Shops en oude troep!

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juli 05, 2009, 15:21:33
edit2Rapporteer  
Nu lees ik op hanglos dit topic: http://www.hanglos.nl/forum/180457/kiteforum-gevaarlijke-beginners-kiteshop.html
En hier op kitehigh is er ook al een beginner die daar 2 oude kites vandaan heeft: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,23915.new.html?topic=23915.msg466464#msg466464

Dat er beginners op marktplaats oude meuk kopen ok, maar dat dat zelfs bij kiteshops gebeurd die geacht worden je goed te informeren gaat me even wat tever en ik ga me ook serieus afvragen hoeveel andere shops er zomaar hun oude troep aan beginners proberen te slijten.

Die oude kites zijn leuk voor in het museum of als strandtent, niet om over de rug van beginners een paar tientjes te verdienen!
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #1 Juli 05, 2009, 15:35:39
edit2Rapporteer  
Goede reclame voor Kater!!!
Ik zeg:beginners wees wijs en laat je daar niet informeren  voor kites!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 Juli 05, 2009, 16:18:13
edit2Rapporteer  
Inmiddels een nette mail gestuurd ter name van Kitehigh en het NKV met de vraag om deze praktijken te stoppen en geen kites ouder dan het jaar 2007 meer te verkopen. Dat wil niet zeggen dat ze er werkelijk mee stoppen uiteraard maar mischien zijn ze wel zo vriendelijk om daar gehoor aan te geven.

Dit soort verkooppraktijken moeten zeker stoppen en op Kitehigh word de 2dehands sectie daar al op gescreend.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juli 05, 2009, 16:27:31
edit2Rapporteer  
niet ouder dan 2006 als beginnerskites verkopen. Verder mag iedereen weten wat 'ie verkoopt.

Top idee, en op naar marktplaats want daar staat het er ook vol mee.

De handel zou dit moeten toejuichen Smiley
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #4 Juli 05, 2009, 16:35:06
edit2Rapporteer  
Ik zal straks eens proberen om op het verantwoordelijksheidsgevoel van de admins van Marktplaats te trappen en hun vragen om bij oudere kites een soort waarschuwing te plaatsen.

Toch vind ik dat een shop ze gewoon hellemaal niet moet verkopen (oude kites) een ervaren kiter koopt zowiezo geen kite uit 2003 dus uiteindelijk is het altijd voor een beginner.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Juli 05, 2009, 16:50:21
edit2Rapporteer  
Shops mogen van mij verkopen wat ze willen. Wie ben ik of jij  om te zeggen dat iets wel of niet verkocht mag worden? Er gaan per jaar behoorlijk wat mensen naar de kloten door nicotine, alcohol, te vet eten , het verkeer. Dus maar even een verbod op de verkoop? Onzin.
Shops moeten gewoon lekker zelf bepalen wat ze wel en niet moeten verkopen. Op het moment dat ze bij een bepaald artikel de verkeerde info gaan leveren gaan ze wel de fout in. ( 100% depower  schater / uitstekende beginnersvlieger enz enz)
Ook geeft de shop een bepaald 'visitekaartje" af door iets wel of niet te verkopen. je zou deze discussie bijv. ook kunnen voeren over het wel of niet verkopen van een boardleash.
De eindgebruiker is en blijft in deze zelf de verantwoordelijke. We hebben als kitesurfers al met veel te veel regels te maken..........
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #6 Juli 05, 2009, 16:53:46
edit2Rapporteer  
Inmiddels een nette mail gestuurd ter name van Kitehigh en het NKV met de vraag om deze praktijken te stoppen en geen kites ouder dan het jaar 2007 meer te verkopen. Dat wil niet zeggen dat ze er werkelijk mee stoppen uiteraard maar mischien zijn ze wel zo vriendelijk om daar gehoor aan te geven.

Dit soort verkooppraktijken moeten zeker stoppen en op Kitehigh word de 2dehands sectie daar al op gescreend.

Niet ouder dan 2007? Pff dat is wel heel erg cru!

Zoals ik ook op HL heb gepost, ik vind dat zo'n shop zijn verantwoordelijkheid moet nemen door te weten aan wie ze de vlieger verkopen. Als je een goede verkoper bent kan je uitstekend zien of een klant een beginner is of dat hij al genoeg ervaring heeft om met een oudere vlieger te vliegen.

Maar om het verkopen van ouder vliegers helemaal te verbieden? Dat kan je toch niet maken man. Als ik straks mijn 15m² uit 2005 kapot vlieg, en ik wil een nieuwe kopen uit 2005 zou het mooi lullig zijn als ik die niet meer kan vinden omdat een aantal vinden dat je geen oude vliegers meer mag verkopen.. Er zijn genoeg mensen die nog graag met die oude dingen vliegen.

Als een winkel deze vliegers aan beginners gaan verkopen zijn ze inderdaad verkeerd bezig. Zoals ik net ook al schreef, daar moet een winkel zijn verantwoordelijkheid op nemen. Als je goede verkopers hebt rondlopen kan je prima deze vliegers verkopen. Deze jongens kunnen best zien of het om een beginnend kiter gaat of dat het om iemand gaat die hier genoeg ervaring mee heeft.

De eindgebruiker is en blijft in deze zelf de verantwoordelijke. We hebben als kitesurfers al met veel te veel regels te maken..........


Inderdaad!

Citaat
Dit soort verkooppraktijken moeten zeker stoppen en op Kitehigh word de 2dehands sectie daar al op gescreend.

Betekend dit dat ik als particulier mijn oude Fueltjes uit 2003, 2004 en 2005 niet meer te koop aan mag bieden op KH?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #7 Juli 05, 2009, 16:57:06
edit2Rapporteer  
Blijft onverantwoord voor een shop om het te verkopen. Tuurlijk mogen ze verkopen wat ze willen maar dat wil niet zeggen dat ze het ook doen.

Ik heb gewoon een beroep gedaan op hun loyaliteit en laten blijken dat dit in de kitesurf scene de ronde gaat (slechte publiciteit) Ik geef ze dus een kans om dit deels recht te zetten.

Doen ze dit niet dan vind ik dat zeer spijtig maar we kunnen er uiteraard niks tegen doen. De vergelijking met alcohol vind ik dan weer slecht. Er zijn toch verschillende gevaarlijke produkten die niet meer verkocht mogen worden omdat ze niet veilig zijn.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #8 Juli 05, 2009, 17:01:24
edit2Rapporteer  
Iedereen vloog en begon vroeger met deze machines! Onverantwoord mijn aars Smiley

Het is puur dat er op dit moment beter en veiliger spul is om te starten. Maar ook die vliegers hadden een goed werkend veiligheids systeem hoor!  Misschien niet zo gebruikersvriendelijk als dat het nu allemaal is maar ook bij die vliegers is alle kracht na 1 trek aan de knop eruit.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #9 Juli 05, 2009, 17:03:58
edit2Rapporteer  
Heb je wel eens een oude Rhino gevlogen? Vast wel maar ik vond het toch echt pure sleurhutten en niet veilig om mee te beginnen (05 model) laat staan wat het 03 model wel niet moet zijn. Vroeger had men ook meer ruimte op het water en gingen er ook meer dingen fout. Nu er zo op de sport gelet word vind ik het persoonlijk niet verantwoord meer om met zulke verouderde materialen te kiten als beginner.

Uiteraard heeft iedereen daar zijn eigen mening over en zullen we hier nooit uitkomen Wink

Alle kracht eruit na 1 trek? Nee dus.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #10 Juli 05, 2009, 17:08:40
edit2Rapporteer  
Hmm ik begin me nu sterk af te vragen of jij wel eens met zo'n oude vlieger gevlogen hebt?

Ik ben zelf begonnen met een Slingshot Fuel uit 2003! Tuurlijk zijn dat sleurhutten. Maar dat betekend niet dat ze onveilig zijn!

Haha en reken maar dat alle kracht weg is als je de safety trekt! Het enige nadeel is dat waarschijnlijk alles wat in de knoop zit na afloop, maar de kracht is echt wel weg!
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #11 Juli 05, 2009, 17:17:18
edit2Rapporteer  
Precies, ben het helemaal eens met Vinni en Idefixe. Iedereen mag verkopen wat die wil maar maar moet wel eerlijk zijn  over wat hij/zij verkoopt. Wie zijn jullie om te bepalen wat een shop verkoopt?
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #12 Juli 05, 2009, 17:18:35
edit2Rapporteer  
Heb je wel eens een oude Rhino gevlogen? Vast wel maar ik vond het toch echt pure sleurhutten en niet veilig om mee te beginnen (05 model) laat staan wat het 03 model wel niet moet zijn. Vroeger had men ook meer ruimte op het water en gingen er ook meer dingen fout. Nu er zo op de sport gelet word vind ik het persoonlijk niet verantwoord meer om met zulke verouderde materialen te kiten als beginner.

Uiteraard heeft iedereen daar zijn eigen mening over en zullen we hier nooit uitkomen Wink

Alle kracht eruit na 1 trek? Nee dus.

Rhino 05  was een top kite, alle kracht eruit na 1 trek? Ja zeker, die had namelijk al een vijfde lijn. Ik vind het allemaal behoorlijk overdreven dit.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 Juli 05, 2009, 17:28:45
edit2Rapporteer  
Ja hoor ik ga liegen over of ik een kite wel of niet heb gevlogen. Na het trekken van de safety zit er naar mijn mening nog steeds te veel kracht in en tijdens het kiten is het zeker geen lekkere kite voor beginners.

Maar blijkbaar ben ik de enigste die er zo over denkt. Dus shops verkoop lekker kites uit 2000 en 2003 aan beginners  ThumpsUp

Heb trouwens nog een naish aero 10m voor een beginner. Voor 200 euro is hij van jou. Super depower en absoluut heerlijk om mee te beginnen. YeSS
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Juli 05, 2009, 17:34:22
edit2Rapporteer  
We kunnen/willen niet bepalen wat een shop wel of niet verkoopt. Het gaat er om of ze willens en wetens beginners opschepen met verouderder spullen met een veel moeizamer leerproces EN BEPERKTE VEILIGHEID t.o.v. nieuwer materiaal hebben, onder de toevoeging dat het prima beginnerskites zijn.

"Mijn moeder heeft het er op geleerd"
"Ik heb er zelf eentje"
"Deze kite ligt gewoon op u te wachten"
"Dit is een unieke kite, zo worden ze niet meer gemaakt"
"Absoluut verzamelobject"
"Zeer waardevast, u koopt hem toch ook!"
"Kijk hier staat het: safety leash"
"Deze kleur past heel mooi bij uw ogen"
"Neem die 14m er nou maar bij, je hebt gewoon power nodig, zeker bij weinig wind"
"North (Naish/Cabrinha/Gaastra etc) heeft dat jaar wel eventjes de PKRA (KPWT, KBO etc) gewonnen
"Hier kan je als beginner nog jaren plezier mee hebben" (als in, je blijft nog jaren beginner)
"Deze kite heeft juist een hele constante, vlakke leercurve"
"Je kan er ook mee springen"
 Cool
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #15 Juli 05, 2009, 17:40:06
edit2Rapporteer  
Ja hoor ik ga liegen over of ik een kite wel of niet heb gevlogen. Na het trekken van de safety zit er naar mijn mening nog steeds te veel kracht in en tijdens het kiten is het zeker geen lekkere kite voor beginners.

Maar blijkbaar ben ik de enigste die er zo over denkt. Dus shops verkoop lekker kites uit 2000 en 2003 aan beginners  ThumpsUp

Heb trouwens nog een naish aero 10m voor een beginner. Voor 200 euro is hij van jou. Super depower en absoluut heerlijk om mee te beginnen. YeSS
.
Aah, de Aero! Dat was inderdaad ook een toppertje  ThumpsUp

Maar even serieus, niemand zegt hier dat deze shop er goed aan doet om dit materiaal aan beginners te slijten! Ook niemand zegt hier dat jij liegt! En jawel ook jij mag je mening hebben over de veiligheid van de kite! Maar bij het uiten van een mening komt er vaak een discussie op gang! Daar moet je ook tegen kunnen Smiley

Wat is te veel kracht na het trekken van de safety? De kracht die deze vlieger houd is denk ik zo goed als hetzelfde als dat je de 5e lijn van een willekeurig andere vlieger activeerd.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #16 Juli 05, 2009, 17:44:36
edit2Rapporteer  
Tja vroeger had je ook geen airbags....en zo kan ik nog wel even door gaan!
Ik vind het een hele slechte zaak,die jongen is gewoon slachtoffer geworden van een winkel die eindelijk zijn oude zooi is op kan ruimen.
Dikke  (down_kitesmiley)voor Kater
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #17 Juli 05, 2009, 18:19:24
edit2Rapporteer  
Toen het onderwerp eerder hier werd besproken (marktplaatsverkopers), heb ik toen een mail naar NKV gestuurd met het idee of zij van hun kant iets willen doen, maar je kan de commercie niet tegenhouden. Het enigste wat wij kunnen doen als we ergens een advertentie zien, dan daar direkt op te antwoorden en maar hopen dat er verantwoorde verkopers zijn. Op privé gebied mag het wel helpen, maar ik vrees dat Kater zijn naam alle eer maakt en niet gaat stoppen. Iemand die daar kites kreeg aangesmeert moet er zelf  tegenaan gaan, misschien zelfs juridisch want feitelijk is het bedrog. Vele kites van <2006 met een lage AR zijn geen beginnerskites, punt.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #18 Juli 05, 2009, 18:24:29
edit2Rapporteer  
De vraag is ook of de koper wel geld wou neerleggen of het onderste uit de kan wou en zijn eigen veiligheid daarvoor in de waagschaal wil leggen.

Desondanks :

De combinatie " oude meuk + beginner " natuurlijk wel vragen om problemen.

Ik denk dat de incidenten de laatste jaren relatief zijn afgenomen (door veiliger materiaal) tov het aantal kitekilometers. Dat een shop oude meuk verkoopt is dan natuutlijk een zeer trieste zaak. Om een mooie "kater"  van te krijgen (voor zover kater dit ook willens en wetens heeft verkocht).

ps: als burger/staat mag je bepalen wat er wel of niet verkocht wordt, bv wapens, drugs etc... Dus ja, ik denk dat je kunt stellen dat shops oude meuk niet meer moeten verkopen...
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #19 Juli 05, 2009, 22:19:31
edit2Rapporteer  
Stel je bent eerlijk,en zegt dat het geen goed materiaal is om mee te beginnen,denk je dan serieus dat ze het niet meer kopen??
Zolang het maar goedkoop is......
Ik vind gewoon dat je echt niet met een kite ouder dan 2005 ,en je bent beginner verantwoord het water op kan...correct me if I'm wrong Smiley.
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #20 Juli 05, 2009, 22:29:50
edit2Rapporteer  
Mijn mening is dat veiligheid voor 90% bepaald wordt door de kunde/onkunde van de gebruiker. Ik vergelijk het maar met motorrijden. Als je de machine nog niet goed beheerst en je gaat er gelijk lekker tegen aan zonder geoefend te hebben dan ben je verkeerd bezig. Maar een motordealer gaat niet aan jou vragen hoe veel ervaring je al hebt. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Vroeger werd er ook prima gekite met de oude modellen. Zolang jij de grenzen van je materiaal en je zelf kent blijft de sport redelijk veilig. Deze verantwoordelijkheid ligt niet bij de shops maar naar mijn idee meer bij de kitesurfscholen. Die moeten beginners laten beseffen hoe gevaarlijk de sport kan zijn.
Als een shop de juiste info geeft bij de spullen die ze verkopen gaan ze wat mij betreft hun gang maar.
En om kitesurf spullen te vergelijken met wapens en met drugs gaat me wel heel erg ver Frank77. "Completely different ballpark"
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #21 Juli 05, 2009, 23:18:30
edit2Rapporteer  
Je kan shops niet verplichten oudere kites niet te verkopen, dat is ook geen schande opzich. 6-7 jaar geleden leerden ze het ook op de oude kites.
Je zou alleen wel van een shop professioneel advies mogen verwachten, daarom ga je als leek ook naar een shop.
een Rhino was toen al geen beginnerskite en elke kite uit 2003 of 2004 zou in ieder geval verkocht moeten worden met de vermelding dat hij minder veilig is dan nieuwere kites. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt dan ook bij de koper zoals WIMPIII ook zegt. Die moet zichzelf ook goed voorbereiden op bijvoorbeeld kitehigh en bij de school waar hij gelest heeft(als dat al is gebeurt).

Je kan de alleen bij de shops een goed advies verwachten, als ik een shop zou hebben en ik had een oude kite liggen die iemand toch wil kopen ondanks mijn eerlijke advies had ik hem waarschijnlijk wel verkocht.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #22 Juli 05, 2009, 23:31:53
edit2Rapporteer  
Ik heb nog een Rhino 1 van 9.3 en een Toro 1 van12m liggen. Ze hebben me super geholpen om de eerste stappen te doen. Ik heb er zelfs een 5de lijn op gezet, maar ik ga ze niet meer verkopen. Ik zou er niet rustig van kunnen slapen, zou ik horen dat er een ongeluk mee gebeurt is. Mss ooit een oldtimer race mee uitvoeren...
diederik

Berichten: 908
Antwoord #23 Juli 06, 2009, 08:20:19
edit2Rapporteer  
allemaal gelul...wie (van de oudere garde) heeft het niet met  die oude beetsjes geleerd???

Shops moeten zelf weten wat ze verkopen...het is aan de koper om na te denken wat hij wel of niet koopt.....je bent nooit verplicht iets te kopen!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #24 Juli 06, 2009, 08:29:07
edit2Rapporteer  
Met dat verschil dat wij (oude garde) ons realiseerde dat we met potentiele moordwapens omgingen.
Tegenwoordig zijn kites voor de buitenwereld meer modeartikel geworden.

Verkopen mag wat mij betreft, maar heb wel de ballen ook een keer 'nee' te verkopen in bovenstaande situatie. zou idd ook niet lekker meer slapen....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.