zelfbouw board ,

jelle95

Berichten: 14
September 03, 2014, 19:33:22
edit2Rapporteer  
beste kiters ,

nou ben ik laatst begonnen aan een kite/wake board
ik zal daarover binnekort fotos posten .

eerst een vraag ??

nadat ik met epoxyhars en glasweefsel aan de gang was gegaan en dat uit heb laten harden , ging ik aan de slag met waterproof schuurpapier om de imperfecties eruit te schuren .

daarna heb ik  het (fijn)(schuur)stof eraf gespoeld , en nu slaat de hele plank dof uit .
waarschijnlijk doordat het stof erop of beetje erin zit ??

iemand enig idee hoe ik het doffe eruit krijg .

ik wil hem juist zo doorzichtig mogelijk houden omdat ik een paulownia woodcore gebruik en die wil blijven zien .

gr
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 September 03, 2014, 19:35:07
edit2Rapporteer  
Lakken of polijsten
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #2 September 03, 2014, 20:29:29
edit2Rapporteer  
Heb je hem wel lang genoeg uit laten harden? Duurt zeker  4 dagen bij kamertemperatuur of langer! Anders schuur je het stof in de epoxy het kan ook zijn dat je iets verkeert zat met de mengverhouding die gaat per gewicht en niet met volume ik gebruik altijd een weegschaaltje. Als de mengverhouding niet goed is blijft hij 4 jaar lang plakkerig Hahaha heb ik een keertje gehad met een ander gelukkig klein project.
Blanke 2 componenten lak er op doen dan is hij gelijk Uv bestendig en  krasvast het is te proberen!
Als hij doorzichtig wordt als je hem nat maakt dan zit je nog goed gewoon lakken.
Je kan evt ook nog kleuren onder de lak doen of je telefoonnummer !
Succes wel een leuk project ik heb er ook een paar gemaakt 1 was full Carbon van schuim 2 kilo maar die waaide van het strand af hij hangt nu  aan de trap ook leuk toch.
jefff

Berichten: 77
Antwoord #3 September 03, 2014, 20:35:56
edit2Rapporteer  
Idd lakken of polijsten! ook gedaan bij mijn zelfbouw surfboard als examen werkstuk!
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #4 September 03, 2014, 22:12:02
edit2Rapporteer  
Met welke korrel heb je nat geschuurd dan?
Wil het er enigzins doorzichtig uitzien nadat je klaar bent met schuren moet je echt heeeeel erg fijn gaan.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #5 September 04, 2014, 08:56:23
edit2Rapporteer  
Nogal wiedes dat het dof uitslaat na schuren. Zoals gezegd lakken of polijsten.
Indien je gaat polijsten, weet waar je aan begint. Daar gaan wel een paar uurtjes inzitten.

Met lakken ben je veel sneller!
frankvanm

Berichten: 10
Antwoord #6 September 04, 2014, 10:09:18
edit2Rapporteer  
Bij mijn golfsurfboard heb ik toen de onderkant niet gelakt ivm. de looks. Dit is na een warme vakantie in Marokko toen gaan delamineren doordat hij teveel in de zon heeft gelegen. Nou heeft dat ook veel met de temperatuur te maken maar voor mijn gevoel had een lak laag wel iets kunnen helpen.
Lakken beschermt je board beter en daarnaast slaat veel epoxy ook geel uit na verloop van tijd (en blootstelling aan zonlicht) waardoor je toch al een andere look krijgt.
Als ik het nog een keer zou doen zou ik ook lakken.
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #7 September 04, 2014, 12:07:50
edit2Rapporteer  
Ik gebruik altijd  DD lak 2 componenten werkt uitstekend ook UV bestendig!
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #8 September 04, 2014, 20:23:05
edit2Rapporteer  
Hoi Jelle,  dat je plank dof is na schuren is natuurlijk logisch. Pas bij zeer fijne korrel zoals bij polijsten krijg je weer glans.  Je kunt dus schuren tm korrel 1600, en daarna polijsten met bijvoorbeeld commandant.

Uiteraard kan je over je doffe epoxy lakken met DD lak als je fijn genoeg geschuurd hebt bv 240 of 400. Dan krijg je een superresultaat.  Met DD lak wel een masker met koolstoffilter gebruiken.  Als je dat niet wil,  kan je ipv DD lak een glosscoat van epoxy aanbrengen.  Met DD lak behaal je echter een strakker resultaat,  omdat dat beter vloeit.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #9 September 05, 2014, 11:32:14
edit2Rapporteer  
hoi allemaal super bedankt voor alle hulp ,

ik had geschuurd met 360 waterproof . (met water uiteraard)


polijsten en/of lakken dus ,

ben me fototjes aan het sorteren zal snel een topic beginnen !!

gr
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 September 05, 2014, 11:49:02
edit2Rapporteer  
Na het polijsten gaan lakken is zinloos. Je hebt dan zelfs kans dat de lak niet blijft zitten omdat het oppervlak te glad is.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #11 September 05, 2014, 12:20:59
edit2Rapporteer  
Na het lakken polijsten kan natuurlijk wel ;-).
Maar ff zonder gekheid; koop een 2K spuitbus blanke lak & knal die erover. Eerst een dunne tacklaag erop spuiten, even wachten & dan een dikkere laag eroverheen.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #12 September 05, 2014, 13:51:02
edit2Rapporteer  
@ even en Jeffro

na het lakken polijsten was dan inderdaad mijn intentie ±P

2k puitbus ? wat is dat en waar koop je het .

tacklaag? is dat gewoon een dunnere laag eerst ?

gr
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #13 September 05, 2014, 15:06:35
edit2Rapporteer  
@ even en Jeffro

na het lakken polijsten was dan inderdaad mijn intentie ±P

2k puitbus ? wat is dat en waar koop je het .

tacklaag? is dat gewoon een dunnere laag eerst ?

gr
Als je goed hebt gelakt is achteraf polijsten zinloos, of je moet een zeer kostbare oldtimer hebben Wink.

2k spuitbus is twee componenten lak in een spuitbus. Geen idee of ze tegenwoordig bij de bouwmarkt te verkrijgen zijn...anders bij een distributeur van autolak gaan kijken.

Tacklaag is inderdaad een dunne eerste laag.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 September 05, 2014, 18:42:23
edit2Rapporteer  
Normaal gezien schuur je nooit op.
In de plaats daarvan: als de  hars al wat stijf geworden is zet je er een tweede laag overheen - die tweede laag trekt heel glad door oppervlakte spanning. Vergt wel wat ervaring.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #15 September 05, 2014, 19:45:08
edit2Rapporteer  
CROP heeft heel veel!
http://www.nonpaints.com
Ook spuitbussen in 2k
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #16 September 06, 2014, 21:50:32
edit2Rapporteer  
iemand toevallig ervaring met uv bestendige lak ,

hoe duur en hoeveel je nodig heb voor een board ?

misschien goedkoop adresje ?

loze.vissertje

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #17 September 21, 2014, 22:39:40
edit2Rapporteer  
hoi jelle

het is normaal dat het dof xord na schuren, gewoon nieuwe laag epoxy erover en dat is terug glad en glanzend wel zorgen dat al het stof eraf is .
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 September 22, 2014, 22:08:29
edit2Rapporteer  
Fa. Duursma heeft van alles en nog wat aan lak en uv bestendige epoxy ook geloof ik,
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.