Zeewater ontsmet?

cartje

Berichten: 38
Mei 19, 2010, 14:15:34
edit2Rapporteer  
Juist een leuke ervaring gehad.

Bij een crash 3 weken geleden heb ik mijn plank hard op de enkel  gehad. Het bloede een beetje, maar ik heb wel ergere dingen meegemaakt.. Omdat ik er altijd van uitging dat de zee verwondingen altijd ontsmette heb ik er verder niets aan gedaan. De wonde genas goed en was bijna verdwenen, tot 3 dagen geleden.. Ik kon niet meer goed lopen en heel mijn voet was rood uitgeslagen. Toch maar even langs de dokter gegaan en daarna naar de spoed omdat het echt wel de verkeerde kant uitging.
In het ziekenhuis zijn ze direct gestart met intraveneuze antibiotica.. Had ik blijkbaar koudvuur opgelopen. Nu nog 10 dagen antibiotica en het zou allemaal moeten goedkomen. De dokter daar vertelde me dat zee vol juist vol slechte bacteriën zit. Toch maar ontsmetten volgende keer..
Mauro

Berichten: 134
Antwoord #1 Mei 19, 2010, 14:19:42
edit2Rapporteer  
Beetje vreemd dat je denkt dat de noordzee ontsmettend is. zout (soda) werkt wel ontsmettend, maar het zoutgehalte in de noordzee is niks vergeleken met de zeeën bij bijvoorbeeld Egypte. Verder weet je zelf ook wel wat voor rotzooi er allemaal in de zee rond drijft. Volgende keer dus idd thuis meteen goed schoon maken.
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #2 Mei 19, 2010, 14:54:40
edit2Rapporteer  
Meerdere keren ziek geweest na aantal flinke crashen in zoet water..
Echt iritant.. Met zout water heb je er minder last van..
Het is geen fabeltje..
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Mei 19, 2010, 14:59:42
edit2Rapporteer  
zeewater heeft sowieso veel grotere doorstroom.

Maargoed, koudvuur loop je niet op zee op...

Colloïdaal zilver schijnt aardig te helpen bij zo'n infectie. een natuurlijke soort antibiotica
wouterb again

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 Mei 19, 2010, 15:38:56
edit2Rapporteer  
lekker dan
GezondVGZ zegt:

Inleiding
Gasgangreen of koudvuur is een infectie van de spieren door de bacterie Clostridium perfringens. Deze bacteriën vormen toxinen of gifstoffen die spieren en andere levende weefsels beschadigen. Deze infectie verspreidt zich snel en kan omvangrijke schade veroorzaken als hij niet direct wordt behandeld. De aandoening kwam tijdens de Eerste Wereldoorlog veel voor. Dit werd veroorzaakt door ernstige verwondingen in combinatie met besmetting via de bodem en omdat medische hulp niet snel beschikbaar was.

Oorzaak
Gasgangreen wordt veroorzaakt door een bacterie uit de groep Clostridium. Wanneer er weinig zuurstof in de omgeving is, vormen deze bacteriën toxinen (gifstoffen) die de weefsels beschadigen.

Gasgangreen doet zich meestal voor op de plaats van een wond of beschadiging. Hoewel de infectie vroeger meestal voorkwam tijdens oorlogen, kan hij zich ook in andere situaties voordoen. De infectie kan iedereen treffen als wonden niet goed wordt verzorgd en als een groot aantal bacteriën de wond infecteert.

Bij mensen met diabetes en patiënten bij wie het afweerstelsel onvoldoende werkt, is het risico op gasgangreen groter.

Verschijnselen
De verschijnselen beginnen binnen enkele uren na de infectie en zijn bijna altijd ernstig. Het eerste verschijnsel is hevige pijn op de plaats van de verwonding. Deze neemt geleidelijk toe en wordt binnen enkele uren ondraaglijk. Na enige tijd wordt rond de wond een zwelling of blaar zichtbaar, die soms blauw is gekleurd en pus afscheidt. Deze blaren kunnen samensmelten, zodat grote blaren ontstaan. Naarmate de ziekte langer duurt, begint de huid rond de wond uit te rekken en wordt een bruine verkleuring rond de wond zichtbaar. Onder de wond komt gas vrij dat zich onder de huid ophoopt. Vaak ruikt de wond zoetig. Voorbeelden van andere symptomen die ontstaan naarmate de ziekte voortschrijdt, zijn koorts, zweten, toegenomen hartslag en daling van het bewustzijn.

De behandeling dient onmiddellijk te worden begonnen, omdat gasgangreen zich snel uitbreidt en levensbedreigend is.

Diagnose
Meestal wordt de diagnose gesteld door de wond en de patiënt te onderzoeken. De diagnose wordt bevestigd door monsters van het pus te nemen en die te kweken. Ander diagnostisch onderzoek zoals röntgenfoto's, CT-scan en MRI zijn soms nodig om de aanwezigheid van gasbellen onder de huid op te sporen en te bepalen hoe groot het aangedane gebied is.

Behandeling
Om verdere complicaties te voorkomen dient de ziekte direct te worden behandeld. De beste behandeling bestaat uit de chirurgische verwijdering van het aangetaste spierweefsel en de aangetaste weefsels, voordat de infectie zich naar andere, aangrenzende organen verspreidt. Als de infectie zich al naar de hele arm of het hele been heeft uitgebreid, is het raadzaam de arm of het been te amputeren om het leven van de patiënt te redden.

Omdat de bacteriën die deze ziekte veroorzaken, anaeroob zijn (ze functioneren optimaal in afwezigheid van zuurstof), kan de aandoening effectief worden behandeld met een overdruk zuurstof. In een afgesloten compartiment waarin de druk kan worden geregeld, wordt zuurstof onder druk aan de patiënt toegediend.

Antibiotica en pijnstillers worden gebruikt om de infectie en de pijn die met deze ziekte gepaard gaat te bestrijden. De antibiotica worden meestal via een ader toegediend, omdat het geneesmiddel het aangedane gebied dan sneller bereikt.

Complicaties
Gasgangreen is soms dodelijk. De complicaties treden op zodra de ziekte zich verspreidt zich naar andere organen. Dit kan ertoe leiden dat verschillende organen ophouden te werken. Ook kunnen shock en bewustzijnsverlies het gevolg zijn. In ernstige gevallen raakt de patiënt in coma of overlijdt hij.

Meer informatie
Informatie over koudvuur
nl.wikipedia.org/wiki/Koudvuur

tering kriebel, sterkte!
leeany

Berichten: 844
Antwoord #5 Mei 19, 2010, 17:15:43
edit2Rapporteer  
Haha,
Het laatste wat je dus moet doen is op internet rond gaan kijken wat die ziekte wel niet allemaal veroorzaken.
cartje

Berichten: 38
Antwoord #6 Mei 19, 2010, 18:25:12
edit2Rapporteer  
Leuk om te horen
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 Mei 19, 2010, 20:21:29
edit2Rapporteer  
Bij een crash 3 weken geleden heb ik mijn plank hard op de einkel  gehad.
Cheesy
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Mei 19, 2010, 20:43:43
edit2Rapporteer  
Ja Morres, laten we er maar allemaal om lachen, tot het jezelf overkomt.
LamiKaze

Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #9 Mei 19, 2010, 20:50:51
edit2Rapporteer  
@ Morres:

Au dás niet fijn een plank op je ronde toverballetje Grin
Zullen de vrouwtjes wel blij mee zijn. Zal nu wel flink
opgezwollen zijn tot een Duits Legerhelm whahaha.

Hup Holland Hup Laat je toverbal niet in z'n broekie staan:



Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Mei 19, 2010, 21:48:59
edit2Rapporteer  
Ja Morres, laten we er maar allemaal om lachen, tot het jezelf overkomt.
Ik maak m vaker, maarre: is it that time of the month again?
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #11 Mei 19, 2010, 22:06:01
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de tip/waarschuwing, ik had altijd het idee dat wonden ontsmetten in de zee.
Ze helen wel sneller....

Maar goed, wel uitkijken dus als je met open wonden de zee in gaat.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Mei 19, 2010, 22:40:04
edit2Rapporteer  
d'r is dus een duidelijk verschil tussen "soda" water en zeewater.  Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Mei 19, 2010, 22:50:33
edit2Rapporteer  
oh das idd een goede van idefixe, gewoo nsavonds ff met je poten in een teiltje Smiley
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #14 Mei 20, 2010, 00:13:22
edit2Rapporteer  
Heu, nog nooit last gehad van wondjes die in contact zijn gekomen met zeewater... Wel een keer +/- 20 sneetjes in beide voetzolen gehad omdat ik een strekdam was tegengekomen met een vlieger in mijn handen... Hele middag lekker doorgekite, eigenlijk geen last van, tot ik de volgende ochtend mijn bed uitstapte. Maar nog nooit last gehad van ontstoken wondjes na contact met zeewater...
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #15 Mei 20, 2010, 07:26:37
edit2Rapporteer  
De schelpen van de noordhollandse ijsselmeerkust leggen ook op zn tijd de voetjes open.
Bij douchen nadien goed uitspoelen en moeder de vrouw laten checken of er geen troep/resten in zitten. Beetje in de gaten houden. nooit problemen gehad (buiten beetje mank lopen)
LamiKaze

Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #16 Mei 24, 2010, 12:17:27
edit2Rapporteer  
Even uitspoelen met zoutzuur gegarandeerd schoon, met pech je voet pleiter Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.