Welke maat om mee te beginnen

Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #25 Juni 28, 2013, 09:51:43
edit2Rapporteer  
Ik zou toch geen 11M nemen. Vooral niet als je je quiver wil uitbreiden. En voor je gewicht al helemaal niet. Want door het leren kiten gaan er nog wel wat kiloos vanaf waarschijnlijk. Omdat 10M een hele gewilde maat is en een 11M niet zo, moet je oppassen dat je geen 11M aangesmeerd krijgt omdat deze maat overblijft en de winkel er vanaf moet.

Een 10M kan je beter aanvullen later met een grotere maat bijv een 13 of 14M voor de lichte wind dagen of een kleinere kite 8 of 7M voor meer wind dagen. Als je een 11M koopt wordt het gat naar je kleine kite al snel te groot en naar je grote kite de overlap te groot.

Van de kite die je aan geeft, zou ik die North Evo kiezen maar dan 10M. Zelf vind ik de safety van F-one niet zo met dat klittenband gedoe en die Ozone catalyst heb ik er al een paar van zien ontploffen. Dat ging dan wel om wat oudere modellen. Ozones zijn wel hele fijne kites. Dus gaat het om een nieuw model, dan zou ik deze ook overwegen.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #26 Juni 28, 2013, 10:04:24
edit2Rapporteer  
w.b je vriendin...  weet niet wat zij weegt, maar misschien is t vergelijkbaar. ik weeg 60 kilo en heb een set van 10m en 7m, de 10 voor 14/15-25/26 knopen, de 7 van 21-33 knopen.
vind zelf een 10 een ideale maat, genoeg low-end en nog prima te houden. voorheen voer ik een 9 en miste ik low-end. ik ben wel overgestapt naar een andere 10m nog, want de vorige ging van 12-23 knopen met prima low-end maar sloot niet mooi aan bij mijn 7, er was te weinig overlap en dat was problematisch in wind van 18-26 knopen met een 7 die te klein was en een 10 die te groot was. met deze 10 dus minder last van. ik overweeg wel nog een 12 erbij te doen voor lichtwind, heb al vaker met een 12 gevaren en vind dat niet te groot.
maar goed, de ene 10 is de andere niet en de ene 11 ook de andere niet helaas... blijft dus goed uitzoeken en ook goed marktplaats afspeuren, soms heb je voor 100 euro een nog prima kite.

ohja en toch even vermelden, met een ander type board ging mijn high-end ook 2 knopen omhoog, met dit board heb ik meer grip op t water en merk dat ik de kite langer hou daardoor.

overigens kan ik me een set van 7-9-11 ook wel voorstellen als je met zn 2tjes bent (nog steeds afhankelijk van wat voor typte kite) maar het lijkt aannemelijk dat als jij de 11 pakt, je vriendin een 9 kan pakken en als jij een 9 nodig hebt, je vriendin een 7. maar een combi 8-10-12 kan ook, alleen dan heeft je vriendin iets minder high-end.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #27 Juni 28, 2013, 10:06:38
edit2Rapporteer  
Toen ik startte in 2004 gaf een medewerker van een shop mij het advies om de combi 12m-16m te kopen. Ik kwam er al snel achter dat 12m toen met mijn gewicht de juiste kite was. Die 16m heb ik niet/nauwelijks aangeraakt. De bewuste shop had wel de omzet van de 16m, maar ook een klant minder.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #28 Juni 28, 2013, 11:39:14
edit2Rapporteer  
Gaat om 2013 modellen inderdaad.
Tussen die twee zijn er verschillende pro's / cons te noemen. Qua prijs zitten ze erg dicht bij elkaar (Ozone goedkoopst, maar dat komt vooral door de 10% kortingsactie van Access magazine, hoewel ik me afvraag of dat uiteindelijk heel erg veel invloed heeft op de prijs).

Neig nu erg naar de North Evo set (niet vanwege de prijs, maar o.a. het doek), denk met 't Gonzales 2012 board.

Ik lees hier wel uiteenlopende ervaringen met 10m. De ene gebruikt 'm naar tevredenheid vanaf een knoop of 14 bij 75-80 kg. De ander gebruikt 'm rond dezelfde low-end bij 60kg. Wellicht dat de grootte van 't board hier nog wat invloed op heeft.. Ik zal toch met een wat groter board beginnen wat mijn low-end ook weer wat groter maakt lijkt me ?
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #29 Juni 28, 2013, 13:40:01
edit2Rapporteer  
jep, maar let dan vooral op de breedte ipv de lengte van het board 135 bij 41 of 42 is een mooi beginners board denk ik.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #30 Juni 28, 2013, 14:51:24
edit2Rapporteer  
Staar je niet blind op 10% korting.
Als je meerdere (web)shops aanschrijft kun je er wel wat meer uithalen.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #31 Juni 28, 2013, 16:03:19
edit2Rapporteer  
de kite zelf maakt ook gewoon veel uit, zoals ik zei, ik heb nu 2 verschillende 10m gehad (een liquid force havoc en een epic screamer) en die hadden 2 tot 3 knopen in low-end verschil en datzelfde verschil ook in high-end.

vraag me wel af waarom je voor nieuw zou gaan terwijl de 2e hands markt enorm groot is en veel kan schelen.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #32 Juni 30, 2013, 11:41:14
edit2Rapporteer  
Goede vraag lowietje, ben gewoon iemand die graag begint met nieuw spul. Als ik mijn set ga uitbreiden kan ik altijd nog een tweedehands erbij doen. Weet dan ook wat meer van de kites af.

Maargoed, over het materiaal: Begreep dat de North Evo ten opzichte van de B6 of Catalyst toch wat minder all-round is. Heb nu weer een advies Catalyst 10m op zak, niet vanuit een shop deze keer.

Komt er feitelijk op neer dat de ideale kite niet bestaat. De ene zegt dit, de ander iets totaal anders. Waar voor de ene persoon een bepaalde kite het meest all-round is, is dat voor een andere persoon weer een andere kite en merk.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #33 Juni 30, 2013, 12:10:35
edit2Rapporteer  
Geen pulleys=directere kite, geen slijtage (en je ,het slijt écht wel. De mate waarin hangt idd sterk af van materiaal/pulley gebruik.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #34 Juni 30, 2013, 12:18:32
edit2Rapporteer  
Goede vraag lowietje, ben gewoon iemand die graag begint met nieuw spul. Als ik mijn set ga uitbreiden kan ik altijd nog een tweedehands erbij doen. Weet dan ook wat meer van de kites af.

Maargoed, over het materiaal: Begreep dat de North Evo ten opzichte van de B6 of Catalyst toch wat minder all-round is. Heb nu weer een advies Catalyst 10m op zak, niet vanuit een shop deze keer.

Komt er feitelijk op neer dat de ideale kite niet bestaat. De ene zegt dit, de ander iets totaal anders. Waar voor de ene persoon een bepaalde kite het meest all-round is, is dat voor een andere persoon weer een andere kite en merk.

Naar mijn inziens in de Evo veel allrounder als kite, mag ik vragen waar je dat vandaan hebt?
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #35 Juni 30, 2013, 19:57:39
edit2Rapporteer  
Via via van de importeur van F-one en Ozone. Nu zal die ook wel wat gekleurd zijn en naar die merken neigen lijkt me. Had iets met de Delta-shape te maken van de Evo..

Maar als die net zo allround is als de Cata en B6 hoor ik het graag (vooral ervaringen daarmee)
feddomw
Gast
Antwoord #36 Juni 30, 2013, 20:03:42
edit2Rapporteer  
Via via van de importeur van F-one en Ozone. Nu zal die ook wel wat gekleurd zijn en naar die merken neigen lijkt me. Had iets met de Delta-shape te maken van de Evo..

Maar als die net zo allround is als de Cata en B6 hoor ik het graag (vooral ervaringen daarmee)

Sorry, maar importeur F-One (waarbij F-One zowat patent heeft op term "Delta") zegt dat Evo MINDER allround is omdat deze een Delta shape heeft????



Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #37 Juni 30, 2013, 21:08:37
edit2Rapporteer  
Wat ik zeg, via via. Heb dus niet de letterlijke bewoording gehoord.
Als ik de revies hier en daar lees valt t ook mee, zijn t gewoon vergelijkbare kites.
feddomw
Gast
Antwoord #38 Juni 30, 2013, 21:20:04
edit2Rapporteer  
Wat ik zeg, via via. Heb dus niet de letterlijke bewoording gehoord.
Als ik de revies hier en daar lees valt t ook mee, zijn t gewoon vergelijkbare kites.

OK, leek me al gek dat Bram of Rolf zoiets zou zeggen.

Gezien de review van de Catalyst die Versus weer heeft geplaatst, zou ik het wel weten trouwens....
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #39 Juni 30, 2013, 21:28:12
edit2Rapporteer  
Wat ik zeg, via via. Heb dus niet de letterlijke bewoording gehoord.
Als ik de revies hier en daar lees valt t ook mee, zijn t gewoon vergelijkbare kites.

OK, leek me al gek dat Bram of Rolf zoiets zou zeggen.

Gezien de review van de Catalyst die Versus weer heeft geplaatst, zou ik het wel weten trouwens....

Maar das de nieuw Catalyst, is heel wat anders dan de oudere modellen.
feddomw
Gast
Antwoord #40 Juni 30, 2013, 21:50:15
edit2Rapporteer  
TS had het altijd over nieuw kopen bij een shop, Marc....

Overigens zijn oudere modellen Catalyst ook top (zelf ook gehad). Elk jaar review van Cat in Kiteworld geweest ook, ze waren altijd zeer positief. Niets mis met North trouwens. Maar inflate, tas, pulleyless bridle en simpele bar maken Cat voor mij de beste keus.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #41 Juni 30, 2013, 21:54:06
edit2Rapporteer  
TS had het altijd over nieuw kopen bij een shop, Marc....

Overigens zijn oudere modellen Catalyst ook top (zelf ook gehad). Elk jaar review van Cat in Kiteworld geweest ook, ze waren altijd zeer positief. Niets mis met North trouwens. Maar inflate, tas, pulleyless bridle en simpele bar maken Cat voor mij de beste keus.

Ja maar ik begreep niet deze kite. Wink Dat maakt ook niet uit verder.

Tja ik vind ze beide simpel en pulley's op de kite zijn voor mij geen issue.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #42 Juni 30, 2013, 22:19:24
edit2Rapporteer  
Neig op dit moment wel heet meest naar de Catalyst.
Ook de review van Versus gelezen, jammer dat er geen oordeel over Catalyst versus B6 staat, maargoed.

De Catalyst lijkt me hoe dan ook prima om mee te beginnen, te groeien en mijn stijl mee te ontdekken, en dat is precies wat ik zoek.
Denk wel dat ik er nu eindelijk uit ben: 10m Caalyst
feddomw
Gast
Antwoord #43 Juni 30, 2013, 22:23:44
edit2Rapporteer  
Neig op dit moment wel heet meest naar de Catalyst.
Ook de review van Versus gelezen, jammer dat er geen oordeel over Catalyst versus B6 staat, maargoed.

Heeft Versus volgens mij wel ooit gedaan in het verleden. Weet niet of het nog online is.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #44 Juni 30, 2013, 22:35:10
edit2Rapporteer  
Ik heb ze allebei gevlogen in 10m en heb nu ook de 14m Catalyst besteld. Overigens heb ik ook klanten die zweren bij de B6 en al enkele jaren B's varen. 't Is net zo persoonlijk als het kiezen van een auto.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #45 Juni 30, 2013, 23:05:55
edit2Rapporteer  
En zo is het.
Zal toch eerst ervaring moeten opdoen. Kan altijd bij mijn zoektocht naar een volgende gaan testen en kijken wat op dat moment het beste bevalt Smiley
wesleywestland

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #46 Juli 14, 2013, 17:12:57
edit2Rapporteer  
Hallo

Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie. Heb ook 2 lessen gehad en hier en daar wat informatie proberen te krijgen. Vind idd het bepalen van de maat kite lastig. Aangezien ik het budget heb voor 1kite. Ik weeg zelf 95 kilo en ben 1.92 lang. Mij is geadviseerd een 12m ozone catalyst te kopen of de bandit 6 maat 11 of 12. in combinatie met een blankforce logic  137x41 board.

Ook heb ik een aanbieding van een bekende gekregen om een set over te nemen compleet met board trapeze en 2 kites, beide f one bandit 1 uit 2008 en in 2009 aangeschaft. Maar bijna niet mee gevaren omdat het achteraf niet zijn sport bleek te zijn. Wat die ervoor wil hebben weet ik nog niet en de afmetingen van het board ook niet. Maar is dat iets om over na te denken of is het een te oude set?

alvast bedankt voor het meedenken.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #47 Juli 15, 2013, 09:12:32
edit2Rapporteer  
Ben zelf inmiddels voorzien. Zo te zien ben jij ook bij Versus geweest voor info Wink
Ik ben voor de 10m catalyst gegaan met mijn 78kg. Meteen getest op Oostvoorne met zo'n 14 knopen wind, hoewel erg vlagerig en tweemaal wegvallende wind (kite viel uit te lucht(!!)), was het te doen. Met die windsterkte voldoende om flink de waterstart te oefenen. Ideaal zal iets hogere windsnelheid zijn, vanaf 17 knopen, denk ik. Met mijn kite hing Djeverest met z'n 85kg (correct me if i'm wrong) in dezelfde omstandigheden aan mijn kite en kneep er nog een jumpje of 2 uit. Voor mij is 10m dus prima, maar voor jou lijkt het me zeker niet groot genoeg. Boven de 90kg ga je idd al snel richting 12m.

Bandit 1 uit 2008 ken ik niet (want beginner), maar er zullen hier vast ervaren mensen zijn die je info kunnen geven over die kite. Het is wel de eerste kite uit een range die iig t/m de bandit 5 flink is veranderd over de jaren. Bedenkt dus goed of je wil beginnen met een B1.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #48 Juli 15, 2013, 09:31:22
edit2Rapporteer  
Hallo

Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie. Heb ook 2 lessen gehad en hier en daar wat informatie proberen te krijgen. Vind idd het bepalen van de maat kite lastig. Aangezien ik het budget heb voor 1kite. Ik weeg zelf 95 kilo en ben 1.92 lang. Mij is geadviseerd een 12m ozone catalyst te kopen of de bandit 6 maat 11 of 12. in combinatie met een blankforce logic  137x41 board.

Ook heb ik een aanbieding van een bekende gekregen om een set over te nemen compleet met board trapeze en 2 kites, beide f one bandit 1 uit 2008 en in 2009 aangeschaft. Maar bijna niet mee gevaren omdat het achteraf niet zijn sport bleek te zijn. Wat die ervoor wil hebben weet ik nog niet en de afmetingen van het board ook niet. Maar is dat iets om over na te denken of is het een te oude set?

alvast bedankt voor het meedenken.

Je zou ook een 10M in combinatie met de grotere 140*43 Blankforce kunnen overwegen. Van die Blankforce ga je echt geen spijt krijgen. Persoonlijk denk ik dat zwaardere kiters meer plezier hebben van een groter board dan van een iets grotere kite. Want op deze manier kan je ook je quiver makkelijker aanvullen later met een grotere en kleinere kite. Als je besmet raakt met het kitevirus gaat dat gewoon gebeuren.

De Bandit 1? Volgens mij moet je alleen de Bandit 3 proberen te vermijden ivm productie en kwaliteitsproblemen. Dus zou kunnen. Zelf zou het niet mijn voorkeur hebben ivm QL van F-one. Wel zou ik als beginner eerder voor een goede gebruikte set gaan, dan voor nieuw. Vooral als je een beperkt budget hebt, kan je beter later in nieuw investeren. Wanneer je goed kan varen en weet wat je wil.

Ga je voor de gebruikte set? Neem dan een ervaren kiter mee om de kites te bekijken en de bar/lijnen etc. Of lees je eerst goed in waar je op moet letten.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.