Informatie gevraagd Hydro Foil

Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #25 Oktober 18, 2013, 08:50:26
edit2Rapporteer  
IK bedoel ook het ook als stringer
Hier zat ik ook aan te denken, echter heeft het carbon veel meer waarde aan de buitenkant van de kern. Alles wat meer richting de kern gaat is gelijk minder stijf.
baukevisser

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #26 Oktober 21, 2013, 21:58:51
edit2Rapporteer  
Goed bezig heren! ben erg benieuwd naar het resultaat.
Ik heb afgelopen zomer een Taaroa Sword uit Frankrijk laten komen.
Geweldig ding om mee te varen. Begin het aardig onder de knie te krijgen. Gisteren nog een topsessie bij Schellinkhout.
Mochten jullie maten nodig hebben... laat dan maar weten.
gr Bauke
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #27 Oktober 22, 2013, 20:53:41
edit2Rapporteer  
Zoals eerder al vermeld, zijn de 2D tekeningen al klaar.
Oftewel we hebben al wat maatvoeringen (nu nog hopen dat het goede maten zijn)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #28 November 12, 2013, 13:46:41
edit2Rapporteer  
Zo kan het dus ook:





http://vimeo.com/79169031



Bron: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2382338&p=816995
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #29 December 04, 2013, 09:22:29
edit2Rapporteer  
Waarom ook niet he?

Ik zou me niet blind staren op carbon, helemaal niet voor de prototypes. De kern is hiervoor erg belangrijk, deze moet drukvast zijn en/of niet scheuren. De meeste hydrofoils hebben een hardhouten vierkante kern, de overige ruimte wordt opgeschuimd. Puur schuim als kern, corecel of andere pvc schuim, werkt in de praktijk niet super als je de vleugel zwaar gaat belasten (in Tegenstelling tot mijn eerdere bericht zijn wij hier ook vanaf gestapt, de kern kon onze compressie niet aan (we hebben dan ook geen t-vleugels))

Cnc is ook overkill als je een positief gaat omwikkelen met carbon, de uiteindelijke vorm klopt weinig meer van. Normaal worden hiermee negatieve schaaldelen gefreest. Nadeel, hiervan is dat bij hetop elkaar lijmen van  de helften je fouten introduceerd; dit is echter hoe de meeste productiefoils gemaakt worden.

Grappig peer, die sokken gebruiken wij ook. Wel een beetje duur, maar werkt super.

Verder, geen airfoil gebruiken.. qua reynoldsgetal zit je er een factor 20 naast. Ook wil je een profiel met een grote bolling op de neus zodat de aoa range het grootste is. Profielvorm is érg belangrijk wil je snel gaan.

Heb hier met Henk via de mail al wat ideeen over uitgewisseld, dit voorjaar een prototype klaar?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #30 December 15, 2013, 19:52:48
edit2Rapporteer  
Omdat het wachten nog steeds op de 3D tekeningen is, zou ik ze graag door iemand anders laten maken, zodat we eerder verder kunnen.
Is er hier iemand die 3D kan tekenen ? 2D tekeningen zijn al lang klaar, en kunnen dus gewoon opgestuurd worden naar iemand die dit 3D uit kan en wil tekenen.
Kun je dit dan hoor ik dat graag van je dmv een reactie of pm
Maarten van Andel

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #31 Januari 27, 2014, 12:01:08
edit2Rapporteer  
Leuk te zien dat er al verschillende mensen mee bezig zijn al heb ik er in NL nooit iemand mee zien varen
Ik was een paar weken geleden bij Alpinefoil in Frankrijk...heel mooi allemaal maar echt te "high end".
Zelf vindt ik de site van kitehydrofoil.com heel waardevol en informatief.

Ik denk er al een tijdje over na maar ben nog niet echt begonnen met het maken van een hydrofoil set.
Erg leuk dat Vimeo filmpje met die houten set...het kan dus ook redelijk eenvoudig.

Zelf zou ik het leuk vinden om mensen te ontmoeten die er (al) mee bezig zijn om ervaring en kennis uit te wisselen.


YannickB

Berichten: 11
Antwoord #32 April 18, 2014, 11:01:00
edit2Rapporteer  
@HaPe Hoe staat het met de tekeningen? Ik heb ervaring in 3D modelleren, dus als er duidelijke tekeningen liggen wil ik wel kijken of ik er iets van kan maken.

Het lijkt me supertof om ooit zelf eens te proberen van simpele middelen een werkende foil te bouwen. Carbon is inderdaad te high-end voor een eerste versie en zelfs glasvezel kan al snel in de papieren gaan lopen.
Je kan natuurlijk ook alleen het hout nemen en er op varen tot ie uit elkaar valt  Grin
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #33 April 18, 2014, 11:16:27
edit2Rapporteer  
Heb een maand of wat geleden een productie foil gekocht.
Misschien ga ik wel in de toekomst kijken of ik zelf wat snellere vleugels daarvoor kan uitwerken
Alleen hout is niet sterk genoeg, je zal een sterke oplossing moeten bedenken voor de verbinding tussen mast en board, dat is je zwakste punt namelijk. (mijn el cheapo zelfbouw knapte daar elke keer weer)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #34 April 18, 2014, 17:04:13
edit2Rapporteer  
Ik heb Henk's tekeningen in 3D gezet
Hij was zo dankbaar dat hij gelijk een productie foil heeft gekocht Tongue Wink

Ik ben erg onder de indruk van die full woody voor €200,- aan materiaal uit Maui.

Zouden daar tekeningen van zijn?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #35 April 18, 2014, 17:21:21
edit2Rapporteer  
Als ik hem zelf zou bouwen zou ik hem wel van dezelfde kwaliteit willen hebben als de productiefoils.
Dan moet ik dus gebruik maken van redelijk wat lagen carbon, wat de productieprijs aardig omhoog schroeft.
Als ik alleen al naar het Carbon in de mast kijk kom ik zo rond de €250 uit, dan moet ik nog een kern hebben die in de juiste vorm gefreesd is, en nog een paar tientjes aan epoxy.
Na al die uitgaven (denk dat €750 aan materiaalkosten niet iets is om raar van op te kijken) heb je nog steeds geen enkele garantie dat de hydrofoil ook echt vaarbaar is.

@Michiel, zou eens op kiteforum.com kijken. Die gast is aardig actief daarop, en is continu bezig met nieuwe vleugels enz.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #36 April 18, 2014, 19:21:18
edit2Rapporteer  
Die gast vaart op een volledig houtbouw modulair foil systeem!
Als ik het geld nu had dan had ik ook een produktiefoil, maar dit is het proberen waard!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.