Impactvest

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #25 April 14, 2014, 13:17:50
edit2Rapporteer  
Lucht is te comprimeren, dus zolang als veel lucht belletjes in zitten kan de impact vest een absorberende werking behouden... Op het moment dat alles nat is dan neemt de absorberende werking af... Water kun je namelijk niet comprimeren.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #26 April 14, 2014, 19:45:59
edit2Rapporteer  
Lucht is te comprimeren, dus zolang als veel lucht belletjes in zitten kan de impact vest een absorberende werking behouden... Op het moment dat alles nat is dan neemt de absorberende werking af... Water kun je namelijk niet comprimeren.

Die kussentjes zijn als ze nat zijn nog prima in te drukken hoor
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #27 April 14, 2014, 19:54:25
edit2Rapporteer  
Ik heb een vestje van mystic. Zitten pads in gemaatk van d3o. Ongeacht of ze nat worden blijven die goed een eventuele impact absorberen.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #28 April 15, 2014, 10:03:09
edit2Rapporteer  
Ik heb een vestje van mystic. Zitten pads in gemaatk van d3o. Ongeacht of ze nat worden blijven die goed een eventuele impact absorberen.


De mijne ook. Van waterabsorbtie is nauwelijks sprake. Vest is nat ook niet veel zwaarder dan droog...
Zou ook mooi zijn... een impactvest voor watersporters dat niet werkt als het nat is...
R1ch@rd675

Berichten: 8
Antwoord #29 April 15, 2014, 19:54:07
edit2Rapporteer  
Even een aanvulling uit eigen ervaring. Ik heb na een verkeerde landing van een backroll (aan een wakeboard kabelbaan) een van mijn ribben gebroken.
Ik heb het idee dat mijn vest (in combinatie met een ongelukkige houding) hier mogelijk aan bijgedragen heeft. Niet omdat het nat was ofzo want heeft me vaak zat geholpen mislukte railey's te overleven. Maar mijn (A-merk) vest heeft vergelijkbare "blokjes" als de foto hierboven alleen lijkt in zijn geheel een stuk dunner. Het leek dat juist alle druk samen kwam op het stuk zonder bescherming, waardoor precies daar mijn rib is gebroken.

De rib moest er uit, dus ik kan niet proberen of ik zonder vest hetzelfde resultaat kan halen (vandaar A-merk) maar pas op met de dunnere drijf/impact vesten is mijn tip.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #30 April 15, 2014, 22:58:38
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=h1VLntytGuU


Water vangt impact aardig op getuige dit filmpje. Wat een vest precies toevoegt? Ik heb er een maar vraag het me (nu voor het eerst) af.. Misschien dat het in bescherming tegen bars, boards, zandplaten, mede kiters en prullebakken wel een aantoonbare functie heft.

Dat een impact vest je daarnaast extra drijfvermogen geeft (wat natuurlijk fijn is wanneer je eens afdrijft) lijkt me duidelijk.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #31 April 15, 2014, 23:07:41
edit2Rapporteer  
Ja als je onder precies de juiste hoek in een dun laagje water springt van grote hoogte kan water veel kracht absorberen zonder dat je gewond raakt. Maar vergeet neit dat het een heel specfieke vaardigheid /techniek vergt om zo terecht te komen. Een kleine verandering in de hoek waarmee je in het water duikt en je buik ligt open.. Bij een crash heb je meestal geen tijd om onder de juist hoek terecht te komen.

Die d30 heb ik veel goede dingen van gezien op youtube.
het wordt ook gebruikt in motorpakken, wintersport gear en ze maken er beanies van.


http://www.youtube.com/watch?v=9VDeJ7rLUYU


of het zaligmakend is.. ik heb geen idee. Het zal vast wel helpen.

@t richard: had jij een vest met d30?

Of het kracht wegleidt naar anderen delen van je lichaam zodat je daar eeder iets breekt.. dat denk ik niet. Het absorbeert namelijk de kracht die op je lichaam komt en geleid het niet zoals water elektriciteit laat geleiden.

Zonder impactvest had je dus denk ik meerdere gebroken ribben. Just my thoughts.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #32 April 15, 2014, 23:17:08
edit2Rapporteer  
I agree. Misschien dat een impactvest in zeldzame gevallen niet, of zelfs tegen je werkt. Daartegenover staat een factor 50? 100? 1000? van gevallen dat het wel letsel voorkomt.

Zelfde als een autogordel...
R1ch@rd675

Berichten: 8
Antwoord #33 April 16, 2014, 19:02:00
edit2Rapporteer  
@Mvbtje: Nope zeker geen d30, eerder neopreen shirt met schuimblokjes. Dus zeker meer richting drijf vest dan impact (weet helaas niet hoe je een foto upload voor meer duidelijkheid).

Denk wel nog steeds dat het "trechter" effect voor een drukophoping heeft kunnen zorgen, waarbij het water gewoon de weg van de minste weerstand gezocht heeft.
In mijn geval ging het volgens de chirurg om een aparte manier van breken/ splijten die precies de vorm van de stiknaad zonder bescherming volgde (alsof het "gesneden" was).

Ben het verder helemaal met jou en Daantjes eens dat het eerder een ongelukkige combinatie (gebogen houding) is geweest dan de schuld van het impact vest ofzo. & denk dat de factor dat het wel helpt zelfs veeeel meer dan 1000 is, (vest waar ik het over heb is al 1 op zeker 100) ;-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.