Golfboard met en zonder kite

surreal

Geen avatar

Berichten: 11
Juli 31, 2013, 12:52:08
edit2Rapporteer  
Ik ben sinds kort begonnen met kiten, na deze winter het golfsurfen een klein beetje onder de knie te krijgen. Nu heb ik nog geen board om te golfsurfen, die leende ik altijd van een vriend van me waarmee ik samen surf.

Aangezien waveriden met een kite me ook heel erg aantrekt, is mijn vraag ook als volgt: zijn er boards die goed geschikt zijn voor zowel waves met een kite, maar die ik ook kan gebruiken om een dagje te golfsurfen zonder kite?

Straps zijn wel een vereiste denk ik, ben nog echt een beginner. Die schroef ik er dan wel af als ik ga golfsurfen.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #1 Juli 31, 2013, 12:55:20
edit2Rapporteer  
ik zou meteen zonder straps gaan eerlijk gezegd.
board dat voor beiden geschikt is: je kunt denken aan een bruntti kitewave, of een north wham.
ik ken mensen die daar beide sporten op uitoefenen.
houdt er wel rekening me dat een kiteboard wat steviger en dus zwaarder is dan een gewoon golfsurfboard..

als je eengewoon golfsurfboard gebruikt trap je zo de deuken in het dek..
surreal

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #2 Juli 31, 2013, 13:18:31
edit2Rapporteer  
Thanks. Hoezo gelijk zonder straps? Met kitesurfen ben ik net klaar met lessen en kan een beetje staan enzo, ben dus nog niet echt toe aan waveriden, vandaar dat strapless me een beetje overkill lijkt.

Die North Wham ziet er goed uit, zat zelf al met een Slingshot Celeritas in m'n hoofd (http://www.kite-boarding.com/slingshot-celeritas-wvx-2013-p-1382.html), maar eigenlijk alleen omdat ik 'm mooi vind. Tongue
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #3 Juli 31, 2013, 21:06:52
edit2Rapporteer  
Met die boards kan je waarschijnlijk wel golfsurfen. Dit soort relatief kleine boardjes worden alleen gebruikt bij de grotere golven. Een standaard golfsurfboard is een stuk groter.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #4 Juli 31, 2013, 21:47:30
edit2Rapporteer  
mijn ervaring met kiten op een surfboard is dat de straps mij in het begin alleen maar in de weg zaten omdat ze nogal dicteren waar je moet gaan staan op je board. zeker in het begin is het prettig wat vrijheid te hebben en het opstappen is juist makkelijker zonder straps is mijn ervaring.
ik heb 1 keer met straps gekite en daarna altijd zonder. ook tijdens mijn 1e seizoen.
feddomw
Gast
Antwoord #5 Juli 31, 2013, 22:01:18
edit2Rapporteer  
mijn ervaring met kiten op een surfboard is dat de straps mij in het begin alleen maar in de weg zaten omdat ze nogal dicteren waar je moet gaan staan op je board. zeker in het begin is het prettig wat vrijheid te hebben en het opstappen is juist makkelijker zonder straps is mijn ervaring.
ik heb 1 keer met straps gekite en daarna altijd zonder. ook tijdens mijn 1e seizoen.

Voor mij hetzelfde verhaal. Heb nu ook nog een freerace board voor erbij, die straps zitten me onwijs in de weg... straps sucken gewoon, ze zitten altijd op de verkeerde plek...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Juli 31, 2013, 22:06:52
edit2Rapporteer  
Denk dat het in Nederland niet heel realistisch is om 1 board voor zowel golf als kite te gebruiken tenzij je een semi-pro bent die op onze kleine golven ook uit de voeten kan met een shortboard (wat een kitewaveboard eigenlijk is).
feddomw
Gast
Antwoord #7 Juli 31, 2013, 22:10:55
edit2Rapporteer  
Denk dat het in Nederland niet heel realistisch is om 1 board voor zowel golf als kite te gebruiken tenzij je een semi-pro bent die op onze kleine golven ook uit de voeten kan met een shortboard (wat een kitewaveboard eigenlijk is).

^^^^ Dit. Zelfs een 6'3 zal in NL snel te klein zijn, en de tendens is op het moment om kiteboards alleen maar korter te maken (wel wat breder, maar goed).

Als je 50kg weegt zal het misschien wel lukken, maar dan heb je weer niets aan een 6'3 board voor kiten....
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #8 Juli 31, 2013, 23:17:56
edit2Rapporteer  
Straps zijn wel een vereiste denk ik, ben nog echt een beginner. Die schroef ik er dan wel af als ik ga golfsurfen.

Ik kan me aansluiten bij de andere reacties. Vandaag mijn Mako King (1.65 x 45) voor het eerst als directional gevaren en gelijk strapless. De eerste start voer ik gewoon weg en liep ik direct prima hoogte. De 5 gijp poging lukte.. (1 kant op...)  Zo (relatief) makkelijk is het dus.. 

Mijn dochter (12) probeerde het ook en kon strapless directional bij de tweede poging varen terwijl twintip varen nog niet soepel lukt....Misschien is het dus wel makkelijker dan op twintip leren varen...
surreal

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #9 Augustus 01, 2013, 10:57:43
edit2Rapporteer  
Dat klinkt veelbelovend, misschien maar zonder straps proberen. Grin Ik zal dan wel een zo groot mogelijk board (6" of groter denk ik) proberen aan te schaffen. Overigens woon ik niet in Nederland, maar in Spanje (Costa Blanca) en zie ik ze hier enkel met shortboards surfen, heb nog geen longboard gezien - afgezien van de SUP'ers.

Bedankt voor de informatieve antwoorden. Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.