Kleine gaatjes in het doek ???

Thomar

Geen avatar

Berichten: 8
Augustus 24, 2014, 15:50:47
edit2Rapporteer  
Wij hebben ongeveer 1,5 maand geleden een Zian Aquila kite 7m2 gekocht echter wij vragen ons af hoe dit komt!

Na slechts 20 vaaruren lijkt het er op dat het doek erg gevoelig is voor scheurtjes, dit begint met een klein gaatje en rafelt dan verder uit.

Natuurlijk zijn we zeer zuinig op de kite, het vreemde is ook dan een tevens aangeschafte Slingshot geen enkel problemen vertoont.

iemand bekent met dit probleem !!!
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #1 Augustus 24, 2014, 15:56:43
edit2Rapporteer  
Zodra je een klein gaatje opmerkt moet je die ook meteen afplakken, anders kan het inderdaad een scheurtje worden.
Weet niet met wat voor doek Zian werkt maar over het algemeen is dat allemaal dezelfde kwaliteit als de andere merken. Vermoed dat je hem eerder op een ondergrond met wat schelpen hebt opgepompt, opgerold of iets dergelijks. (Gaatje komt natuurlijk niet zomaar in het doek).

Maar er zijn hier een heleboel gasten die regelmatig met de Zian varen, die kunnen er vast iets meer over zeggen,
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 Augustus 24, 2014, 16:29:12
edit2Rapporteer  
Probeer het eens bij Zian zelf voordat je het op een forum gooit.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Augustus 24, 2014, 16:29:53
edit2Rapporteer  
Volgens mij gebruiken ze gewoon Tejin, zoals bijna alle kitemerken.

Maar inderdaad heel erg oppassen met schelpjes. Ook als je zand op je kite legt moet je zorgen dat dit schoon zand is. Een schelpje kan door het gewicht van het zand snel in het doek gedrukt worden.

Ook de kites nooit te compact oprollen. Zo ruim als dat de tas toelaat.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #4 Augustus 24, 2014, 16:34:29
edit2Rapporteer  
Beste Ruben,

Jammer dat je deze ervaring hebt en ook heel jammer dat je me niet even persoonlijk hebt gemaild of gebeld terwijl we op die manieren contact hebben gehad destijds bij je aankoop. Zoals je destijds volgens mij zelf hebt kunnen vaststellen ben ik (zijn wij) zeer open en benaderbaar.

Wij  gebruiken exact hetzelfde doek (Teijin) als bijna alle merken. Als ik me niet vergis inclusief Slingshot. De kites rollen uit dezelfde fabriek als een van de grootste merken met exact dezelfde constructie methodes. Het antwoord op je topic vraag is dus "nee, wij gebruiken geen matige kwaliteit materialen" tenzij we uiteraard concluderen dat bijna alle merken dat doen. Als je me prive een foto stuurt van de scheur en locatie kan ik misschien beter vaststellen wat de oorzaak is en kunnen wij er misschien ook iets van leren.

Quote "dit begint met een klein gaatje en rafelt dan verder uit"
Tip, zodra je een gaatje opmerkt, plak/repareer je deze met de reparatieset die we bij elke kite meeleveren en ga je vooral niet kiten. Deze tip geldt voor elk merk kite op de markt, niet alleen Zian.

Net als veel andere merken gaan wij nu ook naar dubbele ripstop maar ook dat kan niet voorkomen dat een gaatje ontstaat of uiteindelijk doorscheurd als het niet wordt gerepareerd.
Mar10e

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #5 Augustus 24, 2014, 16:35:56
edit2Rapporteer  
Ik vaar de Aquila 7 & 10m al geruim een jaar. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Slijtage is ook nog absoluut niet noemenswaardig.
eatkites

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #6 Augustus 24, 2014, 16:50:29
edit2Rapporteer  
same here... vaar ook al 1,5 jaar met de aquila's, en moet zeggen dat ik er nou niet echt heel goed voor zorg, de 10 is op kaapverdie een paar keer uitgebreid door de wasmachiene gegaan, en de kites liggen vaak zat een tijd op het strand te klapperen... en zie eigenlijk ook geen noemenswaardige slijtage. (en er gaat regelmatig een kritisch oog van sebastiaan over mijn kites..;-)  in de 10 zit wel een klein scheurtje, maar dat is veroorzaakt doordat iemand over de kite heengetrokken is, plakkertje erop gedaan, en verder geen problemen mee.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Augustus 24, 2014, 17:02:08
edit2Rapporteer  
Nog even mijn objectieve mening, ik vaar tegenwoordig Slingshot en heb daarvoor Zian Aquila's gehad om deze te testen. Met de 7m heb ik 40+ uur gevaren en was er visueel helemaal niets mee mis. Ik vond het niet zo lekker bij mijn vaarstijl passen en daarom ben ik wat anders gaan varen maar kwaliteit is het zeker wel.

En inderdaad niet zo netjes om het direct op een forum te gaan zetten, dit moet je eerst direct met de gene oplossen waar je het gekocht hebt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Augustus 24, 2014, 17:17:50
edit2Rapporteer  
Denk dat het niet zozeer om een oplossing ging, maar ook gewoon de algemene opinie...

Thomar

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #9 Augustus 24, 2014, 17:49:48
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Het is niet mijn bedoeling om een merkt te kort te doen maar om te inventariseren of meer mensen dit probleem hebben.
Het rechtstreeks contact zoeken met de leverancier brengt vaak niet zo veel, daarom ben ik van mening dat dit forum de juiste plek is om deze VRAAG te stellen, dit geeft meer duidelijkheid of het een incident betreft of dat het structureel voorkomt.

Laten we scherp en realistich blijven, juist een forum bied de mogelijkheid om bepaalde zaken helder te krijgen.

Gezien de rieviews ga ik er van uit dat het probleem bij ons ligt, al blijf ik het vreemd vinden dat onze andere kite (slingshot) geen krimp geeft!

P.s. De kite komt niet eens in aanraking met schelpjes en of zand.
Verder zijn in het witte doek 100 tal  witte (soort sterretjes) te zien en lijkt het doek anders dan Slingshot.

En natuurlijk hebben we de gaatjes direct gerepareerd.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 Augustus 24, 2014, 18:29:16
edit2Rapporteer  
Het kan te maken hebben met de kleur van het doek.  Sommige kleuren zie je een soort kreukels in het doek zelf van de gaatjes kan je het beste even een foto maken of dit normale wear & tear is of dat het toch een constructie foutje is.

Geen idee welk type doek  ZIAN precies gebruikt maar  Tejin komt in vele soorten en het een is het andere doek niet.  Kwaliteit kan ik je niks over zeggen maar over het algemeen zijn er geen daadwerkelijke kwaliteits issues.

In de kitescene is het zeer gebruikelijk om contact op te nemen met een dealer, distributeur of zelf het merk alvorens op een forum te posten.
ronny

Berichten: 357
Antwoord #11 Augustus 24, 2014, 18:30:08
edit2Rapporteer  
   hahahahaha


P.s. De kite komt niet eens in aanraking met schelpjes en of zand.


waar ga jij kiten in het zwembad ????


misschien scherpe tegels langs de badrand.

kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #12 Augustus 24, 2014, 18:37:57
edit2Rapporteer  
"Het rechtstreeks contact zoeken met de leverancier brengt vaak niet zo veel"

Jammer dat je dit denkt en totaal onjuist (vind ik  Wink), dat is nl de enige manier hoe wij kunnen vaststellen of er misschien verbeteringen kunnen plaatsvinden en/of er structuele problemen zijn. Op onze 5m bleek nl dat de centrum one-pump clip, als die op een bepaalde plek op de slang zat, schade kon toebrengen aan het canopy bij een harde crash. Doordat dit wordt gemeld konden wij dit onderkennen en oplossen in nieuwe batches.

Die sterretjes zijn een visueel "probleem"  waar ELK kite merk met Teijin canopy mee te maken heeft de laatste paar jaar..inclusief Slingshot! Op kleine maten zie je dit echter veel eerder dan op de grote maten. Ook de ene kleur heeft er meer last van dan de andere.

Twee weken terug had iemand die een top merk vaart dit al 30 minuten na uitpakken van zijn 2015 kite met de dubbele ripstop variant van Teijin die elk merk nu bijna gebruikt. Meerdere mensen hier op het forum kunnen dat bevestigen inclusief Marc.

Omdat wij als nieuw merk onder een enorm vergrootglas liggen gaan wij om die reden dan ook over op een andere supplier dan Teijin waar deze visuele "sterretjes" pas veel later zichtbaar worden.

Laat ik voorop stellen dat er niets mis is met het Teijin doek! Onze kites liggen ook bij scholen rond de evenaar waar ze dagelijks een flinke dosis UV en klapperen op het strand te verwerken krijgen. Om die reden moet ons doek dus na lange hard UV blootstelling niet broos worden en gebruiken wij breed dacron op onze trailing edge van de Aquila en Kima maar daar wij als nieuw merk heel kwetsbaar zijn voor deze visuele "sterretjes" zijn we nu dus zo ver dat we na veel testen bij die scholen rond de evenaar gaan overstappen op een nieuwe leverancier

@Nature, er zijn geen vele soorten Teijin conopy! Technoforce T9600 gebruikten wij, net als jullie en bijna alle andere kitemerken tot nu. Nu gaat iedereen over op de dubbele ripstop variant.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #13 Augustus 24, 2014, 18:43:47
edit2Rapporteer  
Beste Thomar,
Ik heb helemaal  ( tot nu toe, maar daar kan verandering inkomen) niets te maken met Zian.

Maar een vriend van mij heeft een kiteschool, waar iedere dag in het seizoen met Zian kites geschoold wordt, ik kan me geen betere ''test'' indenken dan  met kites lessen...want die krijgen meer klappen en gaan over het strand dan ooit een andere kite in 5 seizoenen heeft..

Tot nu toe geen enkele klacht over de houdbaarheid van deze kites.
Ik heb Sebastiaan persoonlijk ontmoet toen ik met de kiteschool contact  zocht en het zou mij sterk verbazen, dat Sebastiaan zich afzijdig zou houden bij ''echte'' problemen.

Mijn nickname zegt met welke kites ik vlieg, dit zijn naar mijn mening één van de merken dat zijn kites het meest robuust bouwt en ook zijn ze heel tolerant bij schade, maar niet bij pinholes die uitrafelen, ik ben voorzichtig bij mijn kites, laat ze nooit op strand liggen, na de sessie gewoon in de tas en klaar, nadien terug opbouwen indien nog een sessie.

Ik heb ook pinholes, maar controleer mijn kites en als ik een pinhole zie ( ja die komen bij mij ook voor) dan gaat er snel een klevertje op langs binnen.

Dat het bij je SS nog niet is, kan puur geluk zijn, maar het is niet uitgesloten dat ze daar ook niet komen.

De sterretjes, kunnen van algen zijn, of van zout...misschien je kite eens goed spoelen met zoet water, maar  dan voor opbergen even checken of alles 100% droog is.

Cheers, dude
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Augustus 24, 2014, 18:58:21
edit2Rapporteer  
   hahahahaha


P.s. De kite komt niet eens in aanraking met schelpjes en of zand.


waar ga jij kiten in het zwembad ????


misschien scherpe tegels langs de badrand.



Je blijft ook echt een lol broek hé.  YeSS
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Augustus 24, 2014, 19:07:14
edit2Rapporteer  
Die cracks/sterretjes in het doek komen door de dikke coating. Niks om je zorgen over te maken.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #16 Augustus 24, 2014, 19:14:56
edit2Rapporteer  
Faxie, klopt, voor zover ik begrepen heb van meerdere leveranciers is het "resign" dat niet is opgenomen door het doek en bij bewegen/uitrekken (wat elk doek doet) door een chemische reactie (ongetwijfeld zuurstof) kleurverandering geeft.

Ja, je ziet het op de meest kwetsbare plekken van een kite....daar waar het meeste beweging is tijdens het liggen op het strand en het in de hand houden van de kite in een storm.

Nee, het betekent idd niet dat dit een uiting is van slechte kwaliteit in de zin dat het doek een korte houdbaarheid heeft. Dat is juist waar dit doek in de jaren bij alle merken zijn kwaliteiten heeft bewezen.

Nogmaals Ruben, mail mij aub een foto van de schade en locatie zodat wij er misschien wat van kunnen leren. Je zal mij nooit horen beweren dat we geen fouten maken maar nu heb je ons niet de kans gegeven jou te informeren en je eventueel gerust te stellen of te helpen. Dat vind ik heel spijtig. Daar ook jij fouten kunt maken hoop ik dat dit ook een lering voor jou is om misschien in de toekomst wat meer vertrouwen te stellen in leveranciers.....die tenslotte ook mensen zijn  ThumpsUp


Thomar

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #17 Augustus 24, 2014, 19:28:01
edit2Rapporteer  
Aan Sebastiaan:

Beste Sebastiaan ik kan mij voorstellen dat jij dit vervelend vind echter, het is absoluut niet de bedoeling om jou/ Zian te kort te doen!
We zijn verder super tevreden over de kite, sterker nog, ik had een 12 meter bij jullie willen kopen maar omdat deze op dat moment niet voorradig was voor Slingshot gekozen.

Ik zal de topic veranderen mede omdat ik vind dat mijn actie geen schade moet brengen aan het merk.
We hebben er nu plakkertjes op gedaan hopende dat het niet weer gebeurt, ik houd jou op de hoogte.

Via jouw persoonlijke mail dan maar:)
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #18 Augustus 24, 2014, 22:13:16
edit2Rapporteer  
Nogmaals (en helaas kick ik hiermee het topic zelf weer omhoog) ik wil je "probleem" niet bagatelliseren! Je hebt het gevoel dat er iets niet klopt en dat neem ik zeer serieus maar zonder foto's kan ik niets beoordelen. Het antwoord op je vraag is gewoon volmondig en 100% "nee, we gebruiken geen mindere kwaliteit canopy" maar daarmee los ik niet op dat jij een kite met schade hebt terwijl je het idee hebt dat dit niet aan jou ligt. Stuur me dus foto's van je huidige schade zodat ik kan beoordelen aan de hand van ervaring wat er eventueel gebeurd kan zijn en kan adviseren hoe dit eventueel te voorkomen is.

Mail me dus niet pas bij een volgend probleem maar nu met je huidige probleem  Wink

Mvg,
Sebastiaan

Op de volgende post - Thx voor de support, wij gebruiken(gebruikten) dus specifiek Technoforce T9600 wat exact hetzelfde is als wat de anderen gebruiken(gebruikten) daarin heb je enkel kleur en sinds kort aantal ripstop keuze, meer niet.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #19 Augustus 25, 2014, 10:34:29
edit2Rapporteer  
Sebastiaan,

Je hebt zeker wel verschillen in Teijin klasse doek.  Maar dat heeft niets te maken met dit euvel in dit topic.

T9600 is de meest bekende en gebruikte  maar de ene 9600 is de ander niet.
D2 is ook zeer populair aan het worden.


Dat dit topic niet een  Zian kwaliteitsprobleem is moge duidelijk zijn.

manofglass

Berichten: 151
Antwoord #20 Augustus 31, 2014, 12:21:57
edit2Rapporteer  
Heb zelf 3 aquila s en zoon is inmiddels ook overgestapt van cabrinha naar zian.
Over de kwaliteit niets te klagen en denk ook niet dat ik snel zou overstappen naareen ander merk.
Ben inmiddelswel benieuwdnaar de foto s
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.