Zeeko UDS bar, ring(en) nakijken.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Juni 08, 2013, 22:22:33
edit2Rapporteer  
Vandaag gekite op Andijk na tien minuten schiet tijdens een gijp me bar uit me handen, loept een paar keer en beland in het water. Undecided  Ik dacht misschien me savety per ongeluk los gegaan. Bar gepakt en proberen te relaunchen maar dat was kansloos. Kite los gegooid, die werd netjes opgepakt door wat jongmannen  ThumpsUp en naar de kant gesleept door een gast met een bruine Bandit waarvoor mijn dank. ThumpsUp Na de lijnen wat uit de tist te hebben gehaald zag ik dus dat 1 van de ringen die op de depowerlijnen zitten spontaan open stond  Shocked
Heb al een berichie naar Kitepro gestuurd maar vond dat jullie dit even moesten weten tsjek de ringen zou ik zeggen. Cool
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Juni 08, 2013, 23:55:52
edit2Rapporteer  
mwa  kan gebeuren he nieuw ringetje en problem solved.
Misschien niet goed gelast ofzo. Fabrikage foutje
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 Juni 09, 2013, 14:46:49
edit2Rapporteer  
Citaat
mwa  kan gebeuren he nieuw ringetje en problem solved.

Done that, had nog een ring van een OR bar liggen en die zit er weer op. De bar is weer klaar voor gebruik. ThumpsUp
mr007

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #3 Juni 09, 2013, 15:07:05
edit2Rapporteer  
mwa  kan gebeuren he nieuw[...]

Bij een bar van +€300,- hoort zoiets niet te kunnen gebeuren naar mijn mening. Zoiets kan behoorlijk nare gevolgen hebben als het net gebeurt op het hoogste punt van een sprong....
mocem

Berichten: 874
Antwoord #4 Juni 09, 2013, 16:38:58
edit2Rapporteer  
Op het hoogste punt bij een sprong is nog nooit een lijn gebroken tenzij je een loop doet. De meeste druk op de lijnen komt bij de afzet/pop
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #5 Juni 09, 2013, 17:53:44
edit2Rapporteer  
Ai, dat is een bijzondere fout!

Wat nature zegt, fabricage fout van de ring, niet goed gelast.

mr007: Wat moet men dan doen, alle barren op een trekbank op sterkte testen alvorens ze te verschepen? Dan worden de barretjes nog duurder.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #6 Juni 09, 2013, 18:09:48
edit2Rapporteer  
Bij de belachelijke prijzen van barretjes verwacht ik dat het safe is. Zo'n ring hoort gewoon over-engineered te zijn zodat het wat slijtage kan hebben.
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #7 Juni 09, 2013, 18:15:31
edit2Rapporteer  
Is dit van een bar van dit jaar of van de vorige jaren?
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #8 Juni 09, 2013, 21:05:39
edit2Rapporteer  
Bar van teigetje is volgensmij niet zo oud. Fabricage fouten kunnen altijd voorkomen, ook op de duurste producten.. Heeft niets met engineering te maken, is puur het productieproces.

Prijs van barretjes vind ik duur, maar best logisch. 1€ per meter voor de lijnen, 100€, beetje hardware, sleeves, aluminium of carbonnen stok bekleed met op maat gesneden EVA, uurtjes, en nog een beetje winstmarge om grapjes zoals een gebroken ringetje te dekken... Denk maar niet dat de kite merken rijk worden door de verkoop van barretjes
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juni 09, 2013, 22:06:09
edit2Rapporteer  
Ben het eens dat dit niet mag gebeuren.
Maar hoor dit vaker bij vele andere merken barren.

Echter vanuit mijn beroep als machine ontwerper kan ik niet anders zeggen dat er geen 100% Controle op de hardware plaats kan vinden.
Verder is er ook geen regelgeving zoals in de luchtvaart.
Het gevolg van die regelgeving is dat er praktisch geen bedrijven meer actief zijn die kleine toestellen aanbieden. Gewoon te duur geworden.

Gelukkig is dit de eerste keer dat ik hier van hoor.
Top van teigert om het te melden
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #10 Juni 09, 2013, 22:34:37
edit2Rapporteer  
Ben het eens dat dit niet mag gebeuren.
Ik zei het misschien iets te kort door de bocht Smiley

Ik vind natuurlijk ook dat dit niet mag gebeuren!

Maar ik snap wel dat het gebeurt, en ook niet te voorkomen is dat zoiets dergelijks zich voordoet (zelfs al is iets correct gedimensioneerd).
 
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #11 Juni 09, 2013, 23:12:59
edit2Rapporteer  
En waarom kan zo'n ring niet 2x zo sterk uitgevoerd worden? Dan heb je nooit dit soort risico's. Zelfde als lijnen, bij mijn vorige bar (slingshot) waren de powerlijnen superdik, dat is gewoon over-engineering waardoor deze een stuk minder snel zouden breken dan bij gewone lijnen. Nu heb ik een ocean rodeo bar en daar zitten normale dikte lijnen op, prima maar had toch liever van die dikke lijnen gehad.

Overigens is 1 euro per meter dyneema natuurlijk niet de prijs die grootverbruikers betalen. Zelfs op sites als cheapkitelines.com kunnen ze het goedkoper aanbieden aan consumenten.

Anywho, prima als het goed opgelost is en gelukkig niks ernstigs gebeurd Smiley
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #12 Juni 10, 2013, 09:51:44
edit2Rapporteer  
Even de specificaties van deze ringen opgezocht.

MWL (maximum working load) verschilt nogal per type. Over het algemeen is de MWL 20% van de breeksterkte (factor 5 aan veiligheid dus), als de kracht boven de MWL komt dan vervormt de ring, dit is bewust zodat je ziet dat hij teveel stress krijgt.

MWL loopt sterk uiteen van deze ringen (de sterkste die ik kon vinden hebben een MWL van 400kg, deze breken dus bij 2000kg).

De sterkte van de ring is het probleem niet, maar de kwaliteit van de las. (Of als ze in China opeens besluiten een goedkopere ring te leveren zonder dit te communiceren, dit gebeurd ook heel vaak).

Deze onzekerheden vragen wel om meer quality-control lijkt mij (die paar tientjes extra leg ik graag neer voor een bar als hij dan getest is).


Ook de vliegerlijnen even opgezocht, 300kg dyneema prestretched per 1000m komt uit op ongeveer 45-55ct de meter. You've got me there Smiley
Gaat even niet om de exacte getallen, maar gaat even om dat alles bijmekaar de kostprijs toch wel hoger ligt dan men meestal denkt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juni 10, 2013, 10:01:21
edit2Rapporteer  
Yep, het is de kwaliteit van de las. Maandagmorgen exemplaar Tongue

Bij de luchtvaart moeten wel alle cruciale onderdelen d.m.v. röntgentechniek o.a. onderzocht worden. En dat zijn er nogal wat. Zeer kostbaar waardoor deze toestellen (Cessna o.a.) tegenwoordig onbetaalbaar zijn.

Ik vermoed dat een bar dan ook makkelijk de €1000,- gaat halen, wil je alle hardware op die manier gecontroleerd hebben. En dan nog kan er altijd een weeffout in de lijnen zitten. En die breken toch wel het meest van alle onderdelen op een bar.

Typisch China kwaliteit helaas. Ze hebben nog steeds moeite om consistente kwaliteit te maken in dat continent (land kun je het niet noemen).
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #14 Juni 10, 2013, 18:30:43
edit2Rapporteer  
Voor alle duidelijkheid de bar is nu zo'n 1 jaar oud.
Heb van Hendrik een mailtje gehad dat hij een nieuwe ring wil bestellen  ThumpsUp.
Maar omdat ik nu nog een reserve heb,  ouwe OR bar zaten er twee op, die wel een keer zo dik zijn als de orginele heb ik Hendrik gezegd dat bestellen niet nodig is.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #15 Juni 10, 2013, 19:25:51
edit2Rapporteer  
zo'n openstaande ring heb ik ook wel eens meegemaakt bij mijn zwivel (zwiffel) aan mijn F-one Banditbar.

Mijn Bandit begon spontaan te loopen op een powerlijn. Bleek naderhand dat de las van de swifel gebroken was ....... materiaalmoeheid .... 2009 bar.

Dat was voor mij wel het signaal om nieuw materiaal aan te schaffen. Op een bepaald moment verliest ek materiaal haar kracht.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #16 Juni 10, 2013, 19:30:54
edit2Rapporteer  
@Teigertje: heb je je lijn goed nagekeken? Ik kan me voorstellen dat de lijn beschadigd is bij zijn vertrek vanaf de ring.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Juni 10, 2013, 20:02:44
edit2Rapporteer  
Dat was voor mij wel het signaal om nieuw materiaal aan te schaffen. Op een bepaald moment verliest ek materiaal haar kracht.

Wat Lude al uitvoerig heeft uitgelegd: die ring is zoveel sterker als de lijn die eraan vast zit.
Metaalmoeheid is dus niet aan de orde.

Je f-one swiffel hoogstwaarschijnlijk zelfde laken en pak. Had niet mogen gebeuren!
Made in China....

Indien je twijfelt, gewoon naar een zeilsport speciaalzaak gaan en je hardware daar halen.
Onze mega loopende Admin bouwt niet voor niets zijn eigen barren Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.