Keuze waveboard

plens

Geen avatar

Berichten: 14
December 13, 2012, 14:22:35
edit2Rapporteer  
Hi,

Ik ben van plan om een directional waveboard aan te schaffen. nu zal ik 90% van de tijd de nederlandse slappe golven te lijf gaan.

Ik zit alleen een beetje met welke lengte / breedte het board moet hebben.

Ik kom zelf uit de golfsurf wereld en daar heb ik voor nederland een korter breder boardje dan standaard. ( 5.6" x 20" )

nu zie ik kite waveboardjes van 5.3 tot 6.3 met verschillende shapes, meer de klassieke shape ( dus lang en vrij smal ) en de "euro" shapes wat korter breder.

Waar ga ik het meeste plezier mee hebben. ik wil uiteindelijk straples gaan varen.
ik heb een 7 / 9 en 12m kite en weeg 70kilo.

hoe is bijvoorbeeld de vergelijking tussen een north kontact en een north wam

thanx alvast voor het antwoorden.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 December 13, 2012, 17:34:36
edit2Rapporteer  
Sjek tiz oud...:
http://www.northkites.com/products/boards/surf/
Hier heb je al een eerste vergelijking met een aantal antwoorden

Grofweg:
Kontact is meer voor sideshore/hogere en snellere golven (Voor jou... een 5.9 of de 5.11) Meer grotere en snellere turns

Wam is meer voor de Europese 'rubbish'.. Onshore. lage tot middelhoge golven die langzamer zijn en minder krachtig (Voor jou de 5.8 of de 5.10) Meer t korte snappen

Maar met de Kontact kun je hier ook in Nederland/Europa varen. Wam is makkelijker en stabieler en heeft in highend eerder zijn grenzen bereikt. Heel belangrijk is hoe is jouw vaarstijl, talent en kunnen zijn. En zoek je meer t lowend varen (grotere maat) of juist t highend (kleinere maat) varen. Kdenk dat je met je eigen surf ervaring al een hele hoop eigen vragen kan beantwoorden.

PS wat ik hier adviseer is maar 1 van de vele mogelijkheden. De uiteindelijke keuze maak jezelf.
Zoveel kiterz zoveel meningen.  Grin

 ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
Guust

Berichten: 71
Antwoord #2 December 13, 2012, 17:57:59
edit2Rapporteer  
Hi Piens,

Ik heb beide boards gehad. Nadeel van de Kontact is dat het relatief smalle board lastiger voor de golfen blijft. door zijn lage volume. Verder zijn ook de transitions een stuk lastiger op een smaller board.
Met contante power in je kite lukt het uiteraard wel met de contact maar onderpowered........
Ik vind de Wam een veel fijner board. Golfrijden en transitions super! Overigens hebben beide boards dezelfde scoop rocker lijn.

Succes
plens

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #3 December 13, 2012, 22:06:46
edit2Rapporteer  
ik wil eigenlijk altijd op zee gaan varen, dus met weinig en veel wind. ik zoek dus eigenlijk meer een alrounder, maar ik gok dat het eerder een quiver van 2 boards zal moeten worden als ik dit zo lees.

ik denk dat ik de meeste tijd met de 9m2 en 12m2 zal varen aangezien het vaker dat soort condities zijn in nederland. nu kan je natuurlijk sneller een kleinere kite pakken op een waveboard in vergelijking met een twintip. maarja dat zal ik moeten ervaren.

met golf en windsurfen had ik altijd een wat krachtigere style, het radicalere in the pocket surfen. wat in nederland resulteert in een korter / breeder board en bij high wind kan je alles wel pakken daar je genoeg power hebt continu.

wat zou jullie advies zijn voor een 1 board quiver voor de nederlandse condities van een magere 13 knoopjes met een 12m2 en een leuk speel golfje knie hoog tot de herfst stormen aan toe.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 December 13, 2012, 22:30:01
edit2Rapporteer  
De keuze is misschien afhankelijk van of je ''kite-driven'' of ''wave-driven'' wilt surfen, om het zo maar te noemen. Kan me voorstellen als golfsurfer zijnde dat je eerder neigt naar een board die vrij snel wordt meegenomen door de golf, zodat je de kite alleen gebruikt om op een golf te zetten. Of nog eenvoudiger gestelt: een board waar je mee kunt peddelen.

Er zijn veel kitewaveboards die niet zo wave-driven zijn in de NL condities. Vaak te smal (18'' / 17.5'') en of te dun. Ik heb gekozen voor een klassieke shape 6'3 bij 19''. Daardoor toch redelijk volume om met minimale kite power de golf te surfen.

Laatste keer dat ik keek, waren er maar weinig kiteboards die de specs van een surfboard hadden.
feddomw
Gast
Antwoord #5 December 13, 2012, 22:51:04
edit2Rapporteer  
Hi Piens,

Ik heb beide boards gehad. Nadeel van de Kontact is dat het relatief smalle board lastiger voor de golfen blijft. door zijn lage volume. Verder zijn ook de transitions een stuk lastiger op een smaller board.
Met contante power in je kite lukt het uiteraard wel met de contact maar onderpowered........
Ik vind de Wam een veel fijner board. Golfrijden en transitions super! Overigens hebben beide boards dezelfde scoop rocker lijn.

Succes

Ik heb ook een Kontact gehad, heb nu de Whip. Serieus, in NL is een Kontact echt niet je go-to board. Ook niet met 9bft en dikke swell, want dan nog hebben wij geen mooie cleane snelle golven. Ik zou Wam nemen of Whip, FireWire Dominator, dat soort shapes. Je staat ook echt niet snel overpowered t.o.v. je board als je kort en breed neemt, dat high-end bereik ga je niet vinden en als wel, pak je een kleinere kite...
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #6 December 13, 2012, 23:57:51
edit2Rapporteer  
Uit een topic van Hanglos over ditzelfde onderwerp:

Interessante boards zijn:

Wainman Gambler 5'10
Fijne, bredere fishtail die zowel thruster als quad te varen is.
met wat channels in de tail voor een minder glibberig gevoel en een trapsgewijze raillijn die je de controle geeft als het harder waait.

Firewire Hellfire 5'10
Briljant board dat een vlakkere tailrocker combineert met genoeg noserocker voor nederland.
Een bredere diamondtail die je de stabiliteit geeft voor strapless, maar met een speciale verdunde rail om controle te behouden in powered up omstandigheden, 5 vinkasten, dus ook quad of thruster te varen, wat ons betreft hèt boardje voor NL.

Firewire 6'0 quadra 5
goede uitgebalanceerde shape die strapless lekker vind, duidelijk meer breedte en volume in neus en tail maakt hem rustig en stabiel en de rocker laat je niet in de steek als het echt hoog wordt.

Firewire 6'2 Flexfire
De classic performance shortboardshape die door elk merk afgekeken of overgetrokken wordt van elkaar en die je bij bijna alle merken in het assortiment ziet terugkomen als de ultieme allrounder...
Thruster setup, geschikt voor lange sierlijke bochten en de wat cleanere golven, minder wendbaar dan bovenstaande shapes, maar wel retestabiel op hogere golven of krachtigere surf.
Door z'n maat ook geschikt om met je 80kg op te golfsurfen (mits je kunt surfen) scheelt je een boardje op vakantie.

F-one surf 6'2
Vrijwel gelijk aan de Firewire 6'2 maar dan met fancypancy bamboe

Je kunt ze allemaal even komen betasten bij ons in Scheveningen, kan ik nog wat dieper op de materie in gaan.
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #7 December 14, 2012, 00:04:59
edit2Rapporteer  
Kijk inderdaad eens naar de firewire range. Ik vaar de 6.0 momenteel en volgend jaar komt er nog een 5.11 bij. Dit merk zijn allemaal shapes uit de golfsurf range die versterkt zijn om mee te kiten. Maar wel met zo verstevigd dat de eigenschappen van de golfsurfmodelen zo goed mogelijk behouden worden. En heb ondertussen toch al wat kitewaveboardjes gevaren, en voor mij persoonlijk zit firewire zeker bij de topboardjes.
plens

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #8 December 14, 2012, 00:48:01
edit2Rapporteer  
Ik heb 2jaar geleden een flexfire roundtail maatje 6.2 gehad om mee te golfsurfen chet ideale vakantie boardje was dat. Erg lekkere plank. Maar die heb ik helaas weg gedaan wege een blessure toen der tijd. Kamo, thanx voor t aanbod. Ik ga zeker even langskomen. Scheveningen is om de hoek voor
Mij
plens

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #9 December 16, 2012, 21:27:48
edit2Rapporteer  
iemand ervaring met de "slingshot Celeritas" ?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 December 18, 2012, 17:45:59
edit2Rapporteer  
No Whip - voor mij gaf zelfs de 5'5" een boot gevoel.
tevreden met RRD Maquina 5'9" (strapless - minder scoop) en Chicacreek 5'4" (met straps en veel scoop)
barry

Berichten: 361
Antwoord #11 December 18, 2012, 19:03:38
edit2Rapporteer  
Aangezien je al surft weet je waarschijnlijk al wat je fijn vind
ik vind het fijn om ongeveer op de zelfde boards te kiten als dat ik surf
mijn surfboards hebben over het algemeen iets meer volume.

ik hou van korte brede quads 5'5 x 20 of een grotere truster classic shape rond de 6,2 x 19.
licht een beetje aan de omstandigheden.
Thomaz

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #12 Maart 01, 2013, 00:17:58
edit2Rapporteer  

Graag sluit ik me met mijn vraag bij deze topic aan;

Ik ben een windsurfer die leerde kiten. Ik vaar nu vlot op en neer op.een twintip.
Nu ben ik op zoek naar zen waveboardje dat het ook bij low wind nog redt.
Ik heb een oceon rodeo 5'6" van 2009 op het oog. Ik weeg 80 kg.
Denk je dat ik het, ondanks mijn wave-ervaring red op dit plankje of kan ik toch beter voor wat groter gaan?
Of zijn er andere zaken waar ik ipv de lengte beter op kan letten (dikte en shape)?

Dank
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Maart 01, 2013, 12:51:23
edit2Rapporteer  
Met 80 kg op 5'6" kan wat klein zijn voor 20-24 knopen
feddomw
Gast
Antwoord #14 Maart 01, 2013, 13:48:39
edit2Rapporteer  
Met 80 kg op 5'6" kan wat klein zijn voor 20-24 knopen


^^^^^ dit, maar het hangt ook van je vaarstijl af. Voor strapless zeker te klein. Ik zie wel vaak mensen met beide straps heel erg gepowered op een waveboard varen die ik betrekkelijk klein vind.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #15 Maart 01, 2013, 16:26:52
edit2Rapporteer  
ik heb nog een oud llink 6,9 board uit australie, inmiddels met deuken en ducktape, en daar maakte ik eind vorig jaar mijn eerste strapless meters op. heel erg prima board om het strapless op te leren. en ik stap nu over op een ander golfsurfboard dat ik heb, een lost RNF 5.8. die verstevig ik wel aan de bovenkant.

Wat ik dus wil zeggen< in plaats van meteen aanschaffen en veel geld uitgeven: Eerst dus een willekeurig oud golfsurfboard afvaren dus maar. De schuur wordt anders te vol.




Guust

Berichten: 71
Antwoord #16 Maart 02, 2013, 10:48:51
edit2Rapporteer  
Hé Thomaz,

Het gaat met name om de breedte. Ik zou in ieder geval niet smaller gaan als 17" (43,2 cm)

succes!
feddomw
Gast
Antwoord #17 Maart 02, 2013, 18:15:44
edit2Rapporteer  
Hé Thomaz,

Het gaat met name om de breedte. Ik zou in ieder geval niet smaller gaan als 17" (43,2 cm)

succes!

Da's echt al heel erg smal, hoor. Ik zou niet onder de 18,5 gaan....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.