Wat is er op tegen...

PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #25 September 06, 2012, 11:28:46
edit2Rapporteer  
@Eaglejan

Maak de verwarring maar groter  Huh. Tegelijkertijd, ik moest ff denken en je hebt gelijk  InLove.

Conclusie: goed zeemanschap boven alles, en waar dat kan elkaar iets gunnen en voor regel drie heeft ieder zijn eigen manier om te onthouden; linkerhand, stuurboord, je kite rechts, naar links varen - hoe dan ook, dan is het de bedoeling dat je wijkt, afvalt en je kite laag houdt.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 September 06, 2012, 11:45:27
edit2Rapporteer  
Een bordje op elke drukke kitespot met die plaatjes zou ook geen slecht idee zijn of niet dan?



Of foldertjes voor de surfshops oid..


Dit vind ik nu eens een duidelijke prent !

Al dat gepraat over stuurboord en bakboord en kite links of rechts en welke hand voor is, 'k heb die regels nooit goed kunnen volgen.

Als je naar rechts vaart heb je voorrang, is ook duidelijk aan de kleur van je bar, vaar je de groene kant op heb je voorrang, bij rood moet je voorrang geven.

Ik vind inderdaad dat er tijdens de lessen meer moet opgewezen worden, met eenvoudige duidelijke beelden en bijhorende eenvoudige en duidelijke tekst.

Maar zoals reeds gezegd gezond verstand primeert, hetzelfde geld trouwens in het verkeer.


voor alle duidelijkheid... je hebt geen voorrang, je krijgt voorrang.
krijg je het niet en je neemt het wel dan heb je kans op auw en dikke tranen. net als in het verkeer, dus niet voor de pak boter rijbewijshouders onder ons. kijk en anticipeer.
je kan wel stellen dat je voorrang hebt volgens de regels, maar als niemand ze kent of in acht neemt dan maakt het niks meer uit. het resultaat blijft het zelfde, je hebt schade en mogelijk letsel en daarna komt nog eens de migraine die je krijgt omdat de verzekerings maffia bij wie je ter goede trouw netjes en optijd hebt betaald niet het volledige bedrag uitkeert. dus... leuk die regels maar er is maar een regel die echt er wat toe doet, en deze spreekt mijns inziens voor zich: kijk om je heen, denk na, kijk nog een keer en ga dan over op actie. 
dus dat gelul over doeners en denkers kan bij deze overboord. want als je een 100% denker was dan had je op het strand een boek zitten lezen en niet op een plank voorgetrokken door een vlieger gestaan. Had je een 100% doener geweest dan had je er niet over na kunnen denken over hoe je door je zelf te laten voortrekken door een vlieger, je op een plank zou kunnen laten voortbewegen.
Guust

Berichten: 71
Antwoord #27 September 09, 2012, 19:55:35
edit2Rapporteer  
De tekst op de KNWV site is inmiddels aangepast. Bakboord gaat voor Stuurboard. Kite aan de linkerkant gaat voor kite aan de rechterkant. Cheesy
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 September 09, 2012, 23:07:09
edit2Rapporteer  
Nog simpeler gezegd: linker voet voor,  gaat voor.
alvere

Geen avatar

Berichten: 193
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #29 September 09, 2012, 23:13:57
edit2Rapporteer  
Het plaatje zegt rechter voet voor, gaat voor.
in het geval dat je normaal vaart.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #30 September 10, 2012, 06:21:13
edit2Rapporteer  
Nog simpeler gezegd: linker voet voor,  gaat voor.
Daarom zit jij steeds in de weg  Wink  Roll Eyes
feddomw
Gast
Antwoord #31 September 10, 2012, 06:35:33
edit2Rapporteer  
Nog simpeler gezegd: linker voet voor,  gaat voor.

Precies andersom dus. Is tijdens NKV safety clinic ook aan bod gekomen trouwens.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #32 September 10, 2012, 08:10:29
edit2Rapporteer  
Nog simpeler gezegd: linker voet voor,  gaat voor.

Precies andersom dus. Is tijdens NKV safety clinic ook aan bod gekomen trouwens.

Arend leert met vallen en opstaan...  Tongue



Iig interessante discussie met verschillende standpunten  ThumpsUp

Vreemd alleen dat het KNWV wel lering trekt uit dit métier maar de aangesprokenen zich hier koest houden  ThumpDown
We kunnen ons wel druk maken over het materiaal & safety (bar, relaunch, depower en quick release), de natuur (natura 2000 en vergunningen), en de drukte op verschillende spots, maar gedragsregels en sociale omgang onderling op het water moet dus met 'common sense' worden afgedaan.

ok, begrijp ik nu waarom andere watersporters zich vaak zo uitlaten over 'de kiters'


Lude

Berichten: 1420
Antwoord #33 September 10, 2012, 09:37:30
edit2Rapporteer  
Is het niet makkelijker om naar je bar te kijken? Links is daar toch altijd rood?

Dus als je met je rode bar kant naar iemand toe vaart, moet je voorrang verlenen. Zo doe ik het altijd (links, rechts, onder, boven... is bij mij allemaal in de war hoor als ik lekker aan het kiten ben ;-)
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #34 September 10, 2012, 10:10:31
edit2Rapporteer  
Alles met handen, voeten hoofden schouders kan je vergeten. Het gaat om het vaartuig en welke kant je zeil(kite) staat ten opzichte van de vaar richting. Hoe jou positie is als op dat vaartuig staat, bv als je toeside vaart is van geen belang.

De ezels bruggetjes die hier worden verzonnen zorgen alleen maar voor meer verwarring.
Over BB = kite aan linker kant ten op zicht van de vaar richting.


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #35 September 10, 2012, 10:17:19
edit2Rapporteer  
Nog simpeler gezegd: linker voet voor,  gaat voor.
Daarom zit jij steeds in de weg  Wink  Roll Eyes

sowiezo!
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #36 September 10, 2012, 11:29:45
edit2Rapporteer  
Op wijk aan zee keertje gehad.
Vent was met rechts voor (ik linksvoor en wilde onder hem kruisen) aan het varen. Hij dacht dat hij mocht beslissen of hij onder- of bovenlangs ging als die met rechts voor aant varen is, dus hij knalde zn kite zowat op het water om nog onder mijn kite te komen. Vervolgens blèren dat ik er niks van snapte Tongue
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #37 September 10, 2012, 16:50:31
edit2Rapporteer  
Op wijk aan zee keertje gehad.
Vent was met rechts voor (ik linksvoor en wilde onder hem kruisen) aan het varen. Hij dacht dat hij mocht beslissen of hij onder- of bovenlangs ging als die met rechts voor aant varen is, dus hij knalde zn kite zowat op het water om nog onder mijn kite te komen. Vervolgens blèren dat ik er niks van snapte Tongue

dat soort gasten sowiezo van het water af stompen. Grin help elkaar! Afzeiken heeft toch geen zin.
Staal

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #38 September 10, 2012, 21:33:10
edit2Rapporteer  
Is het niet makkelijker om naar je bar te kijken? Links is daar toch altijd rood?

Dus als je met je rode bar kant naar iemand toe vaart, moet je voorrang verlenen. Zo doe ik het altijd (links, rechts, onder, boven... is bij mij allemaal in de war hoor als ik lekker aan het kiten ben ;-)

Ik zal het nog even lastiger maken. Dat je bar links rood is, is afgeleid van boordverlichting. Links, bakboord is rood, rechts, stuurboord is groen. Dit is zodat motorbootknuppels hun hersenen niet overmatig hoeven te belasten: zie je rood, moet je stoppen. Zie je groen, dan mag je doorvaren. Net als een stoplicht eigenlijk. Maar dit geldt dus alleen voor motorschepen onderling.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #39 September 10, 2012, 22:13:59
edit2Rapporteer  
Alles met handen, voeten hoofden schouders kan je vergeten. Het gaat om het vaartuig en welke kant je zeil(kite) staat ten opzichte van de vaar richting. Hoe jou positie is als op dat vaartuig staat, bv als je toeside vaart is van geen belang.

De ezels bruggetjes die hier worden verzonnen zorgen alleen maar voor meer verwarring.
Over BB = kite aan linker kant ten op zicht van de vaar richting.




ik vind het best een handige tip die van je rechtervoet voor = voorrang en linkervoet niet. Als je het met toeside maar net omdraait. Eenvoudig te onthouden toch? 
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #40 September 11, 2012, 07:02:50
edit2Rapporteer  
Alles met handen, voeten hoofden schouders kan je vergeten. Het gaat om het vaartuig en welke kant je zeil(kite) staat ten opzichte van de vaar richting. Hoe jou positie is als op dat vaartuig staat, bv als je toeside vaart is van geen belang.

De ezels bruggetjes die hier worden verzonnen zorgen alleen maar voor meer verwarring.
Over BB = kite aan linker kant ten op zicht van de vaar richting.




ik vind het best een handige tip die van je rechtervoet voor = voorrang en linkervoet niet. Als je het met toeside maar net omdraait. Eenvoudig te onthouden toch? 

ezels bruggetjes linkse partijen zijn rood (links) en Rechts zit de R van stuuRbooRd...

En toeside valt onder bijzondere verrichtingen dus geen voorrang
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.