eindelijk beginnen met kiten

Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Augustus 19, 2011, 13:47:15
edit2Rapporteer  
Hi mensen na 10jaar te hebben gewind surft ga ik eindelijk kiten ,

heb wat lessen gehad en nu ga ik mn set kopen.

ikzelf heb lessen gehad met de naish sigma , maar ik vond de vlieger ontzettend heftig vooral voor een beginner . wat me gewoon niet beviel waren de snelle reacties met dat ding en vooral als je beginner bent , die kite surfde met mij in plaats van dat ik met de kite surfde.

nu is mijn oog gevallen op de naish park gewoon omdat ik de aanbieding me wel aan stond .

mu is mijn vraag is deze kite geschikt voor beginners?

groeten dunkie
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Augustus 19, 2011, 13:56:18
edit2Rapporteer  
Hoe groot was die kite en met hoeveel wind was je aan het lessen? Want een snelle kite die je alle kanten op trekt klinkt als les hebben in teveel wind.

Met minder wind gebruik je een grotere kite die dan ook een stuk trager en minder heftig reageert, mar dat de kite met jou aan het surfen is in plaats van andersom moet je simpelweg aan wennen. Veel windsurfers zonder powerkite-ervaring raken namelijk nogal geïntimideerd door de kracht ervan in combinatie met het altijd vastgekoppeld zitten. Dat gevoel is compleet anders dan windsurfen en zul je aan moeten wennen en evt wat extra lessen nemen als je je nog niet op je gemakt voelt aan een kite.

Park is een goede beginnerskite, maar niet rustiger of minder heftig dan die sigma waar je mee gelest hebt in vergelijkbare maten.
Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #2 Augustus 19, 2011, 14:14:04
edit2Rapporteer  
die kite was 9m en wind was ongeveer 6/7 met vlagen van 8.

in eerste instantie wilde ik de sigma kopen heb het gevoel dat ik daar lang mee kan doorgroeien met dat ding.

ben in italie geweest en gevaren met 13 tot 28 knopen met een 11m kiteloose van een italiaanse kameraad van mij.

wat mij onzettend goed beviel was de depower van dat ding .

1 nadeel was de vijfde lijn ik vond het veel gedoe om hem weer te relaunche.

ik zelf wil graag met windkracht vanaf 3 tot harder gaan varen ik weeg zelf rond de 87 kilo en ik denk dat een 9 meter wel goed zal zijn dat is wat ik gehoord heb.

ik weet  wat ik af moet leren als de kite met me aan de haal wil , door het windsurfen heb ik de neiging om de bar naar me toe te trekken in plaats van los laten dat is wel heeeeel belangrijk ben ik achter gekomen gelukkig stonden er parasollen op het strand waar 1 lijn in kwam was maar beter ook.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #3 Augustus 19, 2011, 14:25:56
edit2Rapporteer  
Met een 10m en mijn 80 kg vlieg ik vanaf minimaal (met een beste plank aan de voeten) 15 knopen. Ik zou dus zeker groter dan een 9 nemen als je vanaf 3 bft wilt gaan varen!

Die 5th line hoeft echt geen belemmering te zijn voor het relaunchen. Ik vlieg met een 5th line en heb nooit relaunch problemen!
Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #4 Augustus 19, 2011, 14:37:31
edit2Rapporteer  
oke thnx ,

maar ik had het namelijk zo in gedachten ik wil eerst opvlak water gaan leren voor dat ik weer terug ga op de zee.

en aangezien het hier in nl bijna altijd rond de 3 of 4 bft is dacht ik namelijk zo
met een 9m ben ik wel allround zonder dat ik gelijk 2 maten moet kopen omdat het aan zee veel harder waait dan in het binnenland .

dus kan ik het voorlopig met 1 kite doen .

als dit kan tenminste , de een adviseerd me een 9 en de ander een 10 of 12 ,
maar als ik het zo bekijk maakt dat ene meterje wat uit?

met een 10 m kite kan ik daar met 6/7/8 bft nog mee uit de voeten?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 Augustus 19, 2011, 14:44:26
edit2Rapporteer  
Evan had een goed voorgevoel. Een 9m is sowieso te groot voor je les in windkracht 6/7. (Ik neem aan dat je over Beaufort spreekt als je het hebt over 6/7.)

Ik ben een ex-windsurfer en ik had in de loop der jaren nogal wat surfzeilen verzameld om bij een bepaalde wind het juiste zeiltje te kunnen opzetten. Bij kiten is het niet veel anders, met 1 kite heb je een redelijk beperkt inzetbereik. Windkracht 3 is sowieso een moeilijk verhaal. Als je wil leren kiten is windkracht 4/5 gemakkelijker en dan bijvoorbeeld met een 10-12 meter kite en een redelijk breed board (minimaal 42 cm).

Een 10 meter is niet geschikt voor een beginner die met windkacht 6 of meer het water op wil.
Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #6 Augustus 19, 2011, 14:47:05
edit2Rapporteer  
o ja was ik vergeten,

ze hadden mij geleerd in italie met de 5 lijn met het relaunchen , de kite door middel van de 5e lijn eerst de kite als het ware plat te klappen en daarna de kite naar de hoek van me raam te brengen en daarna vervolgens de 1 lijn te pakken en dan de kite te relaunchen.
dit was met name een probleem als de kite recht voor me lag.

deed je dit niet goed dan kon je naar het strand om vervolgens de lijnen opnieuw uitlopen dit vond ik zo n gedoe.

terwijl ik met les gewoon 1 lijn hoefde te pakken kon ik m zo naar de hoek van mn raam brengen en vervolges relaunchen zonder dat ik de kite plat moest klappen als het ware.

en dit was een 4 lijn kite.

maar nu weet ik niet wat de juiste manier is .

en ik heb gehoord van mn leraar dat de 5e lijn al weer achter haald was.

Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #7 Augustus 19, 2011, 14:49:38
edit2Rapporteer  
Ligt natuurlijk helemaal aan de kite, dus ik zou zeker even op zoek gaan naar de gespecificeerde low en high-end van de kite. Mijn kite heeft volgens de specs een low end van 13 en een high end van 28 voor iemand van 80 kg. Dan is 7 en 8 bft dus al teveel. En als beginner wil je al helemaal niet overpowered gaan varen lijkt me. Als je vanaf 10 knopen al wilt varen t/m de 40 knopen dan heb je al haast 3 kites nodig volgens mij? Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Augustus 19, 2011, 14:51:59
edit2Rapporteer  
Dat kites meer bereik hebben dan windsurfzeiltjes klopt, maar je kunt ook overdrijven.

Met 4bft moet je met jou gewicht gewoon een 12m of groter hebben incl een lichtweerboard en 3bft moet je vergeten of je moet echt aan de 16m+ lichtweerkites gaan denken.
Met 5bft zou je met 10-12m kunnen varen, met 6bft met een 8-9m, en vanaf 7bft een 7m of kleiner.

Maar dit is heel globaal en verschilt ook nog eens per model kite en als je meer ervaring hebt kun je ook een groter bereik uit je kites halen.
Kijk dus uit naar een 10-12m kite, daar kun je lekker mee varen in een rustige 5bft, met 4bft wat bodydraggen en een waterstart oefenen en later als je verder gevorderd bent met 6bft lekker springen.
Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #9 Augustus 19, 2011, 15:03:25
edit2Rapporteer  
oke thnx,

ja dat gevoel had ik namelijk ook dat de wind te veel was voor de kite

en inderdaad als ik het over 6/7 heb zijn dat bft ik moet de knopen maar eens uit mn kop gaan leren hahaha.

ik had ook in de loop van de jaren allemaal zeiltjes bij elkaar gespaard.

maar als ik het dus goed begrijp adviseren jullie mij in het begin met windkracht  4/5 toch een 9 a 10 m kite te kopen?

en wat is dan beter een 5 lijn of een 4 lijn kite?

en wat adviseren jullie mij voor een maat als ik met windkracht 6 of hoger wil gaan varen?    
Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #10 Augustus 19, 2011, 15:09:07
edit2Rapporteer  
oke thnx,

ben al weer wat wijzer geworden Smiley

ik had bij het vorige bericht niet gezien dat jullie al gereageert hadden

dus vandaar dat het lijkt alsof ik de vraag voor de maten niet begrepen had.

maar nu weet ik wel wat ik moet gaan kiezen ongeveer

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Augustus 19, 2011, 15:10:13
edit2Rapporteer  
10-12m zei ik toch, 9m ga je met bijna 90kg niks aan hebben in 5bft, wel een mooie maat om later erbij te kopen naast een 12m als kite voor meer wind.

Daarnaast zoeken naar een SLE/Bow/Delta van 2008 of jonger waarvan alleen North ze ook met 5fth maakt voor zover ik weet.

Kijk voor beginnerskite eens in de gear-sectie, zoek op kites en vink "beginnerskites" aan http://www.kitehigh.nl/gear

Ook dit topic al helemaal uitgelezen? http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36505.0
feddomw
Gast
Antwoord #12 Augustus 19, 2011, 15:17:01
edit2Rapporteer  
Evan geeft 100% correcte feedback. Persoonlijk zou ik niet voor een 5-lijns kite gaan, ook naar gekeken vorig jaar toen ik begon. Ik zie het als onnodige complicatie en zie de voordelen er niet van, zeker niet voor de beginner.

Alle andere opmerkingen die je maakt zijn de "klassieke" beginnersfouten, zoals bar aantrekken in plaats van wegduwen, enz. Komt vanzelf helemaal goed.

6/7bft met vlagen van 8bft aan een 9m is trouwens niet echt de bedoeling en niet "fijn" lessen lijkt mij.
Dunkie

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #13 Augustus 19, 2011, 15:26:25
edit2Rapporteer  
oke ,

dank jillie wel voor het advies ik ga nu zeker kijken naar 10-12m 4 lijn kite ,

ik had zelf in gedachten de naish park te gaan kopen en zeker een jonge kite van 2010 /2011
 
ik ga even wat research doen idd wat een goede beginners kite is.

thnx allemaal voor de feedback!!!!!!
feddomw
Gast
Antwoord #14 Augustus 19, 2011, 15:53:25
edit2Rapporteer  
Je hebt PB.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Augustus 19, 2011, 15:57:41
edit2Rapporteer  
Park is een waanzinnige kite. Is dit jaar voor het eerst in het assortiment gekomen. Zet hem niet in snel stuur stand (het laatste oogje van je trailingedge tip, als beginner. Want dan is hij voor jou nog te snel  dat levert vaak een kapotte kite op of harde crashes waar je zelf niet beter van wordt.

Ik weeg zelf 80kg en vaar de 10-7m combo en vind dat heerlijk
Voor jou zou ik een 11-8 adviseren omdat je net wat zwaarder ben... Of je traint/kite 7 kg er af en dan is de 10-7 combo ook voor jou de perfecte kite kit.
Ga je voor single kite dan zeg ik de 10... Waarom? Heeft het grootste windbereik voor iemand van tussen de 80-90 kg De 10 is zowiezo een maat die het meest gangbaar is voor iedereen en je kan er altijd later nog een kleinere  of grotere kite bij doen. Kwa maat voering zit deze mooi overal tussen in.  Stel je neemt een 11 en je wilt later nog een highend kite dan ga je niet kleiner dan 8m want as je een 7 zou nemen dan is het verschil vaak weer net te groot. Soort van vuistregel die ik aan hou... Het verschil tussen 2 kites moet niet meer bedragen dan 3m2. En met 2 naish parks vaar ik lekker tussen 15 en 45+kts dus feitelijk doe ik met 2 kites alles. Kijk je kan ook meer kites nemen, maar dan val je in het kite niveau kader waar Evan toe behoort (semipro tot Pro) en dan zou je bijna je brood uit de kitebusiness moeten halen. Om elkjaar nieuwe kites en boards aan te schaffen... Of je heb zoveel geld en je weet niet wat je er mee moet doen, dat kan natuurlijk ook.

Btw de park is naar mijn mening de betere allround kite van beginner tot vergevorder en voor golf riders. Maar dit is wat ik er van vind en heb er geen comerciele belangen bij.... Ga verschillende kites testen want ja smaken verschillen en ga niet overhaast kopen.
feddomw
Gast
Antwoord #16 Augustus 19, 2011, 16:27:42
edit2Rapporteer  

Btw de park is naar mijn mening de betere allround kite van beginner tot vergevorder en voor golf riders.

Beter dan wat? Bedoel je "een van de betere"? Ben ik niet met je oneens. Maar er zijn zat alternatieven.

Of bedoel je beter dan de Bolt of zo omdat in de eerste post er over een Sigma shape wordt gesproken?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Augustus 19, 2011, 17:00:00
edit2Rapporteer  
De betere sowiezo van de naish reeks en beter dan alle kites(voor mij) die ik in mijn korte kite carriere heb mogen eigenen en beter dan de kites dit ik heb mogen lenen of mogen testen (van oud tot nieuw)voor dat ik aan de park heb mogen hangen (en blijf het nog steeds leuk vinden om aan andere kites te hangen... Gewoon voor de lol) . Maar nogmaals mijn, mening mijn smaak... Misschien een verkeerde smaak maar ik denk dat voor de beginner die bereid is om de prijs te betalen deze kite waarschijnlijk wel tot de betere keus behoort van bouwjaar 2011. Lips Sealed Grin en mocht het zo zijn dat ik vandaag of morgen een betere kite tegen komen die aan mijn wensen voldoet... Dan staan deze meteen op marktplaats.
feddomw
Gast
Antwoord #18 Augustus 19, 2011, 17:09:29
edit2Rapporteer  
Grappig, ik heb ze ook mogen varen, en de Catalyst beviel en bevalt mij beter (daarom heb ik ze ook gekocht). Enige reden was niet eens de vliegeigenschappen, maar de bar en safety.  Below the bar trim heb ik een schijthekel aan. Ozone bar is ook al met al allemaal net wat "clean"er.

Maar wat jij zegt, smaken verschillen. Ik houd ook niet van de Naish graphics, maar Ozone is ook geen zak aan. Enige mooie kites zijn eigenlijk Wainman. Naish te druk, North spuuglelijk, F-One tribal shit hebben we nu wel gezien, Ozone saai (niet lelijk), enz enz...
Slingshot heeft wel aardige looks ook trouwens.

Uiterlijk mag niet meetellen.
Goed: back on topic.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Augustus 19, 2011, 17:33:17
edit2Rapporteer  
Grappig, ik heb ze ook mogen varen, en de Catalyst beviel en bevalt mij beter (daarom heb ik ze ook gekocht). Enige reden was niet eens de vliegeigenschappen, maar de bar en safety.  Below the bar trim heb ik een schijthekel aan. Ozone bar is ook al met al allemaal net wat "clean"er.

Maar wat jij zegt, smaken verschillen. Ik houd ook niet van de Naish graphics, maar Ozone is ook geen zak aan. Enige mooie kites zijn eigenlijk Wainman. Naish te druk, North spuuglelijk, F-One tribal shit hebben we nu wel gezien, Ozone saai (niet lelijk), enz enz...
Slingshot heeft wel aardige looks ook trouwens.

Uiterlijk mag niet meetellen.
Goed: back on topic.


Grappig idd ik vind die below the bar depower trim geen probleem. Moet zeggen dat ik die zelden gebruik(nooit op het water heb hoeven te gebruiken)... Daar heb ik de stopper ball voor. En gebruik de dwr alleen tijdens het lopen over strand. De kite vliegt perfect. Enige is de depwr koord slijt als een jekko... Maar ik vaar daarin  tegen ook veel. Verder, de bar ideaal, onesize fits all. Heb toch voor elke kite een andere bar de een voor de 7 m met 20m lijnen en de 10 met 24m. De safety lijn gebruik ik alleen op de 7m (omdat ik ook nog wel eens met 40 kts+ op het water sta. Op de 10 heb ik de safety lijn verwijdert... Ik sluit mijn leash daar toch altijd op de depwrkoord.  En wat die graphics aan gaat, daar kijk ik niet naar. #beetjelastigomnaarjegraphicstekijkenwanneerjespringthoogtevaartanderverkeerindegatenmoethouden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.