Kitesurf vakantie beginners (Rhodos/Fuerteventura/...?)

Lycke

Geen avatar

Berichten: 2
Juli 23, 2014, 10:36:28
edit2Rapporteer  
Hi Allen,

De laatste week van augustus wil ik samen met een vriendin lekker naar de zon en gaan kitesurfen. Ons niveau is als volgt:  we hebben in april/mei een beginners course gedaan en hebben daarna nog een aantal keer gekite. We kunnen nog niet upwind varen.

Nu heb ik allerlei fora en topics doorzocht - maar door de wisselende verhalen kom ik er maar niet uit. Hopelijk hebben jullie tips? We zijn vrij beperkt in onze dagen dus wat betreft data vluchten vallen Marokko en Egypte af. Ik ga in oktober al naar Tarifa - dus deze valt eigenlijk ook af.

Rhodos en Fuerteventura zijn, denken wij, de beste opties. Alleen, aan hand van de verhalen over Prasonisi vraag ik me af of dit strand wel voor ons niveau geschikt is? Zou Kremasti een betere optie zijn?

En anders Fuerteventura. Ik las dat Flagbeach wel een ok spot is voor beginners. Maar mochten jullie andere spots/landen weten waar we naartoe zouden kunnen gaan, is dat natuurlijk van harte welkom!

Thanks alvast voor jullie hulp!

Groet,
Lycke
salvo

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #1 Juli 23, 2014, 11:16:52
edit2Rapporteer  
Als jullie nog niet upwind kunnen varen ik zou niet naar furteventura gaan. Ik ben zelf daar geweest als beginner (maar ik  kon wel upwind en basic transitions doen) maar het is best van lastig ivm hoge golven, rotsen, vlagerige wind. Flagbeach heeft een rescue service dat is handig maar zee kan best van ruw zijn en met laag getij er zijn veel rotsen. Een optie zou de lagoon in Sotavento kunnen zijn maar die is vol alleen op bepalde dagen en extra vlagerig
Teddy

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #2 Juli 23, 2014, 11:24:51
edit2Rapporteer  
Ik ben vorig jaar naar fuerteventura gegaan, en de beste plek vond ik toch plaja de jandia. Laguna is perpect voor beginners. (check ff online bij rene egli of hij ook vol staat (tijdens vloed) tijdens jou vakantie, hij staat nml niet altijd vol bij hoog water)

ik heb destijds onderstaande link geraadpleegd, heb er veel aan gehad. Goede beschrijving van de verschillende spots. Ik raad je wel aan een auto te huren zodat je verschillende spots kan bezoeken, overigens zaten wij in Caleta de Fuste, dat is iets centraler dan Corralejo. Als je 's avonds echter ergens leuk wil eten / drinken zonder dat je de auto wil gebruiken, dan is corralejo wellicht beter.

http://www.nederland-kitetravel.nl/kitespots-fuerteventura.php
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #3 Juli 23, 2014, 11:40:13
edit2Rapporteer  
Fuerteventura kun je doen maar dat is inderdaad zoals door Salvo wordt gezegd geen hele fijne plek voor beginners. Nadeel is dat stukken van de zeeopgang rotsachtig zijn en als je nog geen hoogte kan houden is dat a-relaxed. Rescue service zit volgens mij de helft vd tijd te slapen dus daar heb je ook niet veel aan. Als je verwacht dat je heel snel progressie gaat maken en binnen een paar dagen hoogte kan houden kun je Fuerte overwegen. Zo niet dan is

Egypte (El Gouna) bijvoorbeeld is beter, maar weet niet of dat in augustus heel windzeker is
Ernst77

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #4 Juli 23, 2014, 11:44:36
edit2Rapporteer  
Hey Lycke,

Ik zou Fuerteventura echt alleen doen als de Lagune vol is. Flag Beach heeft vaak hoge golven en is gewoon een no-go als je niet upwind kan varen. Je hebt maar ca 100 / 150 meter om downwind af te zakken voor er een rotspartij ligt en niet meer het strand op kunt. Daar je gewoon geen lol aan beleven (zeg ik uit ervaring).

Sotavento is wat ruimte betreft beter, zeker de Lagune is mooi. Waar je bij Sotavento erg op moet letten is dat het daar in augustus vaak erg hard waait. (check maar de reacties van de PKRA deelnemers nu in Fuerte). Dan heb je het al gauw over 30+ knopen. De wind is ook vaak een tikje aflandig (wel erg goede rescue daar) en zeker een beetje vlagerig. Wat mij betreft ook geen handige wind om lekker te leren varen. Heb daar klasjes met 5 - tot 7 meter kites gezien die letterlijk alle kanten op vlogen. Ik zou Sotavento wat later in het jaar doen dan is de wind minder hard.

Fuerteventura is een mooi surf/kite eiland maar ik zou het afraden als je geen hoogte kan lopen. Rhodos ben ik nooit geweest, maar volgens mij is augustus daar wel het wind seizoen. Dat is misschien beter, Tip: Zoek op Kitehigh en Youtube dan krijg je wel een idee of het iets voor jullie is.

gr.

ps. Egypte is overigens wel een ideale plek om te leren varen evenals Dahkla.
bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #5 Juli 23, 2014, 12:01:36
edit2Rapporteer  
Rhodos!!!!
Definately!

Kom er net vandaan, was (en ben) ook beginner kon wegkomen maar niet je van het. Een les genomen daar en daarna zelf oefenen. Onder toezicht. En nu? Kan hoogtelopen etc!
Je gaat daar als je bij Airriders kitespot zit met de jeep die tig keer per dag heen en weer rijdt naar beginnersstrandje upwind. Dan ga je de zee op en oefen je zelf downwind en kom je op de spot uit. Houden je goed in de gaten hulp waar nodig en jetski paraat voor wie de spot toch voorbij drijft. Zondags maken ze een downwinder vanaf t vliegveld (wat overigens maar 15 min bij spot vandaan zit dus ideaal 2 uur voor vertrek pas ophalen etc) en dat is ook de meest ideale manier om te oefenen. 3,5 km lang downwind proberen wedden dat t daarna lukt?
Meters maken!

Mooie blauwe zee vrij vlak voor zeebegrippen nauwelijks branding.
In juli elke dag wind, vaak 's ochtends al maar zeker iedere middag minimaal windkracht 4. Heerlijke temperaturen en turqoiseblauwe zee en grooooote schildpadden gespot met kiten.

Ik heb genoten! Bij de kitespot is ook een Nederlands sprekende jongen, Peter.
Kortom een echte aanrader!

Ik zat in het hotel Ocean Blue dat is op loopafstand Valsemi (appartementen) zit ertegen over en dichtste bij.
Maar storage of evt huren van spul is prima daar.
Een aanrader!
Repete

Berichten: 123
Antwoord #6 Juli 23, 2014, 12:30:28
edit2Rapporteer  
Ook wel eens aan Kos gedacht?
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #7 Juli 23, 2014, 12:41:58
edit2Rapporteer  
Naxos en Paros is ook heel erg goed te doen als beginner zijnde Smiley
Ik ben er een tijdje terug geweest, en het jaar daarvoor op Fuerteventura, maar vind Naxos & Paros beter geschikt voor beginners.


http://vimeo.com/99622387
Lycke

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #8 Juli 23, 2014, 17:42:08
edit2Rapporteer  
Dank allemaal voor jullie reacties! We gaan nu in ieder geval voor Griekenland (waarschijnlijk wordt het Rhodos i.v.m. de dagen waarop wordt gevolgen).

Groet,
Lycke
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juli 23, 2014, 18:27:22
edit2Rapporteer  
Naxos zou ik beslist niet aanraden voor beginners, daar de wind vaak hard is en snel diep uit de kant.
Verder kun je als je paar honderd meter uitvaart in nood op de rotsen eindigen.
Paros heeft aan de andere kant van Naxos een straat tussen Anti-Paros. Hier weinig golven en wel stadiep. Alleen niet echt windzeker.
feddomw
Gast
Antwoord #10 Juli 23, 2014, 20:26:21
edit2Rapporteer  
Check alwayswindy.com eens. Zelf als beginner bij ze in Gokova geweest, en ze hebben nu een andere spot erbij.

Mark en Sarah zijn de eigenaren, bijzonder aardig en goed en eerlijk.

Gokova was top als beginner (wat ik toen was). Vlak water, niet te harde wind die ook nog eens mooi constant is. En je kan les krijgen (aanrader). Overal sta diepte.

Turkije vind ik in het algemeen erg prettig en vriendelijk. Egypte ben ik persoonlijk klaar mee. Canarische is gewoon niet top voor beginners.

Ik zou alleen nog idd Griekenland overwegen, zelfde wind als Turkije, de Meltemi.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #11 Juli 31, 2014, 10:18:00
edit2Rapporteer  
Op Rhodos is een nieuwe Kite Spot: Fanes.
Check maar online, Fanes heeft zandstrand, veel ander locaties op Rhodos hebben kiezelstrand en liggen vol met vuilnis.

Suc6
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juli 31, 2014, 12:00:02
edit2Rapporteer  
Ongeacht de of dat de  lagune vol staat op sotavento, Fuerteventura is in zijn geheel niet geschikt voor beginners, ook sotavento dus niet. een beginner heeft op een spot met supervlagerige (20 nominaal tot wel 45+ in de stoot), ondiepe (0-100  cm bij volle lagune meeste plekken maar 50 cm) aflandige wind, niks te zoeken, ook niet onder begeleiding van een instruczeur. Griekse eilanden is idd beter keus.
debbyRRD

Berichten: 8
Antwoord #13 Juli 31, 2014, 13:19:58
edit2Rapporteer  
Zanzibar! Kijk anders ff op kiteactive.com
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.