Klein gat in wave board

leonmeijer

Berichten: 107
Juli 12, 2014, 15:14:12
edit2Rapporteer  
Beste mede kitesurfers,

Ik heb sinds begin dit jaar een nieuw waveboard en nu heb ik er twee kleine gaatjes inzitten.
Wie weet hoe je dit op een relatief eenvoudige wijze kunt repareren? Epoxylijm heb ik al maar zou graag stap voor stap willen weten hoe ik te werk moet gaan. Ook even op youtube gekeken maar daarbij gaat het vooral om board die gebroken zijn of mega gaten...

Iemand tips?

manofglass

Berichten: 151
Antwoord #1 Juli 12, 2014, 16:00:53
edit2Rapporteer  
epoxylijm kan je eigenlijk alleen voor noodreparaties gebruiken; wanneer je op vakantie bent of zo; op den duur verkleurt dit en 't wordt nooit zo hard als epoxy (+ verharder)
repareren doe je met epoxy.
de scheur op de zijkant met een stukje mat; liefst fijn zodat je minder werk hebt:
licht opschuren; matje iets groter dan de scheur houden: ca 1 cm groter rondom; scheur insmeren met epoxy; matje erop; weer epoxy erop en voorzichtig gladstrijken (met spateltje); wanneer droog evt. nog een laag epoxy erop; wanneer droog evt. wat gladschuren met waterproof.
hoe netter je werkt; hoe sneller klaar.

't gat: de losse  flapjes voorzichtig verwijderen; delen die nog vast zitten gewoon laten zitten.
paar druppels epoxy erin totdat gat gevuld is; laten drogen en evt. naschuren; klaar

al met al wel met droogtijd paar uurtjes werk

succes
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Juli 12, 2014, 16:20:09
edit2Rapporteer  
Niet te veel epoxy in dat gat in 1 keer, kans is dan groter dat het niet helemaal lekker wil drogen.
Dus beter in 2-3 keer afhankelijk van de diepte.
Verder een hele nette uitleg van manofglas  ThumpsUp
leonmeijer

Berichten: 107
Antwoord #3 Juli 12, 2014, 16:35:51
edit2Rapporteer  
Kijk eens aan dit zijn de tips! Net Epoxy + harder gehaald en klein matje. Ik ga er eens mee aan de slag. Heb tevens ook 280 en 400 schuurpapier waterproof gehaald dus moet goed komen denk ik...
MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #4 Juli 15, 2014, 19:27:33
edit2Rapporteer  
Epoxy hardt gewoon uit, ook al neem je een koffiebeker vol.
Het wordt dan wel heet door de chemische reaktie, dus af te raden.

Als je toch glasmat hebt gekocht: knip van een stukje mat korte snippers glasstaafjes.
Die kun je mengen met epoxy en in die deuk/gat smeren. Het mengsel wordt dan wat vaster / stroperiger en uiteindelijk sterker.

Epoxy moet binnen een uur verwerkt zijn en moet 24h uitharden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juli 15, 2014, 21:28:09
edit2Rapporteer  
Gewoon een tube suncure kopen en de gaten netjes afmeren. In suncure zit al glasvezel snippers. Werkt perfect voor kleine gaatjes. Na aanbrengen ff in de zon laten liggen voor een uur of twee en varen maar.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #6 Juli 20, 2014, 10:55:31
edit2Rapporteer  
Surfboard Ding Repair. dit is een kneedbare stof die je erover smeert, als klei. Wordt snel hard en kleine gaatjes super. Werkt netjes, geen vloeistof, geen stank
Ding Repair kun je bij iedere surfshop kopen...


http://www.youtube.com/watch?v=P_uh41irjLU


MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #7 Augustus 03, 2014, 00:23:56
edit2Rapporteer  
Gewoon een tube suncure kopen en de gaten netjes afmeren. In suncure zit al glasvezel snippers. Werkt perfect voor kleine gaatjes. Na aanbrengen ff in de zon laten liggen voor een uur of twee en varen maar.

Iemand hier ervaring mee?
Epoxyhars is tenslotte een thermoharder / 2 componenten.
Die suncure is slechts 1 component en dus thermoplast?

Dat zal toch nooit dezelfde eigenschappen kunnen hebben?
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #8 Augustus 03, 2014, 07:58:46
edit2Rapporteer  
Ik heb een golfsurfboard al 15 jaar in bezit, en die is door de jaren heen al vaak met SUN cure gefixed.
Werkt prima. Blijft goed dicht
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #9 Augustus 03, 2014, 09:07:20
edit2Rapporteer  
Waarom zou een 1 component hars perse thermoplastisch moeten zijn?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Augustus 03, 2014, 23:16:32
edit2Rapporteer  
Als de onderkant van het board helemaal afgebladderd is, moet dat dan ook opgevuld worden met epoxy?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Augustus 04, 2014, 14:42:04
edit2Rapporteer  
Epoxy is gewoon eenvoudig te gebruiken als je maar netjes de expoxy en de harder afweegt. Eerst epoxy in een dopje van een spuitbus doen - afwegen - de harder hoeveelheid berekenen en die er dan boven opgieten (weegschaal in het oog houden) en meteen roeren.
Glasweefselmat (best keperweefsel) nat maken met epoxy (verkleurt en wordt wat doorzichtig);
Nadien als het glasweefsel redelijk kleeft maar nog niet uitgehard is (1 uur later wat afhangt van de hardingssnelheid) terug een beetje epoxu met harder vermengen (gebruik dan iets meer harder vanwege de kleien hoeveelheid en dus grotere fout in afwegen) en smeer dat over het reeds gelamineerde deel om het oppervlakte strak te krijgen zodar je niet hoeft te schuren.
Want schuren is probleem zoeken omdat je ook rond de gerepareerde zone gaat schuren en die maak je dan weer dunner en verniel de mooie coating.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.