Stroming Noordzee kitespots

rocket man

Berichten: 1330
April 18, 2014, 12:35:16
edit2Rapporteer  
Na aanleiding van wat er maandag op de slufter gebeurde, waarbij aan bod kwam dat de stroming een belangrijke rol speelde wil ik hier ff een discussie over openen. Volgens mij loopt de getijstroom aan onze kust parallel met kust. Als je in nood komt kan je dus gewoon haaks op stromingsrichting naar de kant zwemmen, je komt weliswaar noordelijker of zuidelijker van je startpunt uit, maar je wordt niet de open zee op getrokken. Als ik de verhalen van betrokkenen hoor is dat op de slufter blijkbaar anders. Zou mij dus benieuwen hoe het stromingsprofiel afhankelijk van het getij er uitziet. Dit zou iedereen moeten weten die daar vaart om goed te reageren mocht er een noodsituatie zijn.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 April 18, 2014, 12:37:10
edit2Rapporteer  
Hou ff op wil je? Het is allang duidelijk waar het door komt, dat is simpel: AFLANDIGE WIND, DAT LEER JE TIJDENS JE EERSTE KITELES.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 April 18, 2014, 12:47:13
edit2Rapporteer  
Citaat van: Flink=topic=48139.msg685467#msg685467 date=1397817430
Hou ff op wil je? Het is allang duidelijk waar het door komt, dat is simpel: AFLANDIGE WIND, DAT LEER JE TIJDENS JE EERSTE KITELES.
niet helemaal mee eens, als ze aan hun vlieger Waren blijven hangen dan waren ze bij rockanje of het haringvliet aan gekomen. Alleen omdat ze geen vlieger hadden en de uitgaande stroming van uitgaand tij zijn ze door Stroming de zee op gestuwd... Ofwel, topic starter heeft geen spot kennis van de Slufter. Frank82 ook niet.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 April 18, 2014, 12:52:44
edit2Rapporteer  
De stroming tussen de banken is op de Slufter zo sterk dat ik er wel eens kites tegen de wind in heb zien drijven. Dus ook met kite kom je dan ver op zee terecht al ben je dan wel iets beter zichtbaar.

De stroming tussen de banken door is extra sterk, maar vergeet niet dat elke Noordzee spot muien bevat waar ook een stroming recht de zee op staat. Muien zijn dan wel plaatselijker en kleiner, als je er ongemerkt in ligt en recht naar de kant blijft zwemmen kom je alsnog ver op zee terecht.


Hier een plaatje van de stromingen bij afgaand tij en de geschatte crash en vindplek van Wim en/of Rob:
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 April 18, 2014, 13:20:32
edit2Rapporteer  
De stroming tussen de banken is op de Slufter zo sterk dat ik er wel eens kites tegen de wind in heb zien drijven. Dus ook met kite kom je dan ver op zee terecht al ben je dan wel iets beter zichtbaar.

De stroming tussen de banken door is extra sterk, maar vergeet niet dat elke Noordzee spot muien bevat waar ook een stroming recht de zee op staat. Muien zijn dan wel plaatselijker en kleiner, als je er ongemerkt in ligt en recht naar de kant blijft zwemmen kom je alsnog ver op zee terecht.


Hier een plaatje van de stromingen bij afgaand tij en de geschatte crash en vindplek van Wim en/of Rob:
met de wind van maandag zou van jou scenario geen spraken van zijn geweest... 25kts tot 30kts+ en dan ook nog eens loopende kites, ik zeg ETA op strand of dam: 5 tot 10min.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #5 April 18, 2014, 13:44:44
edit2Rapporteer  
Stroming is op elke spot anders en heeft met het tij te maken, springvloed en ook de heersende windrichting werkt eraan mee. Over het algemeen is er een Noord/Zuid stroming of Zuid/Noord stroming maar zoals bij de Slufter is er met afgaand tij ook een stroming die je naar het Oosten. Net zoals rond de zeegaten van de Waddeneilanden.
Windsurfers gaan hier op het Groene Strand graag met afgaand tij en Zuid/West wind varen want dan hebben ze wind en tij tegen elkaar in wat als snel 5-8 knopen scheelt. Raak je daar je board kwijt met afgaand tij langs de vaargeul dan kan je bodydraggen wat je wil maar je komt er niet meer bij en spoelt deze op de Noordzee kust aan.
Liggen er boeien in het water dan kan je meestal goed zien hoe de stroming is, ze hellen over in de richting van de stroming.

Mooi voorbeeld van iemand die de stroming en muien niet doorheeft:


http://vimeo.com/91412130#at=0
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 April 18, 2014, 14:26:50
edit2Rapporteer  
Op zich heeft Rocket man wel een punt.
Het is inderdaad zo dat de getijdenstroom over het algemeen een beweging is van noord naar zuid ( of andersom)
Vlak aan/voor  de kust is dat in de praktijk wel vaak ff anders: zandbanken met daartussen muien, havenhoofden enz geven vaak een "ander resultaat" . Zaak is het dan om bij de locals info in te winnen over de specifieke spotinformatie.

De Slufter heeft dan een aparte positie. De Slufter zelf steekt ( geografisch gezien ) een flink stuk uit de kust. Voor wat betreft de spot zelf  gaan we daar in de toekomst met name door de stroming nog veel verandering in de hele situatie zien.

Het gaat mij te ver om hier eventjes voor alle locaties in NL een soort van beschrijving mbt stroming te geven. Zorg dat je voor je ergens het water opgaat op de hoogte bent van de plaatselijke condities. Locals ( en die vind je hier op de site) zijn dan vaak de eerst aangewezen bron voor info. En , zoals Frank al aangeeft, realiseer je waar de wind vandaan komt en waar je heen gaat als je in de problemen komt. Ook al zouden beide kitesurfers afgelopen maandag nog aan hun vlieger gehangen hebben dan zouden ze ver downwind ( in the middle of nowhere) uit gekomen zijn.....  
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 April 18, 2014, 14:41:17
edit2Rapporteer  
Op zich heeft Rocket man wel een punt.
Het is inderdaad zo dat de getijdenstroom over het algemeen een beweging is van noord naar zuid ( of andersom)
Vlak aan/voor  de kust is dat in de praktijk wel vaak ff anders: zandbanken met daartussen muien, havenhoofden enz geven vaak een "ander resultaat" . Zaak is het dan om bij de locals info in te winnen over de specifieke spotinformatie.

De Slufter heeft dan een aparte positie. De Slufter zelf steekt ( geografisch gezien ) een flink stuk uit de kust. Voor wat betreft de spot zelf  gaan we daar in de toekomst met name door de stroming nog veel verandering in de hele situatie zien.

Het gaat mij te ver om hier eventjes voor alle locaties in NL een soort van beschrijving mbt stroming te geven. Zorg dat je voor je ergens het water opgaat op de hoogte bent van de plaatselijke condities. Locals ( en die vind je hier op de site) zijn dan vaak de eerst aangewezen bron voor info. En , zoals Frank al aangeeft, realiseer je waar de wind vandaan komt en waar je heen gaat als je in de problemen komt. Ook al zouden beide kitesurfers afgelopen maandag nog aan hun vlieger gehangen hebben dan zouden ze ver downwind ( in the middle of nowhere) uit gekomen zijn.....  
the middle of nowhere bestaat in NL niet... 5km lopen en je komt een weg, woning oid tegen. Als ze aan de vliegers waren blijven hangen was het max 2 km lopen naar Goedereede of omhoog klimmen en ze waren op de N57...  Vooropgesteld dat ze zelf geen blessures hadden. Ik denk zelf dat als ze aan de kite waren blijven hangen dat ze onderkoeling hadden kunnen voorkomen mits, zoals Rob aangaf, hij niet had hoeven releasen omdat hij te veel onder water wet getrokken. Dan nog zijn dit allemaal hypotheses, want niemand weet hoe die zal reageeren when the shit hits the fan.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 April 19, 2014, 10:52:01
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je enkel aan self-rescue kunt denken. In de dikke golven ga je kopje onder en als je terug bovenkomt trekt 5 sec later je kite onderwater.
Releasen is geen optie zo diep op zee: Je moet bij je kite blijven want dat is groot en zichtbaar van ver. Met een kite mesje één stuurlijn doorsnijden, dan de powerlijn aan dezelfde kant. Hierdoor gaat de kite bijna geen kracht meer hebben omdat die volledig uitvlagt - zelfs al zaten de lijnen rond je kite, Na een paar golven en windrukken zal hij uitgevlagt liggen.
Dan kun je de twee andere lijnen oprollen op je bar om zo tot je kite te geraken. Eens bij je kite ga je hem als zeil gebruiken door je vast te houden aan de bridle lijnen. Mogelijk hang je je trapeze haak in een bridle lijn zodat je je kite niet kwijt speelt.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #9 April 20, 2014, 21:54:24
edit2Rapporteer  
Ik ben idd niet bekend met de locale omstandigheden van de slufter, maar weet wel exact de muien op de spot waar ik vaar en zou deze graag willen weten mocht ik op de slufter komen. Daarom tx Evan jouw plaatje is duidelijk. Dit moet dus iedereen weten die op de slufter vaart. Je wordt dus tussen de banken de zee ingetrokken en dan kom je in de 'normale' getijdenstroming terecht, die in geval van afgaand water in zuidelijke richting is.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #10 April 21, 2014, 12:57:32
edit2Rapporteer  
Ik ben idd niet bekend met de locale omstandigheden van de slufter, maar weet wel exact de muien op de spot waar ik vaar en zou deze graag willen weten mocht ik op de slufter komen. Daarom tx Evan jouw plaatje is duidelijk. Dit moet dus iedereen weten die op de slufter vaart. Je wordt dus tussen de banken de zee ingetrokken en dan kom je in de 'normale' getijdenstroming terecht, die in geval van afgaand water in zuidelijke richting is.
Tx Evan voor het plaatje. Rocketman, maak jij het plaatje van jouw spot? Wie voegt ze toe aan de spot info op KH?
Een kaartje voor opkomend water, een voor afgaand. Lijkt me prachtig! Ik wil Mirns en een voor Workum wel doen, maar niet zo nuttig..
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #11 April 21, 2014, 13:44:24
edit2Rapporteer  
Voor de maasmond zie
http://www.meetadviesdienst.nl/leaflet/map.php?set=zeedelta_mmnd&map=zeedelta_mmnd
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #12 April 21, 2014, 21:36:59
edit2Rapporteer  
Denk idd dat het heel mooi zou zijn als de locals van elke spot zo'n plaatje zouden kunnen maken, en wij die bij de spotinfo zouden kunnen zetten
Freekiter

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #13 April 22, 2014, 01:05:01
edit2Rapporteer  

Ik denk dat je enkel aan self-rescue kunt denken. In de dikke golven ga je kopje onder en als je terug bovenkomt trekt 5 sec later je kite onderwater.
Releasen is geen optie zo diep op zee: Je moet bij je kite blijven want dat is groot en zichtbaar van ver. Met een kite mesje één stuurlijn doorsnijden, dan de powerlijn aan dezelfde kant. 

Makkelijk gezegd maar ik heb zelf eens aan een loopende kite gehangen nadat ik hem gereleased had, probeer jij maar met je mesje bij je lijnen te komen die een paar meter van je vandaan zijn terwijl je meer onder dan boven water bent.Gaat niet lukken!. 

Na het trekken van je safety is het mesje alleen nuttig als je tijdens het binnenhalen van je kite volgens de regeltjes ( oprollen) toch verstrikt raakt in de lijnen. Je bent dan overigensmet een loopende kite niet om de 5 seconden onder water maar je kan om de 5 seconden even snel een hap lucht nemen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 April 22, 2014, 08:33:41
edit2Rapporteer  
Denk idd dat het heel mooi zou zijn als de locals van elke spot zo'n plaatje zouden kunnen maken, en wij die bij de spotinfo zouden kunnen zetten
voor de Slufter heeft dat niet zo heel veel zin,  die muien en zo liggen na elke storm of spring tij weer anders. T is gewoon een gegeven, tussen de zandbanken in(zowel zichtbare als onderwater gelegen)  of bij de monding van een poeltje ligt een Mui. Dus gewoon je ogen open houden, kijken wat het water doet.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #15 April 22, 2014, 10:53:32
edit2Rapporteer  


Voor Katwijk, waar ik vaar, heb je geen plaatje nodig. Je moet ff kijken wanneer er hoog (HW) en laagwater (LW) is en dan de volgende regel toepassen: 2 uur voor HW tot 4 uur na HW heb je een vloedstroom in noordelijke richting van rond de vier knopen (kan schommelen) dan één uur kentering, dus geen stroming, en dan 4 uur dwz 3 uur voor tot één uur na LW een zuidelijke stroming van ongeveer 2 kn, dan weer kentering zonder stroming en dan begint het weer van voren. Stroming loopt parallel met het strand dus als je in de problemen komt kan je altijd terugzwemmen naar de kust, (mits je niet te ver buiten bent: meer dan twee kilometer zou ik niet meer zwemmen). T'is dan wel ff teruglopen via strand. Er zijn weliswaar ook  muien tussen de zandbanken in de buurt van het starnd, maar die trekken je geen kilometers de zee in. Als je daarin terechtkomt even laten drijven tot de volgende rij zandbanken en dan kan je er langszij zwemmen en veilig terug naar de kust komen. Je moet de stroming wel in de gaten houden als de wind kantje bord is en je stroom mee hebt kan het gebeuren dat je niet meer kan relaunchen. ff een voorbeeld: 18kn wind wind 4kn stroom mee = effectief 14kn. Omgekkerd kan je gebruik maken van de stroom en bij 16 kn wind en stroom tegen toch lekker varen omdat je effectief 20kn hebt.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #16 April 22, 2014, 11:20:01
edit2Rapporteer  
Safety leash mag voor de gewone (hooked) kiter aan de voorzijde van de trapeze anno 2014. Onder andere Ozone en Cabrinha bieden korte leashes aan en dan kun je dus iets sneller en gemakkelijker met je mesje bij je lijnen. Daarnaast kiezen sommige trapeze-ontwerpers gelukkig ook vaker voor een doorsnijmesje-opbergplaats aan de voorzijde. Er zullen zeker situaties zijn, waarin bovengenoemde oplossingen ook geen garantie geven voor een goed uitgevoerde self rescue. Echter alle beetjes helpen.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #17 April 22, 2014, 18:35:43
edit2Rapporteer  
Had al aangeven, dat ik zuidwaarts tov de Slufter lag. Om retour te komen, moest ik vol tegen de stroom in.  Stroom was dus dus niet zeewaarts. Waarschijnlijk wegens die eilandjes.
Advies KNRM: niet zwemmen, heeft geen zin, gezien stroming. Zelf ben,ik daar niet zo zeker van in,dit geval. De eeerste paar uren bleef ik op dezelfde hoogte, was ik niet gaan zwemmen, dan was ik misschien wel afgevallen naar een westwaartse stroom... Wie zal het zeggen.

Kite was ah loopen, achteraf had ik toch moeten proberen, de depower lijn boven de bar aan te trekken. Stond natuurlijk wel veel power op, door het loopen. Met 5de lijn was dit geen punt geweest.

Had verwacht, dat de kite plat zou blijven liggen, bleef echter door loopen na release.
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #18 April 22, 2014, 21:27:21
edit2Rapporteer  
Van de zandmotor hebben we ook een stromingskaart:
http://www.rielee.com/zandmotor/#page_stroomvoorspelling

De spots langs een recht stuk hollandse kust hebben gewoon stroming parralel aan de kust (Waar moet dat water anders heen...)
Dan hebben we nog scheveningen en Ijmuiden. Daar kun je er ongeveer vanuit gaan dat als je naar een havenhoofd of strekdam toe stroomt, je bij het havenhoofd naar buiten gezet wordt. (Zorgen dat je bij de kant bent voor je in de alandige stroming terecht komt dus...) Staat de stroming van het havenhoofd af, dan staat hij bij het havenhoofd naar de kant toe. Er zijn situaties waar een soort draaikolk ontstaat (misschien hoek van holland??), maar zoals ik hem hier boven uitleg klopt hij meestal wel...

In het algemeen: Tegen stroming in zwemmen heeft vaak geen zin, en kost wel energie. Het is vaak handiger om even de achtergrond in de gaten te houden om te kijken waar je heen drijft als je niks doet. Daarna bedenken hoe je bij de kant kunt komen zonder tegen de stroom in te zwemmen.

In het geval van Wim was dat natuurlijk vrij zinloos omdat de enige richting waar hij in had kunnen zwemmen het zuiden, en daarna over de zandbanken naar rockanje / autostrand was, maar dat haal je natuurlijk nooit. Wind richting een plek waar de stroom hard aflandig is (omdat er bijvoorbeeld een grote kom leeg loopt), en vervolgens het volgende stuk strand heeeel ver weg is, is dus echt wel iets om gewoon uit de buurt te blijven. Zo'n zelfde situatie zul je op de hoeken van de waddeneilanden met afgaand of opkomend tij (waddenzee loopt leeg of vol) ook wel hebben..
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #19 April 22, 2014, 23:11:37
edit2Rapporteer  
goed bezig rocket man!!

vaar vaak op kattuk

 ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.