triest resultaat van vrijdag 8 mei: 1 dode en 1 zwaargewonde..

Mriek

Berichten: 649
Antwoord #125 Mei 09, 2009, 12:35:46
edit2Rapporteer  
Wat verschrikkelijk dit voor de kiters zelf, de nabestaanden en de betrokkenen. Het maakt veel indruk. Ik kende de kiters niet, maar 't voelt toch als een van ons, ook al kite ik nog niet zo lang. Daarmee komt het risico van wat we doen opeens dichtbij.

Tegelijk merk ik dat ook het gevoel van ' dat overkomt anderen, mij niet'  niet verdwijnt. Sterker nog, ik zat binnen toen de bui overkwam en bij het idee van die heftige condities ging de adrenaline toch stromen. Achteraf ben ik heel blij dat ik pas 's avonds kon en hoop ik maar dat we allemaal onze kop erbij houden als zich weer condities voordoen die we niet aankunnen.

Wat dat laatste betreft hoop ik dat duidelijk wordt wat er nou precies gebeurd is. Er was heftig weer voorspeld, geen idee of dat normaal gesproken te doen zou zijn geweest voor zulke ervaren kiters. Het risico op zulke extreme uitschieters wordt natuurlijk wel groter. Overigens absoluut niet bedoeld als schuldvraag, maar vraag me af waar de grenzen liggen.

In elk geval heel veel sterkte voor iedereen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #126 Mei 09, 2009, 12:51:14
edit2Rapporteer  
De buien van gisteren camoufleerden idd. het naderende onheil. Op de Slufter/Oostvoorne was het door de wijdsheid gelukkig wel te zien dat er iets onheilsspellend op ons afkwam.

De meesten waren op tijd gestopt.

Ik sta te popelen om mee te discussieren over de vraag of dit voorkomen had kunnen worden e.d. Maar dat vind ik nu totaal ongepast. Misschien iets voor een later tijdstip.

Voor nu rouw om dit vreselijke ongeluk.
Renske.

Berichten: 57
Antwoord #127 Mei 09, 2009, 14:12:11
edit2Rapporteer  
Ik heb er geen woorden voor!
Ik ben er helemaal kapot van.
Ook omdat ik vorige week ook nog achter een loopende kite gehangen heb!
Dan denk je wel: shit!!
Realesen wil dan echt niet meer!
Het blijft een extreme sport! vergeet dat alsjeblieft niet!

Heel veel sterkte voor iedereen. En wat Mriek zegt: het voelt als 1 van ons.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #128 Mei 09, 2009, 16:12:39
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=0OVR7HK5Poo&feature=PlayList&p=2CA5885976221503&playnext=1&playnext_from=PL&index=1



Peace bro!
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #129 Mei 09, 2009, 16:35:48
edit2Rapporteer  
De buien van gisteren camoufleerden idd. het naderende onheil. Op de Slufter/Oostvoorne was het door de wijdsheid gelukkig wel te zien dat er iets onheilsspellend op ons afkwam.

De meesten waren op tijd gestopt.

Ik sta te popelen om mee te discussieren over de vraag of dit voorkomen had kunnen worden e.d. Maar dat vind ik nu totaal ongepast. Misschien iets voor een later tijdstip.

Voor nu rouw om dit vreselijke ongeluk.

ja de meeste.nou iedereen was het water af(slufter)..ik was met moeite me kite aan het oprollen komt er een gek aan lopen die rustig zn spulletje ging optuigen..ik sta me maatje aan te kijken van die is wappie...hij kwam nog na me toe kan je ff me kite in de lucht gooien..is zei nog weet je het je zeker..ja hor!dan vraag je er ook wel om hor als er dan wat gebeurd..
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #130 Mei 09, 2009, 17:00:18
edit2Rapporteer  
Ik sta te popelen om mee te discussieren over de vraag of dit voorkomen had kunnen worden e.d. Maar dat vind ik nu totaal ongepast. Misschien iets voor een later tijdstip.

Daar heb je wel gelijk in Michiel. Het roept alleen zoveel op: verbijstering, medeleven en ook vragen. Maar misschien moeten we die inderdaad nog even binnenhouden, alleen al uit respect voor het verdriet van iedereen die hierdoor geraakt wordt.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #131 Mei 09, 2009, 21:04:17
edit2Rapporteer  
De buien van gisteren camoufleerden idd. het naderende onheil. Op de Slufter/Oostvoorne was het door de wijdsheid gelukkig wel te zien dat er iets onheilsspellend op ons afkwam.

De meesten waren op tijd gestopt.

Ik sta te popelen om mee te discussieren over de vraag of dit voorkomen had kunnen worden e.d. Maar dat vind ik nu totaal ongepast. Misschien iets voor een later tijdstip.

Voor nu rouw om dit vreselijke ongeluk.

ja de meeste.nou iedereen was het water af(slufter)..ik was met moeite me kite aan het oprollen komt er een gek aan lopen die rustig zn spulletje ging optuigen..ik sta me maatje aan te kijken van die is wappie...hij kwam nog na me toe kan je ff me kite in de lucht gooien..is zei nog weet je het je zeker..ja hor!dan vraag je er ook wel om hor als er dan wat gebeurd..

In zo'n situatie is er maar een passend antwoord op een dergelijke vraag.
Nee doe ik dus niet.

zou persoonlijk dus nooit zijn vlieger hebben opgelaten maar ja wie ben ik
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #132 Mei 09, 2009, 21:24:04
edit2Rapporteer  
Uiteindelijk is het toch iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat jij niet zijn kite op zou laten zou hem echt niet tegenhouden nog jou verantwoordelijk maken. Het enigste wat je op zo een moment kan doen is de persoon even uitleggen dat iedereen net gestopt is omdat er een enorme bui aan komt. Wil hij dan nog kiten dan is hij in ieder geval gewaarschuwd.
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #133 Mei 09, 2009, 21:40:29
edit2Rapporteer  
Uiteindelijk is het toch iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat jij niet zijn kite op zou laten zou hem echt niet tegenhouden nog jou verantwoordelijk maken. Het enigste wat je op zo een moment kan doen is de persoon even uitleggen dat iedereen net gestopt is omdat er een enorme bui aan komt. Wil hij dan nog kiten dan is hij in ieder geval gewaarschuwd.

nou hoe slecht het weer was kon die zelf ook wel zien,iedereen was naar zn auto gegaan..toen ik zei weet je het zeker zat tie me vaag aan te kijken...je heb altijd mensen die de grens opzoeken en een steekje los hebben..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #134 Mei 09, 2009, 22:37:09
edit2Rapporteer  
Dan is het een bewust iets geweest dus des te meer zijn eigen verantwoordelijkheid.
dimitri
Gast
Antwoord #135 Mei 09, 2009, 22:38:58
edit2Rapporteer  
Als eerste wens ik alle nabestaande met natuurlijk Kap z`n vrouw en kind(eren) op de eerste plaats het allerbeste toe.

Onderstaand is niet persoonlijk naar Frank gericht maar in z`n algemeenheid.

Hij kwam al 100derden meters aanvliegen in sprongen van 50m ver en meer. Maar alles ging veeeel te snel. Ik had zijn  kite bijna vast, toen die weer in een loop de lucht in ging. Zag hem de lucht ingaan en heb niet meer durven kijken. Het waaide echt verschikkelijk hard toen (40+).

Er wordt aangegeven dat het hier om ervaren kiters en normale personen gaan die etelijke jaren ervaring hebben dus ook de situatie in kunnen schaten en dus ook de safety systemen hebben zien verbetere de laatste jaren.

hier wil ik per direct dus wel bij vermelden dat ik hier nu absoluut niet op het ongeluk van Kap doel, daar weet niemand het fijne van en valt dus bij deze in mijn ogen dus ABSOLUUT NIET over te discuseren.

Maar wat betreft de 2de persoon in questie.
Frank geeft aan dat hij de bewuste kiter aan zag komen sjezen en ik maak hieruit op dat hij nog ver uit de kant was (Sprongen van 50 mtrs ver). dus reist bij mij nu de vraag waarom wordt er geen safety getrokken wordt en als dit niet werkt  wordt uitghaakt of de kite met de LE op het water laten klapen in het ergste geval als zelfs uithaken niet meer werkt.
dimitri
Gast
Antwoord #136 Mei 09, 2009, 22:46:40
edit2Rapporteer  
Uiteindelijk is het toch iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat jij niet zijn kite op zou laten zou hem echt niet tegenhouden nog jou verantwoordelijk maken. Het enigste wat je op zo een moment kan doen is de persoon even uitleggen dat iedereen net gestopt is omdat er een enorme bui aan komt. Wil hij dan nog kiten dan is hij in ieder geval gewaarschuwd.


nou hoe slecht het weer was kon die zelf ook wel zien,iedereen was naar zn auto gegaan..toen ik zei weet je het zeker zat tie me vaag aan te kijken...je heb altijd mensen die de grens opzoeken en een steekje los hebben..

Sjorsie, no hard feelings. maar aan iedereen.

Als het trieste ongeval niet was gebeurd had je dit bericht waarschijnlijk nooit geplaast en had je er waarschijnlijk anders over gedacht.
Zo is de mens nou eenmaal, de mens is net als de schaap een kudde dier en als er een bericht geplaast was dat er gister in betreffende bui een wereld record hangtime was gevestigd had heel kitend Nederland het zelfde willen doen en ipv werken op het water willen staan.


Laten we bij het onderwerp blijven met zn allen en niet afdwalen naar argumenten en verwijten over wat er had kunnen gebeuren en over wie wat heeft gedaan maar de gevoelens delen waar het op dit moment om gaat.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #137 Mei 10, 2009, 10:04:50
edit2Rapporteer  
Uiteindelijk is het toch iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid.

Dat is maar ten dele waar, er is een groep mensen die gevaarlijke weersomstandigheden niet in kan schatten, die moet je ook helpen. Een kite niet oplaten om dat duidelijk te maken kan heel ontnuchterend werken. Ik spreek uit ervaring...

Denk maar eens terug aan de tijd dat je zelf beginner was, en als het dan te hard waaide dat je het eigenlijk toch wel wilde proberen....adrenaline....De teleurstelling is dan groot om niet te gaan
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #138 Mei 10, 2009, 10:10:24
edit2Rapporteer  
Daar zit deels wat waarheid in maar als het die persoon verteld is zou ik er dan vanuitgaan dat hij oud en wijs genoeg is om de risicos in te schatten. Maar dat is iedereen zijn eigen aanpak. Ik doel er enkel op dat als je hem niet oplaat hij eventueel gevaarlijke selflaunch trucjes zal doen waarmee het dan weer gevaarlijker word Wink

In ieder geval kan het, hoe voorzichtig je ook bent altijd foutgaan. Ik kijk bijvoorbeeld ook niet altijd naar de wolken om mij heen wat dan ook weer fout is.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #139 Mei 10, 2009, 11:27:26
edit2Rapporteer  
Wat Reflex zegt kan ik onderschrijven.
Vrijdagmiddag was ook in Katwijk een idioot die tijdens 30+ knopen zijn kite ging selflaunchen, omdat er niemand in de buurt was om te helpen. Dat kwam omdat we allemaal binnen zaten te schuilen tegen de zand en regenstralen. Het ging maar net goed, de eerste 5 min had ie maar nauwelijks zijn kite onder controle. Ging van links naar rechts, erg gevaarlijk in ieder geval.

Het kan altijd fout gaan, echter is de kans wel aanzienlijk groter als het hard waait. Mijn mening is dat men gewoon z'n gezonde verstand moet gebruiken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee als er overal gewaarschuwd wordt voor zware windstoten in de middag.  Als je niet zeker van je zaak bent, doe het dan niet.

Helaas blijken alle waarschuwingen niet afdoende te zijn geweest.
Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #140 Mei 10, 2009, 11:33:08
edit2Rapporteer  
in feite zou je in zo,n situatie als hij echt niet wil luisteren een mes in zijn kite moeten zetten ....
klinkt grof maar is beter dan een verkeerde afloop voor zo,n gozer .......
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #141 Mei 10, 2009, 11:48:55
edit2Rapporteer  
Idioten en gekken zul je altijd houden helaas, daar is niets tegen te doen.

Maar dat zijn gelukkig excessen, de meeste mensen die door willen varen onder zulke omstandigheden zijn net beginner af en weten niet beter.

Jeroen, heeft niemand die gozer op zijn gedrag aangesproken?
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #142 Mei 10, 2009, 12:17:14
edit2Rapporteer  
Het weer en je omgeving konstant blijven observeren, is denk een must voor onze sport. Sta ff stil als je merkt dat er veel medekiters van het water gaan. En als er iets donkergrijs met slierten aan de horizon verschijnt dubbel oppassen: wind kan hevig toenemen en draaien (rechts), plots is een sideshore bij doorgang van een bui of een front offshore.  Op zee met zw wind ben je wel in je voordeel, dan zie je de ellende al van verre komen. Het is mij niet bekend of weerkunde inmiddels deel is van de kitelessen. Indien niet, hoort het er wel degelijk bij.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #143 Mei 10, 2009, 12:21:36
edit2Rapporteer  
Jeroen, heeft niemand die gozer op zijn gedrag aangesproken?

Nadien wel ja, hij had volgens mij niet het idee dat het zo hard waaide. Of hij het nu niet meer zal doen, geen idee. Het had heel fout kunnen aflopen natuurlijk, maar hij had blijkbaar een "lucky day".

Zoals je zelf zegt de wereld zit helaas vol met idioten en gekken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #144 Mei 10, 2009, 12:32:59
edit2Rapporteer  
Jeroen, klinkt als eentje uit de categorie "net beginner af". Wat een geluk dat het goed is afgelopen Tongue

Idioten en gekken willen het gewoon niet snappen, en luisteren ook niet.
vanessa26-06

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #145 Mei 10, 2009, 13:32:07
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte, liefde aan zijn vrouw, kinderen, familie, vrienden, kennissen, kitemaatjes en alle andere geliefden toegwenst,..echt een heel triest verhaal dit. Echtr super geschrokken. Liefs Vanessa
LowD

Berichten: 5
Antwoord #146 Mei 10, 2009, 17:34:36
edit2Rapporteer  
kwam terug uit Barcelona aantal kitesurfers gezien die ochtend op t strand daar had zin om te gaan kijken vrijdag, vliegtuig had moeite met landen toen heftige regen naar huis en nu lees k dit Sad ben n new bee n mn passie net gevonden voor deze geweldige sport ....... t  opend ogen maar ga door met oeffenen.........  mn medeleven gaat naar de nabestaanden n n gemeend get well@gewonde!
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #147 Mei 10, 2009, 19:31:19
edit2Rapporteer  
Citaat
wat betreft de 2de persoon in questie.
Frank geeft aan dat hij de bewuste kiter aan zag komen sjezen en ik maak hieruit op dat hij nog ver uit de kant was (Sprongen van 50 mtrs ver). dus reist bij mij nu de vraag waarom wordt er geen safety getrokken wordt en als dit niet werkt  wordt uitghaakt of de kite met de LE op het water laten klapen in het ergste geval als zelfs uithaken niet meer werkt.

Het klopt dat de safety niet getrokken is. Deze persoon heeft er ruim de tijd voor gehad. Vanaf het moment dat ik hem zag heeft hij zeker 300meter afgelegd. Houd er wel rekening mee dat de wind echt van 18 naar 40+ knopen toenam in een keer. Ik verwacht wel dat onervarenheid in dit ongeval wel een belangrijke factor is geweest. Dit neemt niet weg dat het verschikkelijk naar is wat er gebeurd is.
De jongen in kwestie maakt het inmiddels naar omstandgheden goed. Zijn bekken en benen zijn gebroken, maar er is waarschijnlijk geen blijvende schade.
Frank
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #148 Mei 10, 2009, 21:45:14
edit2Rapporteer  
Het trekken van je safety zou een tweede natuur moeten zijn maar als ik naar mijzelf kijk hoe ik reageerde in een lang niet zo extreme situatie, eerste gedachte is kite onder controle krijgen daarna pas ohja ik heb een safety.

Dus pas later de safety getrokken toen lag ik inmiddels al wel languit in het riet en bijna op de kant. Gelukkig alles goed afgelopen.

Neem aan dat het niet fatale ongeluk met een bowkite heeft plaatsgevonden.
Wat de term 100% depower maar weer eens als een pure marketingtruc afserveerd. 

Maar nogmaals beide gebeurtenissen zijn zeer bedroevend en alle betrokken zeer veel sterkte gewenst.

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #149 Mei 11, 2009, 18:34:12
edit2Rapporteer  
Bruno de uitvinder van C en Bow zei zelf dat 100% niet bestaat. Er is altijd drag, zelfs bij kite mooi omgekeerd aan 5lijn
en helemaal bij 4lijner waarbij hij aan 1 tip vastzit, dan gaat hij vaak nog eindeloos draaien, er kunnen knopen ontstaan waardoor hij z'n profiel weer deels krijgt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.