Infexion - custom lijnen

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Januari 19, 2014, 18:15:12
edit2Rapporteer  
Al sinds dat ik begon met kitesurfen, meer dan tien jaar geleden, ben ik al met bezig mijn eigen bar en lijnen aan te passen en daarin altijd op zoek geweest naar de beste lijnen en afwerking zodat de lijnen zo lang mogelijk mee gaan zonder bang te hoeven zijn dat er tijdens een megaloop- of wave sessie ver op zee iets afbreekt.
Vorig jaar kreeg ik zoveel vraag van vrienden en kennissen dat ik besloten heb om groot in te kopen zodat iedereen met de beste lijnen het water op kan!



De lijnen
Wat de lijnen bijzonder maakt is de mate waarin ze voorgerekt en gecoat zijn. De lijnen zo doordrenkt van de coating dat ze helemaal stijf en glad zijn waardoor het langer duurt voordat ze beginnen te rafelen, vrijwel geen water opnemen en het uitlopen veel sneller gaat.
Ik bied ze aan in 300kg en 500kg breeksterkte in de kleuren oranje en zwart zodat ze ook op de sneeuw nog goed te zien zijn.

Afwerking
De lijnen worden afgewerkt met een zelf ontwikkelde combinatie van een splice en een sleeve die voor een maximale breeksterkte zorgen en tevens de lijn richting de pigtail heel geleidelijk steeds stijver laat worden zodat er geen knikpunt vlak achter de sleeve ontstaat waar de meeste standaard lijnen na verloop van tijd op afbreken.
Aan de kant van de kite is de splice zelfs extra lang gemaakt zodat de lijn de laatste halve meter extra stijf is. Dit zorgt er, naast de stijvere lijnen, nog eens extra voor dat de lijnen het laatste stukje van het uitlopen minder in elkaar draaien en ook tijdens het klapperen van je kite op het strand minder snel in elkaar draaien.

Standaard worden de lijnen met pigtails geleverd zodat deze slijt in plaats van de sleeves.

Verstelbare Pigtails
Iedereen kent het wel, rekkende lijnen na een aantal goed gepowerde sessies. Meestal kun je dit verhelpen door de kortere lijn proberen uit te rekken maar je hebt niet altijd een vast object in de buurt of je lijnen zijn verder uitgerekt dan je op de bar of met rekken kunt compenseren.

Hiervoor heb ik een pigtail ontworpen waarin een paalstek verwerkt zit die je op de millimeter precies op lengte kunt maken. Een paalsteek is namelijk een knoop die zelfs na lange tijd gebruik onder hoge kracht nog makkelijk met de hand los kunt maken en op de manier waarin ik hem in de pigtail verwerkt hebt hou je geen losse eindjes over na het verstellen.

Zelf gebruik ik ze om mijn powerlijnen exact even lang als de 5e lijn te houden. (zie grijze pigtail bij '5-lijns pigtails.jpg') Want ook al hebben de lijnen minimale rek, ten opzichte van een lijn waar bijna nooit hoge belasting op staat blijf je een kleine hoeveelheid rek houden na verloop van tijd.


Zolang de webshop nog niet online is kun je bestellen via een persoonlijk bericht, facebook/infexionkiteboarding email: info@infexion.nl of de telefoon/whatsapp: 0640997869
Ook het vervangen, aanpassen of namaken van allerlei onderdelen aan een bar is mogelijk.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #1 Januari 19, 2014, 19:53:49
edit2Rapporteer  
Ziet er erg netjes uit! Wat gaat een setje van 4x20mtr lijnen kosten?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Januari 19, 2014, 20:56:23
edit2Rapporteer  
Niet om het te promoten maar gister in het echt vast gehad en het ziet er toch wel echt goed uit. Ga zo door Evan!
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #3 Januari 19, 2014, 21:14:38
edit2Rapporteer  
Over duurzaamheid gesproken, op een doordachte manier!!

Echt top, Evan.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #4 Januari 19, 2014, 23:20:42
edit2Rapporteer  
Ziet er strak uit Evan!

"Iedereen kent het wel, rekkende lijnen na een aantal goed gepowerde sessies."

Om even een andere theorie op tafel te leggen. Misschien zit het iets complexer in elkaar. Op het moment dat lijnen wat vaker gebruikt worden (zand/zee/zon/zout) geven ze krimp. De lijnen met de meeste spanning geven logischer wijs minder krimp en worden idd weer opgerekt. Dit is intern gecheckt met verschillende lijnen met hetzelfde resultaat. Goed voorgerekte kite lijnen langer maken schijnt vrij lastig te zijn.

Ook bij flysurfer is dit de informatie die je vindt http://flysurfer.com/news/4774-kiteleinen-eine-wissenschaft-fur-sich/

Succes in ieder geval ThumpsUp
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Januari 19, 2014, 23:33:31
edit2Rapporteer  
Klopt Sebastiaan, maar omdat vrijwel niemand zijn lijnen in nieuwstaat en na gebruik opmeet word het in het algemeen als rek ervaren. Bij andere lijnen die ik vroeger gebruikte rekten de powerlijnen wel degelijk na een paar flinke loops, maar die lijnen voelde je al flink veren als je er zelf aan trok. Dat is met de lijnen die ik nu heb wel anders.

Ziet er erg netjes uit! Wat gaat een setje van 4x20mtr lijnen kosten?
Er vanuit gaande dat alle vier de lijnen exact 20m moeten worden gaat het €116,00 kosten. inclusief set pigtails en BTW.

Er is alleen wel een verschil tussen de lengte van de lijnen zelf en die van de bar + lijnen. Het ene merk geeft de lengte van de lijnen als totale lengte terwijl het andere merk de lengte van de hele bar als lengte hanteert en zo zou het ook moeten zijn in mijn ogen.
Ga je nog exacter meten dan zou je ook de toming van de kite mee moeten nemen in de totale lengte.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Januari 20, 2014, 00:00:38
edit2Rapporteer  
Niet om het te promoten …...
Gewoon promoten Marc, doe ik ook!
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #7 Januari 20, 2014, 12:57:09
edit2Rapporteer  
ik vaar denk ik al 2.5 jaar met setje 22 meter infexion lijnen op fuel 9, nog niets mee aan de hand, vrees dat een hoop mensen stuk langer doen met deze lijnen waardoor de klanten maar 1 x setje hoeven te kopen....  Smiley schater
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #8 Januari 20, 2014, 12:57:38
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit!    ThumpsUp   Zijn ze in elke specifieke maat te krijgen Evan? bv voor een north 5th element bar?
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #9 Januari 20, 2014, 13:17:55
edit2Rapporteer  
Schaamteloze promotie; Ik heb ook een setje en ze zijn onverwoestbaar!! Gewoon Miele, er is geen betere
flupje

Berichten: 141
Antwoord #10 Januari 20, 2014, 14:39:46
edit2Rapporteer  
Zag op Facebook dat je ook barretjes gaat maken in 2014?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Januari 20, 2014, 15:13:52
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit!    ThumpsUp   Zijn ze in elke specifieke maat te krijgen Evan? bv voor een north 5th element bar?

Zolang ik de maten heb is alles aan lijn/touw op een bar na te maken in de lengte die jij wilt. 5-lijns set zal alleen wel duurder zijn als een 4-lijns set omdat er meer verschillende stukken lijn op maat gemaakt moeten worden.


Zag op Facebook dat je ook barretjes gaat maken in 2014?
Ik zou graag een compleet eigen bar op de markt brengen inderdaad. Het gaat alleen nog even duren voordat alle onderdelen gevonden en besteld heb die aan mijn wensen voldoen.

Tot die tijd zullen we het moeten doen met de standaard onderdelen die alle merken los verkopen en daar op verzoek een bar naar wens mee samen stellen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 Januari 20, 2014, 17:11:50
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp nice nice nice ..weten we waar we de spulletjes vandaan halen  Wink
barry

Berichten: 361
Antwoord #13 Januari 20, 2014, 17:39:04
edit2Rapporteer  
ik heb ook een barretje laten customize'n en hij werkt perfect!!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Januari 23, 2014, 01:28:32
edit2Rapporteer  
Ah je hebt hem al kunnen testen Barry.



Voor diegenen met facebook, er loopt nu een weggeef actie van een setje verstelbare pigtails:
https://www.facebook.com/infexionkiteboarding/posts/673975072653892

Hoe te gebruiken:
- Bij de powerlijnen installeer je ze aan het uiteinde van je lijnen, maak je chickenloop aan een paal of boom vast zodat je je lijnen strak kunt trekken en de pigtails naast elkaar kunt houden om ze af te stellen.
- Bij de stuurlijnen maak je ze vast tussen je bar (leaderlijn) en de stuurlijnen in. De uiteinden van de stuurlijnen maak je aan een paal of boom vast om zo je scheve bar weer recht af te stellen met de verstelbare pigtails binnen handbereik.

Door beide power en/of stuurlijn pigtails tegelijk te verlengen of verkorten kun je de bar extra poweren of depoweren als je geen andere verstel-opties meer over hebt.





Tevens weer een nieuwe vinding gedaan om het lusje waarmee je de kattenklauw open trekt, beter op zijn plek te houden en deze ook nog eens makkelijk te verwijderen valt:

Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #15 Januari 23, 2014, 20:32:45
edit2Rapporteer  
gedeeld ! Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Januari 23, 2014, 21:36:24
edit2Rapporteer  
Ik vind het idee van die pigtails erg goed. Dat is veel makkelijker verstellen dan telkens een klein pigtailtje op maat te moeten maken.

Alleen is er geen risico dat ze wat losraken en kunnen verschuiven als er geen belastig op staat? ...

Heb het hier thuis even geprobeerd met een lijn, en ben daar toch een beetje nieuwsgierig naar. En ik weet wel dat de pigtail ook nog aan de lijn zelf vastzit dus aardig strak zou moeten zitten maar toch.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Januari 23, 2014, 21:48:22
edit2Rapporteer  
Ik gebruik een paalsteek om de pigtail verstelbaar te maken. Een paalsteek word normaal gebruikt om een niet-schuivende lus in touw te leggen welke makkelijk los te halen is.

De knoop kan dan ook alleen maar verschoven worden als je hem met de hand los haalt en op geen enkele andere manier. Deze knoop wordt dan ook veel gebruikte om depowerkoorden aan trimstraps vast te knopen juist vanwege de eigenschappen dat deze nooit zal slippen maar nog wel makkelijk los te halen is.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #18 Januari 23, 2014, 21:52:54
edit2Rapporteer  
Nouja omdat ik dit ook las: 'Aangezien de paalsteek de neiging heeft om zichzelf los te werken bij een dubbele belasting in de lus (bijvoorbeeld bij een reddingsoperatie), is het absoluut noodzakelijk om hem af te binden met een stopknoop. Om dit probleem te omzeilen, wordt ook wel gebruikgemaakt van de dubbele paalsteek.'

Maar oke, gebeurt dus niet. Duidelijk
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Januari 23, 2014, 22:05:10
edit2Rapporteer  
De splice fungeert als stopknoop, dus het kan alleen los als je er zonder belasting zelf uit elkaar haalt. Zeker ook omdat het ook nog eens verankerd is door de lijn die je er aan vast maakt.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #20 Januari 24, 2014, 10:33:02
edit2Rapporteer  
Kattenklauw, paalsteek, pigtail, donkeydick, chickenloop....lijkt net 'n dierentuin hierzo.
Wel mooi werk Evan, you know your shit.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #21 Januari 25, 2014, 15:16:23
edit2Rapporteer  
ziet er .... goed doordacht...... en goed gefabriceerd uit ......

zodra mijn lijnen aan vervanging toe zijn, worden het Infexions ......
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #22 Januari 25, 2014, 16:53:51
edit2Rapporteer  
Misschien is het een optie om tegen een kleine meerprijs de mogelijkheid te bieden om de lijnen te monteren. Dit voor de minder handige (luie) kiters.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #23 Januari 26, 2014, 02:25:24
edit2Rapporteer  
Als je niet eens een lijntje kunt monteren heb je niks te zoeken met een kite....
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #24 Januari 26, 2014, 12:12:53
edit2Rapporteer  
Citaat
Als je niet eens een lijntje kunt monteren heb je niks te zoeken met een kite....

Ik ken ze hoor  Grin twee linker handen, als er bij hem thuis geklust moet worden doet zijn vrouw het  Roll Eyes
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.