Lang leve de natuur.......

Idefixe

Berichten: 8241
Maart 26, 2011, 12:09:29
edit2Rapporteer  
uit de telegraaf

Open de natuur!
door JOS VAN NOORD
AMSTERDAM -  Dat in het voorjaar veel natuurgebied in ons land wordt afgesloten om broedende vogels alle ruimte te geven, vinden veel wandelaars en fietsers ronduit schandalig. Hoogste tijd dat de politiek ingrijpt! Natuurbeheerders in Nederland gedragen zich steeds meer als tuinlieden die aan de eigenaren van de tuin – de Nederlanders, bij wie zij in dienst zijn – niet alleen willen voorschrijven hóe de tuin moet worden ingericht, maar ook wanneer de eigenaren er in mogen - en vooral wanneer niét.

Op enkele fanatieke vogelaars en ecologen na zijn Nederlanders flink boos over die hoogmoedige houding van organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, duinwaterbedrijven en provinciale landschappen. Die bestaan van ons (belasting)geld, maar doen alsof zij eigenaar zijn van ons mooie Nederland. Knap irritant.

„Dat vooral in het westen vele wandelgebieden compleet zijn afgesloten, hebben wij zelf ook ervaren”, mailt mij Dick Steun. „Dit gebeurt zogenaamd ter bescherming van de dieren. Maar waarom wel toegankelijk voor dieren en niet voor mensen? De wereld op z’n kop! Fietsers en wandelaars moeten met gevaar voor eigen leven drukke wegen trachten over te steken, maar voor de dieren worden speciale ecoviaducten aangelegd, ten koste van vele miljoenen euro’s. Kunnen die dieren hun gebied uitbreiden en bij hun buren op bezoek gaan. Ik zou zeggen: bescherm de dieren, maar denk ook aan de wensen van ons mensen!”

Prima verwoord, bravo!

Het is niet meer dan logisch dat je in onze buitengebieden zeker in de lente je hond aangelijnd houdt om bijvoorbeeld vogels die op de grond broeden niet te verstoren. Maar het is absurd om onze natuurgebieden hiervoor volledig af te sluiten. Het gaat er steeds meer op lijken dat Nederlanders in hun eigen land nog nét worden getolereerd. Uitsluitend om de fratsen van die natuurbeheerders te betalen. Maar verder moeten wij vooral onze mond houden. En recht op toegang hebben we nergens, want Nederland is het exclusieve grondgebied van de beheerders!

Die natuurregenten „zijn al jaren de weg kwijt”, mailt mij Martien Selhorst. Om die reden bedankte hij als lid van Natuurmonumenten. „Alles wordt gedaan om het publiek uit 'hun' gebied te weren, in plaats van de mensen erbij te betrekken. Overal verbodsborden. De enige reden daarvan is volgens mij om te voorkomen dat wij zien hoe beroerd zij met onze natuur omspringen. Zolang wandelaars op de paden blijven, zal geen broedende vogel zich aan ons storen”.

Ook Henk Huizinga uit Deventer heeft de ’natuurmaffia’, zoals hij de beheerders noemt, de rug toegekeerd. „Uw column was mij uit het hart gegrepen”, zo mailt hij mij. „Ik ben jaren lid geweest van Natuurmonumenten, maar sinds ze zomaar een prachtig wandelgebied hier in de omgeving voor het publiek hebben gesloten, zijn mijn vrouw en ik erg teleurgesteld en heb ik bedankt als lid”.

„De natuurbeschermers zijn er niet voor de bewoners en gebruikers van natuurgebieden, maar maken er hun eigen koninkrijk van”, mailt mij Gerard Meulemans. “Elke aanmerking op dit natuurterrorisme weigert men te accepteren, uit angst om de status van natuurbeschermer te verliezen”.

„Van alle natuur die wij beheren is 92 procent opengesteld voor recreanten,” zo werpt Joke Bijl van Staatsbosbeheer tegen. “In het veld krijgen wij op tijdelijke sluitingen geen negatieve reacties.” Begrijp ik, als er niemand is, omdat de boel is afgesloten!

„De wulp wil niet broeden binnen 200 meter van een pad. Dat doen we dan toch even dicht voor die vogels!”

Jos van de Water vindt dat de politiek de beheerders van onze natuurgebieden tot de orde moet roepen. „Door zoveel natuurgebied ontoegankelijk te maken, neemt de druk op de open gebieden alleen nog maar verder toe.”


hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #1 Maart 26, 2011, 15:55:38
edit2Rapporteer  
Leuk verhaal en ik kan me er inhoudelijk ook wel in vinden moet ik zeggen..... Maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan dovenmansoren gericht!!
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #2 Maart 26, 2011, 17:18:18
edit2Rapporteer  
iets met slaan, spijker en op zijn kop...  ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Maart 26, 2011, 19:01:47
edit2Rapporteer  
Tendentieus prutsartikel voor de borreltafel. Zal ongetwijfeld links en recht iets van waarheid in zitten maar het verhaal over belastinggeld (ik betaal belasting dus ik heb het recht om [vul maar in]) is natuurlijk gelul.
maja Telegraaf, die stookt dat soort gevoelens graag op. Zieke krant.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Maart 26, 2011, 19:58:01
edit2Rapporteer  
Tendentieus prutsartikel voor de borreltafel. Zal ongetwijfeld links en recht iets van waarheid in zitten maar het verhaal over belastinggeld (ik betaal belasting dus ik heb het recht om [vul maar in]) is natuurlijk gelul.
maja Telegraaf, die stookt dat soort gevoelens graag op. Zieke krant.

zo is dat .......... goedkoop, tendentieus populisme ThumpDown
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Maart 26, 2011, 22:58:22
edit2Rapporteer  
die kerel zit zichzelf ook aardig omhoog te hemelen.

zit ergens wel een punt, maar mensen gaan niet per sé voor dieren in sommige gevallen
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #6 Maart 27, 2011, 16:33:44
edit2Rapporteer  
HAHAHAHAHAHAHAA
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #7 April 05, 2011, 18:03:01
edit2Rapporteer  
Geef alle vrije vogels en Telegraaf lezers in NL visumpje Canada...
Ben zelf precies 2 jaar geleden gevlogen.

N.B.: het artikel kan dan wel journalistiek geen prijzen winnen maar kan me er wel in vinden. Nederland is geen land meer maar 1 grote stad met wat parkjes.





Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 April 05, 2011, 18:22:41
edit2Rapporteer  
Er zit idd. wat kerntjes van waarheid in, maar iets uit de televaag kun je gewoon niet serieus nemen. Het woord "journalistiek" in die context is zowaar een belediging Tongue

En ik ben geen groene moraalridder, zie mijn lijfspreuk hieronder. Gewoon liever niet in de televaag!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.