Kite lijnen in elkaar

Menno de Vries

Berichten: 186
Februari 24, 2014, 21:42:56
edit2Rapporteer  
Gisteren middag onderweg naar de kitespot hadden we in de auto een discussie wat je het beste kaan doen als je met de lijnen in elkaar komt. Ik kite nu al een aantal jaar en ben gelukkig nog nooit in deze situatie terecht gekomen. Maar het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren.

We dachten dat het beste was om allebeide kites met de leadingedge op het water te leggen (als ze dat nog niet liggen) en dan één van de twee afhankelijk van de situatie onder de lijnen van de ander door duiken. Maar is dit ook de beste oplossing?? 
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Februari 24, 2014, 21:45:24
edit2Rapporteer  
hangt er sterk van af. soms zitten ze in elkaar maar is de boel prima te sturen (als de kite tussen de lijnen van een ander doorgaat b.v.) maar als je elkaars lijnen aanvliegt, dan wordt hte gevaarlijk en zou ik releasen, mogelijk zelfs volledige release doen, dus ALLES los. Maar 9/10x kan ik de boel gewoon zo regelen dat ik door de lijnen van de ander heen loop.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #2 Februari 24, 2014, 21:50:34
edit2Rapporteer  
Hoe bedoel je door heen lopen??
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Februari 24, 2014, 21:54:24
edit2Rapporteer  
Ligt wel een beetje aan de snelheid waarmee je elkaar in de lijnen vaart. Op volle snelheid en beide van een andere kant, dan zou ik ook wel de QR trekken en paraat staan om de boel helemaal los te gooien. Er is een risico dat de barren blijven hangen ergens met alle gevolgen van dien.

Als het niet zo hard gaat, dan zou ik even wachten met de QR en kijken of de boel nog terug te sturen is. Meestal gaat dat wel zonder al te veel problemen.

Wel gelijk even naar de kant om de lijnen te inspecteren!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 Februari 24, 2014, 22:40:39
edit2Rapporteer  
Als tip wil ik ook nog even toevoegen dat het trekken van je quickrelease heel veel nadelige gevolgen kan hebben voor de ander als hij/zij dat niet doet...

communiceer dus duidelijk met elkaar voordat je iets wel of niet losgooit!
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #5 Februari 24, 2014, 22:57:18
edit2Rapporteer  
Als tip wil ik ook nog even toevoegen dat het trekken van je quickrelease heel veel nadelige gevolgen kan hebben voor de ander als hij/zij dat niet doet...

communiceer dus duidelijk met elkaar voordat je iets wel of niet losgooit!

Zoiets had ik al eerder gehoord. Mocht je dus in een een situatie terecht komen dat een ander released kan je altijd het beste zelf ook direct releasen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 Februari 24, 2014, 22:59:09
edit2Rapporteer  
je zult zien dat deze zomer (door de als maar toenemende kitedichtheid) er weer heel wat van dit soort situaties zullen ontstaan ...

meestal loopt het met een sisser af (kapotte kite) maar bij krachtige wind kunnen twee loopende kites met daarachter nog een kiter tot zeer vervelende situaties leiden ....  Angry
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Februari 24, 2014, 23:31:23
edit2Rapporteer  
Ik heb dit soort dingen altijd alleen maar op de kant als ik met de kite in de lucht aan het ouwehoeren ben. Op het water wordt er meestal wel ruimte voor mij gemaakt. Grin

Damn, wel compleet off-topic.


Maar het beste is om rustig te blijven en alleen de QR te gebruiken wanneer het nodig is. Wat Maurice bedoeld met door de lijnen heen lopen is als de kites bij de ander tussen de lijnen zit. Jij moet dan tussen één of meerdere lijnen van de ander zwemmen of stappen. Of natuurlijk andersom.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #8 Februari 27, 2014, 05:21:04
edit2Rapporteer  
Ik heb dit meegemaakt een aantal jaren geleden.
Ik had toen geen idee wat te doen en heb er toen met ervaren mannen over gesproken.
Uiteindelijk ligt het aan de windsnelheid en de manier waarop ze in elkaar gekomnen zijn hoe de kites zich gedragen (wel of geen loop) en hoe link het kan worden. Dat blijft speculatie waarop geen standaard antwoord is. Algemeen uiteraard: hoe harder het waait hoe groter het risico dus eerder releasen.
Wij kwamen tot de volgende conclusie:


1) maak beide eerst je safety leash los
2) communiceer met de ander. blijf cool en neem controle. zeg hem zijn safety los te maken
3) als een of beide kites in een loop komen; tellen en tegelijk releasen.

de redenen waarom:
punt 1) de kans dat je safety system nog werkt zoals dat bedoeld is, is heel klein. Released de ander wel en jij niet moet je 2x lossen voordat je van 'potentieel' 2 loopende kites af bent Het is vrij zeker dat jij als verliezer uit die strijd komt....
punt 2) communiceren houdt je focus op de situatie en verkleint de kans dat de ander released terwijl jij denkt dat het niet nodig is. verder logisch dat als de situatie het toe laat dit de enige manier is om alles uit de knoop te krijgen. Op dit punt overleggen wat het 'code' word is als jij gaat releasen omdat de situatie voor jou gevoel uit de hand loopt.
Als het meteen uit de hand loopt en je wil releasen blijf dit reopen zodat de ander weet wat jij gaat doen en hopelijk snapt dat hij dat ook moet doen....
punt 3) Duidelijk dat je kite zich niet meer zo werkt als waar hij voor ontworpen is qua safety. De kand is groot dat het niet bij 1 loop blijft en dat de controle over beide kites alleen maar minder wordt zodra een van de kites in een loop terecht komt.

Hoe de situatie ook is, wees niet bang om alles te releasen. Je kite is voor 100 eurie binnen een week weer in shape. Jij niet. (de ander ook niet dus zolang het kan ook rekening houden met de ander.)

Ik hoop het nooit weer mee te maken maar een paar scenario's in je hoofd hebben voorkomt dat je het nog moet bedenken als er paniek is.

 Dit is uiteaard allemaal theorie dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 Februari 27, 2014, 11:30:34
edit2Rapporteer  
Nee Nee Nee  niet releasen!!  degene die te laat is  heeft dan 2 kites aan zijn lijnen hangen (mits de lijnen er omheen zitten)
Alleen in het geval van echte nood (wordt je er ongecontroleerd  of is er aanzienlijke kans dat je er achteraan wordt getrokken dan moet je pas releasen)
Liggen beide kites binnen enkele seconden in het water en ziet het er niet uit dat er gereleased moet worden dan moet je dit dus ook niet doen.

Het ligt er ook aan hoe de lijnen om elkaar heen slaan (powered of depowered)

Je hebt verschillende soorten lijnen door elkaar.
- Om elkaar heen   afhankelijk van hoeveel keer en hoe de kites zich houden, ligt aan de kite, waar de draai in de lijnen zit en hoe hard het waait.

- door elkaar heen als de kite door de voorste lijnen valt zeg maar  (kites zijn dan nog zeker bestuurbaar) en absoluut geen release nodig.  gewoon zorgen dat de kites naar beneden gaan en de persoon die door de lijn heen is gevlogen moet er doorheen zwemmen of bodydraggen.

Elke situatie is anders en de oplossing is altijd  samenwerken.
 

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Februari 27, 2014, 12:39:50
edit2Rapporteer  
Nee Nee Nee  niet releasen!!  degene die te laat is  heeft dan 2 kites aan zijn lijnen hangen (mits de lijnen er omheen zitten)
Alleen in het geval van echte nood (wordt je er ongecontroleerd  of is er aanzienlijke kans dat je er achteraan wordt getrokken dan moet je pas releasen)
Liggen beide kites binnen enkele seconden in het water en ziet het er niet uit dat er gereleased moet worden dan moet je dit dus ook niet doen.

Het ligt er ook aan hoe de lijnen om elkaar heen slaan (powered of depowered)

Je hebt verschillende soorten lijnen door elkaar.
- Om elkaar heen   afhankelijk van hoeveel keer en hoe de kites zich houden, ligt aan de kite, waar de draai in de lijnen zit en hoe hard het waait.

- door elkaar heen als de kite door de voorste lijnen valt zeg maar  (kites zijn dan nog zeker bestuurbaar) en absoluut geen release nodig.  gewoon zorgen dat de kites naar beneden gaan en de persoon die door de lijn heen is gevlogen moet er doorheen zwemmen of bodydraggen.

Elke situatie is anders en de oplossing is altijd  samenwerken.
 


in geval van beginners vrees ik dat ik het nu even niet met je eens ben Nature. Het trukje van uithaken en door de lijnen heen halen kan alleen een wat ervarener kiter doen die zijn kite goed kent en weet hoe hij er mee om moet gaan. Een verkeerde handeling en je kite gaat alsnog in de loop en slaat dan wel om de kite heen met als gevolg dat de andere kite ook eniet meer reageert zoals hij zou moeten. Om dat soort trukjes uit te halen moet je bovendien ook best koel kunnen blijven, iets wat je van beginners die al van het voorval zijn geschrokken totaal niet mag verwachten.  Ik blijf er bij trek eerst direct je (beide zo gelijk mogelijk) Safety, wacht 2 tellen af is de kite nog niet stabiel meteen volledig releasen( wederom beide zo gelijk mogelijk) raakt de een in paniek, probeer hem bij de les te houden door hem korte en duidelijke instructies te geven... Safety first! Dit geldt zeker als het op.het strand gebeurt... Voor op het water heb je wat meer tijd.
Menno82

Berichten: 69
Antwoord #11 Februari 27, 2014, 13:32:55
edit2Rapporteer  
Dit gebeurde afgelopen week: kite (A) ging door de lijnen van Kite (B) heen.  A trok gelijk aan zijn safety, helaas ging de power er niet uit en werd B over het strand getrokken. Toen B aan zijn safety trok, sprongen beide safety lijnen (bij het Harnas)  zowel van A als B en gingen de vliegers er vandoor.

Dat gelijk aan je safety trekken pakt niet altijd goed uit...





Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Februari 27, 2014, 13:43:19
edit2Rapporteer  
Dit gebeurde afgelopen week: kite (A) ging door de lijnen van Kite (B) heen.  A trok gelijk aan zijn safety, helaas ging de power er niet uit en werd B over het strand getrokken. Toen B aan zijn safety trok, sprongen beide safety lijnen (bij het Harnas)  zowel van A als B en gingen de vliegers er vandoor.

Dat gelijk aan je safety trekken pakt niet altijd goed uit...






beter dat je vliegers er vandoor gaan zonder dan met jou! Praat je nu over het incident op Slufter toevallig?

Voorop gesteld: als je aan je safety moet trekken dan is er meestal iets niet goed gegaan. Of wel blijf altijd minimaal op 2 lijn lengtes bij elkaar vandaan!!!
Menno82

Berichten: 69
Antwoord #13 Februari 27, 2014, 13:54:23
edit2Rapporteer  
Ja, was dinsdag op slufter.

Klopt, helemaal. stonden ook veel te dicht bij elkaar, aan het praten en te wachten om geland te worden. een wijze les.

Het is idd. beter zo dan dat je mee vliegt, ik vraag me alleen af... is het niet beter om eerst een poging landen te doen?


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Februari 27, 2014, 14:16:36
edit2Rapporteer  
Ja, was dinsdag op slufter.

Klopt, helemaal. stonden ook veel te dicht bij elkaar, aan het praten en te wachten om geland te worden. een wijze les.

Het is idd. beter zo dan dat je mee vliegt, ik vraag me alleen af... is het niet beter om eerst een poging landen te doen?



je zou een poging kunnen doen, mits: je verdomd goed weet wat je kite gaat doen, jullie beiden heel goed weten wat jullie doen en eenduidig en zeer duidelijk over communiceren en er genoeg omstanders zijn die je kite Asap op kunnen vangen. Wat betreft de Slufter die locatie straft fouten heel snel af, mede vanwege het opstuwende werking van de wind tegen de duinwand aan, waardoor releasen feitelijk de beste optie is. Je zal niet de eerste zijn die zelf letterlijk tegen het hek aan gekwakt word. Mede daarom is het geen spot voor beginners en wordt te lang stil staan met je kite in de lucht op de een of andere manier afgestraft (zij het door een persoonlijke fout of door toedoen van een onoplettende ander). Slufter heeft gewoon te weinig ruimte om fouten te maken, in tegenstelling tot het ruime Autostrand
hehuis

Berichten: 80
Antwoord #15 Februari 27, 2014, 15:04:28
edit2Rapporteer  
Releasen en zorg dat je de eerste bent.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #16 Februari 27, 2014, 15:43:54
edit2Rapporteer  
Vorig jaar toen ik nog meer beginner was dan nu voer ook iemand op in mijn lijnen bij Muiderberg, metertje of 20 van de kant af, dus schrok me rot natuurlijk.

Uit reactie direct eerste safety getrokken, hij deed dat niet.
Hij kon zijn kite redelijk makkelijk weer los sturen ton er op de mijne geen spanning meer zat.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #17 Februari 27, 2014, 17:38:32
edit2Rapporteer  
Nee Nee Nee  niet releasen!!  degene die te laat is  heeft dan 2 kites aan zijn lijnen hangen (mits de lijnen er omheen zitten)
Alleen in het geval van echte nood (wordt je er ongecontroleerd  of is er aanzienlijke kans dat je er achteraan wordt getrokken dan moet je pas releasen)
Liggen beide kites binnen enkele seconden in het water en ziet het er niet uit dat er gereleased moet worden dan moet je dit dus ook niet doen.

Het ligt er ook aan hoe de lijnen om elkaar heen slaan (powered of depowered)

Je hebt verschillende soorten lijnen door elkaar.
- Om elkaar heen   afhankelijk van hoeveel keer en hoe de kites zich houden, ligt aan de kite, waar de draai in de lijnen zit en hoe hard het waait.

- door elkaar heen als de kite door de voorste lijnen valt zeg maar  (kites zijn dan nog zeker bestuurbaar) en absoluut geen release nodig.  gewoon zorgen dat de kites naar beneden gaan en de persoon die door de lijn heen is gevlogen moet er doorheen zwemmen of bodydraggen.

Elke situatie is anders en de oplossing is altijd  samenwerken.
 


in geval van beginners vrees ik dat ik het nu even niet met je eens ben Nature. Het trukje van uithaken en door de lijnen heen halen kan alleen een wat ervarener kiter doen die zijn kite goed kent en weet hoe hij er mee om moet gaan. Een verkeerde handeling en je kite gaat alsnog in de loop en slaat dan wel om de kite heen met als gevolg dat de andere kite ook eniet meer reageert zoals hij zou moeten. Om dat soort trukjes uit te halen moet je bovendien ook best koel kunnen blijven, iets wat je van beginners die al van het voorval zijn geschrokken totaal niet mag verwachten.  Ik blijf er bij trek eerst direct je (beide zo gelijk mogelijk) Safety, wacht 2 tellen af is de kite nog niet stabiel meteen volledig releasen( wederom beide zo gelijk mogelijk) raakt de een in paniek, probeer hem bij de les te houden door hem korte en duidelijke instructies te geven... Safety first! Dit geldt zeker als het op.het strand gebeurt... Voor op het water heb je wat meer tijd.

Mwaa het ligt aan de beginner, de situatie en hoe groot het probleem is.  Vaak genoeg zie je mensen gewoon kijken en niks doen alsof het vanzelf oplost haha.

Safety trekken is echt niet altijd de oplossing ookal is er 1 van de 2 beginner.
Gewoon met je tengeltes van de bar af blijven en het oplossen, Moet je releasen dan release je m is het niet nodig dan doe je dit niet Smiley

Maar zoals ik t al zei elke situatie is anders.

Ik moet zeggen dat het gelukkig al x jaar geleden is dat ik met een nubbie een aanvaring heb gehad.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #18 Februari 27, 2014, 19:13:42
edit2Rapporteer  
Ik ben afgelopen najaar op MIrns met mijn 19m door een lessende Duitser gevangen.
Hij stond met zijn kite op 12 uur te wachten op meer wind. (Net zoals 100 andere Duitsers, helaas stonden ze optimaal verspreid over het kite gebied.) Ik moest dus wel binnen zijn bereik passeren aangezien ik anders nooit upwind van de Duitse meute zou komen.

Op het moment dat ik hem passeerde stuurde hij zijn kite naar beneden voor mijn lijnen langs.. In een reflex stuurde ik mijn kite naar beneden tot op het water, hij ook. Kites bleven plakken niets aan de hand. Ben rustig naar hem toegelopen, bar over hem heen gehaald, relaunchen en varen maar weer.

Kan iedereen aanraden dit eens te oefenen bij 9 knopen ofzo  Roll Eyes
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Februari 27, 2014, 19:37:19
edit2Rapporteer  
Ik ben afgelopen najaar op MIrns met mijn 19m door een lessende Duitser gevangen.
Hij stond met zijn kite op 12 uur te wachten op meer wind. (Net zoals 100 andere Duitsers, helaas stonden ze optimaal verspreid over het kite gebied.) Ik moest dus wel binnen zijn bereik passeren aangezien ik anders nooit upwind van de Duitse meute zou komen.

Op het moment dat ik hem passeerde stuurde hij zijn kite naar beneden voor mijn lijnen langs.. In een reflex stuurde ik mijn kite naar beneden tot op het water, hij ook. Kites bleven plakken niets aan de hand. Ben rustig naar hem toegelopen, bar over hem heen gehaald, relaunchen en varen maar weer.

Kan iedereen aanraden dit eens te oefenen bij 9 knopen ofzo  Roll Eyes
ja idd met weinig wind kan je de idd doen, helaas is het zo dat je tegenwoordig meer beginners tegen komt 25 kts + dan met minder wind. Als je met minder wind je kite released komt hij vaak vanzelf na wat meters wel stil te liggen. Waait het  harder dan 15 kts dan is ie idd foetsie.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #20 Maart 02, 2014, 12:28:40
edit2Rapporteer  
Op het water wordt er meestal wel ruimte voor mij gemaakt. Grin


Vindt je het gek Marc? onder dat gestuntel van je durf ik niet door te varen...  loser loser
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #21 Maart 02, 2014, 14:14:59
edit2Rapporteer  
Tussen lijnen doorzwemmen zou ik nooit doen. Blijft er weer een lijn tussen je harnas vastzitten ofzo en ben je helemaal het overzicht kwijt. Allebei lossen lijkt me beter, maar eerst zien of je er weer uit kunt sturen. Meestal lukt dat wel.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #22 Maart 02, 2014, 19:51:23
edit2Rapporteer  
Lijnen over elkaar heen halen zou ik alleen doen als de situatie verder volledig onder controle is en met vlak water/weinig wind.
ronny

Berichten: 357
Antwoord #23 Maart 02, 2014, 20:09:49
edit2Rapporteer  
ed laat het effe zien Smiley hifi
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #24 Maart 02, 2014, 20:14:53
edit2Rapporteer  
Daar heb ik zo'n mesje voor............ Tongue
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.