De ultieme beginner

Madredchris

Geen avatar

Berichten: 1
April 24, 2014, 15:33:35
edit2Rapporteer  
Hallo iedereen,

Ik ben pas sinds kort echt heel erg verliefd geworden op kitesurfen, via groupon met een kitebuggy les gehad van de enige echte Johnno scholte haha.

Omdat kite buggy'n erg weinig doorgroei mogelijkheden heeft (Het is vet als je met 120km/h over het strand kunt racen, maar dan? Je kan bijv. niet springen met een buggy) heb ik bedacht om door te gaan met de kite maar zonder de buggy, en de buggy te vervangen voor een board.

Nu heb ik alleen aantal tegenhangers:
- Ik ben nog een student dus geld voor een splinternieuwe set heb ik niet, dus vroeg ik me af of jullie weten waar ik degelijke 2e hands setjes kan kopen.

- Is een wetsuit absoluut benodigd?

- Als ik ga bezuinigen, waar zou ik dan het meeste op kunnen bezuinigen?

- Op internet vind ik van alles waar ik absoluut niets van snap (zeker niet met alle termen door elkaar)
- Wat is het nut van een trapeze?

- Ik ben ±185cm & 70kg, wat zou ideaal zijn, ik zou graag een middelmaat hebben, zodat ik niet naar engeland vlieg met weinig wind, en niet zelf wind moet genereren bij weinig wind.

- Wat moet ik absoluut niet doen m.b.t materiaal kopen (ik weet dat het minimaal uit 2009 moet komen ivm veiligheid)

En natuurlijk zijn alle andere tips en tricks welkom.

Groetjes, Chris
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 April 24, 2014, 15:46:27
edit2Rapporteer  
Kitelesje nemen, overigens kunnen sommigen met een buggy wel springen. Tijdens de kiteles kun je alle vragen stellen die je wilt stellen over de uitrusting en dergelijke.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #2 April 24, 2014, 15:46:53
edit2Rapporteer  
dus.....stap 1: kitesurfles nemen!
De rest van je vragen beantwoorden zich dan vanzelf,
reymster

Berichten: 5
Antwoord #3 April 24, 2014, 17:10:22
edit2Rapporteer  
Ik weet niet wat voor student jij bent, maar het nut van een trapeze.. kom op zeg.
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #4 April 24, 2014, 17:29:33
edit2Rapporteer  
Beste Chris,

Goed dat je even deze vragenlijst op een forum set i.p.v. gewoon gaat proberen.
Dit geeft ons kitesurfers direct een goed beeld van je situatie.
Kitesurfen is een sport waar je voldoende geld en tijd in moet steken. Het gaat hier tenslotte om de veiligheid van jezelf en van andere om je heen.
Ik raad je sterk aan om een kitesurfles te nemen bij een gecertificeerde kitesurfschool.

Tijdens je les kan de leraar je werkelijk alles laten zien, uitleggen en laten ervaren.
Ook zal je er direct achter komen wat het nut van een trapeze, een wetsuit en leer je alle termen van het kitesurfen. Daarnaast zal je worden uitgelegd wat voor materialen er op de markt zijn en wat je vooral wel en niet moet aanschaffen.
Aangezien je duidelijk laat weten dat je niet al te veel geld hebt, zal ik zeker les volgen op het binnenwater(of de ondiepere zeelocaties). Hier leer je het namelijk net even sneller aangezien je geen golven, stroming hebt en gewoon kunt staan. Op veel strandlocaties heb je namelijk niet al te gemakkelijk omstandigheden om het kitesurfen onder de knie te krijgen. Laat dit dan een mooie bezuiniging zijn.

Ik wens je heel veel veilige kitesurfsessies toe en ik hoop je dit seizoen mooie meters te zien varen.

Met vriendelijke surfgroeten,


Sven Luybe

Kitesurfschool KiteFEEL
(+31) 06-37 01 13 64
info@kitefeel.nl
www.kitefeel.nl
Facebook: www.facebook.nl/kitefeel
KvK: 57603448
VDWS school nr.: 19104
Ard

Berichten: 40
Antwoord #5 April 24, 2014, 18:31:21
edit2Rapporteer  
Om je horizon wat te verbreden: kitesurf is niet het enige alternatief voor kite buggyen. Je kan ook eens kijken naar flyboarden (kite landboarden), zeker als je budget krap is. Met helm, fixed bridle kite en board ben je voor minder dan 500 euro klaar en met tweedehands spul nog minder. Les nemen is dan trouwens nog steeds een aanrader. Voor meer info zou je kunnen kijken op flyboarden.nl of powerkiters.nl.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 April 24, 2014, 18:45:19
edit2Rapporteer  
tip 1: kiteles nemen!!!
tip 2: zoek aansluiting bij een groepje ervaren kiters ....
tip 3: koop je uitrusting samen met een ervaren kiter .....
tip 4: oefen op een beginnersvriendelijke spot ... bv. autostrand of Workum
tip 5: op de spot eerst kijken wat de locals doen ...
tip 6: ga nooit alleen!!!
tip 7: houd je aan de regels van de spot
tip 8: als je twijfelt (bv "is de wind niet te hard?") ..... niet het water opgaan!
tip 9: ruim je rotzooi (plastic flesjes, papier, enz.) op .....
tip 10: bij het verlaten van het strand altijd kijken of je niet iets hebt laten liggen ....

Veel plezier en ..... kijk uit!
feddomw
Gast
Antwoord #7 April 24, 2014, 19:41:38
edit2Rapporteer  
Je moet echt les nemen zoals gezegd, dan wordt alles je vanzelf duidelijk. Veel goede tips al hierboven. Om je toch alvast wat info te geven hieronder antwoord in jouw tekst (ff "uitklappen")....

- Ik ben nog een student dus geld voor een splinternieuwe set heb ik niet, dus vroeg ik me af of jullie weten waar ik degelijke 2e hands setjes kan kopen.

- Is een wetsuit absoluut benodigd?
JA! Want al is het in augustus warm, het water niet super en je kan er lang in liggen spratelen als beginner. En als jij het water op gaat is het niet windstil.... Voor alle andere maanden is het gewoon bittere noodzaak, helaas.

- Als ik ga bezuinigen, waar zou ik dan het meeste op kunnen bezuinigen?
Forget it. Kitesurfen is een dure sport. Je hoeft zeker niet het beste en duurste te kopen, maar als je een goedkope (en prima) 2010 kite koopt, kan je echt wel pech hebben en wat slopen.

- Op internet vind ik van alles waar ik absoluut niets van snap (zeker niet met alle termen door elkaar)
- Wat is het nut van een trapeze?
Zonder trapeze kan je niet varen, makkelijker kan ik het je niet maken.

- Ik ben ±185cm & 70kg, wat zou ideaal zijn, ik zou graag een middelmaat hebben, zodat ik niet naar engeland vlieg met weinig wind, en niet zelf wind moet genereren bij weinig wind.
Hangt af van vele factoren, niet 1-2-3 te zeggen, maar ik zou een 10 zeggen met jouw gewicht.

- Wat moet ik absoluut niet doen m.b.t materiaal kopen (ik weet dat het minimaal uit 2009 moet komen ivm veiligheid)
Er zelf heen gaan. Neem iemand mee die er verstand van heeft. Je mag altijd hier om advies vragen over een MP setje of zo.


Van boven naar onder heb je nodig:
- kite
- bar (met lijnen)
- leash
- trapeze
- pak
- twintip/board
- pomp

Ik noem specifiek leash en pomp omdat die er vaak niet bij zitten bij een 2dehands setje, moet je wel rekening mee houden. Met dit lijstje kan je aan de slag qua kosten/budget, kite zal vaak met bar te koop zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.