Kites op 12 uur

El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #25 Augustus 22, 2009, 19:44:42
edit2Rapporteer  


we hebben nu een best waroo 2009 gekocht ivm de veiligheid ThumpsUp


Kijk dat is een goede zet, zul je vast veel plezier van hebben en sneller dingen gaan leren. Veel plezier en succes ermee Grin
360

Berichten: 613
Antwoord #26 Augustus 23, 2009, 10:12:27
edit2Rapporteer  
@ dammo:  e2 - e4   Grin


Roon

Berichten: 95
Antwoord #27 Augustus 23, 2009, 22:30:44
edit2Rapporteer  
Hier is onlangs ook een topic overgeweest, goed om te zien dat er meer mensen zijn die kites op 12 uur in het vaargedeelte vervelend vinden.
Misschien ten overvloede, maar nog ff waarom een kite op 12 uur lastig is: iemand die langs komt varen heeft zijn kite nooit op 12 uur. In de situaties waarin dat toch nodig was met de kite op 12 uur mag ik al blij zijn als ik iemand met behoud van voldoende snelheid en zonder kleerscheuren kan passeren. Een kite op 10 uur is echter heel eenvoudig te passeren.
Dat je tijdens het lessen of het zelf oefenen je kite vaak op 12 uur hebt is logisch; je bent al blij als je daardoor ff 2 seconden je op je board kunt concentreren wat maar half aan je voeten zit, of dat je ff om je heen kunt kijken of er ruimte is om te starten.

Dat wat betreft het actieve gedeelte van kiten.
Een ander verhaal is het als je op de kant ff staat uit te rusten, of midden in een ondiep vaargedeelte. Daarmee hinder je talloze kiters, zoals kitedemon aangeeft gebeurt dat ook op de Slufter helaas. Dat het op de autoplaya door het merendeel gedaan wordt neem ik intussen voor lief. Sinds ik daar op een haar na een neerstortende kite heb ontweken kom ik er niet meer.
Hoewel.. binnekort gaat een maatje zijn eerste zelfstandige meters maken en dat wordt toch de autoplaya schat ik. Maar die gaat zijn kite zoveel mogelijk op 10 uur houden als het aan mij ligt   ThumpsUp.

Ps: als je kite 100% zou kunnen depoweren, viel hij direct uit de lucht, om even later vol wind te pakken. Dan heb je wel een probleempje.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #28 Augustus 24, 2009, 00:21:55
edit2Rapporteer  
Ik heb de kites ook veel op 12 uur in de eerste les omdat dat de makkelijkste en veiligste positie is als je nog niet subtiel kunt sturen. Gelift worden is er niet meer bij met de nieuwe kites, kleine maat in de eerste les.

Ik leer ze wel direct om kite omlaag te sturen als iemand upwind passeert, en dat oefenen we zodra ze een beetje kunnen sturen en oog voor de omgeving kunnen hebben.

Maar dit topic is een goede reminder om het in de volgende lessen nog eens aan te scherpen.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #29 Augustus 24, 2009, 07:29:10
edit2Rapporteer  
@reflex,

is het niet de bedoeling dat je eerste les vliegercontrole is?
Tijdens mijn eerste les heb ik geleerd om de vlieger rustig langs de rand van het windvenster te kunnen sturen en juist om de vlieger stabiel laag te houden en niet eindeloos op 12 uur.

Daarna ben ik pas het water ingegaan om te gaan bodydraggen.
Heb de eerste les alleen een board op de kant gezien geen poging om tijdens de eerste les al te varen.

Juist de basis principes moet je goed beheersen, dan gaat het varen uiteindelijk ook een stuk makkelijker en sneller.

Tuurlijk starten met een kite gaat vanaf 12 uur en daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar mensen die rustig 10,20 min met hun kite op 12 uur staan of het water inlopen omdat men niet beter weet dat vindt ik bloed irritant.

Het is de verantwoording van de scholen om beginners dit correct bij te brengen en daar schort het in mijn ogen nu behoorlijk aan.

@kitedemon

tuurlijk zou het ideaal zijn 2 verschillende zones alleen werkt het op geen enkele spot nu zo. Maar is het gezegde niet jong geleerd oud gedaan.
Als beginners consequent het verkeerde voorbeeld van hun instructeurs krijgen wordt het 12 uur allen een steeds grotere bron van ergenis en mogelijk reden tot ongevallen
dammo
Gast
Antwoord #30 Augustus 24, 2009, 09:18:08
edit2Rapporteer  
@ dammo:  e2 - e4   Grin

is dit de bedoeling van dit forum, gokken wat voor level iemand heeft? of toch mensen er op wijzen wat beter kan?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #31 Augustus 24, 2009, 09:26:09
edit2Rapporteer  
Stanley ik zou hoe dan ook altijd het water ingaan voordaat ik een beginner voor het eerst een kite laat besturen. Dat zorgt ervoor dat als hij een fout maakt (kite in windvenster) hij niet over het strand getrokken word. Tijdens het leren van de kitecontrole zal hij dus echt wel eens op 12 uur staan. En als je daarna gaat leren waterstarten staat hij nog meer op 12 uur. Niks wat je kan tegenhouden dus.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #32 Augustus 24, 2009, 10:27:52
edit2Rapporteer  
Ik heb de kites ook veel op 12 uur in de eerste les omdat dat de makkelijkste en veiligste positie is als je nog niet subtiel kunt sturen. Gelift worden is er niet meer bij met de nieuwe kites, kleine maat in de eerste les.

Ik leer ze wel direct om kite omlaag te sturen als iemand upwind passeert, en dat oefenen we zodra ze een beetje kunnen sturen en oog voor de omgeving kunnen hebben.

Maar dit topic is een goede reminder om het in de volgende lessen nog eens aan te scherpen.


Sorry, ik ben het niet met je eens. De kite op 12 uur is volgens mij NIET  de veiligste positie. Je hebt gelijk dat gelift worden niet echt voor kan komen. Wat wel kan gebeuren, vooral bij weinig wind is dat de kite vanaf 12 uur naar beneden kan komen fladderen. Daarbij bestaat de kans dat de kite vol in het windvenster weer wind pakt en de cursist erachteraan wordt gesleurd. Gezien het in dat geval een beginner is, is de kans groot dat hij/zij aan de bar gaat hangen met alle gevolgen van dien.

Kortom, volgens mij is de veiligste positie altijd 3 of 9 uur, waarbij de kite direct op het water valt als er iets gebeurt.

En daarbij komt dat het subtiele sturen veel beter te leren is met de kite op 3 of 9 uur, omdat je daar directer ziet wat er gebeurt als je de bar naar je toe doet, van je af doet en wat voor invloed het sturen werkelijk heeft (in welke positie je de bar hebt).
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #33 Augustus 24, 2009, 11:30:24
edit2Rapporteer  
Stanley ik zou hoe dan ook altijd het water ingaan voordaat ik een beginner voor het eerst een kite laat besturen. Dat zorgt ervoor dat als hij een fout maakt (kite in windvenster) hij niet over het strand getrokken word.

Wat is er mis met een beetje zand happen?  Smiley
Of heeft dit meer te maken met het feit dat er scholen zijn die rustig de eerste les met 20+ knopen geven. En dat dan de gevolgen een stuk minder leuk voor de cusist zijn.

Eerste lessen horen mijnziens met max 14 knopen gegeven te worden en dan kan je rustig over het zand getrokken worden met een kleinere maat kite. Maar ja dan worden het aantal eerste les dagen misschien wel te klein zeker als je vaar garantie afgeeft (zeg niet dat dit voor jouw geldt )
Maar dat is een heel andere discussie.

mijn begin stelling was dat tijdens lessen de intructeurs de kite niet nodeloos op 12 parkeren maar tijdens uitleg de kite rustig op 3 of 9 uur parkeren. Onder het motto goed voorbeeld doet goed volgen!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #34 Augustus 24, 2009, 11:42:50
edit2Rapporteer  
Vind het nooit verstandig om op het land met een kite te gaan oefenen ook niet met 14knp. Vind dat men dit ten alle tijden in het water moet doen. Uiteraard geven veel scholen vaargarantie maar dat heeft niks met dit te maken. Enkel zullen ze dan eerder dingen overslaan en met waterstarten beginnen ofcourse.

Uiteraard bij een uitleg en het lopen naar het water kan je het beste de kite lager parkeren, maar dat gaf ik zelf ook al aan in mijn reaktie. Toch is de grootse ergernis het op 12 uur staan aan de kant waardoor je niet kan vertrekken. Daartegen doen we weinig denk ik.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #35 Augustus 25, 2009, 00:38:35
edit2Rapporteer  
Ik ben het met 100% met Reflex eens.
Als je bang bent dat een kite op 12 uur uit de lucht komt vallen, dan moet je simpelweg kites aanschaffen die dat niet doen.
Ook al heeft een cursist al wat vliegerervaring, de kans is gewoon te groot dat door een stuurfoutje de kite van 3 of 9 uur direct naar 12 ragt.
Het is verschrikkelijk irritant als je door een 12uur kite naast je niet kan vertrekken. So be it.
We hebben het allemaal moeten leren.
En ook ik heb het soms niet eens door dat ik wel heel irritant mijn kite op 12 uur heb staan voor een ander.

Lopen op land is heel ander verhaal

Persoonlijk irriteer ik me meer aan beginners die rustig hun duim opsteken bij het oplaten terwijl de trailing-edge nog klappert. ik zie het gemiddeld 3x op een kitedag in Oostvoorne fout gaan
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.