North bar > lijnen steeds ongelijk

deltomaso

Berichten: 83
September 17, 2007, 19:11:10
edit2Rapporteer  
Gisteren schoot mijn North 2007 bar weer es uit de haak en na wat loopen van de kite en het nodige angstzweet van mijn kant bij de schellinkhouterkant, deed de kite/ bar raar. Op het land maar meteen effe de draden vergeleken en bleek dat mijn stuurlijn rechts 12 cm langer was geworden als links. Omdat dit nu al de 2e keer is dat ik last heb van uitgerekte lijnen, was ik benieuwd:

a. heeft iemand dit ook al eens eerder gehad

b. kan dit kwaad? De north2007 lijnen zijn nll een gevlochten mantel en een kern. Die 12 cm
moet toch ergens vandaan komen?

c. Hoe rek je de andere lijn op? aan de trekhaak van de auto en dan gassen?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 September 17, 2007, 19:16:09
edit2Rapporteer  
nieuwe lijnen lijkt me beter, vaag verhaal hoor :S
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #2 September 17, 2007, 19:19:01
edit2Rapporteer  
Tegen het spontaan uithaken heb ik een extra tube over het 'pikkie' gedaan. Werkt perfect. Bij de 2007 bar kun je de lijnen op verschillende punten aanknopen, aangegeven met kleuren. Weet je zeker dat zowel power als stuurlijnen juist zijn bevestigt ? (standaard alles op de rode punten)
deltomaso

Berichten: 83
Antwoord #3 September 17, 2007, 19:21:45
edit2Rapporteer  

he dat van het pikkie vind ik wel een goede

voor wat betreft de lijnen, de linker stuurlijn is dus gewoon 12 cm langer geworden...
de andere lijnen staan gewoon goed
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #4 September 17, 2007, 19:30:00
edit2Rapporteer  
Raar verhaal. Dus je beweert dat je stuurlijn 12cm langer is geworden door een paar kiteloops? Als dat zo is zouden veel meer mensen hier last van moeten hebben. En als het zo is dan zou loopen de andere kant op het probleem moeten verhelpen. Zou het misschien een productiefout kunnen zijn, misschien een stukje lijn wat zwakker is dan de rest?
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #5 September 17, 2007, 21:45:19
edit2Rapporteer  
Tja loop die stuurlijn eens helemaal na. In principe zou dit niet moeten kunnen. Ze rekken altijd iets maar 12 cm mag absoluut niet.
Is ie niet een knoop verschoven on je leaderline bij je bar?
globe

Berichten: 1143
Antwoord #6 September 17, 2007, 21:52:37
edit2Rapporteer  
12 cm kan maar zo hoor.

27 meter lijnen -> 0,5% stretch is 13,5 cm!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 September 17, 2007, 21:57:28
edit2Rapporteer  
Heb de 2007 bar nu al minstens 60x gebruikt, en toevallig onlangs nog mijn lijnen op lengte gecontroleerd. Verschil: nihil. Met een Rebel of Rhino eraan merk je 5cm verschil in je stuurlijn al gigantisch. Ik sta voor een raadsel wat betreft jou verhaal.

De 2007 lijnen zijn geen mantel met kern, maar een geweven holle lijn met daarin een heel kleine dunne film van kunststof. Deze film voegt geen treksterkte toe aan de lijn, maar zou ervoor moeten zorgen dat de lijnen minder snel in de knoop raken cq. makkelijker uit de knoop gaan.


Wat betreft het spontaan losgaan van je chickenloop, idd. dikkere slang erom doen. Of gewoon iedere keer dat je inhaakt controleren of de donkeydick netjes in het midden van de loop staat (en niet van buiten naar binnen). Dan gebeurt er gegarandeerd niets. Ik heb het nu al 4x gehad, en sinds ik dit check geen enkel probleem meer.
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #8 Augustus 06, 2014, 22:57:33
edit2Rapporteer  
Ik kreeg vanmiddag enorme krachten op mijn lijnen, voelde een soort tik, waarna 1 stuurlijn nu ineens veel langer is geworden. Zal morgen maar is goed checken wat er nou gebeurt is. Je bent niet de enige iig.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #9 Augustus 07, 2014, 07:42:44
edit2Rapporteer  
Ik weet niet precies hoe de opbouw van een lijn is maar jij hebt het over een kern en mantel, kan dan zijn dat aan de binnenkant wat windingen gescheurd zijn en aan de buitenkant niet goed zichtbaar. En ik zou even kijken hoe de stuurlijn nog bevestigd zit aan je bar daar kan ook iets zitten. Of nieuwere spullen aanschaffen heb je ook meer kiteplezier Grin
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #10 Augustus 07, 2014, 09:24:35
edit2Rapporteer  
Ik heb een 2009 north bar en die lijnen zijn nog steeds even lang (recent nog eens gecheckt). Enige punt van slijtage tot nu toe is mijn depowerkoord.
audi

Berichten: 752
Antwoord #11 Augustus 07, 2014, 09:36:05
edit2Rapporteer  
Maatje van me heeft het gehad met best lijnen.
Hij had ook per ongeluk uitgehaakt en is toen met zijn volle gewicht aan 1 kant van de bar gaan hangen.
Kite knalden vol op de grond.
Alles na gekeken of de kite niet beschadigt was en toen weer opgelaten en toen was er ook 1 lijn 10 cm langer.
Later geprobeerd om de andere lijn ook op te rekken maar die kregen we geen cm langer.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #12 Augustus 07, 2014, 10:31:10
edit2Rapporteer  
kite lijnen....een ingewikkelde materie, het is tenslotte kunststof wat een apart vakgebied is (polymeer chemie) waar je jaren aan kunt studeren. Daarnaast spelen ook zand/vuil/zout een rol in lijnlengte. Het kan zelfs zijn dat de lijn na een paar keer gebruik weer dezelfde lengte heeft als eerst. Ik heb dat al een keer bij iemand gezien in ieder geval. (dus niet alle andere lijnen langer geworden maar die ene lijn weer korter)

Handige weetjes van de fabrikant van jouw lijnen:

CLEANING Kite lines
If the kite lines are used in salt-water,
they should be thoroughly washed with
fresh water after the season to remove
salt-crystals, and other damaging
dirt. If the lines are used in fresh water
they will still benefit from a good rinsing
to remove any dirt particles.

CLEANING IN THE
WASHING
 MACHINE
Kite lines that are extremly dirty they
can be cleaned in a washing machine,
using cold or warm water. Don`t
use any kind of fabric softener!

STORAGE
Before being put away for the season,
or stored for extended periods kite lines
should be thoroughly dry to avoid
midew. Kite lines are best stored hanging
up and out of the sun. Generally,
Dyneema® ropes should be protected
from heat (above 60°C). (Caution! Be
careful when keeping the ropes in a car!)
tjaarts

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #13 Augustus 07, 2014, 13:07:40
edit2Rapporteer  
Check even originele manual van North:
http://www.northkiteboarding.com/north-life/manuals/bars/2007/
feddomw
Gast
Antwoord #14 Augustus 07, 2014, 18:07:30
edit2Rapporteer  
Gaan we nou gisteravond allemaal een topic van 7(!) jaar oud oprakelen?
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #15 Augustus 07, 2014, 18:09:40
edit2Rapporteer  
haha inderdaad ik had het niet eens gezien Grin lekker hoor!Was nog verrot van gister denk ik haha
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.