QR trekken of niet? MET POLL

Poll
Vraag: Safety trekken wanneer je kite op het land uit de lucht komt vallen?
Ja   -32 (72,7%)
Nee   -12 (27,3%)
Totaal aantal stemmen: 44

feddomw
Gast
Antwoord #50 Juni 15, 2011, 10:32:24
edit2Rapporteer  
Afgelopen maandag is mijn 9m kite de lucht uit komen dwarrelen op het strand, op weg naar de zee. Van 11u dwarrelde hij richting 6u.

Dus de kite boorde zich richting China? Of ging de kite naar 9u? Flauw, I know.

Als TS is me duidelijk dat iedereen vindt dat je de QR moet trekken of in ieder geval daar op voorbereid zijn. Dat was ik ook.

Wel kunnen we eerlijk gezegd constateren dat dit soort "uit de lucht vallen/fladderen" zich natuurlijk alleen voor doet bij minimale wind. Heeft namelijk niets met ego te maken, er zijn gewoon condities dat de kite niet in de lucht wil blijven.
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #51 Juni 15, 2011, 10:54:51
edit2Rapporteer  

Mits jij je handlepass leash correct hebt aangesloten.

Gaat dat mis dan?
Misschien ben ik een tikkie autist ofzo, maar als wij kites voor elkaar op laten (buddy en ik) kijken we bij elkaar na wat waar aan vast zit, waar mes zit en of de QR links of rechts van de haak aan de trapeze zit. Die van mij zit altijd links.

Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #52 Juni 15, 2011, 10:57:03
edit2Rapporteer  
Feddomw, misschien had ik het niet helemaal helder beschreven.
Mijn kite draaide een soort van kleine 8-tjes om 12u heen omdat ik met de wind mee naar zee liep en ik op die manier de lijnen op spanning hield. Op bijna 9u, voor me uit maar meelopend met de wind ging dat namelijk niet.

Op een gegeven moment was de kite op 11u, LE draaide naar beneden en dwarrelde richting 6u, dus door het windraam heen, niet naar 9u.
De wind viel kennelijk gewoon even weg, dus een weg naar China boren was het niet, dan had ik mijn QR los getrokken.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #53 Juni 15, 2011, 11:08:19
edit2Rapporteer  

Mits jij je handlepass leash correct hebt aangesloten.

Gaat dat mis dan?
Misschien ben ik een tikkie autist ofzo, maar als wij kites voor elkaar op laten (buddy en ik) kijken we bij elkaar na wat waar aan vast zit, waar mes zit en of de QR links of rechts van de haak aan de trapeze zit. Die van mij zit altijd links.


ik heb wel eens mensen hun leash suicide zien aan sluiten zonder hun safety lijn er bij aan  te sluiten, per ongeluk tijdens hun trick of crash hun qr activeren en dan raar kijken dat hun kite weg is... Of mensen die vergeten hun leash uberhaupt aan te sluiten.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #54 Juni 15, 2011, 11:23:07
edit2Rapporteer  
haha, en zo heb ik afgelope maandag een half uur gevaren zonder leash, en dat met een kite van een maatje:P
feddomw
Gast
Antwoord #55 Juni 15, 2011, 11:26:39
edit2Rapporteer  
^^^^ dat ben ik ook, hoor.

Oude kites verkocht met alles er op en aan. Tweedehands nieuwe kites gekocht.

Eerste keer varen: pompen, alles optuigen, klaarleggen, omkleden, trapeze om, maat pakt mijn vlieger om de lucht in te gooien, ik haak in, leash aansl....... niks!
.......leash zat nog aan bar bij verkoop oude vliegers en geen leash bij nieuwe vliegers gekregen.

En ik doe NOOIT mijn leash aan mijn bar, maar ik had alles meegenomen naar huis om te spoelen, behalve mijn trapeze die ik nooit spoel.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #56 Juni 15, 2011, 11:35:47
edit2Rapporteer  
Kortom, denk voordat gij doende zijt en gedoende denk dan nog... Of zoals we in de luchtvaart zeggen: check, check, dubble check, cross check! Daarmee voorkom je een hoop ellende
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #57 Juni 15, 2011, 21:26:58
edit2Rapporteer  
Feddomw, misschien had ik het niet helemaal helder beschreven.
Mijn kite draaide een soort van kleine 8-tjes om 12u heen omdat ik met de wind mee naar zee liep en ik op die manier de lijnen op spanning hield. Op bijna 9u, voor me uit maar meelopend met de wind ging dat namelijk niet.

Op een gegeven moment was de kite op 11u, LE draaide naar beneden en dwarrelde richting 6u, dus door het windraam heen, niet naar 9u.
De wind viel kennelijk gewoon even weg, dus een weg naar China boren was het niet, dan had ik mijn QR los getrokken.

Maandag had ik het ook een paar keer hoor, kite dwarrelde gewoon uit de lucht. het waaide zo weinig dat een windvlaagje op zo'n moment misschien juist welkom is om je kite in de lucht te houden.
vervelender is idd als je kite op 12 uur op het strand valt en dan door een windvlaag graag naar 9 of 3 uur wil......het liefst lekker over het strand schurend en alle schelpen meepikken  :@whaaa

maar goed, dit weekend hebben we daar geen last van Grin
jostiex04

Berichten: 12
Antwoord #58 Juni 18, 2011, 16:10:32
edit2Rapporteer  
voor mij geld altijd safety first, gewoon trekken dus!

Maar 1 x echt iets heel bizars gehad... normal valt mn rhino rustig dwarrelend uit de lucht... nu bleef hij echter hoof in de de lucht op zijn kop hangen, echt heel vreemd en nog nooit eerder gehad. was een heel vreemd gezicht! kite op ongeveer 20 meter in de lucht zwevend en mn bar op 10 meter....
Toen kon ik hem dus binnen halen als een klein vliegertje van de bart smit..... mn 5e lijn binnen halen met mn handen. voelt heel stom kan ik je zeggen :-)

vreemd genoeg gebeurde dit een x later niet?!

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #59 Juni 18, 2011, 16:16:18
edit2Rapporteer  
Niet trekken en in de richting van je kite lopen hij valt toch al "dicht"  naar beneden kans is vrij klein dat er iets gebeurd.
Zie je dat je kite wel wind gaat pakken kan je m altijd nog trekken.

Op zijn kop in  de lucht kan ja.
Moet je even een paar sjorren aan je saftey lijn of voorlijnen geven zodat de LE van de binnenkant wat wind pakt dan komt hij wel naarbeneden.


Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #60 Juni 18, 2011, 16:18:14
edit2Rapporteer  
Volgens mijn noemt een bepaald merk de QR toch ook de Oh shit handle? Grin

OSH handle is wel iets heel anders als een QR. Een OSH handle zit aan je stuurlijnen en als je daar je leash aandoet zal je kite volledig uit "flaggen". Je QR blijft gewoon je QR. Ook kan deze gebruikt worden in nood of bij een self rescue.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #61 Juni 18, 2011, 18:21:50
edit2Rapporteer  
 
Volgens mijn noemt een bepaald merk de QR toch ook de Oh shit handle? Grin

OSH handle is wel iets heel anders als een QR. Een OSH handle zit aan je stuurlijnen en als je daar je leash aandoet zal je kite volledig uit "flaggen". Je QR blijft gewoon je QR. Ook kan deze gebruikt worden in nood of bij een self rescue.
oooeeps foutje  loser
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #62 Juni 18, 2011, 18:28:20
edit2Rapporteer  
even lekker offtopic: cross check... das een gordel check in het vliegtuig toch? en staat niet voor tripple check

Over OSH... waar dienen die nou voor?
Je leash daaraan slaat nergens op toch? ( ouderwets om aan je stuur lijn te doen dacht ik?) Kan je net zo goed op je normale safetylijnen doen, want als je kite flagged mag je die spaghetti weer uit elkaar halen...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #63 Juni 18, 2011, 19:21:36
edit2Rapporteer  
even lekker offtopic: cross check... das een gordel check in het vliegtuig toch? en staat niet voor tripple check Tongue
Citaat


Cross check is ook geen gordel check... Dubbel check door 2 verschillende personen Tongue
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #64 Juni 18, 2011, 19:24:20
edit2Rapporteer  
helder:P
'Captain crew get ready for cross-check', zaten ze altijd naar mijn mannelijkheid te kijken Wink
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #65 Juni 18, 2011, 20:27:06
edit2Rapporteer  
helder:P
'Captain crew get ready for cross-check', zaten ze altijd naar mijn mannelijkheid te kijken Wink

dat heeft met de evacuatie glijbanen in de deuren te maken.

Geelco

Berichten: 202
Antwoord #66 Juni 18, 2011, 20:33:53
edit2Rapporteer  
ik merk het al, ik hou men muil over luchtvaart Wink

Heb je ook het verlossende antwoord op mijn vorige vraag over OShandles?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #67 Juni 18, 2011, 20:57:09
edit2Rapporteer  
hulp bij relaunch... of ruk er aan geven als jij je kite heel snel wil laten roteren, je zou daar idd ook je leash aan kunnen haken al is dat niet erg praktisch...

ik gebruikte ze voornamelijk bij het relaunchen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.