Interesse windmeter bij de zandmotor en andere lokale spots ?

subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Oktober 12, 2011, 14:06:12
edit2Rapporteer  
Ola iedereen,

ik zit samen met een aantal beginnende kitesurfers een beetje na tedenken over de wind condities,
wij zijn erg (meer dan de gevorderden) afhankelijk van de windcondities (richting, windvlagen en de gemiddelde windsnelheid)

de meeste van ons hebben een technische achtergrond ( MTS HTS en TUdelft elektrotechniek)
( ik moet eigenlijk nu bezig zijn met mn studie maar dit is een leuk studie ontwijkend projectje)

Wij zaten te discussiëren over de de weer sites (windfinder, magicseaweed windguru etc)
vaak zijn de waardes die ze op de site vertonen van onze kustlijnen gebaseerd op modellen en voorspellingen. maar iedereen kent het gezegde wel (denk ik ) METEN IS WETEN!
dat missen we nu nog.

we zaten te denken om een zo goedkoop mogelijk weerstation te ontwikkelen (deftig woord voor knutselen) die metingen online kan posten, de verbinding zou dan gedaan moeten worden met een prepaid telefoon ofzo, als er een vaste internet verbinding is dan natuurlijk graag daar gebruik van maken maar meestal sluiten de strandtenten aan het einde van de zomer en ik heb nog niet gepolst
of de strandtenten hun internet aansluiting zouden willen delen.

Als er nou grootte interesse is dan zouden we de kosten met zn allen kunnen dragen.
het is niet zo dat we al een kant en klaar ontwerp hebben liggen dit soort produkten bestaan natuurlijk al maar zijn rete duur aka 400 a 500 euro. dit kan veel goedkoper naar onze mening.
een windmeter en een richting meter zijn niet zo duur om te maken. de elektronica voor communicatie is wel wat duurder,

het doel is om zoiets als http://www.windmeting.nl/ te maken voor een aantal lokale surspots die geen vaste kite surfschool of strandtent hebben. maybe dat sponsoring dmv een banner zou helpen.

later kunnen eventueel de meet gegevens door gestuurd worden aan windfinder.com enzo.

zou hiervoor interesse zijn ?

Groetjes Jason.



Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Oktober 12, 2011, 14:21:22
edit2Rapporteer  
Actuele waterdata bestaat al, van rijkswaterstaat, die hebben meetstations op hoek van holland, ijmuiden en een hoop in zeeland. Lijkt me dus een beetje overbodig, doe het dan voor een spot waar geen meter staat zoals Mirns of Schellinkhout oid.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 Oktober 12, 2011, 14:25:52
edit2Rapporteer  
10 minuten waarneming geeft actuele windmetingen van de meeste spots in NL ook spots in de buurt van schell en mirns
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #3 Oktober 12, 2011, 14:28:36
edit2Rapporteer  
Check: http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/onderzoek/argusmast/

Ik heb een soortgelijke vraag via-via bij de projectgroep neergelegd. Dit is het antwoord:

"Wat betreft de meetpaal ("argusmast") op de Zandmotor. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de plaatsing hiervan. Met behulp van deze paal worden de morfologische ontwikkelingen gemonitoord. De gegevens zullen, na een vertaalslag, ook beschikbaar worden gesteld voor het publiek. De omgevingsmanager alle ins & outs over de argusmast en heeft ook veel contacten met watersportorganisaties".

Hoogstwaarschijnlijk wordt dus ook de voor de handliggende 'actuele waterdata' gemonitoord:) Ik heb de contactgegevens van de omgevingsmanager. Vind het niet zo netjes deze op het forum te vermelden. Ik ga er vanuit dat er contact is met de NKV.
subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #4 Oktober 12, 2011, 14:35:15
edit2Rapporteer  
zou ook kunnen Smiley

maar zijn er geen real time meetgegevens van scheveningen en omgevingen te vinden ? lijkt mij als dat de meetgegevens van de lokatie als zeeland en ijmuiden
niet de condities van scheveningen kan bepalen of is het weer van onze kust zo erg gelijkmatig verdeeld ?  ( ben nog een groentje met weer situaties ) dat meetgegevens van ijmuiden en zeeland voldoende is ?
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #5 Oktober 12, 2011, 14:37:10
edit2Rapporteer  
@subroutine

Strandpaviljoen Flamengo bij strandslag 1 op Kijkduin heeft een weerstation op het dak. En zoals jezelf aangeeft zijn de strandtenten inmiddels bijna allemaal weer ingepakt en opgeslagen. Dus dat is alleen een oplossing tijdens het strandseizoen:(

De eigenaar van Flamengo kiteboard zelf ook. Hij heeft een website: www.kitesurfen-kijkduin.com (waarop de gegevens van het weerstation zichtbaar zijn) en op Facebook is een groepspagina aangemaakt genaamd Kitesurfen Kijkduin.
subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #6 Oktober 12, 2011, 14:37:42
edit2Rapporteer  
oh er zijn al weer nieuwe reacties gemaakt terwijl ik aan het typen was.

maar dat zou mooi zijn als de overheid die gegevens openbaar maakt, hopelijk blijft het meetstation ook nadat ze klaar zijn met de zandmotor.

maar is er al iets bekend of dit gerealiseerd gaat worden ? (officiële berichten ?)
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #7 Oktober 12, 2011, 14:39:01
edit2Rapporteer  
en realtime gegevens van Scheef: http://www.side-shore.nl/desktop/

en http://www.scheveningenlive.nl/ met webcam:)
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #8 Oktober 12, 2011, 14:40:09
edit2Rapporteer  
oh er zijn al weer nieuwe reacties gemaakt terwijl ik aan het typen was.

maar dat zou mooi zijn als de overheid die gegevens openbaar maakt, hopelijk blijft het meetstation ook nadat ze klaar zijn met de zandmotor.

maar is er al iets bekend of dit gerealiseerd gaat worden ? (officiële berichten ?)

officiële berichten vindt je natuurlijk op www.zandmotor.nl Smiley
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #9 Oktober 12, 2011, 14:44:21
edit2Rapporteer  
O ja en dat 'knutselen' is ook al voor jullie gedaan: http://www.weather-display.com/wdlive.php

voor 40 dollar ben je Erwin Krol
subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #10 Oktober 12, 2011, 14:52:00
edit2Rapporteer  
ja das software Smiley niet een totaal pakket met hardware met communicatie mogelijkheden Smiley

maar in dit geval ziet het er naar uit dat de zandmotor binnekort of over een wat langere periode een (openbaar) weer station krijgt.

voor andere spots geldt dit misschien niet
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #11 Oktober 12, 2011, 14:52:07
edit2Rapporteer  
Ik meen mij te herinneren dat de NKV (lees: Tom) in het verleden ook ooit met een partij bezig is geweest om op tal van populaire kitesurfspots een windmeter incl. webcam gestationeerd te krijgen. Dit zou dan bekostigd worden door sponsoring en reklames op de website waar dit alles te zien zou zijn. Heb hier echter nooit meer iets van vernomen....
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Oktober 12, 2011, 15:01:02
edit2Rapporteer  
Ik meen mij te herinneren dat de NKV (lees: Tom) in het verleden ook ooit met een partij bezig is geweest om op tal van populaire kitesurfspots een windmeter incl. webcam gestationeerd te krijgen. Dit zou dan bekostigd worden door sponsoring en reklames op de website waar dit alles te zien zou zijn. Heb hier echter nooit meer iets van vernomen....

Klopt... Heb dit verhaal ook wel eens voorbij horen komen van Tom. Meen me zelfs te herinneren dat de NKV hierbij zelfs ook wel wat geld uit het potje wil halen voor een kleine bijdrage. Toch Tom?
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #13 Oktober 12, 2011, 15:01:20
edit2Rapporteer  
Op de dag zelf gewoon hier kijken: http://www.kitehigh.nl/weer/wind

Alle data van actuele waterdata overzichtelijk weergegeven in een grafiek. Meetpunt op de zandmotor is leuk, maar het meetpunt van HvH, ligt zo'n ~15/20km verder?
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #14 Oktober 12, 2011, 15:03:28
edit2Rapporteer  
En windfinder heeft een 'meetpunt' in Monster (aan de andere kant van de ZM).

Check: http://www.windfinder.com/weatherforecast/monster
subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #15 Oktober 12, 2011, 15:27:34
edit2Rapporteer  
aan de kant van ZM ? zoetermeer ?

ik zie nu ik wat meer loop te pielen op windfinder een scherm met weatherstations nearby,  al hoewel die van scheveningen geen data geeft op windfinder.com
http://www.windfinder.com/nearby/ter_heijde

Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #16 Oktober 12, 2011, 15:49:10
edit2Rapporteer  
aan de kant van ZM ? zoetermeer ?

ik zie nu ik wat meer loop te pielen op windfinder een scherm met weatherstations nearby,  al hoewel die van scheveningen geen data geeft op windfinder.com
http://www.windfinder.com/nearby/ter_heijde




ZM= Zandmotor;)
subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #17 Oktober 12, 2011, 15:51:05
edit2Rapporteer  
oh kak Smiley stomme ik
feddomw
Gast
Antwoord #18 Oktober 12, 2011, 16:54:04
edit2Rapporteer  
Ik heb het ooit bij Airtime (=windmeting.nl) eens over hun station gehad: dat ding kostte (hardware only) al enkele duizenden euro's. Op een plek aan zee met wind heeft een windmeter het zwaar te verduren en moet extreem goed gebouwd zijn qua lagers en andere draaiende materialen.

Binnen enkele jaren kapot, en staat in de wintermaanden niet op het strand maar veilig en droog ergens in een opslag.

Je moet je ook voorstellen dat als de lagers al minimaal meer weerstand krijgen de metingen niet meer betrouwbaar zijn en ten koste van de veiligheid.
subroutine

Geen avatar

Berichten: 25
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #19 Oktober 12, 2011, 17:01:31
edit2Rapporteer  
je kan een windmeter maken zonder bewegende onderdelen Smiley
geloof het of niet, maar met een soort van microfoons.

http://www.ekopower.nl/pdf/WindSonic-eko.pdf

en als we nog even wachten dan kunnen we op de faculteit met radar de windsnelheid en richting meten Smiley
( in wind zit vocht en dat is waar radars goed in zijn vocht detecteren )

maar dit kan veel goedkoper echt waar, maar dat kost wel tijd om zon systeem te ontwerpen. en dat kost vaak geld maar ach wij doen het voor onze lol en ontwikkeling..
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #20 Oktober 12, 2011, 17:10:02
edit2Rapporteer  
Ik vind het een top idee dat jullie hier mee aan de slag willen gaan.

En windfinder heeft een 'meetpunt' in Monster (aan de andere kant van de ZM).

Check: http://www.windfinder.com/weatherforecast/monster


Je kunt beter een mooie windmeter hebben staan dan afgaan op windfinder en windguru. Zelfs de betaalde versie zitten er regelmatig flink naast.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Oktober 12, 2011, 17:50:00
edit2Rapporteer  
ja kan he tbeste gewoon zelf ff voelen of een webcam hebben die op een vlag staat gericht, goedkoopste oplossing, alleen een webcam nodig Smiley
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #22 Oktober 12, 2011, 18:20:21
edit2Rapporteer  
je kan een windmeter maken zonder bewegende onderdelen Smiley
geloof het of niet, maar met een soort van microfoons.

https://www.ekopower.nl/pdf/WindSonic-eko.pdf

en als we nog even wachten dan kunnen we op de faculteit met radar de windsnelheid en richting meten Smiley
( in wind zit vocht en dat is waar radars goed in zijn vocht detecteren )

maar dit kan veel goedkoper echt waar, maar dat kost wel tijd om zon systeem te ontwerpen. en dat kost vaak geld maar ach wij doen het voor onze lol en ontwikkeling..


Sterker nog het kan nu al met microfoons. Er is namelijk een iPhone app genaamd ' windmeter' Smiley En die werkt best goed...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Oktober 12, 2011, 23:46:11
edit2Rapporteer  
Als je zoiets gaat doen, zorg dan wel dat de resultaten vergelijkbaar zijn met de huidige metingen zodat ze makkelijk met elkaar te vergelijken zijn zonder eerst een correctiefactor te moeten ontdekken omdat je meting misschien te laag bij de grond staat of op een andere manier verstoord wordt t.o.v. de meetpalen van Rijkswaterstaat van 10m hoog zonder obstakels in de omgeving.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.