Kite ongeluk brouwersdam iemand die meer weet?

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #50 Juni 16, 2009, 18:03:57
edit2Rapporteer  
Citaat
In 2005 hadden we ook een rolwolk in Noord-Holland (Ijmuiden en boven mijn woning)
Kijk even in de gallery daar heb ik ze even neergezet

https://www.kitehigh.nl/i/gallery/uploads/5/normal/34793-6-05-groot1.jpg

https://www.kitehigh.nl/i/gallery/uploads/5/normal/3483DSC01230.JPG


Dat ziet er wel errug gruwelijk uit hoor.

Sterkte aan de beste kerel.
Sake
Gast
Antwoord #51 Juni 18, 2009, 19:52:36
edit2Rapporteer  
Via kiteforum.com hoor ik het gerucht dat hij overleden is.
Weet iemand de huidige status?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #52 Juni 18, 2009, 21:29:41
edit2Rapporteer  
Idd. vreemd dat er geen nieuws is over de situatie van het slachtoffer. Het slachtoffer is zwaargewond afgevoerd had ik begrepen.

Hopelijk is geen nieuws goed nieuws...
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #53 Juni 20, 2009, 22:19:09
edit2Rapporteer  
Wordt er iets belangrijks over het hoofd gezien?

Volgens Natural High  was de wind niet zo hard "ik vond de vlaag niet echt bizar hard tegen de 25 knp. ", dus de rolwolk blafte wel maar beet niet.

Als de kiter op zee was gebleven, was er niks gebeurd.

Nu volgens de Duitse tekst: hij wilde veilig zijn en van het water af voor de wolk, maar hij maakte 1 fout bij het landen vd kite waardoor hij gelift werd, en fout 2 toen hij aan de bar ging hangen terwijl hij in de lucht hing.

Hij maakte dus 2 fouten waardoor hij een flinke kiteloop richting duinen maakte, en de bar bleef aantrekken. Fout 3.

Dikke pech, samenloop van fouten en timing. Als hij eerder of later van het water was gegaan, was er niks gebeurd.

Dit komt overeen met een conclusie over Horst laatst:
Als je niet op tijd van het water af bent, kun je beter ver van de kant blijven.
Dit lijkt me een les die van de daken geschreeuwd moet worden, overal.

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #54 Juni 21, 2009, 23:18:17
edit2Rapporteer  
@kitesurfschool: prima dat je het analyseert om lessen te trekken, maar is Kaptain niet in een windstoot op het water overleden? M.a.w daar was het helaas ook niet veilig. Of zie ik iets over het hoofd? Ik bedoel dit opbouwend.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #55 Juni 22, 2009, 00:38:01
edit2Rapporteer  
Dank je voor de mede-opbouw.
Ik dacht dat het onbekend is wat er met Kaptain is gebeurd. Dat hij in de buurt van zo'n dammetje op Horst is gevonden. Er zijn meerdere kiters geweest die het hebben overleefd op het water, die het hebben uitgezongen met hun kite aan 1 lijn.
Ander ongeluk, veel minder wind nu, zelfde verhaal: als je te laat bent kun je beter niet meer naar de kant gaan.
Maar elke situatie is anders, en je weet ook nooit hoe hard het gaat worden. Deze kiter zou bij de 25 knopen op het water vast niet in de problemen zijn gekomen.
De 45 knopen van Horst toen kunnen rampzalig zijn met een kite die rondjes gaat draaien als ie aan een powerlijn geleashd is. Bij die rondjes genereert de kite nog aardig wat kracht, in gewone wind. Meerdere types kites gaan behoorlijk snel rondjes draaien, en op een gegeven moment kan je bridle mee gaan knopen, en dan is het helemaal niet meer te houden.
En als dan ook nog de leash-release weigert...
Jammer dat Kaptains gear niet onderzocht is. Bij ongelukken in de luchtvaart oa gebeurt dat heel precies, om er van te leren.

Ik speculeer dat het niet aan z'n gear lag maar dat hij in een sprong (al of niet vrijwillig, of misschien per ongeluk veel te ver) z'n balans is verloren en op dat dijkje geknald. Hoofd- en nekletsel doet mij denken aan verlies van controle. Maar het is alleen speculeren, je wil toch een verklaring bedenken waarom een ervaren, verantwoordelijke kiter sterft.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.