Hoe bereiken we aspirant kiters met info over veiligheid?

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #25 November 23, 2009, 18:29:35
edit2Rapporteer  
- flyers op lokatie en winkels.
- Erwin Krol en collega's.

Maar zoals gezegd blijft het moeilijk om alles en iedereen af te dekken.
Ik denk dat het ongeluk van gister gewoonweg niet was uit te sluiten.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #26 November 23, 2009, 19:11:13
edit2Rapporteer  
Het grote probleem in dit verhaal is dat deze jongen nooit les heeft gehad maar met vrienden ging oefenen. Tevens op een spot waar niet gekite word en dan nog eens op het strand.

De enigste zekerheid in dit verhaal is dat hij een kite heeft gekocht of ergens vandaan heeft. Het belangrijkste wat er gedaan kan worden is mensen waarschuwen. Shops, Ebay, marktplaats, 2dehands.be, kapaza.be etc zouden een waarschuwing kunnen plaatsen.

Maar nog belangrijker vind ik dat de verkoper gewoon moet vertellen dat een lesje noodzakelijk is. En dat iedere kiter die een ander gevaarlijke dingen ziet doen hem erop aanspreekt.Dat laatste is nog wel een probleem want vaak krijg je dan een grote bek terug.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #27 November 23, 2009, 19:15:39
edit2Rapporteer  
Linkje

Hier kun je ( heel voorzichtig / het is en blijft informatie uit de derde hand ) uit opmaken:

begonnen met vrienden ( wel of geen "echte" les gehad? )
Kneiterharde wind ( indien wel les gehad onvoldoende gewezen op de grenzen van een beginner)
Oefenen op het land ............


Het is vervelend zo recent na dit verschrikkelijke ongeluk deze zaken aan te halen. Al zou er echter ook maar 1 ongeluk voorkomen kunnen worden door dit topic dan is het al weer een stukje beter........

FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #28 November 23, 2009, 19:39:48
edit2Rapporteer  
Hier tevens van vandaag een soort van waarschuwing in de belgische media....


Tevens denk ik dat er hier op het forum allang een aantal mensen een hoop ellende hebben bespaard door erop te blijven hameren dat ze moeten lessen....... Toch zijn er ook altijd mensen die toch alles weten...
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #29 November 23, 2009, 20:13:49
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het onmogelijk is om elke aspirant kiter te bereiken.
De meeste nemen gelukkig een les of twee en doen het rustig aan.
Helaas zijn er ook beginners die nog steeds gaan oefenen zonder eerst les te hebben gehad.

Anyway, ideeen om ze te bereiken zouden zijn:

- beginners aanspreken op de spot
- reclame op TV, bijv MTV
- voorlichting op scholen
- invoering kite "rijbewijs", bijv strafbaar maken kiten zonder kitebewijs
- waarschuwingen tijdens weerbericht op TV
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #30 November 23, 2009, 22:57:46
edit2Rapporteer  
De toegankelijkheid van de sport is de oorzaak. Bij het skiën zie je al jaren hetzelfde gebeuren. De wintersport is voor steeds meer mensen toegankelijk geworden. Het aantal ongelukken neemt evenredig hard toe. Regelmatig beginnende skiërs off piste gevonden en bibberend halverwege een zwarte piste.

Nu de prijzen van gear dalen en de sport steeds populairder wordt zullen steeds meer mensen de sport beoefenen. Statistisch dus ook een grotere kans op ongelukken.
Zelfbeheersing (ik wil zo graag, ik leef er al de hele week naar toe en nu waait het eigenlijk te hard) is wel af te dwingen wanneer medekiters de persoon aanspreken op zijn gezond verstand. Uiteraard hebben de scholen hier een rol in maar ook jij en ik.
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #31 November 23, 2009, 23:27:42
edit2Rapporteer  
Dit is niet makkelijk te voorkomen, gezien de omstandigheden, geen ervaring op een niet-kitsurfspot, waarschijnlijk zonder les in verraderlijke weersomstandigheden.

Ik denk dat het enige wat kan helpen is  wat _jeroen_  zegt: een kiterijbewijs oftewel ico certificaat verplicht stellen, stel dan gelijk een helm verplicht zou ik zeggen.(snap nog steeds niet waarom dat niet vaker wordt gedragen)
Zo bereik je iedereen met de juiste informatie en basis surfscholen bereiken veel meer mensen en winkels kunnen alleen verkopen op vertoon van het certificaat.

Bij een motor moet je wel een rijbewijs en helm hebben en dat is ook heel normaal.
Willen we er nog wel een wetje bij om de nederlanders in het gareel te houden en gaat de politie echt controleren?
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #32 November 23, 2009, 23:30:24
edit2Rapporteer  
Het belgische verslag maakt de aanleiding wel erg duidelijk en zeer begrijpbaar...niet minder erg natuurlijk!

Het andere Belgse stuk is op zich wel goed, maar we erg raar op gesteld.

Ik vrees dat we al erg ons best kunnen doen en niet veel meer. Dit had alleen voorkomen kunnen worden als er een andere kiter op dat strand was geweest (en die waren er wel neem ik aan?) en hem hadden aangesproken...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #33 November 23, 2009, 23:36:38
edit2Rapporteer  
Een soort van rijbewijs waarmee de vaardigheid ( of in ieder geval de basiskennis van de kiter) is vastgelegd prima! Een verplichte WA verzekering ook prima.
Verplichten helm en impactvest? Daar moet je m.i. zelf een keuze over kunnen maken. Je brengt zonder een helm / impactvest anderen niet extra in gevaar / het is puur een keuze voor jezelf, we hebben op dat gebied genoeg ( teveel? ) regels.......

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #34 November 23, 2009, 23:53:59
edit2Rapporteer  
@JB Waroo rider: ik vermoed dat de jongens alleen waren, zonder ervaren kiter. De spot was ZEER onlogisch en ronduit gevaarlijk, terwijl er daar in de buurt volop andere plaatsen zijn waar ze beter naar toe hadden kunnen gaan.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #35 November 23, 2009, 23:58:33
edit2Rapporteer  
Het zal altijd blijven gebeuren, helaas.

Een 'vaarbewijs' zal alleen juridisch gezien nut hebben als je mensen wilt gaan controleren en beboeten door daar voor bevoegde autoriteiten...

Een verzekering is zeker een prima idee, maar alleen effectief bij schade aan anderen en dat is ook niet de strekking van dit verhaal.

Betere les of meer de nadruk op de gevaren is ook geen optie, want het gaat volgens mij vaak om mensen die geen of te weinig les hebben gehad.

Kortom, het komt altijd neer op eigen inschattingsvermogen en helaas zijn sommige mensen niet verstandig genoeg om op de momenten dat het telt de juiste keuze te maken.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #36 November 24, 2009, 00:09:17
edit2Rapporteer  
We zoeken denk ik vooral een truc om met minimale moeite (bedenkt wel, meer regels betekend ook meer controles en gezever) zoveel mogelijk "kite nieuwsgierigen" een zetje richting veilig gedrag te geven.
Ik vind Steve Verelst goed uit de hoek komen in het interview over de gebeurtenis van gisteren.
De pro riders zouden zich bij gelegenheid zo kunnen uitlaten, zij staan immers in de picture.
Verder zie ik nog steeds iets in het idee om op Marktplaats een melding te zetten.
Het idee om de internationale magazines te betrekken (bv een vaste kwartpagina met starterstips en links) is ook prima.
Eigenlijk zou een standaard kaartje met 5 of 10 tips gratis moeten klaarliggen in de winkels, scholen etc, en op alle kite gerelateerd sites downloadbaar moeten zijn. Geen commercieel gezever, gewoon iets kraakhelders en prikkelends, bv. "Wat doe jij aan veiligheid?".

Meer ideeën? Kom er maar in!
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #37 November 24, 2009, 01:36:40
edit2Rapporteer  
Volgens mij dragen bepaalde TV shows ook gedeeltelijk bij tot het halsoverkop in een bepaalde sport te stappen, vooral omdat het enorm geromantiseerd wordt door de programma maker. Een heel goed voorbeeld is bijvoorbeeld het ganse gebeuren dat door Red Bull gesponsord wordt, ze zijn in geen geval verantwoordelijk, maar bij deze shows of evenementen wordt vaak maar heel kort de nadruk gelegd op veiligheid, meestal is dat bij het starten van de show, maar dat ben je zo vergeten als je al die stoere stunts ziet voorbijkomen.
Het is niet zozeer dat Kiten gevaarlijk is, dat is elke sport of bezigheid als je je verstand er niet bijhoud, met de wagen rijden is ook gevaarlijk met bepaalde individuen achter het stuur, sommigen worden nog eens gestimuleerd door bepaalde films om nog eens wat sportiever te gaan rijden dan ze al gewoon zijn. Zelfs een alledaagse bezigheid als koken kan fataal aflopen als je niet goed uitkijkt bij het gebruik van messen of kokende vloeistoffen/vetten.
Maar ergens moet er een factor zijn die je ontnuchtert en je met beide voetjes op de grond zet en dat is enorm moeilijk om in gang te krijgen. Winkels moeten spullen verkopen, wat er met de spullen gebeurt is hun verantwoordelijkheid niet meer, misschien cru om te zeggen, maar ik zie nog niet direct een winkelier elke klant uithoren of hij al dan niet geschikt is om met de gekochte goederen de winkel te verlaten, gaat misschien beledigend overkomen en de klantvriendelijkheid niet ten goede komen.
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #38 November 24, 2009, 09:15:02
edit2Rapporteer  
in mijn shop(belgie) word al jaren dat ik weet geen kite verkocht aan beginners,vind ik wel goed maar ook gedurft want als die koper denkt ...salut lessen en gaat on line ene kopen word thuis geleverd en na een paar dagen staat hij ergens zijn leven te riskeren en daar valt momenteel niets tegen te beginnen.
weet niet dat het in dat senario gegaan is maar zou perfect zo kunnen hee.
dit is geen sport zonder deftige voorkennis aan te beginnen,en dan nog is er steeds alertheid en voorzichtigheid aangewezen want een ongeval is vlug gebeurd
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #39 November 24, 2009, 09:58:52
edit2Rapporteer  
Als we het toch over ideeën hebben. Inmiddels wordt er op de bekende NL fora (KH en HL) goed gewaarschuwt als er verradelijke weersomstandigheden zijn. Ben ervan overtigd dat dit al menigeen twijfelaar heeft thuis laten blijven. In de toekomst gewoon text in het engels copy en paste en op Belgische, Franse en Duitse fora zetten, weten ze daar tenmiste als ze hier komen kiten dat er iets gaande is. Aan zo'n thread kan je dan ook standaard het voorgestelede tienpuntenpaket hangen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #40 November 24, 2009, 11:27:07
edit2Rapporteer  
De Nl windwaarschuwingen zet ik al een tijdje op het Duitse Oase.com .
Ik heb ook niet het idee dat de mensen die ECHT met hun sport bezig zijn de potentiële slachtoffers zijn. het zijn vooral de mensen die geen idee hebben van site's als kitehigh en hanglos enz enz. men wordt via de media geconfronteerd met het hippe / hot item "kitesurfen" 

Neemt natuurlijk niet weg dat ook de ervaren dames en heren risico's lopen. Kitesurfen is en blijft een extreme sport. Alleen met een goede voorkennis en goed materiaal is deze sport veilig te beoefenen.

Er is op dit gebied nog best wel het 1 en ander te verbeteren. Voorbeelden te over:
www.windsurf.de stond op de dag van het NK ( toen was er dus een echt dikke wind) in Mirns gewoon met een beginners klasje op het water. De vele waarschuwingen en het commentaar van de locals werden  letterlijk in de wind geslagen en toen het klasje na een paar uurtjes van het water kwam keken de instructeurs met een triomfantelijk blik zo van:  "zie je nou wel. D'r is helemaal niets mis gegaan" .
De cursisten krijgen op dat moment echt een totaal verkeerd beeld mee.

In begrijp het niet dat niet IEDERE shop bij de verkoop van kitemateriaal een standaard flyer meegeeft. Als het niet goed gaat met het kitesurfen dan merken de shops dat uiteindelijk automatisch in hun omzet.

HIER ook nog wat informatie......

Kortom: nog veel werk!



Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #41 November 24, 2009, 12:18:11
edit2Rapporteer  
Ik was enkele weken geleden (pakweg 3) in een bekende surfshop die ik niet verder bij naam zal noemen en daar gebeurde het volgende:

2 belgische jongens vroegen aan 1 van de verkopers om een kite die ze in de aanbieding gezien hadden (13m 2005/2006 north rhino oid, iig groot, c-kite en oud). Vroegen om een compleet setje met bar etc omdat ze wilden leren kiten, ze hadden wel al windsurf ervaring.
Verkoper vraagt vervolgens of ze les gehad hebben, lijkt me een goede vraag maar vervolgens als ze nee antwoorden zegt de verkoper dit: is geen probleem, jullie hebben windsurf ervaring en 10 jaar terug oefende iedereen zelf en waren er geen eens scholen. Vervolgens werd er door de belgen stilzwijgend mee ingestemd omdat ze niet beter weten. Ik had ondertussen m'n spullen wel bij elkaar en ben naar huis gegaan, niet wetend hoe het verder gegaan is en of ze daadwerkelijk een kite gekocht hadden.

Ik vind het triest dat een verkoper oude rommel voor een hoge prijs (vroegen er nog 500 euro voor ofzo) verkoopt aan totale beginners zonder enige ervaring en ze dan niet eens goed voorlicht. Misschien dat dit later nog gebeurd is nadat ik afgerekend had maar ik kreeg de indruk van niet.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #42 November 24, 2009, 12:47:55
edit2Rapporteer  
hey Frank! :-)

Goeie post, maar wat ik wel jammer vind is dat je je mening wel hier op kitehigh post, maar in de winkel niet zelf even je mening aan die belgen heb gegeven! Ik denk dat de kite-veiligheid toch vooral gebaat is bij een pro-actieve houding van de iets meer ervaren kiters.

Dus als je ergens iemand iets geks ziet doen (bijvoorbeeld een beginner die met een 12m bij 7 bft op het strand gaat staan oefenen, of een verkoper die in een kiteshop een slecht advies geeft), stap er even op af, geef vriendelijk en rustig en bedaard je advies en hoop dan dat je goede intenties positief worden opgevat :-)

Verder denk ik ook dat scholen heel belangrijk zijn bij het bevorderen van de kite-veiligheid.

Ook zouden shops er meer aandacht aan kunnen besteden, en bijvoorbeeld standaard flyers op de toonbank hebben staan van IKO scholen.

Ik denk ook dat mensen zoals Ruben en Kevin en Jalou een handje kunnen helpen: zij zijn toch een beetje de ambassadeurs van de sport. Veel mensen kijken tegen ze op. Als zij actief bezig zijn met het verspreiden van info over veiligheid dan zou dat best een handje kunnen helpen.

En natuurlijk: de persoon in de spiegel! Als je een gevaarlijkje situatie ziet, kijk of je er zelf iets aan kan verbeteren!

ok daag!

  /<ent
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #43 November 24, 2009, 12:56:46
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk dat ik er wellicht wat van had moeten zeggen, daarentegen ben ik zelf ook een beginner. Wel les gehad van jou natuurlijk maar wil niet meteen de wijsneus gaan uithangen (zeker niet als beginner). Ik vind het de verantwoording van de verkoper (gaf zelf aan ook te kiten). Voortaan stap ik er wel op af, zeker als je berichten als deze leest...
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #44 November 24, 2009, 13:01:06
edit2Rapporteer  
hey Frank! :-)

Goeie post, maar wat ik wel jammer vind is dat je je mening wel hier op kitehigh post, maar in de winkel niet zelf even je mening aan die belgen heb gegeven! Ik denk dat de kite-veiligheid toch vooral gebaat is bij een pro-actieve houding van de iets meer ervaren kiters.

Dus als je ergens iemand iets geks ziet doen (bijvoorbeeld een beginner die met een 12m bij 7 bft op het strand gaat staan oefenen, of een verkoper die in een kiteshop een slecht advies geeft), stap er even op af, geef vriendelijk en rustig en bedaard je advies en hoop dan dat je goede intenties positief worden opgevat :-)

Verder denk ik ook dat scholen heel belangrijk zijn bij het bevorderen van de kite-veiligheid.

Ook zouden shops er meer aandacht aan kunnen besteden, en bijvoorbeeld standaard flyers op de toonbank hebben staan van IKO scholen.

Ik denk ook dat mensen zoals Ruben en Kevin en Jalou een handje kunnen helpen: zij zijn toch een beetje de ambassadeurs van de sport. Veel mensen kijken tegen ze op. Als zij actief bezig zijn met het verspreiden van info over veiligheid dan zou dat best een handje kunnen helpen.

En natuurlijk: de persoon in de spiegel! Als je een gevaarlijkje situatie ziet, kijk of je er zelf iets aan kan verbeteren!

ok daag!

  /<ent


Ja, maar die prof kiters zijn vaak druk bezig met hun sport dat ze vaak ook niet de tijd hebben om echt actief bezig te zijn met preventie tegen ongevallen, dan vind ik dat de tijdschriften over deze sport meer invloed kunnen hebben op veiligheid dan dat een van deze prof kiters ergens lokaal kiters komt herinneren waar het allemaal om gaat.

Wat betreft de situatie in de winkel, ik persoonlijk had buiten op de jongens gewacht om hen attent te maken op de risico's, de uitbater van de winkel afronteren waar clienteel bij staat is nu ook niet de meest tactvolle manier om iemand op veiligheid te wijzen, dan neem je de winkelier beter apart om hem hierover aan te spreken, dat gaat hij allicht meer waarderen dan als er ander volk op staat te kijken.
d@ni

Berichten: 904
Antwoord #45 November 24, 2009, 13:37:45
edit2Rapporteer  
Wat betreft de situatie in de winkel, ik persoonlijk had buiten op de jongens gewacht om hen attent te maken op de risico's, de uitbater van de winkel afronteren waar clienteel bij staat is nu ook niet de meest tactvolle manier om iemand op veiligheid te wijzen, dan neem je de winkelier beter apart om hem hierover aan te spreken, dat gaat hij allicht meer waarderen dan als er ander volk op staat te kijken.

Dat verhaal is toch niet praktisch?? Je w8 eerst die jongens buiten op om ze te informeren, en dan ga je weer naar binnen om de winkelier te informeren...
Daar heb je bijna een dagtaak aan, het kan ook zo zijn dat je nog meer dingen te doen had die dag.

Ik bedoel dat het niet altijd uitkomt. Het is een goed initiatief en ik ben het eens dat we elkaar moeten informeren maar de praktijk blijkt meestal dat je niet altijd in de gelegenheid bent om de tijd te nemen.

Blijft wel dat als je WEL in de gelegenheid bent, je het zeker niet moet laten om te informeren.

Ik hoop maar dat die jongen van zondag niet 1 van deze 2 was...
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #46 November 24, 2009, 18:20:37
edit2Rapporteer  
Dat laatste zinnetje is wel een beetje erg lullig vind je niet? Nu doe je net alsof het dan Frank zijn schuld zou zijn.
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #47 November 24, 2009, 19:00:37
edit2Rapporteer  
Eerst wil ik even melden dat dit een TOP topic is!!
Ik ben zelf ook nog een beginnende kitesurfer maar ik heb hier op dit forum heel veel bijgeleerd!
Niemand heeft mij ooit aangeraden om eens op een forum te registreren en daar mee te lezen (zie leren).
Ik heb dus op eigen houtje besloten om mij hier een profiel aan te maken en mee te lezen op de talrijke topic's,
waar ik ook veel van opgestoken heb!
Sowieso als je wil leren kitesurfen zal je terecht komen bij iemand die de sport al beter kent,
dan is het ook de taak van die persoon om daar niet vluchtig over te gaan maar mee te geven dat je lessen moet volgen,
je je best inschrijft op een forum (kitehigh, hanglos,..)
Ik vind al die mogelijke initiatieven met banners en filmpjes, enz heel mooi, maar uiteindelijk moeten diegene die er alles over weten hun kennis doorgeven aan de beginnende kiters!
Mondelinge overdracht is veel directer, en blijft veel langer hangen..
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #48 November 25, 2009, 00:05:31
edit2Rapporteer  
Als een aspirant kiter info moet krijgen zal dat voor de aankoop van de kite moeten zijn.

- Bij elke nieuwe kite zou een waarschuwing moeten zitten. Nog voordat je de kite koopt. De verkoper kan verantwoordelijk worden gehouden als deze uitdrukkelijke waarschuwing er niet bij zit.

- Bij elke 2de hands vlieger moet op internet automatisch deze waarschuwing geplaatst worden.

- Iedereen die een vlieger verkoopt zonder de schriftelijke waarschuwing kan verantwoordelijk worden gehouden.

- Misschien moet er wel 'op' iedere vlieger een waarschuwing staan! ListenToMe


Als je een kite-,land- of snowboard koopt is de waarschuwing dan nodig?
Ik denk het niet!
Als je een wetsuit koopt ook niet.

'Welke' waarschuwing er moet worden gegeven laat ik nu even in het midden.

Shoot, shoot Joepie

Grtz Frank
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #49 November 25, 2009, 00:39:13
edit2Rapporteer  
Bij de meeste nieuwe vliegers zie je tegenwoordig op de LE  een waarschuwing geprint.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.