Nieuw project : mijn 1e vacuum lamineer kiteboard

sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
September 14, 2013, 19:12:59
edit2Rapporteer  
Na lang denken en bedenken ben ik begonnen met een kiteboard bouwen.
Had al eens een boardje gemaakt volgend de Servaas methode maar wilde nu wat beters.
Ik wilde jullie hier op de hoogte houden van mijn kunsten en hoop op wat adviezen als ik het even niet meer weet.
Ik ben begonnen met een mal maken van mdf, die heb ik iets kleiner gemaakt dan de uiteindelijke maten omdat ik om het mal heen wil frezen.


Ik heb bewust voor een eigen ontwerp gekozen omdat me dat juist erg leuk leek.
De plaatsen van de vinnen en footpads heb ik afgekeken van mijn huidige kiteboard.


Ik heb het mal met dubbelzijdig tape op de karuba kern geplakt en heb er een sleuf van +/_ 9 mm diep omheen gefreesd met een bovenfrees en kopieerhuls.
De vinnen en inserts heb ik helemaal door gefreesd op de zelfde manier met de koieerhuls


Daarna de mal van de kern getrokken, ik ben nu zover dat ik de rail kan gieten en de inserts kan plaatsen.
Ik ben er alleen nog niet uit of ik de inserts en vinnen zal vullen met epoxy of pu hars.
epoxy is denk ik wat harder, maar pu is mooier omdat ik de rail een kleurtje wil geven en als ik de rest daar ook van giet is alles het zelfde.
Hebben jullie daar ideeen over

nu eerst maar eens PU hars halen.
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #1 September 23, 2013, 21:50:04
edit2Rapporteer  
Zo van het weekend bij polyservice geweest en ff wat spulletjes gehaald.
Ik heb aan de bovenkant van de kern eerst de gaten afgeplakt met tape en daarna bij de voetbanden de inserts er van af de onderkant op zijn kop ingelegt, die bleven dan mooi aan de tape plakken.
Toen heb ik alle gaten en de sleuf volgegoten met  PU hars.
na uitharden heb ik alles opgeschuurd.


 Je kunt de inserts mooi zien zitten.

Nu was het tijd om de kern te gaan shapen.
Ik heb een mal gemaakt om de tips met de boven frees te verjongen en dat ging eigenlijk buitengewoon goed.





Nu word het tijd om het board uit te zagen en daarna de rail verder te shapen met de schuurmachine, maar het werd te donker dus dat komt nog.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 September 23, 2013, 22:03:09
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit! Wat worden de maten van het board?
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #3 September 23, 2013, 22:24:01
edit2Rapporteer  
Thx Marc,
De maten van het board zijn 138 X 37.
Ik vaar nu op een board van 134 en wilde wat groter.
de breedte was een beetje het maximale wat ik uit deze kern kon krijgen. op de manier waarop ik nu aan het bouwen ben tenminste.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #4 September 23, 2013, 22:29:44
edit2Rapporteer  
Ziet er inderdaad netjes uit.
Maar 138x37 ? Beetje uit verhouding.
Als je naar iets groter wil, kan je dat beter uit de breedte halen, dan gooi je je board nog wel makkelijk de bocht om.

Maar zolang jij het straks een lekkere maat vind, niks van iedereens kritiek wat aantrekken
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #5 September 23, 2013, 22:41:12
edit2Rapporteer  
Het is voor mij de eerste keer dat ik een serieus board bouw. mijn eerste boardjes stelde niet zoveel voor.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een wat langer board wilde, ik wilde niet te breed gaan om geen grote deur te creeren, heb er wel het een en ander over gelezen, maar ben ook veel op gevoel afgegaan.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 September 23, 2013, 22:49:40
edit2Rapporteer  
Prima toch. Je kan altijd nog een nieuwe maken wanneer je breder zou willen gaan.
Wil

Berichten: 70
Antwoord #7 September 23, 2013, 23:36:58
edit2Rapporteer  
ziet er veelbelovend uit tot nu toe! mooi!
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #8 September 24, 2013, 12:11:16
edit2Rapporteer  
Ziet er netjes uit man  ThumpsUp ThumpsUp. Succes verder met bouwen en keep us posted Joepie
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #9 September 29, 2013, 19:44:08
edit2Rapporteer  
Zo, ik ben weer een stukje verder.
Ik heb de tips verjongt  en het board uitgezaagd, daarna  de finishing touch met de schuurmachine gedaan.
Op aanraden van de jongens van Versus , waar ik de kern heb gekocht, heb ik ook al een beetje concaaf in het board geschuurd.
Dat was lastiger dan ik dacht om datje niet zo goed ziet wat je doet.



Nu was het tijd op aan de rockertafel te beginnen.
Om dat het mijn 1e board is en ik nog een hoop moet uitvinden heb ik besloten om een hele simpele tafel te maken, dus hij is niet verstelbaar maar voldoet denk ik wel.



Waar ik me echt nog wel een beetje zorgen om maak is of dat je alleen met vacuum trekken het hele board in vorm trekt tijdens het lamineren.
Zoals je op de foto hier onder kunt zien moet het board best een eind buigen, en daarbij komt ook nog de concaaf bij.



Ik heb de kern eens met de hand in de rockertafel geduwd en moest toch behoorlijk wat kracht zetten om hem helemaal in de vorm te krijgen.
Zelf zat ik te denken om wat gewichten er bij te leggen tijdens het lamineren, maar heb daar eigenlijk nooit iemand over gehoord.
Hebben jullie daar tips of ervaringen over?
gr Sjoerd.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 September 29, 2013, 20:04:45
edit2Rapporteer  
Koppejan methode (voor foam boards): aantrekken met gewicht aan touw doorheen het board.

Ik zou je scoop-rocker wel nauwkeuriger bepalen. Je hebt heel veel tijd in je board gesoendeerd en dan ga je ruw het belangrijkste bepalen.
Mijn triplex woodies boards hebben max 2.8cm scoop voor een 128cm board. Het middenstuk is vrij lang vlak: bijna 50cm
Omdat ik met 3mm triplex werk kan ik envoudig een concaaf erin persen: gewoon een stuk triplex in het midden eronder. En dan 180kg stenen en water flessen erop (boards bestaan uit 4 lagen triplex waarbij enkel de bodem en dek de volle breedte en lengte hebben  en de twee stukken tussenin dek en bodem: 95cm x 26cm en 87cm x 9cm)
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #11 September 29, 2013, 20:21:24
edit2Rapporteer  
@ eddyC,
Hoe bedoel je dat ik de rocker nauwkeuriger moet bepalen?
Ik heb het een en ander gelezen hier op het forum, en heb besloten om de "tips" van de rockertafel 10 cm te verhogen, en in het midden is de tafel 35 cm vlak.
Ik heb een concaaf van 10 mm over een lengte van 55 cm  in het midden die daarna naar 0 uitloopt.
De tafel ziet er misschien simpel uit, maar de maten zijn wel precies gemeten.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 September 29, 2013, 20:30:13
edit2Rapporteer  
Dit is wel HEEL veel rocker, zo verbibs je het board sowieso! ff wachten dus nog.
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #13 September 29, 2013, 20:38:33
edit2Rapporteer  
Oke morres,
 Ik hoop dat er wat mensen reageren die meer met dit bijltje gehakt hebben.
Voor mijn gevoel was dit ook een beetje veel, maar heb het echt ergens in een topic gelezen.
Maar ik zit nog steeds met de vraag of ik het zal redden met alleen vacuum trekken.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #14 September 30, 2013, 01:25:04
edit2Rapporteer  
10 cm is redelijk veel voor een twintip kiteboard! Deze getallen zie je eerder bij een wakeboard. Ga voor zo een 4-5 cm denk ik.

Verder ziet er gaaf uit!!!
sjoerd14

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #15 September 30, 2013, 12:07:01
edit2Rapporteer  
Het is ook niet de bedoeling dat ik straks een rocker van 10cm heb, maar ik moet toch ook rekening houden met springback??
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #16 September 30, 2013, 12:54:14
edit2Rapporteer  
Die springback zal niet zoveel zijn verwacht ik. Als je je rocker instelt op +/- 45mm zal je wel rond de 40 mm uitkomen (denk zelfs nog iets erboven).
Als voorbeeld: mijn F-one Acid heeft 50mm rocker & dat is al veel.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 September 30, 2013, 13:05:28
edit2Rapporteer  
Ben er een tijdje uit geweest, maar ik dacht me te herinneren dat de springback factor ergens rond de 1,7-1,8 lag voor paulownia kernen. Afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid glas.

Daarnaast zit er totaal geen mooie lijn in je rockertafel, tenzij dat je bedoeling is natuurlijk.

Boardje za met voldoende vacuum (0,5bar onderdruk) zeker wel aangetrokken worden, dat staat er namelijk al een kleine 3 ton op je board te duwen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Januari 17, 2014, 08:35:55
edit2Rapporteer  
Sjoerd... hoe is het project verder gegaan? Wat is je uiteindelijke rockermaat geworden en hoe is het board nu? Al klaar? Al mee gevaren?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.