vegas, max3 of shark

filipke

Geen avatar

Berichten: 38
November 03, 2009, 01:18:58
edit2Rapporteer  
een vraagje,

Na enkele lessen genomen te hebben, heb ik me laten vertellen door de instructeur dat ik beter op zoek zou gaan naar een nieuwe jongere kite dan degene die ik nu heb (globerider gk lift 12m² 2005)
1 omdat nieuwe een groter windbereik hebben
2 ze veiliger zijn
3 mijn leertijd veel zal inkorten met een nieuwe kite

Nu zou ik natuurlijk graag prijs en kwaliteit een beetje willen combineren.
ik heb volgende interessante dingen gevonden:

1 north vegas 2008
2 gaastra max 3 2009 (met chickenloop van 2010)
3 tunafisch shark 2009
allen 10m² compleet

ze liggen alle 3 in dezelfde prijsklasse nl rond de 450€

mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de max 3 omdat dit 2009 is en iets bekender dan tunafish...
Ik heb niet de tijd om elke week te gaan kiten dus de slijtage, belasting ed zullen niet hoog liggen...

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 November 03, 2009, 05:32:58
edit2Rapporteer  
Even een paar vraagjes:

1) Wat is je gewicht?
2) Welke spot ga je varen?
3) Zijn dit nieuwe kites of 2dehands?
4) Welke size zijn de Vegas en Max III?

Waarom ga je niet voor een SLE kite zoals bijvoorbeeld Gaastra Jekyll (of soort gelijke kites) Ik denk dat je daar als beginner nog net iets sneller progressie mee gaat boeken dan bijv een kite zoals de Max.

Succes
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 November 03, 2009, 09:02:42
edit2Rapporteer  
1 north vegas 2008
2 gaastra max 3 2009 (met chickenloop van 2010)
3 tunafisch shark 2009
allen 10m² compleet

2008 was ( naar veel horen/zeggen) geen super Vegas jaar.
Ikzelf heb de Gaastra Max 2 gevlogen. Een lekker agressief vliegertje. Naar mijn mening GEEN echte beginners vlieger.  Alhoewel het natuurlijk wel een beetje mode is geworden om maar meteen te roepen dat een SLE / BOW voor beginners zoveel beter is. Hele volkstammen hebben het met 2 lijners geleerd. 

.

Als je voldoende les hebt gehad, weet waar je mee bezig bent , is er niets mis mee om met een C-shape te beginnen. Morderne C-shapes hebben een uitstekende depower en safety!
Ikzelf heb  het afgelopen seizoen nog niemand met een 5 lijner in de problemen gezien en dan kan ik van de BOW / Delta toestanden niet zeggen  schater

Als je begint met kitesurfen adviseer ik altijd om te gaan zoeken naar een vlieger waarmee je in een windbereik van 14 tot zo'n 20 knp kan varen. Waait het harder dan sla je als echte beginner met gezond verstand even over.  Ga je het met wind van 14 tot 20 knp leuk vinden / heb je de boel onder controle dan ben je klaar voor wat meer wind. Je hebt dan meer ervaring, weet beter wat je wilt en wat er is te halen.

Het is overigens verstandig om nu "aan het einde van het seizoen"  goed om je heen te kijken wat er te koop is. De 2010 vliegers zijn op de markt ( wat de prijs van het 2009 spul behoorlijk "drukt") en er wordt veel 2e hands aangeboden. Voor € 450 moet je nu echt een hele nette vlieger kunnen kopen.........


Tunafish shark heb ik nooit mee gevaren dus kan ik weinig over zeggen
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 November 03, 2009, 12:06:23
edit2Rapporteer  
tunafish zou ik laten liggen, geen support in NL denk ik?(aftersales)
Vegas 2008 is een lekkere kite, een echte vegas. 2009 model ken ik niet, maar 2008 vond ik lekker.
Max3 gaat zeker weten hoger en loopt harder, heeft meer depower(scheelt denk ik iets van 20%) en is reactiever. Beide kites zijn stabiel. Beide kites zal je ook plezier van hebben, alleen is de max nieuwer, dus wat mij betrefd sowieso een 2009 als je hetzelfde bedrag uitgeeft.
Laat je overigens niet over de streep halen door 2010 chickenloop, de 2009 was niet goed, dus gaastra heeft die vervangen met 2010 model. Is dus geen extratje vna de verkoper ofzo Wink
filipke

Geen avatar

Berichten: 38
Antwoord #4 November 03, 2009, 12:21:34
edit2Rapporteer  
Ik weeg 70 kg

de spots zouden varieren van belgische kust (de haan, zeebrugge, knokke) tot oesterdam, krabbendijk, rilland, vrouwenpolder...

allen zijn 2dehands kites en allen 10m²



de jekyll staat niet tussen de mogelijkheden... maar ik kiijk nog ff rond.



voorlopig hou ik het op de gaastra (tf te weinig info) en de prijs van de vegas komt toch nog eind boven die van de gaastra en aangezien ze te vergelijken zijn...



komt het vaak voor dat één van de struts van one pump systeem lekt? is het dan nog wel gemakkelijk om die te vervangen? moet dan heel de boel eruit of kan je toch strut per strut vervangen?



al bedankt hé


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 November 03, 2009, 19:00:27
edit2Rapporteer  
strut kan je los vervangen, elk merk past erin. Het systeem is bijna 100% universeel bij gaastra. Elke strut van ongeveer de zelfde lengte met het standaard ventieel past erin.

Zelf heb ik sinds ik met gaastra vaar nog geen lekkerij gehad. Daarvoor heb ik van 3 van mn 5 kites lekke struts / LE's gehad.
Bouwkwaliteit van de kites is echt erg goed. De bar is simpel maar effectief. Alleen soms wat problemen met de QuickRelease, maar ze lossen dat altijd netjes en gratis op. Ik heb mijn max ook te koop gezet Ik stap over op 2010 model.
Voor 70Kg zou ik niet groter gaan dan 11mtr. Een 10mtr max hou je denk ik tot zo'n 24 knopen en met wat meer ervaring t/m 28 knopen ofzo.
Max is idd geen beginnersvlieger, dat gezegd hebbende, je hebt les gehad, en weet wat voor kracht een vlieger heeft. Enige wat je MOET kunnen is herstarten met 5e lijn.(erg makkelijk, stukje aantrekken, een van de zijdes van de bar aantrekken en klaar.) Ik heb begint dit jaar mn set van 12-8 verkocht om 10mtr te gaan varen(+8mtr jekyll). Die jongen die
m van mij overkocht was evenver als jij, had alleen 5uur les gehad. Inmiddels springt hij al wat en doet wat backrolls.
Persoonlijk vind ik, dat wanneer je een 5lijn C-kite kan varen, je voorzichter met anderen omgaat dan wanneer je met een sLE start, die mensen hebben vaak niet door dat mensen met een C-kite anders varen dan zijzelf (minder depower,minder snel stoppen).


Overigens prefereer ik een C-kite in harde wind boven een SLE. kite.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 02, 2010, 01:00:53
edit2Rapporteer  
én, wat is het geworden?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.