Thermiek bij noordenwind

rocket man

Berichten: 1330
Juni 22, 2009, 14:08:02
edit2Rapporteer  
Het valt me op, dat er aan de Noordzee met noordenwind en zonneschijn tegen de middag / begin van de avond thermische winden ontstaan, die in de modellen van windguru's van deze wereld niet terug te vinden zijn. Dit is blijkens nu ook aan de orde (WG pro geeft 9kn aan en het weerstation van zv noordwijk gem. 14.8). Wat zijn de bepalende faktoren hiervan (verhouding zeewater temperatuur / luchttemperatuur, luchtvochtigheid etc. ????). Zoek naar een beetje voorspelbaarheid.
richard

Berichten: 381
Antwoord #1 Juni 22, 2009, 14:20:15
edit2Rapporteer  
Vroeg me hetzelfde af. Vanmorgen al gekeken naar AWD en Gpro met behoorlijke verschillen. AWD loopt sind vanmiddag langzaam op. Nu al op 6 m/s op scheef en volgens AWD vanaf 15.00 op 8 m/s.

Op Gpro zie ik iig dat vanaf 16.00 alle wolken oplossen.

Ik vroeg me af of iemand met verstand van zaken weet of het daarmee eind middag/avond nog wat kan worden.


http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=23915.msg464043#msg464043
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #2 Juni 22, 2009, 14:21:15
edit2Rapporteer  
Ik weet ook echt niet hoe dat te voorspellen is, maar ik heb er al diverse avonden van genoten...  loser Als 't noord is en net niet genoeg lijkt te zijn dan ga ik gewoon toch effe op het strand kijken.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #3 Juni 22, 2009, 14:34:43
edit2Rapporteer  
Ik weet ook echt niet hoe dat te voorspellen is, maar ik heb er al diverse avonden van genoten...  loser Als 't noord is en net niet genoeg lijkt te zijn dan ga ik gewoon toch effe op het strand kijken.

Helaas heb ik meestal teveel randvoorwaarden, om ad hoc te gaan kiten.
Zo had ik gisteren, m'n middag op de tennisbaan ingepland, en begint het tegen een uur of 4 te waaien toen ik een balletje aan het slann was. Baalde, want ik had vrijdag ook al geen mogelijkheid.
Nazar

Berichten: 385
Antwoord #4 Juni 22, 2009, 14:39:45
edit2Rapporteer  
ik heb er geen verstand van, maar ik weet 100% dat er rond 16.00 gaat waaien:D
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #5 Juni 22, 2009, 15:09:07
edit2Rapporteer  
Gisteren was het te weinig om op scheef leuk te kunnen varen, tenzij je een 13 bow had met goede lowend. Of gewoon niets weegt. Of een golfsurf boardje hebt. Of een grote flysurfer hebt liggen.

De rest (inclusief ik, de optimist met een 9m2 bow) kon weer gewoon upwind lopen. Het was eb en dus een stroming naar het zuiden, dus in combi met noordenwind geen succes...

dus rocket man. Gisteren heb je weinig gemist.

c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #6 Juni 22, 2009, 15:13:09
edit2Rapporteer  
..Terwijl ik, op Castricum, met een 10m Bandit en dezelfde stroming best lekker kon varen.

Het weer wordt steeds lokaler de laatste tijd, heb ik het idee, De ene spot 3x niks, 20 km verderop wel rocken met die wind. Weird.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #7 Juni 22, 2009, 15:33:56
edit2Rapporteer  
..Terwijl ik, op Castricum, met een 10m Bandit en dezelfde stroming best lekker kon varen.

Het weer wordt steeds lokaler de laatste tijd, heb ik het idee, De ene spot 3x niks, 20 km verderop wel rocken met die wind. Weird.

De thermiek is net kantje board, maar met 16kn, een 14m C-kite en een 5.6' waveboard, zou het moeten kunnen
Toen ik gister thuis was tegen 17:30 was ik ff bij airtimekatwijk op de cam, en daar zaten nog een paar ktes op het water...

Wat mij dus ook benieuwd is hoe lokaal deze verschijnselen zijn. Regelmatig als ik  johnswind met zv noordwijk vergelijk zijn er verschillen van een paar knopen en dat ligt 40-50km uit elkaar (met scheef er tussenin)
Denice

Berichten: 186
Antwoord #8 Juni 22, 2009, 16:48:57
edit2Rapporteer  
Ontstaat er met oostenwind en nord oostenwind ook niet zo'n soort thermiek?
RH

Berichten: 298
Antwoord #9 Juni 22, 2009, 17:23:48
edit2Rapporteer  
Ontstaat er met oostenwind en nord oostenwind ook niet zo'n soort thermiek?

Klopt, dan heb je hem vooral aan de zuidwestkant van het IJsselmeer!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Juni 22, 2009, 17:36:39
edit2Rapporteer  
SSSSSSST RH
Taco.

Berichten: 629
Antwoord #11 Juni 22, 2009, 21:02:10
edit2Rapporteer  
Er volgens mij maar één plek waar er echt thermische wind is van serieuze orde (5 bft+) en dat is lauwersoog. Daar wordt op een hete zomerse dag bij eb het droge wad en het land verwarmd. Vervolgen stroomt in 2 uur tijd het hele wad vol met koud water, waardoor de lucht boven het water afkoelt.  Daardoor stijgt de lucht boven het water niet meer omhoog. Aan land nog wel en door de onderdruk steekt er ineens een sterkte thermische wind op.

je kunt je horloge erop gelijk zetten, op het moment dat het hoogste punt bereikt is trekt de wind ineens aan tot soms wel 20 knopen.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #12 Juni 22, 2009, 21:21:55
edit2Rapporteer  
Daar gaan we dan aan het eind van de week ook maar weer eens lekker van genieten dan.

NO en warm, moet helemaal goed komen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.