Weer een newb ;)

-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Juni 06, 2012, 00:56:08
edit2Rapporteer  
Hey!

Als eerste zal ik eens wat over wat over mezelf vertellen (zie het ook gelijk maar als een kleine introductie Wink). Ik ben 22 jaar en eigenlijk al m'n hele leven sportief geweest. Naar mijn mening is het 1 van de beste manieren om echt goed te ontspannen en te voelen dat je leeft. Na ongeveer 10 jaar wedstrijden (binnen maar ook buiten in rivieren) gezwommen te hebben (en zelfs tot op regionaal niveau heel aardig mee kunnen komen en net naast de NK's gegrepen ondanks zware blessures sinds mn 14e) Ook in vakanties of gewoon voor de fun was ik altijd wel in voor dingen als mountainbiken, abseilen, bergwandklimmen, raften, onderwaterhockey, duiken, snowboarden etc.  Sinds een jaar of 4 ben ik echter van keer of 4-5 trainen in de week teruggegaan maximaal 1x per week. Ik ben na een vakantie redelijk ziek geworden en heb ruim een jaar nodig gehad om weer te herstellen. (Ken je iemand met CVS, daar kon je het mee vergelijken) M'n oude niveau zal ik nooit meer halen en zonder zo'n doel wordt een zwembad toch wel erg saai....

Sinds een jaar of 2 echter, begint het weer te kriebelen. Het leven wordt saai en die interne motor moet maar weer eens wat gaan doen Wink Aangezien water mij niet helemaal vreemd is, zoek ik het toch weer een beetje in die hoek. De motor kan je ook op gang jagen in de sportschool maar dat is ook zo doelloos Wink En kitesurfen is dus waar ik al even naar zit te kijken.

Helaas liggen de kitespots niet helemaal naast de duur en is de dichtstbijzijnde zo ongeveer een uur rijden. Ook doet het prijskaartje dat er aan hangt, ook om te beginnen me wel even slikken. Ik kom op ongeveer 4500 euro voor het eerste jaar, zonder de benzine en slechts met 1 kite. Hier zit dan wel alles in (standaard stuff maar ook bv drysuit, verzekering, drijvende zonnebril, waterdicht horloge, flares, waterdichte sleutelzak, arm/heup bidon, etc). Als ik het doe, wil ik er dan ook wel echt dedicated voor gaan. Zomer en winter, ook al vriest het, ik wil 1 tot 2x per week gaan. Het enigste wat mij tegen kan houden is een de verkeerde wind, een paksneeuw of als het minder dan -10 ofzo wordt

Het besluit of ik er daadwerkelijk voor ga, zal ik pas nemen nadat ik lessen heb genomen. De kosten zijn fors maar overkomelijk en ik wil absoluut niet bezuinigen op lessen of veiligheid. Het moet alleen wel leuk blijven.

Ik heb alleen een paar kleine vraagjes, ondanks dat ik denk ik me al heel redelijk heb voorbereid.

- Hoe selecteer ik een goede kiteschool? Ik zat zelf te denken aan iets in de hoek van Autostrand / Scheveningen en dan kom ik uit op http://www.learnkiteboardingnow.de/camps-cursussen/kite-cursus?lang=nl Hun geven wel les volgens een duits systeem, maar ik heb het idee dat hun er verder op in gaan als de gemiddelde school die alleen een 3 daagse cursus aanbied waarna je maar moet zien waar je bent. Uiteraard wil ik dan alles doen t/m de protraining. De NKV Veiligheidsclinic zal alleen wss wel volgend jaar worden als er geen data meer bij komen. Maar hebben jullie ervaring met deze school en/of kunnen jullie een betere aanraden?

- Is het realistisch om het volledige traject (3daagse basis, gevorderden, pro) in een maand te doen?

- Waar sta je na zo'n cursus? Wat zijn de dingen die je altijd nog moet leren en hoe pak je zoiets aan?

- Ivm mn werk zal ik op de meest vreemde momenten gaan (vrijwel altijd doordeweeks) en is het niet realistisch te verwachten dat ik altijd met iemand zal zijn. Is het mogelijk met de huidige veiligheidssystemen om veilig zelfstandig te starten en te landen? Zijn er nog manier om het veiliger / makkelijker te maken?

- Welke wetsuit diktes gebruiken jullie om het hele jaar je gang te kunnen gaan? Ik zat te denken om met een 5/3 fullsuit en een drysuit voor de winter te beginnen (die ik pas koop als het zover is Wink)

- Ik zit er niet om te wachten om een board naar m'n kop te krijgen maar ook niet om hem kwijt te raken. Ik weet dat de standaard elastische leashs levensgevaarlijk zijn maar is zoiets iets? http://www.flysurfer.nl/winkel/plaatjes/fs-rollleash-re_big.jpg

- Hoge of lage schoenen? (Ivm kou?) Of beide?

Ik ben 2.06m en 110 - 115 kg (mag weer naar de 100 Wink)

- Als begin kite zat ik te denken aan een Ozone Catalyst 12m2. Is dit een goede kite bij mijn gewicht en universeel genoeg dat ik vrijwel altijd uit de weg kan?

- Wat zou een ideale boardmaat zijn voor mij? Ik weet wel dat als ik weleens snowboardde, ik altijd problemen had met remmen omdat die eigenlijk te klein waren.

- Hoe groot zijn de klappen die je gewrichten krijgen? Gezien mn oude blessures neem ik liever geen risico. Kan ik beter met knie / enkel braces beginnen?

- Gebruiken jullie knie/eleboog/scheen/pols beschermers?

- Hoe stug is een impact vest? Heeft het meerwaarde om een backprotector te dragen tegen het knakken van je rug? En zou zoiets (paar cm dik max) onder je wetsuit passen?

- Wat voor conditie heb je nodig en gaat die een beetje vooruit van kiten? Vergeleken met wat het was, is het een totaal drama Wink.

- Wat doen jullie onder een drysuit? Een joggingpak of meer iets als een thermisch onderpak van wat je onder een duik drysuit doet?

- Voorlopig zit er nog wel een aardig buikje in de weg, ik gok dus dat ik beter een zit trapeze kan nemen?

- De kans dat ik ooit nog op hoog niveau gaat komen zit er zeker niet meer in?

- Zijn er nog accessoires die jullie aan kunnen raden of misschien iets waar ik nog niet aan gedacht heb? Hoe logisch het misschien ook klinkt...

Sorry dat het er iets meer geworden zijn...

Tot slot wil ik nog even opmerken dat ik niet iemand ben die snel even wilt gaan leren kitesurfen om bij z'n 'matties' te gaan patsen. Ik zoek serieus een nieuwe sport waar ik me weer volledig in kan uitleven, maar wel op een veilige en goed voorbereide manier. Ik zal ook eerder iets verder uit te kant gaan om de aandacht te ontwijken dan om hem op te zoeken.
zinno

Geen avatar

Berichten: 56
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #1 Juni 06, 2012, 06:59:45
edit2Rapporteer  
Het is simpel.

Boek 2 of 3 dagen les. 250€

Als je het dan nog leuk vind:

Koop eerste je middenmaat  12m kite voor je gewicht, model vorig jaar.
Koop een trapeze
Koop een winter wetsuite, kan je zomer lente & herfst varen.
Koop een board voor je maat
Voorzie iets van sport braces op plaatsen waar je blessure gevoelig bent.

Al de rest heb je niet nodig.

Materiaal ben je met 1300€ rond.
Nu kan je een jaartje leren waterstarten etc ... daarna wijst de rest zichzelf wel uit.

Eerst les, dan de rest Smiley
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 06, 2012, 08:02:28
edit2Rapporteer  
Na 3 lessen van 4u (in een groepje van 3) ben je meestal op het niveau dat je ongeveer weet hoe "het allemaal werkt" en kun je de "waterstart" en kun je een stukje varen, de ene keer gaat het wat beter als de andere keer.
Doel van de les is dat je zelfstandig verder kunt oefenen, maar serieus, zoek een kitebuddy want dat is echt wel een stuk prettiger. Er zijn meer mensen met onregelmatige diensten. Desnoods spreek je iemand aan op het strand, moet toch, aangezien iemand je moet helpen met oplaten van je kite.
En zeker als beginner, NOOIT in je eentje gaan. Als er niemand op het strand is daar waarschijnlijk een goede reden voor.

Braces heb je pas nodig als je flinke tricks eruit gaat persen of enorme sprongen gaat maken.. nog lang niet aan de orde.
Impactvest, bidon, rolleash? Dat is zo'n beetje waaraan je onze oosterburen herkent.. Een rolleash is OOK gevaarlijk, google er maar op.. en niet nodig als je kan "upwind bodydraggen" (leer je tijdens de les) en die skill zal je zeker in het begin vaak nodig hebben.

En idd, neem eerst les! Veel kitescholen kunnen je ook nog een leuke deal aanbieden.
Ohja en lees het beginners topic: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36505.0
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #3 Juni 06, 2012, 08:35:57
edit2Rapporteer  
veel vragen, veel tips. Mijn aanvulling: neem gewoon een goede Nederlandse school die lesgeeft op een geschikte spot. Elements (Ouddorp en omgeving) is daar een voorbeeld van, maar er zijn er meer.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Juni 06, 2012, 10:12:04
edit2Rapporteer  
Ik kom op ongeveer 4500 euro voor het eerste jaar, zonder de benzine en slechts met 1 kite. Hier zit dan wel alles in (standaard stuff maar ook bv drysuit, verzekering, drijvende zonnebril, waterdicht horloge, flares, waterdichte sleutelzak, arm/heup bidon, etc).


Drysuit heb je tot november niet nodig, dus lekker wachten voor je dat koopt. Verzekering zit bij NKV lidmaatschap inbegrepen. Rest is onzin.

Het besluit of ik er daadwerkelijk voor ga, zal ik pas nemen nadat ik lessen heb genomen. De kosten zijn fors maar overkomelijk en ik wil absoluut niet bezuinigen op lessen of veiligheid. Het moet alleen wel leuk blijven.


Element is een goede, anders is dekiteschool in Katwijk ook prima. Met beide heb ik positieve ervaringen.

Maar hebben jullie ervaring met deze school en/of kunnen jullie een betere aanraden?


Zie hierboven.

- Is het realistisch om het volledige traject (3daagse basis, gevorderden, pro) in een maand te doen?


Hangt van de wind af. 3 daagse basiscursus is alles wat je nodig hebt trouwens, daarna moet je toch oefenen. Eerst lopen, dan rennen, anders geldverspilling en volstrekt zinloos.

- Waar sta je na zo'n cursus? Wat zijn de dingen die je altijd nog moet leren en hoe pak je zoiets aan?


Oefenen, oefenen. Veel walks of shame, het gaat er gewoon om vertrouwd te raken met het materiaal, eerste rakjes varen, leren hoogte te houden, enz. Je moet gewoon "uren draaien" en meters maken.

- Ivm mn werk zal ik op de meest vreemde momenten gaan (vrijwel altijd doordeweeks) en is het niet realistisch te verwachten dat ik altijd met iemand zal zijn. Is het mogelijk met de huidige veiligheidssystemen om veilig zelfstandig te starten en te landen? Zijn er nog manier om het veiliger / makkelijker te maken?


Kortgezegd, nee. Alleen varen is gewoon nooit verstandig. Er zijn mensen die het doen, er zijn ook mensen die alleen starten en landen. Ik heb ze in NL eigenlijk nog nooit gezien, maar ik ben redelijk standvastig qua spots.... Er zijn bij goede wind op de bekende spots vrijwel altijd anderen trouwens.

- Welke wetsuit diktes gebruiken jullie om het hele jaar je gang te kunnen gaan? Ik zat te denken om met een 5/3 fullsuit en een drysuit voor de winter te beginnen (die ik pas koop als het zover is Wink)


5/3 of goede 4/3 kan je bijna altijd in varen. Een overjarig 3/2tje short sleeve of shorty voor de echte zomerdagen kost echt geen drol, kan je altijd erbij kopen.

- Ik zit er niet om te wachten om een board naar m'n kop te krijgen maar ook niet om hem kwijt te raken. Ik weet dat de standaard elastische leashs levensgevaarlijk zijn maar is zoiets iets? http://www.flysurfer.nl/winkel/plaatjes/fs-rollleash-re_big.jpg


Gewoon niet doen. Upwind body draggen is de beste manier om vertrouwd te raken met je kite en een goede leerschool om hoogte te lopen. Anders kan je een GoJoe kopen of er zelf een maken van zo'n opblaasbaar nek-reis-kussen.

- Hoge of lage schoenen? (Ivm kou?) Of beide?

Nu tot november niet nodig. En dan hoge schoenen.

Als begin kite zat ik te denken aan een Ozone Catalyst 12m2. Is dit een goede kite bij mijn gewicht en universeel genoeg dat ik vrijwel altijd uit de weg kan?

Ja, maar met jouw gewicht zou ik meer low-end power willen. Groter dan een 12 wordt weer erg traag. Beter je low-end in een groter board te zoeken.

- Wat zou een ideale boardmaat zijn voor mij? Ik weet wel dat als ik weleens snowboardde, ik altijd problemen had met remmen omdat die eigenlijk te klein waren.

De grootste maat nemen die elk merk/model voert. Dus niet zo zeer voor een deur gaan, maar gewoon de grootste maat die een merk heeft voor een bepaald model.

- Hoe groot zijn de klappen die je gewrichten krijgen? Gezien mn oude blessures neem ik liever geen risico. Kan ik beter met knie / enkel braces beginnen?

Straps op je board niet te strak, niet met aanlandige wind varen en in diep water blijven en het zal allemaal wel meevallen.

- Gebruiken jullie knie/eleboog/scheen/pols beschermers?

Nee, dan doen volgens mij zelfs onze Oosterburen niet.

- Hoe stug is een impact vest? Heeft het meerwaarde om een backprotector te dragen tegen het knakken van je rug? En zou zoiets (paar cm dik max) onder je wetsuit passen?

Niet stug. Nee. Nee. Backprotectors e.d. beschermen tegen impact schade, niet tegen "knakken".

- Wat voor conditie heb je nodig en gaat die een beetje vooruit van kiten? Vergeleken met wat het was, is het een totaal drama Wink.

Zal wel mee vallen, alle begin is moelijk, maar als ik zie wat voor vette en ogenschijnlijk ongezonde mensen op het water staan..... Je moet in het begin leren het materiaal het werk te laten doen. Voor simpel heen en weer kiten heb je nauwlijks kracht of conditie nodig. Voor en gezond en enigzins actief iemand is het te doen.

- Wat doen jullie onder een drysuit? Een joggingpak of meer iets als een thermisch onderpak van wat je onder een duik drysuit doet?

Fleece-pak, krijg je bij een drysuit vaak. Heb je nog lang niet nodig en moet je je nog niet druk over maken.

- Voorlopig zit er nog wel een aardig buikje in de weg, ik gok dus dat ik beter een zit trapeze kan nemen?


Dat raden ze vaak aan voor beginners. De zittrapeze zat mij in de weg bij het leren hoogte lopen en zorgde voor een poephouding bij het varen. Heuptrapeze gekocht en kon in een keer hoogte lopen en in een goede houding varen.

-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #5 Juni 06, 2012, 10:19:05
edit2Rapporteer  
Het is simpel.

Boek 2 of 3 dagen les. 250€

Als je het dan nog leuk vind:

Koop eerste je middenmaat  12m kite voor je gewicht, model vorig jaar.
Koop een trapeze
Koop een winter wetsuite, kan je zomer lente & herfst varen.
Koop een board voor je maat
Voorzie iets van sport braces op plaatsen waar je blessure gevoelig bent.

Al de rest heb je niet nodig.

Materiaal ben je met 1300€ rond.
Nu kan je een jaartje leren waterstarten etc ... daarna wijst de rest zichzelf wel uit.

Eerst les, dan de rest Smiley



Die les komt echt wel eerst Wink Ik wil alleen weten waar ik aan toe ben. Voor een nieuwe laatste generatie kite kom ik echter voor 12 m2 al op 1400 euro...

Na 3 lessen van 4u (in een groepje van 3) ben je meestal op het niveau dat je ongeveer weet hoe "het allemaal werkt" en kun je de "waterstart" en kun je een stukje varen, de ene keer gaat het wat beter als de andere keer.
Doel van de les is dat je zelfstandig verder kunt oefenen, maar serieus, zoek een kitebuddy want dat is echt wel een stuk prettiger. Er zijn meer mensen met onregelmatige diensten. Desnoods spreek je iemand aan op het strand, moet toch, aangezien iemand je moet helpen met oplaten van je kite.
En zeker als beginner, NOOIT in je eentje gaan. Als er niemand op het strand is daar waarschijnlijk een goede reden voor.

Braces heb je pas nodig als je flinke tricks eruit gaat persen of enorme sprongen gaat maken.. nog lang niet aan de orde.
Impactvest, bidon, rolleash? Dat is zo'n beetje waaraan je onze oosterburen herkent.. Een rolleash is OOK gevaarlijk, google er maar op.. en niet nodig als je kan "upwind bodydraggen" (leer je tijdens de les) en die skill zal je zeker in het begin vaak nodig hebben.

En idd, neem eerst les! Veel kitescholen kunnen je ook nog een leuke deal aanbieden.
Ohja en lees het beginners topic: https://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36505.0


Daarom dat ik voor een school in eerste instantie koos, die wat verder gaat als ongeveer weten hoe het zit. Ik geef liever wat meer uit aan les, dan dat ik ga lopen stuntelen.

Maar jij denkt dat er ook mensen zomers om 5:30 aanwezig zijn? Wink Ik snap echt wel dat je het als beginner niet moet doen en het met z'n tweeën leuker is, maar ik wil wel zo snel mogelijk zelfstandig zijn. Dat mocht er een keer echt niemand zijn (ik sta ook niet te springen om die man die z'n hond uit komt laten)

Is het trouwens niet zo dat juist in het begin bescherming nuttig is omdat je een flinke smak kan maken door stomme fouten? En dat je daarna veel meer controle er over hebt dus weet dat als je niet gaat tricken je het niet nodig hebt?

veel vragen, veel tips. Mijn aanvulling: neem gewoon een goede Nederlandse school die lesgeeft op een geschikte spot. Elements (Ouddorp en omgeving) is daar een voorbeeld van, maar er zijn er meer.


Die hebben geen erkenning? Terwijl jullie daar zelf wel een beetje op hammeren in het beginnerstopic?
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #6 Juni 06, 2012, 10:21:28
edit2Rapporteer  
Ik kom op ongeveer 4500 euro voor het eerste jaar, zonder de benzine en slechts met 1 kite. Hier zit dan wel alles in (standaard stuff maar ook bv drysuit, verzekering, drijvende zonnebril, waterdicht horloge, flares, waterdichte sleutelzak, arm/heup bidon, etc).


Drysuit heb je tot november niet nodig, dus lekker wachten voor je dat koopt. Verzekering zit bij NKV lidmaatschap inbegrepen. Rest is onzin.

Het besluit of ik er daadwerkelijk voor ga, zal ik pas nemen nadat ik lessen heb genomen. De kosten zijn fors maar overkomelijk en ik wil absoluut niet bezuinigen op lessen of veiligheid. Het moet alleen wel leuk blijven.


Element is een goede, anders is dekiteschool in Katwijk ook prima. Met beide heb ik positieve ervaringen.

Maar hebben jullie ervaring met deze school en/of kunnen jullie een betere aanraden?


Zie hierboven.

- Is het realistisch om het volledige traject (3daagse basis, gevorderden, pro) in een maand te doen?


Hangt van de wind af. 3 daagse basiscursus is alles wat je nodig hebt trouwens, daarna moet je toch oefenen. Eerst lopen, dan rennen, anders geldverspilling en volstrekt zinloos.

- Waar sta je na zo'n cursus? Wat zijn de dingen die je altijd nog moet leren en hoe pak je zoiets aan?


Oefenen, oefenen. Veel walks of shame, het gaat er gewoon om vertrouwd te raken met het materiaal, eerste rakjes varen, leren hoogte te houden, enz. Je moet gewoon "uren draaien" en meters maken.

- Ivm mn werk zal ik op de meest vreemde momenten gaan (vrijwel altijd doordeweeks) en is het niet realistisch te verwachten dat ik altijd met iemand zal zijn. Is het mogelijk met de huidige veiligheidssystemen om veilig zelfstandig te starten en te landen? Zijn er nog manier om het veiliger / makkelijker te maken?


Kortgezegd, nee. Alleen varen is gewoon nooit verstandig. Er zijn mensen die het doen, er zijn ook mensen die alleen starten en landen. Ik heb ze in NL eigenlijk nog nooit gezien, maar ik ben redelijk standvastig qua spots.... Er zijn bij goede wind op de bekende spots vrijwel altijd anderen trouwens.

- Welke wetsuit diktes gebruiken jullie om het hele jaar je gang te kunnen gaan? Ik zat te denken om met een 5/3 fullsuit en een drysuit voor de winter te beginnen (die ik pas koop als het zover is Wink)


5/3 of goede 4/3 kan je bijna altijd in varen. Een overjarig 3/2tje short sleeve of shorty voor de echte zomerdagen kost echt geen drol, kan je altijd erbij kopen.

- Ik zit er niet om te wachten om een board naar m'n kop te krijgen maar ook niet om hem kwijt te raken. Ik weet dat de standaard elastische leashs levensgevaarlijk zijn maar is zoiets iets? https://www.flysurfer.nl/winkel/plaatjes/fs-rollleash-re_big.jpg


Gewoon niet doen. Upwind body draggen is de beste manier om vertrouwd te raken met je kite en een goede leerschool om hoogte te lopen. Anders kan je een GoJoe kopen of er zelf een maken van zo'n opblaasbaar nek-reis-kussen.

- Hoge of lage schoenen? (Ivm kou?) Of beide?

Nu tot november niet nodig. En dan hoge schoenen.

Als begin kite zat ik te denken aan een Ozone Catalyst 12m2. Is dit een goede kite bij mijn gewicht en universeel genoeg dat ik vrijwel altijd uit de weg kan?

Ja, maar met jouw gewicht zou ik meer low-end power willen. Groter dan een 12 wordt weer erg traag. Beter je low-end in een groter board te zoeken.

- Wat zou een ideale boardmaat zijn voor mij? Ik weet wel dat als ik weleens snowboardde, ik altijd problemen had met remmen omdat die eigenlijk te klein waren.

De grootste maat nemen die elk merk/model voert. Dus niet zo zeer voor een deur gaan, maar gewoon de grootste maat die een merk heeft voor een bepaald model.

- Hoe groot zijn de klappen die je gewrichten krijgen? Gezien mn oude blessures neem ik liever geen risico. Kan ik beter met knie / enkel braces beginnen?

Straps op je board niet te strak, niet met aanlandige wind varen en in diep water blijven en het zal allemaal wel meevallen.

- Gebruiken jullie knie/eleboog/scheen/pols beschermers?

Nee, dan doen volgens mij zelfs onze Oosterburen niet.

- Hoe stug is een impact vest? Heeft het meerwaarde om een backprotector te dragen tegen het knakken van je rug? En zou zoiets (paar cm dik max) onder je wetsuit passen?

Niet stug. Nee. Nee. Backprotectors e.d. beschermen tegen impact schade, niet tegen "knakken".

- Wat voor conditie heb je nodig en gaat die een beetje vooruit van kiten? Vergeleken met wat het was, is het een totaal drama Wink.

Zal wel mee vallen, alle begin is moelijk, maar als ik zie wat voor vette en ogenschijnlijk ongezonde mensen op het water staan..... Je moet in het begin leren het materiaal het werk te laten doen. Voor simpel heen en weer kiten heb je nauwlijks kracht of conditie nodig. Voor en gezond en enigzins actief iemand is het te doen.

- Wat doen jullie onder een drysuit? Een joggingpak of meer iets als een thermisch onderpak van wat je onder een duik drysuit doet?

Fleece-pak, krijg je bij een drysuit vaak. Heb je nog lang niet nodig en moet je je nog niet druk over maken.

- Voorlopig zit er nog wel een aardig buikje in de weg, ik gok dus dat ik beter een zit trapeze kan nemen?


Dat raden ze vaak aan voor beginners. De zittrapeze zat mij in de weg bij het leren hoogte lopen en zorgde voor een poephouding bij het varen. Heuptrapeze gekocht en kon in een keer hoogte lopen en in een goede houding varen.




Tnx  ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #7 Juni 06, 2012, 10:28:47
edit2Rapporteer  
Er is trouwens geen enkele reden om "de nieuwste generatie" te kopen.

Voor je het weet komen de 2013 spullen weer op de markt, en dan kelderen de (nieuw- en tweedehands) prijzen van de 2012 spullen.

Echter, als je nu een 2011 model tweedehands koopt, heb je bijna altijd spullen die pas een seizoen zijn gebruikt (grotendeels zomer 2011 dus). Heel veel mensen kopen hun kites pas in het jaar zelf...

Je kan ook beter tweedehands kopen, scheelt heel veel geld en je weet nog niet wat je wil hebben als je steeds meer progressie maakt. En dus schrijf je minder af bij verkoop, want spullen (die nu) van vorig jaar zijn hebben de grootste afschrijving al gehad.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #8 Juni 06, 2012, 10:30:19
edit2Rapporteer  
Erkenning van wie? Vergelijk het met een school (bo, vo, mbo, hbo, wo), het gaat toch om de interactie van de docent/instructeur met de leerling/student/cursist en het borgen van een veilige lesomgeving (in dit geval letterlijk:)).
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #9 Juni 06, 2012, 10:33:36
edit2Rapporteer  
Erkenning van wie? Vergelijk het met een school (bo, vo, mbo, hbo, wo), het gaat toch om de interactie van de docent/instructeur met de leerling/student/cursist en het borgen van een veilige lesomgeving (in dit geval letterlijk:)).

KNWV / VDWS / IKO... Ze hebben niet voor niks zonder iets een rood vlaggetje op de kaart hier op de site...
feddomw
Gast
Antwoord #10 Juni 06, 2012, 10:36:54
edit2Rapporteer  
Erkenning van wie? Vergelijk het met een school (bo, vo, mbo, hbo, wo), het gaat toch om de interactie van de docent/instructeur met de leerling/student/cursist en het borgen van een veilige lesomgeving (in dit geval letterlijk:)).

Ik begrijp zijn vraag wel, want er wordt inderdaad vaak op erkenning gewezen....
Erkenning zegt wel wat, maar niet alles. Door de explosieve groei van de kitesport zijn er veel "cowboys" die even snel geld willen verdienen.

We zien hier vaak dat er bij veel te harde wind, of wind uit de foute hoek, of  "met vaargarantie" les wordt gegeven. Dit laatste betekent dat je alleen maar focust op "de trucs"om iemand zo snel mogelijk op een board te krijgen, en bepaalde basics worden overgeslagen.

Element is van Ed die hier moderator is, en waarvoor ik mijn hand in het vuur steek dat hij veilig en goed les geeft, ondanks dat er misschien formeel geen erkenning is. Erkenning is een goede leidraad, maar zegt niet alles.Reken maar dat als men hier unaniem positief is over een school, dat je goed en veilig les krijgt....

Ik heb in Egypte IKO-erkende scholen bezig gezien, manmanman wat een puinzooi.....

En je kan bij een "erkende" school ook les krijgen van iemand die niet erkend/gecertificeerd is....
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #11 Juni 06, 2012, 10:44:12
edit2Rapporteer  
Erkenning van wie? Vergelijk het met een school (bo, vo, mbo, hbo, wo), het gaat toch om de interactie van de docent/instructeur met de leerling/student/cursist en het borgen van een veilige lesomgeving (in dit geval letterlijk:)).

Element is van Ed die hier moderator is, en waarvoor ik mijn hand in het vuur steek dat hij veilig en goed les geeft, ondanks dat er misschien formeel geen erkenning is. Erkenning is een goede leidraad, maar zegt niet alles.Reken maar dat als men hier unaniem positief is over een school, dat je goed en veilig les krijgt....

Dat is het soort ervaringen dat ik zoek. Ik zal ze straks gelijk eens een mailtje sturen! Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Juni 06, 2012, 21:44:48
edit2Rapporteer  
Erkenning van wie? Vergelijk het met een school (bo, vo, mbo, hbo, wo), het gaat toch om de interactie van de docent/instructeur met de leerling/student/cursist en het borgen van een veilige lesomgeving (in dit geval letterlijk:)).

KNWV / VDWS / IKO... Ze hebben niet voor niks zonder iets een rood vlaggetje op de kaart hier op de site...

Erkenning zegt helaas niet alles, maar is op dit moment de enige manier om onderscheid te maken tussen kitescholen zonder steekproeven op locatie te gaan doen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Juni 06, 2012, 21:47:19
edit2Rapporteer  
met logische verstand les is al half het werk
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #14 Juni 07, 2012, 12:25:21
edit2Rapporteer  
Ik heb voor circa 1000 euro mijn 9m2 en 12m2 (jekyll 2010) + board bij elkaar gescharreld.
heb je wel gaastra voor dat geld :+
Zeker in het begin stuntel je vaak genoeg waardoor mijn inziens een kite van 1400 euri gelijk staat aan geld weggooien.

geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #15 Juni 07, 2012, 13:03:13
edit2Rapporteer  
Ieder zijn/haar budget. Voor de 1 geeft het een goed gevoel als hij/zij nieuw spul heeft en de ander is superblij met oud materiaal. Keertje naar Cumbuco gaan en je weet wat ik bedoel. Overigens hebben we hier niet voor niets het topic om je nieuwe spullen te showen. Altijd leuk om te zien wat een ander gekocht heeft en hoe blij hij/zij daarmee is. De meeste mannen hebben een hekel aan shoppen, maar als ik dat topic bekijk..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.