North EVO high end

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
September 21, 2014, 16:19:35
edit2Rapporteer  
Ben nu ongeveer 1,5 jaar bezig met kitesurfen. Ik sta niet elke week op het water ofzo (family life en werk hebben ook aandacht nodig), maar ik zou ondertussen toch wel wat verder willen zijn in mijn ontwikkeling. Ik kan wat heen en weer varen, simpel van richting veranderen en zo af en toe wat hoogte lopen. Maar mijn grootste probleem is als het wat harder waait. Mijn basis kite is een North EVO 10m. Over de Low end heb ik niets te klagen. Ik kan er vrij snel mee varen, maar zodra de wind boven de 15 knopen komt en er wat vlagen bij komen (ik surf veel op Strand Horst en daar is het vrij vaak vlagerig) dan wordt de kite al snel een sleurbak. Ook met de depower aangetrokken en de kite laag in het windvenster sleurt hij als een gek. Dan gaat de kite er al snel met mij vandoor en verlies ik controle. Ik kan aankanten wat ik wil en hangen aan de trapeze om de druk te weerstaan, maar meestal loopt het af met mij stuiterend over het water (en super veel hoogte verliezend). Soms heb ik het gevoel dat de North EVO gewoon een beroerde high end heeft en daardoor niet echt breed inzetbaar is. Kan dat kloppen of ligt het volledig aan mijn onkunde? Ik weeg trouwens 70 à 73 kg even voor jullie beeld.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 September 21, 2014, 16:40:13
edit2Rapporteer  
Van welk modeljaar is je 10m Evo?
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #2 September 21, 2014, 16:46:55
edit2Rapporteer  
Van welk modeljaar is je 10m Evo?

Modeljaar 2013.
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #3 September 21, 2014, 17:07:33
edit2Rapporteer  
Ligt niet aan de kite , die 10 meter kan je lang doorvaren aangezien je pas 1,5 kite is het gewoon de techniek waar het aan ligt
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 21, 2014, 17:40:36
edit2Rapporteer  
Misschien een keer een uurtje prive les boeken met jouw kite. Instructeur kan je vast vertellen wat je verkeerd doet. Kan iig geen kwaad.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #5 September 21, 2014, 17:47:31
edit2Rapporteer  
EVO staat bekent om zijn goede Low-end.
High-end is beroerd het wordt snel een sleurbak, staat wat ver terug in het windvenster.
Heb 3 jaar EVO gevaren en om die rede ben ik van de EVO afgestapt.
Verder een prima kite.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #6 September 21, 2014, 18:00:37
edit2Rapporteer  
Probeer anders eens de rebel. Die loopt wat hoger aan de wind.
Mijn 10m 2010 vlieg ik met 30 knopen ook nog (110kg)
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #7 September 21, 2014, 18:54:17
edit2Rapporteer  
Ik vind die high-end juist superlekker van die kite. Met 11m 2013 Evo en 20kn kan ik echt mega sprongen maken! Heerlijk. Maar ja het is een sleurbak waar je hard het water in moet trappen en ja misschien heb te weinig ervaring voor deze kite.   YeSS
joosie

Berichten: 967
Antwoord #8 September 21, 2014, 19:44:04
edit2Rapporteer  
Het klopt zeker dat de high - end van de EVO niet top is, hoe heb je de kite Afgesteld??
Hier kan je echt een verschil uithalen tussen lekker cruisen of de enorme sleurbak, vanaf 1:25 min
zie je hoe je je kite kan afstellen.


http://www.youtube.com/watch?v=rsarZAH8PtQ



Ook is de Bar instelbaar waar je dus ook een verschil mee kan behalen, zelf vaar ik de bar op de middelste knoop, probeer zelf je Kite en Bar eens anders af te stellen en merk dan het verschil, succes  ThumpsUp
Info ook op: http://www.northkiteboarding.com/
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #9 September 21, 2014, 20:41:29
edit2Rapporteer  
Het klopt zeker dat de high - end van de EVO niet top is, hoe heb je de kite Afgesteld??
Hier kan je echt een verschil uithalen tussen lekker cruisen of de enorme sleurbak, vanaf 1:25 min
zie je hoe je je kite kan afstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=rsarZAH8PtQ


Ook is de Bar instelbaar waar je dus ook een verschil mee kan behalen, zelf vaar ik de bar op de middelste knoop, probeer zelf je Kite en Bar eens anders af te stellen en merk dan het verschil, succes  ThumpsUp
Info ook op: http://www.northkiteboarding.com/



Bedankt voor de tip. Ik heb alles nog op standaard fabrieksinstellingen. Ik zal eens experimenteren. Zou de kite zoals in het filmpje met de aanpassingen aan de tip op freestyle instelling betere high end hebben?

En wat heeft bij jou de bar aanpassing gedaan?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #10 September 21, 2014, 21:04:53
edit2Rapporteer  
Je moet gewoon vaker kiten en niet op spots als Horst, dat is altijd vlagerig. Ga gewoon naar zee of Ijsselmeer spots die meer open liggen. Daar heb je meer aan dan een andere kite kopen.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #11 September 21, 2014, 22:43:05
edit2Rapporteer  
Lukic Hoe lang en breed is jou board?
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #12 September 21, 2014, 23:26:16
edit2Rapporteer  
Lukic Hoe lang en breed is jou board?

Board is een North Gonzales 134/40
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #13 September 21, 2014, 23:43:19
edit2Rapporteer  
Zal het nog duidelijker zeggen, het ligt niet aan je materiaal maar je ervaring. Ga meer kiten en je zal vanzelf meer controle krijgen.
Lionheart

Berichten: 48
Antwoord #14 September 21, 2014, 23:55:45
edit2Rapporteer  
Ik had vandaag net hetzelfde probleem.

Ik ben enkele dagen ziek, maar wilde toch profiteren van het lekker zonnetje en de goeie wind. Vandaag was ik gewoon te slap en reageerde ik gewoonweg veel te traag op alles. Na een half uurtje dan maar gestopt en terug naar huis gebold.

Moraal van het verhaal: zorg dat je voldoende fit bent als je gaat kiten.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #15 September 22, 2014, 11:12:49
edit2Rapporteer  
Zal het nog duidelijker zeggen, het ligt niet aan je materiaal maar je ervaring. Ga meer kiten en je zal vanzelf meer controle krijgen.
Ik denk het ook...je spreekt over vlagen boven de 15 kts... Een 10 zal pas vanaf ca 18-19 kts een beetje lekker varen. Zoals geopperd een goed idee om nog een lesje te nemen.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #16 September 22, 2014, 12:53:48
edit2Rapporteer  
Dan is je board ook niet te groot Lukic. EVO tjes uit 2013 varen echt prima maar er zijn makkelijkere kite's ... een Rebel om maar bij North te blijven. Het zou met jou gewicht board en kite size goed moeten lukken om controlle te houden. Maar wil er wel bij vermelden dat op sommige spots de wind behoorlijk vlagerig kan zijn. Als je vaart met 15 kn en vlagen hebt van 25kn+ kan ik me voorstellen dat als je wat minder ervaring hebt de controlle een beetje kwijt raakt zeker als je nog een beetje moeite heb met hoogte lopen. Een vlaag vang je beter op als je hoog aan de wind vaart dan als halve wind vaart.

Ik zou zeggen prober het eens op een spot waar de wind stabiel is en je zal zien dat je makkelijk kan varen met 20 kn en meer.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #17 September 22, 2014, 14:19:00
edit2Rapporteer  
Van hoeveel knopen zijn die vlagen?
Bv in 15kn varen met vlagen van 22kn is moeilijker dan in 25kn varen zonder vlagen.
Het zal inderdaad gewoon aan je techniek liggen.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #18 September 22, 2014, 15:36:55
edit2Rapporteer  
Van hoeveel knopen zijn die vlagen?
Bv in 15kn varen met vlagen van 22kn is moeilijker dan in 25kn varen zonder vlagen.
Het zal inderdaad gewoon aan je techniek liggen.
Van hoeveel knopen zijn die vlagen?
Bv in 15kn varen met vlagen van 22kn is moeilijker dan in 25kn varen zonder vlagen.
Het zal inderdaad gewoon aan je techniek liggen.

Denk dat de constante wind gisteren 14 à 15 knopen was met vlagen (beter gezegd buien die passeerde en minutenlang aanhielden) van 20 tot 23 knopen. Was gisteren op Veluwemeer
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #19 September 22, 2014, 15:39:35
edit2Rapporteer  
Veluwemeer is verboden om te kiten toch?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 September 22, 2014, 16:38:32
edit2Rapporteer  
Daar mag het nergens nee.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #21 September 22, 2014, 18:03:20
edit2Rapporteer  
Nope daar mag het nergens... :-)
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #22 Oktober 19, 2014, 22:33:37
edit2Rapporteer  
Vandaag een uurtje kunnen kiten, maar ging wel echt goed. hoogtelopen ging super goed. Op een begeven moment dacht ik van zo heb nu zoveel hoogte gelopen wat moet ik er mee. Zou leuk zijn als ik nu een beetje kon springen dan had ik er wat aan. :-)

Ook kite onder controle houden ging goed. Echt super hard die tail van het board in het water getrapt (dat is nog best inspannend!) en kon daarmee goed de snelheid eruit halen als dat nodig was. De clue is voor mij vooral de kite laag houden (niet te snel omlaag brengen anders genereert hij juist veel power). En daarnaast de bar ook niet aantrekken dan zoekt de kite meer de rand van het windvenster op. Begin de mechanica ook een beetje beter door te krijgen. Het afremmen van het boord is niet alleen om de snelheid controleerbaar te houden, maar ook om de positie van het board t.o.v. de kite te beïnvloeden en daarmee ook de kite meer naar de rand van het windvenster te krijgen.

Nog wel één keer was ik in een lange vlaag de controle kwijt. Net zoals de vorige keer steeds gebeurde (waaide toen wel harder). Maar ben er ook achter dat het dan echt te laat is om nog de tail in het water te trappen. De snelheid ligt dan gewoon te hoog. Het is wat ik op internet lees, ook wel wat een death run wordt genoemd. Staan je dan een altijd opties ter beschikking als ik het goed heb:
- Met je reet over het water totdat je voldoende afgeremd bent.
- Arm aan loefzijde tot aan elleboog in het water rammen om af te remmen en tegelijk tail in water trappen.
- De kite zo laag sturen dat deze het water raakt en zo afremmen.
- Je kite langzaam hoog sturen en tegelijk volledig voor de wind naar je kite toe varen (en heel erg veel hoogte verliezen)
- Een mega sprong maken en zo de energie uit de kite halen

Maar goed. Was voor mij wel nuttig om te beseffen dat in zo'n death run eigenlijk de normale dingen (board in het water trappen, kite laag houden en kite naar rand windvenster sturen) niet meer werken en je in de fase hiervoor de juiste dingen moet doen om niet in zo'n situatie terecht te komen. 

Vandaag ook nog een Duitser  kunnen helpen die zijn kite (een Bandit) moest releasen nadat deze in een death loop was gekomen. Kon naar de kite varen, deze voor hem vasthouden en weer hoog aan de wind terugvaren. Dus al met al een dagje waarin ik met niet een totale kite loser voelde.

Voorlopig hou ik de Evo dus nog maar even. Even kijken of vandaag een toevalstreffer was. In de low-end is ie trouwens echt geweldig. Als andere met een 12 varen kan ik al met de 10 aan de gang. De high-end ben ik nog steeds niet zo over te spreken. Maar we doen ons best.
bushmaster

Berichten: 151
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #23 Oktober 20, 2014, 09:45:53
edit2Rapporteer  
Ik herken je verhaal wel en zeker mbt de deathrun. Ik heb het vooral gehad met mijn 12 mtr evo. Nu ik weer wat verder ben gebeurd het me niet zo vaak meer maar crashen was veelal de enige optie om tot stilstand te komen. Ik heb wel het idee dat de evo in de highend toch een wat minder prettige kite is. Het wordt dan lastig om de druk te lozen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.