[Poll] maximale wind voor een beginnerscursus

Poll
Vraag: Wat is volgens jou de maximale gemiddelde windsnelheid waarmee het als ultieme beginner nog zin heeft ( en verantwoord is) een cursus kitesurfen te volgen?
Tot 18 knopen   -12 (7,3%)
Tot 20 knopen   -35 (21,2%)
Tot 22 knopen (Vanaf hier begint windkracht 6)   -80 (48,5%)
Tot 24 knopen   -26 (15,8%)
Tot 26 knopen   -7 (4,2%)
Anders (licht toe)   -5 (3%)
Totaal aantal stemmen: 165

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #50 Juli 01, 2013, 11:23:03
edit2Rapporteer  
Tja, misschien had ik dat stukje dan achterwege moeten laten... Mijn punt is dat een stevig windje heel anders aanvoelt en dat het goed is om onder begeleiding daar kennis mee te maken.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #51 Juli 01, 2013, 11:27:44
edit2Rapporteer  
tja, wat te zeggen, ik heb zelf 6 jaar geleden les gehad bij een duitse school in windkracht 6 a 7 met een 8m kite, er waren 4 groepjes van 2 mensen op 1 instructeur.
wij kregen toen eerst 3 uur theorieles, wat ik heel goed vond, er werd daarna met een oefenmatrasje geoefend op t land en weer wat uitleg van de wind en pas daarna met een kite water in lopen en daar oplaten. er werd enorm gehamerd op 'als er iets gebeurt, dan LOS laten'
ik persoonlijk vond t wel ok om in redelijk harde wind te lessen, dan wist ik hoe dat was en was ik gewaarschuwd, zo heb ik het toen ervaren. kon het alleen maar makkelijker zijn in minder wind dacht ik nog.
maar goed, ik ben iemand die wel vrij voorzichtig is en daarna altijd aan mensen die aan kiten waren ging vragen of het wel kon met mn 9m destijds.
en ik kan vertellen dat het advies van die mensen vaak goed was, maar soms ook verkeerd ingeschat.

dus als je mij vraagt, lessen in harde wind.... ja, het kan, mits niet té hard (en ja. wat is dan të hard... vlagen van tegen de 8 aan lijken mij in IEDER geval té hard) en mits er wel bij wordt vermeld dát het harde wind is die dag en voorzichtigheid dus is geboden en dat het wordt afgeraden om met harde wind in je eentje t water op te gaan en/of advies te vragen aan de waterkant én om de kitesurf-forums te lezen.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #52 Juli 01, 2013, 12:08:46
edit2Rapporteer  
Gewoon 22 knopies aanhouden is de max,de kiteschool stemt daar zijn vlieger op af (op gewicht van de leerling) en dan gewoon met een 9m2 als kleinste vlieger.De kleinere maten worden al snel te snel.
In mijn tijd leste ik alleen met 4-5 Bft,niks mis mee
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #53 Juli 01, 2013, 23:01:56
edit2Rapporteer  
Na al het lees'werk'  kom ik op 18 knp.
Maar met de opmerking dat er maar 20 % vlagen mogen staan.
dan kom je met de vlagen op 14 - 22 knp.
Hier binnen kan je als kite school, bij elk gewicht een kite zoeken die deze range aan kan.

Indien de kite "te" klein (snel) wordt zal de cursist extra aandacht moeten krijgen....????
Hij of zij zal in deze omstandigheden 'toch' altijd kleiner varen dan de rest.....

NU het belangrijkste!!!!!!!
Didaktiek en methodiek......... Huh
Voor niet lesgevers is dit bijzaak.      Joepie

Voor iedere lesgever (op welk vlak dan ook) de basis van zijn instructie...
Vergeet niet 'je kan niemand iets leren.'....
Je kan alleen zorgen dat hij/zij begrijpt wat er aan de hand is en hoe iets moet worden gedaan.... ThumpsUp
Door veel aanwijzingen en (correcte) correcties kan iemand zichzelf bekwamen in de materie die geinstrueerd wordt,.,.

Als er commercie achter het 'lesgeven' zit dan zal dit altijd effect hebben op het volgen van de regels.. ThumpDown.
Het leer proces staat namelijk niet meer centraal, maar de centen zijn het centrum waar het om gaat draaien.....

Tom suc 7 met de poll
of liever gezegd de uitslag en de essentie ervan.

grtz Frank

ps: wil altijd met je meedenken!
      denk niet in problemen, maar denk in mogelijkheden.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #54 Juli 11, 2013, 15:55:21
edit2Rapporteer  
Tot 22 knopen, vanaf hier begint windkracht 6 en voor een beginner is windkracht 6 gewoon te hard. Je moet dan met een kleine vlieger aan de gang = extreem snel, wind word vaak vlagerig etc. (Ik dacht er eerst ook anders over.)


Helemaal juist!

En dan geen geouwehoer over gewicht kiter, kitetype, enz.

Tot en met 5 Bf en that's it.

Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #55 Juli 12, 2013, 11:36:08
edit2Rapporteer  
Ik denk dat dat vooral een zaak is van de kiteschool. Ik weet niet of wij daar nu zonodig een belerend vingertje moeten op steken, over wat wij vinden wat wel mag en niet mag. Wij willen in dit landje toch al zoveel "regelen" wat geen extra regels behoeft.   ThumpDown

Als er ergens een extra vogel vliegt mag er ineens niet meer gekitesurft worden, omdat iemand anders(die waarschijnlijk geen affiniteit heeft met kitesurfen) graag regelen wil dat die extra vogel beschermd wordt tegen het "onverantwoordelijke kitesurftuig".

Dus laat zo'n kiteschool lekker zelf uitzoeken hoe ze lesgeven, als ze het onverantwoord of slecht doen blijft de klandizie vanzelf weg. En laten we eerlijk zijn het is tenslotte nog veel dommer om OP HET STRAND zonder les een beetje te "oefenen" met een kite, onafhankelijk van de grootte, wel of niet onder begeleiding van een kennis/vriend/familielid.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #56 Juli 12, 2013, 11:51:08
edit2Rapporteer  
Zolang er geen feedbacksysteem bestaat of 'review site' blijven klandizie gewoon naar de slechtere lesgevers toegaan. Men kijkt vaak alleen naar de prijs en het zal wel goed zijn.
Ik zie het juist als plicht om mensen op gevaren te wijzen. En dat heeft niets te maken met zo graag de moraalridder uithangen. Lessers in windkracht 7 leveren anderen namelijk ook gevaar op. Fouten worden zoveel malen harder en sneller afgestraft..

ik ben het wel eens dat er met 2 maten gemeten wordt wat betreft spots. Zo mag je op de grevelingen lekker je jetski opstarten maar is een vlieger storend voor de vogeltjes. Maar goed dat is een andere discussie.
Slis

Berichten: 563
Antwoord #57 Juli 12, 2013, 15:36:35
edit2Rapporteer  
Ik stem anders...

Les houdt in dat je onder elke omstandigheid de juiste keuzes weet te maken
dus les houd ook in, wanneer je niet moet kiten.
Dus les moet met elke wind, en nagenoeg elk type weer.

Dat het dus dan voorkomt dat een les niet door kan gaan
is dan ook direct een goede les.

Lessen in harde wind,
Als de les methode en de uitvoering hiervan goed is
dan zal dit ook geen probleem opleveren.

Natuurlijk kent het ook een max,
en het lijkt me ook goed om een max te hebben...
Alleen dit hangt af aan aantal variabelen

Want ik kan zelf nog les geven met een 2.5 kite'je in 30 knopen...
Maar zal dit dan ook goed met mensen die dit al aan kunnen (dus geen echte first time beginners)

Dus de gehele stelling is moeilijk, want ja het kent een max
maar die varieert!

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #58 Juli 12, 2013, 15:49:59
edit2Rapporteer  
Ik ben ook niet voor een vaste waarde, zoals bijvoorbeeld in België nu gehanteerd wordt voor alle kitesurfers!

Echter in 30 knopen is het voor beginners waarvan je niet weet wat ze wel of niet aankunnen gewoon een groot risico!

Wellicht ten overvloede: echt les in mijn ogen is het IKO programma, welke uit meerdere lessen bestaat.
De introductie cursussen van 2/3/4 uur welke de meerderheid geeft is totaal wat anders.
Daarvoor vind ik een limiet wel een goed idee.

Voor de uitgebreide IKO cursus moet er wat mij betreft onder alle omstandigheden les worden gegeven.
dr511

Berichten: 135
Antwoord #59 Juli 14, 2013, 12:14:30
edit2Rapporteer  
Is het een probleem of word er nu gezocht naar een probleem?

De kracht van de wind is meer dan alleen de snelheid. De temperatuur van de verplaatste lucht is bijvoorbeeld al heel erg van invloed. Een noorden windje 16 kts geeft meer kracht dan een zuiden 20kts

Dus het is zoeken naar een getal wat niet bestaat...

Een zelfde zinloze discussie zou zijn of je nou perse met een sle moet lesgeven of niet....

Je past als school/instructeur je les en materiaal aan op de omstandigheden en de cursist.
Als ik bijvoorbeeld bij een cursist al het gevoel heb dat hij na 1 les met zijn marktplaats setje zelf dingen gaat proberen dan zorg ik dat ik hem zo veel mogelijk kennis geef om dit zo  veilig mogelijk te doen. Ald het mogelijk is pak ik dan ook het op het strand liggende vriendje of vriendinnetje erbij Terwijl ik iemand die meerdere lessen wil de stof anders kan indelen en sommige zaken later of meer gefaseerd kan behandelen.

Er is geen standaard cursist of les omgeving  Dus ook geen standaard programma.

Krijg je les op Maui dan waait het tussen de 25 en 35 kts. Krijg je les in californie dan geven ze je een 19m omdat het daar tussen de 6 en 10 kts waait. Neem les op de plek waar je na je lessen ook verwacht te gaan kiten dan ken je de situatie en kan de school je vertellen wanneer je wel en  niet kunt gaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.