De kite industrie zit met het probleem dat de markt niet groeit:
- we doen allemaal langer met onze kites en twintips want innovatie is er niet echt (de grootste marge zit op Twintips 600-700EUR voor 3.5kg = goed gek dat te betalen en technologie/productieprocess is vrij simpel)
- geografisch groeit de markt ook niet: aziaten denken er niet aan om aan een kite te gaan hangen en op de meeste plaatsen in de wereld is er weinig wind (tov Nederland)
- recessie: Europa en US zitten in een recessie - dus we geven allemaal minder geld uit
- jeugd werkeloosheid: werkloosheid onder jongeren groeit (50%-60% van de jonge mensen in Spanje of Griekenland zijn werkloos dus die kopen geen kitesurf)
- vergrijzing: relatief minder jongeren tov 55 plussers - en die 55 plussers gaan niet meteen aan een kite hangen
Net zoals windsurfen op 20 jaar is Kitesurfen heel snel van vlak water naar golfrijden gegaan maar op 10 jaar tijd. Wat moet een kitesurf merk nu nog bedenken om te kunnen een verschil maken of nieuw marktdeel aan te snijden in kitesurf ?
Het is geweten dat Boards & More (North, Mistral, Fanatic, ION) maar juist winstgevend is. Als deze verrzamelig van dure merken maar juist rond komt, hoe vergaat dan merken met een goedkoper image want kostprijs van kites is ongeveer gelijk ?
Ruben, Hadlow, Youri etc zijn allemaal Europeanen - de markt in Europa is stabiel en zal niet groeien - waarschijnlijk aan het krimpen vanwege bovenvermelde feiten. Andere helden uit groeilanden (Brazil) moeten aantreden om daar nog groei te kunnen realizeren.
Het online gebeuren van Switch is een teken aan de wand dat de prijzenslag gaat beginnen. Want wie gaat er nu (buiten zijn posh ego) nog een kite kopen aan 1500Eur terwijl je een vergelijkbare kite voor de halve prijs kunt hebben bij Switch.
De hoop: SUP
Alle hoop is gevestigd op SUP want dat heeft meer potentieel: niet alleen op zee maar meren en rivieren zijn allemaal potentiële afzet gebieden.
Kijk maar hoeveel SUP boards de windsurf en kitesurf merken plots aanbieden (Naish heef tzelfs een te grote serie waarvan ik vrees dat hij over-geinvesteerd en geproduceerd heeft).
Dus moet je ook je marketing wijzigen: waaron nog geld in marketing pompen voor kitesurf als de markt toch niet groeit ?
Dus veel marketing geld zal naar SUP gaan.
Mogelijk met de hoop de Aziaten te laten SUPpen want dat is de grootste potentiële markt de volgende 10-20 jaar. Onlangs nog in Singapore gevraagd naar SUP maar daar bestaat echt nog maar weinig interesse voor - niettegenstaande er stranden genoeg zijn dichtbij en er reeds een SUP school is. maar de mensen gaan liever werken, gamen of gokken tijdens het weekend (shoppen gaat niet want hun appartementen zijn te klein om veel te shoppen)
Probleem bij SUP: te omvangrijk voor 90% van de potentiële bevolking: stockage en transport
Oplossing voor SUP: inflatables - die worden alsmaar gesofistikeerder: stijver (>20psi voor een paar merken en ééntje met latten in de zijkanten:
http://www.redpaddleco.com/know-how/rss-2/