtjes, (niet doen dus!) en als je terug wil naar de kant ben je errrrrg lang aan het zwemmen en zeulen met dat ding.
Met een tube kun je, zelfs al ie behoorlijk kapot is gegaan, er nog bovenop gaan liggen als je te moe bent om te zwemmen, en met een beetje mazzel kan je naar de kant komen met je selfresque-handles. Bij een flysurfer kun je dat vergeten.

Ik vind het verder en geniale kites met een heerlijk floaty gevoel, en het is totaal mijn bedoeling niet om FS te bashen. 'T is gewoon dat ik deze ervaring ermee heb, en daarom weer terug ben gegaan naar tubekites.
My 2 ct...

(oja, en als je dat hebt overleefd moet je een dag vrij nemen om die f*cking touwtjes weer goed te krijgen...Grin )
Eagle

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #45 Juli 21, 2009, 17:37:13
edit2Rapporteer  
De Flysurfers qua looks wel de coolste op de markt vind ik alsook hun bords.. en de solo launch vind ik ook echt machtig wijs. Voor de rest neem les in knopen en touwen
matta

Berichten: 195
Antwoord #46 Juli 22, 2009, 14:24:53
edit2Rapporteer  
Zeker mooi verhaal Don maar wil enkel zeggen dat het mischien niet zo objectief is. Dat jij de FS kites en tubekites vergelijkt wat wendbaarheid en stabiliteit betreft vind ik wat overdreven. Nog steeds varen de competitie rijders met tubekites. Er zit dus wat dat betreft nog wat chterstand. Ze zijn gewoon goed voor lowend maar vanaf een knoop of 16 zou ik toch liever een tube nemen.

Heb zelf een pulse 2 gevaren van 2-3 tot 5-6. Echt niets op aan te merken! Lekker stabiel (profiel vervormt bij vlagen en schiet daardoor niet boven je) super veel depower, kortom als ik het geld had... Wendbaarheid vd pulse vond ik iets trager als bij een tube, maar de Psycho 4 evenaart het echt zeker, omdat je bij meer wind een kleinere kite pakt. Als iedereen met een 9 op het water staat, sta jij met een 6 die dus even snel of sneller is! YeSS
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #47 Juli 23, 2009, 02:39:16
edit2Rapporteer  

Ik ervaar eigenlijk weinig van al die negatieve punten. Zowel foils als tubes hebben plus en minpunten.


Ik ook niet bij de Psycho4
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #48 Juli 25, 2009, 20:55:22
edit2Rapporteer  
Zeer ervaren vliegeraars uit de powerkite wereld die foil kites op hun duim kennen geen probleem met flysufer te gaan kiten echter voor alle andere mensen die 0 komma 0 vlieger ervaring hebben is flyuysurfer gewoon een no go en kun je beter een LEI (Leading Edge Inflateble
) kopen In acht op veiligheid.

Kijk flysufer betaald pas af als je zeer ervaren bent (in mijn ogen ) dan pas zul je een stukje van de ernome performance eruit gaan halen. Waarom een speed kopen als je tog niet harder dan 60 km/u gaat ???? (heb de speed2 12 zelf op autoplaya met gps op 60 a 70km/u geklokt op nobilie 666)

dusss in mijn ogen kun je dan beter met een leading edge inflateble beginnen aangezien die veel makkelijker herstarten NIET kunnen zinken een selfrescue waar kunnen maken AND last but not least, flysurfers komen veel makkelijker in een lastige situatie dan een LEI.

dus geen foil kite ervaring ga je nou gewoon niet in je vingers snijden Wink en koop een LEi

zit van de 12jaar van de sport in nl al 10jaar erbij en al 16jaar in de vlieger wereld kwa kennis  en ervaring en heb ongeveer 5jaar ervaring in lesgeven 85kg en in totaal 9maaanden in het buitenland gevaren
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.