Doe mee, verlos de zee!

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Maart 17, 2011, 16:52:01
edit2Rapporteer  
Doe mee, verlos de zee! is een initiatief dat mensen wil inspireren, enthousiasmeren en mobiliseren om samen de kust schoon te maken.

Om dit te bereiken willen wij – in samenwerking met lokale kustbeherende instanties (o.a. Natuurmonumenten en gemeentes) – bij strandopgangen mooie houten bakken plaatsen die uitnodigen tot MEEDOEN!

Waar (nog) geen bakken staan beginnen wij zeeafvalbergen, en wij nodigen je uit hieraan mee te bouwen, of zelfs zelf een berg te beginnen!

Dat iedereen zijn eigen afval opruimt zien wij stiekem als vanzelfsprekend. Toch ligt het strand vol met afval, voornamelijk plastic. Hoe schoon zou het strand zijn wanneer iedereen tijdens zijn strandwandeling of na een surfsessie enkele stuks aangespoeld afval zou oprapen?

Meer informatie


Bij stranden zonder bak is het dus de bedoeling om zoveel mogelijk afval op een zichtbaar punt te verzamelen, dus bij de overgang of een strandpaal!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #1 Maart 17, 2011, 17:52:36
edit2Rapporteer  
Het is vooral een stukje bewustwording dat de mensen krijgen. In principe is dit water naar de zee dragen natuurlijk.
haast - te - recht

Berichten: 254
Antwoord #2 Maart 17, 2011, 18:19:41
edit2Rapporteer  
mee eens, de drijven vuilnishopen op de oceaan kunnen we ook niet op ruimen net zoals het strand.
wij ruimen op en de scheepvaart en alle landen waar de regels niet zo nauw worden genomen pleuren alles maar in zee.
afval is 1 van de grootste vijanden van de mens en wij doen daar allen aan mee.
kijk eens wat wij dagelijks gebruiken qua plastic.
maar we moeten ergens beginnen en eigenlijk is het de normaalste zaak om troep op te ruimen al heeft het weinig zin.

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Maart 17, 2011, 18:32:41
edit2Rapporteer  
ik verlos mezelf vaak ff in zee :+

Anyway, wij als locals hebben deze instelling al, hoewel het soms wel lastig wordt gemaakt door je eigen gemeente als ze de container weer eens weghalen :+ maar dan nemen we het een paar meter meer mee Smiley
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #4 Maart 17, 2011, 18:53:05
edit2Rapporteer  
Liep afgelopen dinsdagochtend langs het strand, vrouwtje moes naar het ziekehuis dus had effe de tijd.  Undecided
Wandelingetje van de bunker naar de pier en weer terug met mijn viervoetige vriend natuurlijk. Viel mij eigenlijk op dat het strand er netjes bij lag nagenoeg geen rotzooi op het strand  ThumpsUp
matta

Berichten: 195
Antwoord #5 Maart 18, 2011, 17:08:03
edit2Rapporteer  
Erg leuk initiatief! Alleen.... Wie ruimt de afval berg dan op? Op het moment dat het een keer hard waait ligt alles zo weer in zee.... Overigens erg goed initiatief, ik doe mee! Grin
Jeroen89

Berichten: 201
Antwoord #6 Maart 18, 2011, 20:16:48
edit2Rapporteer  
Liep afgelopen dinsdagochtend langs het strand, vrouwtje moes naar het ziekehuis dus had effe de tijd.  Undecided
Wandelingetje van de bunker naar de pier en weer terug met mijn viervoetige vriend natuurlijk. Viel mij eigenlijk op dat het strand er netjes bij lag nagenoeg geen rotzooi op het strand  ThumpsUp

Wacht maar weer op het "hoogseizoen" Dan zie je weer is wat de strandbezoeker achterlaat. En toch worden op de meeste strandlocaties in de zomer prullenbakken neergezet. Volgens mij snappen sommigen de functie van deze dingen nog steeds niet.
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #7 Maart 22, 2011, 16:38:53
edit2Rapporteer  
Altijd goed deze initiatieven.
Ik weet wel zeker dat (bijna) iedereen wel even dat flesje, zakje chips of bekertje dat op het strand ligt zal opruimen.
Zo is het mij in ieder geval geleerd.
Toch zijn er nog enkele die wel eens wat laten liggen. Zeker glas is echt een drama op het strand. Flinke jaapies in de voeten en lekke tubes als gevolgd.

Ik moet zeggen dat Wijk aan Zee, Schellinkhout en Edam, ondanks de vele kitesurfers,de afgelopen jaren erg netjes zijn gebleven. Zo volhouden!

Met de wintersport bestaat er Respect the mountains. Deze organisatie/initiatief is goed aangeslagen bij vele skischolen, verenigingen en organisaties als Snowsports Academy.

Als iedereen zijn steentje bij zal blijven dragen, dan kunnen we nog jaren genieten van een schoon strand!

Groetjes,

KiteFEEL
Jeffrey_Klein

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #8 Maart 24, 2011, 14:05:43
edit2Rapporteer  
''Met de wintersport bestaat er Respect the mountains. Deze organisatie/initiatief is goed aangeslagen bij vele skischolen, verenigingen en organisaties als Snowsports Academy.''

Er is ook een andere organisatie die komend weekend een ''beach clean up'' houd langs een groot aantal stranden namelijk de surfrider foundation.
Voor meer info kan je naar www.surfriderfoundation.nl of www.surfriderfoundation.eu

Maar ik vind dit ook een super initiatief!
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 Mei 25, 2011, 08:12:57
edit2Rapporteer  
Leuk om dit zo voorbij zien te komen.

Tijdens de NKV safetyclinics komt dit ook nog eens voorbij. Take 3 is een goed initiatief
richard

Berichten: 381
Antwoord #10 Juni 05, 2011, 08:34:49
edit2Rapporteer  
We moeten als kiters gewoon het goede voorbeeld geven, hopelijk blijft dat plakken en gaan meer mensen dat gedrag kopieren.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.