Test quick releases - Afnor met 200kg - door Fransen

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
December 21, 2011, 13:24:48
edit2Rapporteer  
AFNOR (Frans testnormbureau zoals TUV in Duitsland) vergt 200kg op de lijnen

Een beetje rare opstelling tussen twee bomen in de tropen - maar toch heel serieus


http://www.youtube.com/watch?v=whcdLrUKx1E


1) Een velcro systeem
2) Cabrinha 45 kg
3) Naish: 22 kg
4) F-One 8kg (7.7) -  velcro systeem


http://www.youtube.com/watch?v=ea-ka7piObg


Terug F-One (herhaling)
5) Slingshot: 52kg
6) Core (geel) 40kg
7) Best: 36kg (het touw was voorheen al kapot)

36-52kg wegduwen terwijl je door het water gesleurd wordt likt me toch wat veel.
Bovendien zijn deze systemen eerst gewassen en zitten niet vast met zand - wat de verieste kracht nog zou verhogen.

Zo te zien heb je in paniek  de meeste kans met F-One of andere velcro systemen als je maar de juiste kant pakt want het handvat zit rechts. Nadeel van de velcro: bij hoge belasting kan die vanzelf los schieten.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 December 21, 2011, 13:49:53
edit2Rapporteer  
Altijd goed dit soort tests, en ook dat je de resultaten vertaald hebt want de meeste forum bezoekers zullen dit niet uit de filmpjes gehaald hebben Wink

Wil ik wel de kanttekening plaatsen dat wanneer je in de situatie terecht komt dat er constant 200kg spanning op je lijnen staat je al veeel en veel te laat bent met releasen!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #2 December 21, 2011, 14:28:05
edit2Rapporteer  
Op zich waar. Maar vergeet niet dat F-one zo'n lullig ringetje heeft die je wel moet vinden en das een stuk lastiger als de push away systemen. Ik kan me goed herinneren met mn BEST kite een aantal keer erg veel moeite had em te vinden en te pakken terwijl ik em nodig had.

Volgens mij was de normale test (officiele)  met 150kg niet 200. Dat zal ook best wat uit maken.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #3 December 21, 2011, 15:29:33
edit2Rapporteer  
Ik heb een 2009 rpm waar nog geen push away op zit. De test is wel met push away zo te zien?
Zou het veel uitmaken?
Heb em 1x getrokken toen ik wat snel naar de kant kwam, en paar x geoefend. Heb er toen geen problemen mee gehad. Zijn er mensen hier die wel moeite hadden om hun slingshot safety te trekken of te pushen? Ik ben in de veronderstelling dat de rpm's wel veilig zijn, maar ik vind de verschillen in de test dermate fors dat het me wel doet twijfelen.


EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 December 21, 2011, 15:43:54
edit2Rapporteer  
AFNOR vereist 200kg
http://www.kiteattitude.com/fr/LA%20NORME%20AFNOR%20NF%20S%2052-503.pdf

Als je rustig uit het water komt dan wordt je niet voortgetrokken / gesleurd door het water of op het strand door een lopende kite. Een loopende kite trekt aardig meer dan als je hem rustig laat vliegen.

Als je heupdiep in't water staat moet je maar eens een kiteloop draaien en dan Quick Release duwen voor de test.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #5 December 21, 2011, 16:37:01
edit2Rapporteer  
werd tijdens een le met mijnn onervaren harses ook eens door de branding getrokken waarbij ik aan de verkeerde kant van de bar trok. de harde brul van de kant met release deed me dat toen opvolgen en ik moet zeggen dat dat behoorlijk makkelijk ging, zelfs et mijn kop die net door een golf gesleurd werd. Smiley
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #6 December 21, 2011, 18:40:44
edit2Rapporteer  
Hmmm ik vraag me af of de test wel klopt met het aantal kilogrammen. Wanner komt er statisch 200kg op je lijnen? Dynamisch kan ik me dat wel voorstellen, maar statisch is het maximale gewicht dat op de lijnen komt toch maar het gewicht van de kiter? mischien iets meer wanneer je je voeten vol in het zand zet.. Maar voor de test kan ik me voorstellen om zo'n waarde te pakken.

Of is de 200kg bepaald op het gewicht van de gemiddelde duitser. Wink

Toch wel goed dit soort testen. Maar ik kan me voorstellen als je niet in het verlengde van het push away systeem trekt maar onder een hoek zoals ze op het filmpje doen je iets meer weerstand en meer kracht nodig hebt. Wanneer je met de hand released duw je altijd in het verlende en dit vergegt volgens mij  minder kracht. Er is toch al een eerder zo'n test door de duitsers gedaan? Toen kwam Naish met zijn release erg goed uit de bus en daar was gvolgens mij geen 50 kg trekkracht voor nodig.  50kg wegduiwen is echt veel om zo met een hand te doen?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 December 21, 2011, 21:03:31
edit2Rapporteer  
@Geronimo79 - AFNOR vereist 200 kg
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 December 21, 2011, 21:10:14
edit2Rapporteer  
ItsMe.Erik- 50 kg wegduwen is heel wat - je hebt de mensen op de video toch zowat aan de terkhaak zien gaan hangen. Duw dat maar eens.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.