Beginner op wijk aan zee

Bonnie

Berichten: 10
Mei 25, 2013, 23:54:43
edit2Rapporteer  
Aan het begin van een glorieuze kite-carriere een paar vragen die vast bij andere starters ook leven.
Na een tweetal lessen (schellinkhout) benieuwd naar wijk aan zee. waterstarts onder de knie krijgen in het ruime sop, Is dit te doen, wijk aan zee voor een beginner? zijn er überhaupt starters hier te vinden? Kon op het forum geen info vinden zo snel hierover. Welke school geeft er les op wijk aan zee?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2013, 01:38:49
edit2Rapporteer  
Het kan... Maar dan wel op een dag met een rustige zee. Waterstart leren met golven is knap lastiger dan op het ijsselmeer. Mij lukte het destijds amper in de zee terwijl ik op het Ijsselmeer zo weg kwam.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 Mei 26, 2013, 05:32:45
edit2Rapporteer  
Is waar wat Frank zegt,maar zie het als een uitdaging.....Als je eenmaal op zee kan varen onder lastige omstandigheden is de rest zoveel makkelijker  ThumpsUp .Ik heb het ook op zee moeten leren,ff doorbijten maar naderhand geen spijt  Grin
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #3 Mei 28, 2013, 17:50:14
edit2Rapporteer  
Ik heb het ook op zee geleerd. In die tijd gaf alleen van den Berg volgens mij nog maar les in Noord-Holland dus daar in Schellinkhout een les gehad van een halve dag. Daarna eigenlijk altijd op Wijk aan Zee verder gegaan. Duurt wel wat langer voordat je het echt onder controle hebt.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 Mei 28, 2013, 19:13:26
edit2Rapporteer  
Nooit les gehad( is ook te zien.....) maar geleerd op zee.
Wat Peter zegt op zee geleerd dan is de rest een eitje.......
Daaninstallatietechniek

Berichten: 23
Antwoord #5 Mei 28, 2013, 19:18:37
edit2Rapporteer  
Bij wijk aan zee
Geeft kiteflow les en ik was er zeeeer tevreden over
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #6 Mei 28, 2013, 20:19:01
edit2Rapporteer  
ik ben ook op zee begonnen, ik heb er nog dagen bij dat ik lastig wegkom, of lastig door de branding..
Laatst op vakantie botervlak water en ik was verbaasd over mijn eigen niveau.

af en toe even afwisselen met vlak water en je wordt een top allrounder.
Bonnie

Berichten: 10
Antwoord #7 Mei 28, 2013, 21:23:43
edit2Rapporteer  
Ik kwam ook mofo tegen.. Iemand daar ervaring mee.? Wil als beginner geen onverantwoorde risicos nemen of de pros in het vaarwater zitten
Guust

Berichten: 71
Antwoord #8 Mei 28, 2013, 21:30:31
edit2Rapporteer  
 Hoi Bonnie,
Ik heb hetzelfde gedaan. Eerst kiteles op Schelinkhout en toen snel naar zee. Wijk is voor zee begrippen en relaxte spot met relatief weinig stromming. Er zitten een aantal hele grote voordelen aan kiten op zee en dan met name op Wijk. Wijk heeft een zeer breedt strand. Waar je makkelijk je kite kan oplaten. Mocht er wat mis gaan heb je meer tijd om te corriceren of je veiligheid te trekken. Verder zijn er veel minder opstakels als op bijvoorbeeld Schellinkhout. De dijk, bassalt blokken, 3 of meer kitescholen op een kleine ruimte. Op zee is ruimte genoeg. Let op! Ga niet met aflandige wind. Ga met zuidwest naar Wijk en met noordwest naar IJmuiden zodat je niet snel in de buurt van de pier komt. Pas op met ondiep water, de bodem is hard. Succes! Wink

janducfan

Berichten: 24
Antwoord #9 September 02, 2013, 20:07:34
edit2Rapporteer  
Ik hou niet zo van ondiep water maar als beginner is het wel zo makkelijk als je kan staan.
Dit geeft je wat meer rust als je je kite niet gerelaunched krijgt.

Verkijk je als beginner niet op de golven, de branding lijkt vanaf het strand nog wel te doen.
Achter de branding is vaak een behoorlijke swell waarop je echt leert surfen Smiley
Als het echter een keer misgaat heb je grote kans dat je kite wordt gespoeld. Lijnen om de kite en no relaunch.
Zwemmen in de golven en stroming met je lijnen om in heen en een boardje dat je niet meer kan vinden is niet echt een leuke leerschool.

Kun je goed hoogte lopen, kun je je kite controleren ook als je van je baard valt of in een windwak komt ga dan de zee op want daarna kun je echt overal varen.

Succes

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.