Mee eens Morres dat we iets van een template (hoofdstukken) moeten toevoegen waarin alle belangrijke eigenschappen van een kite of board voorbij komen.
Door chop varen vind ik zelf ook een zeer belangrijke eigenschap van een board.
Aan de andere kant, iedereen mag een review maken ongeacht zijn of haar niveau. De geoefende kiteboarder zal jij bijvoorbeeld prikt er dan heel makkelijk door heen of het review voor jou enige waarde heeft of niet.
bij gebrek aan beter maar liever in een klotsbak varen dan niet varen.
chop hoort ook als rubiek vind ik.
tja, je gaat nieuwe dingen toch snel vergelijken met ander/ouder spul. dus als je jouw verhaal makkelijker kan vertellen door naar eigenschappen van een ander product te verwijzen, heb ik niet zoveel moeite mee.
ergens heb ik ook altijd wel eens het idee dat je een vlieger moet laten testen door iemand uit de doelgroep. Bijv. een vlieger voor beginners: hang er maar eens een paar echte beginners aan. Verder blijft het natuurlijk ook een zaak van persoonlijke ervaring ( wat ben je gewend) ikzelf houd bijv van een lekkere bardruk en heb het meerdere malen meegemaakt dat ik de bardruk te weinig vond terwijl anderen het dan over een stevige bardruk hadden. En daarbij ook nog eens een denkdingetje van mijzelf: gedraagt een vlieger zich ook niet anders/ andere eigenschappen als er iemand met veel / weinig gewicht onder hangt? Dat laatste ben ik nog niet echt uit
Een vlieger reageert anders als er flink meer gewicht onder hangt. De meeste kites zijn ontworpen voor riders van 70-80kg, en geen mensen van 100kg+. Het verschilt overigens ook nog eens per kite en type. In de regel vaart een zwaardere rider de kite in hogere windsnelheden dan waarop de kite ontworpen is. Verder staat er meer spanning op de lijnen, bridle en canopy. Dus mogeljjk iets directere reacties op stuurinput, hetgeen ik vaak hoor van zwaardere riders over kites.
Carved (nu hoofdzakelijk Core) had C-kites met een dieper profiel voor zwaardere riders, en minder diep voor lichtere riders (M en L). Dat is het enige merk wat ik ken wat daar ooit rekening mee heeft gehouden. Of het ook echt werkte...
Maar volgens mij zijn de verschillen veel kleiner dan sommige mensen doen geloven.
Bardruk is echt zo'n vage discussie.
Paar weken terug twee dezelfde kites van verschillende bouwjaren (2010/2011). De oude heeft een hoge bardruk, de nieuwe een lage. Aantal mensen laten testen, en je ziet duidelijk dat mensen die vroegah C gevaren hebben de voorkeur geven aan de hoge bardruk variant.
Gisteren mijn (C hybrid) kite uitgeleend aan een maat van me die een stuk zwaarder is. Hij vaart overwegend SLE. Hij vond de bardruk hoog terwijl ik hem "net aan" vind.
Heel lastig om daar doorheen te prikken. Weet wel dat de meeste mensen een hoge bardruk niet fijn (meer) vinden. Ik kan maar moeilijk wennen aan kites met weinig bardruk.