Even voorstellen + starterset vragen

MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Juli 19, 2011, 21:58:16
edit2Rapporteer  
Hallo dudes en dudettes,

Ook van mij nog even een voorstel topic. Mijn naam is Thijs, 27 jaar jong en ben nu een paar dagen bezig geweest om me ook kitesurfer te mogen noemen, ik moet nog even oefenen... .

13 Jaar geleden wilde ik al leren kitesurfen (ik was toen nog windsurfer) echter is daar pas sinds kort wat van gekomen. De afgelopen maand heb ik een tweedaagse cursus gevolgd bij Natural High op de Brouwersdam en nu ben ik besmet... In het laatste lesblok helaas nog niet echt gevaren, de kitecontrole is goed maar ik mis nog wat gevoel met de plank. De instructeur heeft ons dan ook verteld dat we nu vooral zelf verder moeten gaan oefenen en dat meer lessen nemen echt geen zin heeft, ik voel me zelf ook genoeg vertrouwd met het materiaal om dat te gaan doen.

Maar goed, ik sta op het punt om het benodigde materiaal aan te gaan schaffen maar heeft het ook nog zin heeft om wat verschillende merken te gaan testen? Ik vraag me namelijk af of ik met mijn niveau het verschil ga merken.

Op dit moment heb ik de volgende aanbieding al liggen doordat ik de cursus bij Natural High heb afgerond:

kite: Slingshot RPM (zelfde type als waar ik mee gelest heb)
board: gratis bij aanschaf van nieuwe kite twv €500,-

daar komt natuurlijk nog bij het wetsuit en de trapeze, al met al zal het op ongeveer 1600-1700 euro uitkomen.

Een Flysurfer lijkt me bijvoorbeeld ook een geweldige kite, alleen zullen de kosten nog een stuk hoger worden en ik heb ook nog wat benzine geld nodig om vanuit het midden van het land diverse spots af te touren . Ook merk ik hier veel lof over de Naish Park op Smiley .

Misschien wel handig dat ik even wat specs over mezelf geef, ik weeg 75 kilo en ben 1,89 m lang. Ik kreeg het advies om als eerste kite een 10m2 te nemen.

Als mensen nog goede adviezen hebben dan hoor ik dat graag en anders hopelijk tot snel op het water!

ps. Koen en alle instructeurs van NH bedankt!  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juli 19, 2011, 22:08:25
edit2Rapporteer  
Welkom op dit forum!

Heb wel je titel aangepast zodat het voor iedereen duidelijk is wat je wilt vragen Wink

Hoewel de RPM niet de eerste kite is waaraan ik denk voor beginners, heeft deze absoluut genoeg doorgroeimogelijkheden.

Ook de Park zou kunnen, maar er zijn makkelijkere kites in het begin.
Maar beide kites schijnen zo makkelijk te vliegen dat je met genoeg les (en dat heb je wel gehad volgens mij) best hiermee verder kan.

FS is een heel ander type kite, daar zou je ook eerst een introductie in moeten krijgen. Wel topproducten. Grappige is dat die lichtweer kites erg in trek zijn bij overstappende windsurfers. Dit zijn nog steeds de enige kites die je met 6 a 7kn kunnen varen. Maar tegen welke prijs?...dat is inderdaad het grote nadeel.


Met jou gewicht is een 10m een mooie startoptie, waarna je een 7/8m erbij kunt kopen als je het beter kan voor de hardere wind (ervaring een must!)

Wil je voor 1 kite gaan, dan is een 9m een mooie one-kite quiver.
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #2 Juli 20, 2011, 20:57:07
edit2Rapporteer  
Citaat
Welkom op dit forum!

Heb wel je titel aangepast zodat het voor iedereen duidelijk is wat je wilt vragen Wink
Thx!

Citaat
Hoewel de RPM niet de eerste kite is waaraan ik denk voor beginners, heeft deze absoluut genoeg doorgroeimogelijkheden.

Ook de Park zou kunnen, maar er zijn makkelijkere kites in het begin.
Maar beide kites schijnen zo makkelijk te vliegen dat je met genoeg les (en dat heb je wel gehad volgens mij) best hiermee verder kan.
Ik was ook best verbaasd dat deze kites als leskites gebruikt werden (ik had van te voren al wat rondgekeken wat er allemaal te koop is en dus al gezien dat dit een gevorderde kite is). Maar eenmaal op/in het water met de kite ging het echt prima. Relaunchen was goed te doen en de kite was heerlijk stabiel. 12 uur terug vinden met de kite bij catapultactie 347,5 was ook geen probleem.

Citaat
FS is een heel ander type kite, daar zou je ook eerst een introductie in moeten krijgen. Wel topproducten. Grappige is dat die lichtweer kites erg in trek zijn bij overstappende windsurfers. Dit zijn nog steeds de enige kites die je met 6 a 7kn kunnen varen. Maar tegen welke prijs?...dat is inderdaad het grote nadeel.
Bij deze uit mijn hoofd gezet .

Citaat
Met jou gewicht is een 10m een mooie startoptie, waarna je een 7/8m erbij kunt kopen als je het beter kan voor de hardere wind (ervaring een must!)

Wil je voor 1 kite gaan, dan is een 9m een mooie one-kite quiver.
Ik ga voor een 10 en dan later een 2e kite. Eerst maar eens wat ervaring op doen.

Dit weekend zeer waarschijnlijk weer naar de Brouwersdam, ook maar eens kijken of er een Rally te testen is want dat ziet er ook wel goed uit en net iets meer low-end.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Juli 20, 2011, 23:45:30
edit2Rapporteer  
rally restart ook tig keer makkelijker dan RPM, doe vind ik eigenlijk niet zo goed relaunchen (zkr voor beginners)
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #4 Juli 24, 2011, 17:54:00
edit2Rapporteer  
Ok, de plannen waren redelijk in het water gevallen, van te voren even contact opgenomen met Natural High en het werd afgeraden om als beginner het water op te gaan (we wilden gaan huren). Maar nu wel serieuze plannen om een mooie vakantie te gaan boeken naar een warm tropisch oord en daar 2 weken ons eigen kitebootcamp te gaan houden Smiley

We willen met z'n 3en één kite en board aanschaffen (2e hands of overjarig model), dan kunnen we elkaar een beetje in de gaten houden en coachen. Aan het einde van het seizoen zetten we 'm weer te koop en kopen we ons eigen materiaal (of 1 van ons betaald de kite af aan de anderen).

Nu is mijn vraag, welke maat en type kite en board kunnen we het beste kopen om een goeie 1 kite quiver te hebben. Ik ben zelf dus 75 kilo en de zwaarste van ons schat ik op ongeveer 85 kilo.

Nu eerst maar even het travel gedeelte van he forum gaan doorspitten Smiley
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Juli 24, 2011, 21:57:01
edit2Rapporteer  
10/11
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #6 Juli 24, 2011, 23:14:06
edit2Rapporteer  
OK, blijft dus ongeveer hetzelfde en de plank niet te klein natuurlijk. Ik ben nu m'n maten aan het overhalen om naar Cabarete te gaan, als die knoop is doorgehakt op zoek naar gear! Smiley

Bedankt voor al het advies so far!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 Juli 25, 2011, 13:41:08
edit2Rapporteer  
je kan beter NIET naar cabarete gaan en voor dat geld allemaal een eigen kite te kopen, of 2 kites met zn allen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Juli 25, 2011, 13:54:27
edit2Rapporteer  
een gaastra Jekyll, cabrinha convert, naish charger, ss rally,  lijken me ook goede beginners kites... niet te snel, easy relaunch.

en verder sluit ik mij bij Morres aan. eigen kites kopen... goed leren kiten en dan misschien naar cabarete gaan... dan geniet je er pas echt van

feddomw
Gast
Antwoord #9 Juli 25, 2011, 14:04:29
edit2Rapporteer  
Thijs: ga naar Akyaka. Alwayswindy.com. Zeg maar dat Feddo je gestuurd heeft. Reisverslag hopelijk ook binnenkort op Access website.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Juli 25, 2011, 14:08:45
edit2Rapporteer  
een gaastra Jekyll, cabrinha convert, naish charger, ss rally,  lijken me ook goede beginners kites... niet te snel, easy relaunch.

en verder sluit ik mij bij Morres aan. eigen kites kopen... goed leren kiten en dan misschien naar cabarete gaan... dan geniet je er pas echt van


Jekyll is wel beetje snel nog, dan beter een Hatch, is NOG goedkoper Wink
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Juli 25, 2011, 14:29:03
edit2Rapporteer  
dan moet ie de rally ook maar vergeten.
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #12 Juli 25, 2011, 22:52:12
edit2Rapporteer  
Ik heb jaren met speedwings gevlogen, ze zijn helemaal niet snel

Het meest ideale zou natuurlijk zijn dat we allemaal een eigen kite hebben, maar we willen ook allemaal graag op reis dus dan moet je concessies maken. Ik ben zelf al meer dan 2 jaar niet echt meer op vakantie geweest en ik ben er eigenlijk wel heel erg aan toe. Op deze manier hebben we in Cabarete een fantastische bestemming en we kunnen nog kiten ook. Als het echt zo'n fantastische spot is weten we de weg nog wel een keer terug te vinden.

Feddo, ik zal eens kijken. Mochten de andere toch niet zo ver willen dan is dit misschien ook een mooie locatie. Zit er ook nog een beetje nachtleven in de buurt? Want naast kiten houden we ook wel van een drankje Wink . Ben benieuwd naar je artikel.

Ik heb trouwens via de PM een aanbieding gekregen van een 2010 North Rebel 11m  incl. bar.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Juli 26, 2011, 00:20:50
edit2Rapporteer  
prima kite, maar north's staan er om bekend dat ze niet de zwaarste kwali zijn. Check goed de trailing edge van de kite en kijk hoe vaak 'ie gebruikt is.
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #14 Augustus 06, 2011, 21:52:44
edit2Rapporteer  
Om deze koe nog even uit de sloot te trekken Smiley

De reis is geboekt, bestemming Fuerteventura voor 2 weekjes in september. En vandaag hebben we ook een kite aangeschaft. Het is een nieuwe 10m North Evo '11 geworden met een Brunotti Onyx '11 en een Prolimit trapeze.

Gister vierde ik mijn verjaardag en daar heb ik van mijn vriendengroep een wetsuit (Ripcurl Dawn Patrol) gekregen, super vet! Die zal ik in Fuerte waarschijnlijk niet nodig hebben maar morgen gaan we de kite testen @ Horst en komt hij zeker wel van pas Smiley
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Augustus 06, 2011, 22:00:17
edit2Rapporteer  
mooie set... behalve die prolimit trapeze. onyx, heel lekker boardje,  evo niet te traag en super easy relaunch
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Augustus 06, 2011, 22:13:15
edit2Rapporteer  
mooie set... behalve die prolimit trapeze.
?
Mijn eigen ervaringen met de trapeze's(!) van prolimit zijn goed, 2x 3jaar uitgehouden
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Augustus 06, 2011, 22:51:43
edit2Rapporteer  
Jep ik heb ook altijd top ervaringen gehad met Prolimit trapezes.
Ik moet nu omdat ik ben afgevallen een nieuwe kopen en dat wordt
weer een Prolimit.

Maar trapezes moet je gewoon goed passen in de winkel eigenlijk.
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #18 Augustus 06, 2011, 22:54:29
edit2Rapporteer  
Wat me wel opviel was dat ze erorm groot vallen, tijdens de kitelessen altijd maat M gebruikt, maar die van prolimit viel echt VEEL te groot uit, een S zat voor ons alle 3 perfect.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 Augustus 06, 2011, 22:56:11
edit2Rapporteer  
Klopt heb ik ook, ik ga nu een M kopen terwijl ik van normale kleding altijd L heb.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Augustus 06, 2011, 23:07:18
edit2Rapporteer  
had ik ook idd, eerste keer een s, 2e keer een xs
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Augustus 06, 2011, 23:07:32
edit2Rapporteer  
Ik ben niet zo weg van prolimit. Vind die warriors en code1 van mystic veel beter zitten. Moet zeggen die prolimit idd best goed in elkaar zitten... Maar smaken verschillen, wat de een fijn vind, vind de ander weer niet.
Ben benieuwd hoe de naish moto 2011 zit zodra ik die binnen krijg en ook benieuwd naar hoelang die mee gaat
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Augustus 07, 2011, 09:09:12
edit2Rapporteer  
evo prima kite evenals boardje

Over de trapeze, lastige discussie. Zowel mystic als prolimit hebben in het recente verleden problemen gekend. Heb zelf jaren DaKine gevaren,  ook die gaven opeens slijtage problemen. Nu vaar ik Pat Love, en zie ik bij het 2011 model ook teveel slijtage Tongue

Zou me er vooralsnog niet druk over maken. Net als bij windsurfen: regelmatig je materiaal checken op slijtage, scheuren en breuk
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.