Eerste keer springen

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Mei 12, 2009, 12:56:20
edit2Rapporteer  
Beste medekiters,

Ik ben in het leuke stadium beland van springen tijdens het kitesurfen. Ben zelf al rustig begonnen met een aantal kleinere sprongen te landen en dat gaat aardig goed (lees 50cm van het water  schater)

Nu het volgende probleem wat iedereen wel heeft gehad maar ben enkel de oplossing daarvan een beetje kwijt. Als ik harder instuur dus hoger wil springen dan draai ik in de lucht. Ik meen dat de oplossing is om voor je afzet iets downwind te gaan. Klopt dit? Graag wat reakties.

Heb de search optie gebruikt maar kan niet echt iets vinden.
Surfrik

Berichten: 91
Antwoord #1 Mei 12, 2009, 13:09:25
edit2Rapporteer  
hallo Reflex,
Het ligt er natuurlijk aan welke kant je op begint te draaien maar ik verwacht dat je met de rug naar de vaarrichting draait? Als dit het geval is moet je tijdens je afzet op het laatste moment hard upwind sturen met je board. Hierdoor bouw je ook meer druk op waardoor je hoger gaat en voorkom je draaien.  Het helpt ook in de lucht richting de gewenste landingsplaats te kijken.

Let ook op dat je de kite niet te ver terugstuurt. Ik weet niet met voor type kite je vaart maar ik hoef met mijn waroo en bularoo niet echt voorbij 12 uur te sturen om hoog te gaan.


http://www.youtube.com/watch?v=kJU_K4aQsSI


zie ook bovenstaande link. Let hierbij wel op dat zij naar mijn mening ver terugsturen maar dat zal waarschijnlijk aan het type kite liggen?..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 Mei 12, 2009, 13:29:01
edit2Rapporteer  
Heej bedankt voor de tips, dat filmpje had ik idd gezien. Het aankanten bij het instuuren doe ik wel al maar mischien niet genoeg. Probleem is dat ik te voorzichtig ben vaak. Ik stuur hem in en kant soms te vroeg aan waardoor ik bijna niet wegkom, en dan weer te laat wat dan mischien resulteert in het draaien. Vast een kwestie van meer oefenen.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #3 Mei 12, 2009, 13:33:27
edit2Rapporteer  
Bij je afzet moet je goed poppen en niet keihard en keihard aankanten. Dan krijg je een gecontroleerdere afzet. Hoog gaan is vooral een combinatie van kite harder en verder insturen en goed poppen.
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #4 Mei 12, 2009, 13:39:25
edit2Rapporteer  
Tuurlijk wel goed aankanten. Pop moet je enkel gebruiken bij unhooked varen.

Gewoon oefenen Reflex, als je gaat draaien, dan probeer je gewoon door te draaien. Anders crash je echt naar de kite toe met je rug eerst.

Ik heb het zelf ook vaak dat ik ongewild draai bij een goeie afzet voor een hoge sprong. Dan draai ik 'rustig'  door en land ik hem toch nog.

En vaak heeft iedereen een 'goeie' en 'slechte' kant.
Bij mij gaat links varend heel goed, rechts minder.

Oefenen!
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #5 Mei 12, 2009, 13:40:57
edit2Rapporteer  
Als je dus te hard wilt aankanten ga je draaien. Daarom moet je rustig poppen en dan ga je niet draaien...
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #6 Mei 12, 2009, 13:54:08
edit2Rapporteer  
Probeer je knieen in te trekken als je in de lucht hangt.
Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #7 Mei 12, 2009, 14:00:05
edit2Rapporteer  
dan volgt mijn vraag : het springen gaat best maar als je aankant en je trekt aan je bar hoe doe je dan je bar zodra je gelift word ??  mijn sprongen gaan wel hihih alleen het landen is niet altyd ok ..
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #8 Mei 12, 2009, 14:01:48
edit2Rapporteer  
Gewoon aangetrokken houden, dan ga je het hoogst. Daarna kite langzaam terugsturen zodat je landing soepel wordt...
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #9 Mei 12, 2009, 14:03:51
edit2Rapporteer  
Ja denk idd dat ik mischien te hard aan probeer te kanten terwijl dat hellemaal niet nodig was. Knieen intrekken is idd goed voor het tegengaan van draaien in de lucht maar bij mij is de draai al ingezet bij het aankanten.

Met als gevolg idd met rug op het water en met lijnen gedraaid en een kiteloop tot gevolg Gellukig kunnen de kites van tegenwoordig gewoon weer gerelaunch worden zonder probleem.

Zal proberen wat minder aan te kanten, mijn pop haal ik dan meer uit de golf dan dat ik het zelf doe. Bedankt mannen.
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #10 Mei 12, 2009, 14:15:45
edit2Rapporteer  
Een golf geeft je zelfs meer hoogte! Dus uitkijken daarmee. Een golf gebruik je als afzet. En je krijgt daarbij echt een boost.

Probeer gewoon om het in vlakwater te leren. En bij het landen idd kite insturen. Niet te hevig.

Oefenen!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Mei 12, 2009, 14:31:18
edit2Rapporteer  
Ik ga het gewoon nogmaals proberen en hou jullie op de hoogte Wink Bedankt alvast.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.