Golfsurfen met een directionalsurfboard

Andreas

Geen avatar

Berichten: 13
November 10, 2012, 19:49:08
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik kitesurf al enkele jaren, maar altijd met een twintip. Sinds kort ben ik aan het kijken om ook een waveboardje te kopen. In die zoektocht stootte ik op reclame voor boards die zowel geschikt zijn voor waveriding en voor golfsurfen (zoals de X-surf 2012 van North, ik dacht dat F-one ook zo'n board had).

Op het eerste zicht lijkt dat natuurlijk zeer aantrekkelijk, voor de prijs van één board 2 disciplines kunnen uitoefenen. Maar er is waarschijnlijk heeft het wel zijn reden dat er ooit 2 soorten boards zijn ontwikkeld. Dus wat zijn nu de voordelen en de nadelen van een board die je voor beide disciplines kan gebruiken

Groeten

Andreas
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 November 10, 2012, 20:25:43
edit2Rapporteer  
Je bedoelt EN geschikt om te kitegolfsurfen EN om zonder kite op te golfsurfen.
Tenminste, dat is de doelstelling van de X-surf.

F-One heeft volgens mij een mini malibu.

In principe zijn alle kitewaveboards gemodelleerd naar "gewone" golfboardjes, met het verschil dat ze verstevigd zijn om de krachten van het kiten aan te kunnen.

Daar je in de regel ook harder wilt gaan zijn ze vaak iets kleiner.
De trend is echter steeds grotere boards.

Ik ken alleen en testverslag van die van f-one, en hij doet het prima in beide disiplines.
Houdt er wel rekening mee dat naast snelheid ook hardere wind (high-end) een kleiner board iets fijner is. De mini malibu is nl. ook een low-end wapen. Dat is denk ik het compromis, en teveel stijfheid bij het "gewone" golfsurfen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 November 10, 2012, 20:31:24
edit2Rapporteer  
het peddelen en 'opspringen' om op je plankie te gaan staan is echt best wel pittig... als je dat niet kan, lijkt het me verdomd moeilijk te leren op een kitesurf waveboard die over het algemeen kleiner zijn als de 'shortboards' voor golfsurfen.
mocem

Berichten: 874
Antwoord #3 November 10, 2012, 21:14:45
edit2Rapporteer  
Als je geen ervaren golfsurfer bent is het verdomde lastig. Zeker in de Nederlandse golven.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 November 10, 2012, 22:29:04
edit2Rapporteer  
ik heb zelf een 6'7" thruster... van origine een golfsurf board maar je kan er ook mee wavekiten als het niet te hard waait.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 November 11, 2012, 11:57:29
edit2Rapporteer  
Nogmaals, de North en F-one zijn relatief grote planken. De mini malibu van f-one lijkt mij het meest geschikt, maar ook het meest lastog met de kite als het gaat waaien.

Ik heb vroegâh gegolfsurft, en op mijn 5"8' krijg ik het niet voor elkaar om genoeg snelheid te maken met peddelen. Te klein!

Persoonlijk zou ik een 2ehands waveboard voor de kite kopen, en een goedkope mini malibu. Geen compromis, mijn mening Wink
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #6 November 11, 2012, 13:07:38
edit2Rapporteer  
Check de firewire range een keer, dat zijn allemaal kitegolfsurfboards waar op te peddelen valt. Het zijn echte shapes uit de golfsurfwereld die verstevigd zijn om te kiten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 November 11, 2012, 13:54:26
edit2Rapporteer  
Alle kite golfboards zijn "echte" golfsurfshapes, of afgeleide daarvan. Daarin is firewire niet anders. Ook hier weer zijn de boardjes als "beginner" golfboardje met 5"8' t/m 6"3' aan de kleine kant. Alleen zeer ervaren golfsurfers komen er mee weg.
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #8 November 11, 2012, 14:09:36
edit2Rapporteer  
Alle kite golfboards zijn "echte" golfsurfshapes, of afgeleide daarvan. Daarin is firewire niet anders. Ook hier weer zijn de boardjes als "beginner" golfboardje met 5"8' t/m 6"3' aan de kleine kant. Alleen zeer ervaren golfsurfers komen er mee weg.

Wie zegt dat de topicstarter een beginner golfsurfer is. Ik ging er vanuit dat hij al wel kon surfen. En dan is de firewire range wel iets om naar te kijken. En ze varen nog eens super ook.
Guust

Berichten: 71
Antwoord #9 November 11, 2012, 15:49:02
edit2Rapporteer  
Hoi Andreas,

De North X-surf is inderdaad geschikt voor beide. Omdat Kite boards normaal wat kleiner zijn zal het board bij stevige wind wel wat lastiger te sturen worden. Bij hoge snelheden wordt de lift zo groot dat je niet makkelijk meer in kan kanten. Je koopt dus een golfsurfboard/ lichtweer kiteboard. En daar is natuurlijk niets mis mee.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 November 11, 2012, 18:00:35
edit2Rapporteer  
Wie zegt dat de topicstarter een beginner golfsurfer is. Ik ging er vanuit dat hij al wel kon surfen. En dan is de firewire range wel iets om naar te kijken. En ze varen nog eens super ook.

Ik kitesurf al enkele jaren, maar altijd met een twintip. Sinds kort ben ik aan het kijken om ook een waveboardje te kopen. In die zoektocht stootte ik op reclame voor boards die zowel geschikt zijn voor waveriding en voor golfsurfen....

Daaruit kun je iig zeker niet opmaken dat hij een ervaren golfsurfer is. En al zou hij dat zijn, dan zou hij vast ook nog wel een golfsurfplank hebben om mee te peddelen als het niet of aflandig waait.

Ik ken een firewire, leuk spul. Maar om er op te kunnen golfsurfen moet je heel wat bagage in huis hebben.


Nogmaals blijf ik bij mijn stelling om lekker een speciaal waveboard voor het surfen te kopen, en daarnaast een golfsurfboard wat gewoon groter is. Zoals Ronr al aangeeft, en de topicstarter al vermoedde, blijft zo'n 2 in 1 hoe dan ook een compromis.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.