ongeval Slufter

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #25 Oktober 07, 2014, 23:43:25
edit2Rapporteer  
sterkte met herstel .........

ik hoop wel dat deze eerste 6+ dag niet de toon zet voor de komende highwinddagen .....
schepers

Berichten: 62
Antwoord #26 Oktober 08, 2014, 06:25:46
edit2Rapporteer  
Succes met het herstel
Strakko

Berichten: 36
Antwoord #27 Oktober 08, 2014, 06:54:44
edit2Rapporteer  
Allereerst heel veel sterkte voor Martyn, en z'n broertje, en voor iedereen die er direct bij betrokken was gisteren avond.
eerste berichten zijn: rug op twee plaatsen gebroken, een klaplong, en een grote wond aan de nek.

Op het moment dat het het bij het starten fout ging, niet op tijd safety meer kunnen trekken.

Wellicht voor iedereen die dit leest een signaal, om de eerst komende keer op het water eens z'n eigen safety te trekken, zodat je (weer) precies weet hoe het werkt, en wat er precies gebeurd.

Laten we met z'n allen hopen op een spoedig herstel, en heel veel sterke voor Martyn.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #28 Oktober 08, 2014, 08:17:22
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal zeg!!!

Ik lees dat het fout is gegaan met het starten, maar wat is er nu mis gegaan? Was de kite te groot of iets met de vlagen?

Sterkte voor de betrokkenen!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 Oktober 08, 2014, 08:40:28
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal zeg!!!

Ik lees dat het fout is gegaan met het starten, maar wat is er nu mis gegaan? Was de kite te groot of iets met de vlagen?

Sterkte voor de betrokkenen!
het vermoeden bestaat dat een van zn lijnen om een tip is geslagen tidens of nadat er iets fout is gegaan met het launchen van de kite. Dat verklaart het deathloopen van de kite. Maar het blijft voor ons ook een raadsel.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #30 Oktober 08, 2014, 08:49:27
edit2Rapporteer  
Dat lijkt me een plausibele verklaring. Met de windsnelheden van gister gaat het zo hard dat je zodra de kite in een deathloop komt  niet eens kans krijgt om bij je safety te komen, zeker niet als je al heel snel obstakels tegen komt. Is toch wel een probleem bij strak aanlandige wind.
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #31 Oktober 08, 2014, 08:58:48
edit2Rapporteer  
Wellicht een idee om tijdens het oplaten van de kite je safety eraf te laten tot je bij het water bent of de kite veilig in de lucht is. Als het fout gaat hoef je maar 1 safety te trekken
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #32 Oktober 08, 2014, 09:20:13
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal zeg!!!

Ik lees dat het fout is gegaan met het starten, maar wat is er nu mis gegaan? Was de kite te groot of iets met de vlagen?

Sterkte voor de betrokkenen!
het vermoeden bestaat dat een van zn lijnen om een tip is geslagen tidens of nadat er iets fout is gegaan met het launchen van de kite. Dat verklaart het deathloopen van de kite. Maar het blijft voor ons ook een raadsel.

wellicht ligt het aan de naam, het is mij (martijn) ook overkomen op de mv dit jaar met selflaunch dat een van de stuurlijnen om de barends kwam en ging loopen ondanks dat ik mijn safety gelijk trok hetgeen niet hielp, druk bleef in de kite en ik gelijk de lucht in werd getrokken en mn leash niet meer los kon krijgen die ietwat vastzat (door zand) en in die paar seconden krijg je hem dan niet los als je het luchtruim ingaat. bij mij brak uiteindelijk mn safety lijn af en was ik vrij en viel op de grond.

Bij andere Martijn liep het dus wat anders af. Echt heftig verhaal hoor. Veel Sterkte toegewenst Martijn!
Wat ik er voor les van overhoud, check of je leash makkelijk losgat en er geen zand tussen zit, in een moelijke situatie geljk eerst je leash ontkoppelen en daarna je safety trekken ipv je safety eerst trekken, dan maar je kite kwijt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #33 Oktober 08, 2014, 09:28:39
edit2Rapporteer  
Het launchen van je kite doe je   ( helemaal onder de omstandigheden ten tijden van het ongeval) met 2 personen: Jijzelf en diegene die de vlieger vasthoudt. Met de omstandigheden van dat moment is het een absolute noodzaak dat beiden over voldoende vaardigheden en kennis beschikken.
Diegene die de vlieger vasthoudt laat deze eerst dan pas los, wanneer diegene aan de bar een duidelijk teken geeft. Dat teken geef je pas je " alles gesjekt hebt" .
Je zorgt ervoor dat de safety ( zowel van de bar zelf als die van de leash goed functioneert!  
Het niet gebruiken / vastmaken van 1 van de safetysystemen is bij een goede controle en beheersing absoluut niet nodig. Sterker nog: je brengt anderen in je omgeving in direct  gevaar.

Kitesurfen in harde wind is een extreme sport. Gaat er wat fout dan gaat het, met onvoldoende kennis , vaardigheden en common sense ,  al snel desastreus fout.

Laat dit ongeval voor een ieder een duidelijke wake up call zijn! en pobeer er wat van te leren. Voor zowel jezelf als je omgeving en de kitesurfsport.
Ikzelf , echt niet altijd " het heilige boontje hoor"   kijk, juist met tricky omstandigheden bij het launchen altijd even om mij heen wat er kan gebeuren als er iets fout gaat. In dit geval dus downwind vervelende obstakels.
Veel sterkte voor het slachtoffer!

Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #34 Oktober 08, 2014, 09:40:58
edit2Rapporteer  
Het launchen van je kite doe je   ( helemaal onder de omstandigheden ten tijden van het ongeval) met 2 personen: Jijzelf en diegene die de vlieger vasthoudt. Met de omstandigheden van dat moment is het een absolute noodzaak dat beiden over voldoende vaardigheden en kennis beschikken.
Diegene die de vlieger vasthoudt laat deze eerst dan pas los, wanneer diegene aan de bar een duidelijk teken geeft. Dat teken geef je pas je " alles gesjekt hebt" .
Je zorgt ervoor dat de safety ( zowel van de bar zelf als die van de leash goed functioneert!  
Het niet gebruiken / vastmaken van 1 van de safetysystemen is bij een goede controle en beheersing absoluut niet nodig. Sterker nog: je brengt anderen in je omgeving in direct  gevaar.

Kitesurfen in harde wind is een extreme sport. Gaat er wat fout dan gaat het, met onvoldoende kennis , vaardigheden en common sense ,  al snel desastreus fout.

Laat dit ongeval voor een ieder een duidelijke wake up call zijn! en pobeer er wat van te leren. Voor zowel jezelf als je omgeving en de kitesurfsport.
Ikzelf , echt niet altijd " het heilige boontje hoor"   kijk, juist met tricky omstandigheden bij het launchen altijd even om mij heen wat er kan gebeuren als er iets fout gaat. In dit geval dus downwind vervelende obstakels.
Veel sterkte voor het slachtoffer!



Het niet gebruiken / vastmaken? begrijp ik niet, wel of niet?
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #35 Oktober 08, 2014, 09:46:23
edit2Rapporteer  
een losgeslagen kite, omdat je safety niet vast zat,  is een direct gevaar voor alle onschuldige omstanders.

Hetzelfde als kite-surfen zonder boardleash (surfboard) die door de golf wordt meegenomen en een gevaarlijk projectiel is voor de golfsurfers.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #36 Oktober 08, 2014, 09:53:34
edit2Rapporteer  
Allereerst alle sterkte aan Martijn.. Dit klinkt echt als een klein wondertje!!

Ik denk dat Tom dit bedoelt, Rory was me voor;

Het niet vastmaken van bijvoorbeeld je leash zorgt voor gevaar voor omstanders / medekiters omdat je kite dan na het releasen anderen kan raken (of nog erger, in de knoop komen met een kite in de lucht zodat diegene 2 kites heeft om mee te stoeien..)

Je moet er wel zeker van zijn dat je systeem goed werkt, veel (ook nieuwere) systemen werken gewoon lang niet altijd goed, waardoor de gebruiker een schijn van veiligheid krijgt.. Wie heeft er dit jaar nog eens zijn safety getest met flinke wind?

De boardleash brengt wel weer een nieuw gevaar mee, naast de noodzaak van een helm kan het board in je lijnen komen, als je dan je kite moet releasen zit je nog vast met je boardleash (waar geen quickrelease op zit..)
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #37 Oktober 08, 2014, 10:42:17
edit2Rapporteer  
Allereerst alle sterkte aan Martijn.. Dit klinkt echt als een klein wondertje!!

Ik denk dat Tom dit bedoelt, Rory was me voor;

Het niet vastmaken van bijvoorbeeld je leash zorgt voor gevaar voor omstanders / medekiters omdat je kite dan na het releasen anderen kan raken (of nog erger, in de knoop komen met een kite in de lucht zodat diegene 2 kites heeft om mee te stoeien..)

Je moet er wel zeker van zijn dat je systeem goed werkt, veel (ook nieuwere) systemen werken gewoon lang niet altijd goed, waardoor de gebruiker een schijn van veiligheid krijgt.. Wie heeft er dit jaar nog eens zijn safety getest met flinke wind?

De boardleash brengt wel weer een nieuw gevaar mee, naast de noodzaak van een helm kan het board in je lijnen komen, als je dan je kite moet releasen zit je nog vast met je boardleash (waar geen quickrelease op zit..)

Sterkte en beterschap!

Nou ik heb  pas een wave board van iemand anders rakelings langs mn kop gehad , deze werd vanuit een brekende golf echt als een raket lang mn hoofd gelanceerd. Lijkt me geen slecht idee een leash voor wave boards!
sjorsvd

Berichten: 8
Antwoord #38 Oktober 08, 2014, 10:53:44
edit2Rapporteer  
Allereest wens ik Martijn heel veel sterkte en hoop ik dat alles goed gaat.
Een paar andere kiters en ik zagen het allemaal gebeuren:

Het jongere broertje probeerde de kite van Martijn te launchen, tijdens de launching ging het op een of andere manier mis. Het leek erop dat het broertje de kite niet meer in zijn hand kon houden, dit kon zijn doordat de stuur en of powerlijnen op de verkeerde plek zaten of door een windvlaag. (dit is nog onduidelijk/niet bekend ).

De kite ging deathloopen maar hoe dit is gebeurt blijft nog een raadsel. Martijn werd in de lucht getrokken en kreeg harde klappen, hij had nauwelijks de kans om zijn safety te gebruiken omdat hij alle kanten op ging. Hij werd vol in de lucht getrokken en bij het neerkomen belanden hij op de houten palen. Hier is hij dwars doorheen gevlogen. Daarna is hij helemaal omhoog meegesleurd tot aan de parkeerplaats. Daar is hij op de zijkant op het raam/spiegel van een auto geklapt en vermoedelijk tot stilstand gekomen. Zijn kite was namelijk over het hek van de slufter gevolgen en waarschijnlijk is de kite daar op de grond neergestort.

Bij aankomst op de parkeerplaats heeft een hulpverlener gelijk aan de safety getrokken en andere gewaarschuwd op 112 te bellen. Ik ben snel handdoeken gaan halen want hij had een stevige wond in zijn nek en verloor daardoor veel bloed. Toen ik terug kwam met de handdoeken was Martijn weer bij bewustzijn. Hij lag zelf al in een soort van stabiele zijligging. Zo hebben we hem laten liggen (i.v.m. kans op letsel) en zijn we alles gaan controleren om zoveel mogelijk informatie te krijgen. Hij had veel last van zijn rug, ademde schokkend, verloor veel bloed, kon zijn vingers en tenen bewegen, kon in je hand knijpen en hij kon knipperen met zijn ogen. Het leek wel een half uur te duren voordat de ambulance, heli, brandweer en politie er waren maar schijnbaar waren ze binnen 10-12 minuten ter plaatsen. Martijn deed het super goed en luisterde goed naar alles wat er gezegd werd. Tijdens het wachten op de hulpdiensten hebben we zoveel mogelijk gepraat met Martijn om hem bij bewustzijn te houden. Toen de hulpdienst gearriveerd waren hebben zij het overgenomen. Een andere kiter en ik hebben alleen nog moeten helpen met ondersteunen van zijn nek en hebben we nog zijn harnas los gemaakt. Daarna werd Martijn meegenomen in de ambulance of heli, dit was voor mij onduidelijk. Het goede nieuws is dat bij aankomst van het  ziekenhuis de verwondingen niet levensbedreigend waren.

 Martijn ik hoop dat alles goed met je gaat en dat je kunt herstellen van je verwondingen. Hopelijk wordt het ook duidelijk wat er nu precies is mis gegaan. Daarnaast hebben andere kiters goed geholpen met het pakken van extra handdoeken, verzetten van auto’s en ruimte gemaakt  voor de hulpdiensten en gezorgd voor het broertje van Martijn die natuurlijk ontzettend geschrokken was. Ook wil ik de hulpdiensten bedanken dat ze snel ter plaatsen waren en super hebben gehandeld.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #39 Oktober 08, 2014, 11:00:02
edit2Rapporteer  
Chapeau!!!!!!    Goed gereageerd van diegenen die er bij waren!  Maar wat een verhaal zeg, blij dat het niet levensbedreigend is.   Heel veel sterkte!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #40 Oktober 08, 2014, 11:02:57
edit2Rapporteer  
heftig verhaal ....

Sterkte en beterschap voor Martijn, zijn broertje en ook zijn ouders en andere familieleden .....
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #41 Oktober 08, 2014, 11:06:11
edit2Rapporteer  
Sterkte aan Martijn, zijn broertje en familie.

Iedereen die heeft kunnen helpen (omstanders, brandweer, ambulance) goed gehandeld allemaal.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #42 Oktober 08, 2014, 11:17:31
edit2Rapporteer  
Laat hem geen blijvend lichamelijk letsel overhouden aan dit avontuur... mentaal doet dit al genoeg lijkt me...
Heeft iemand foto's van de palen waar hij doorheen is gegaan?
Ik vind het interessant om te zien welke krachten vrijkomen in zo een geval.
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #43 Oktober 08, 2014, 11:27:24
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal en een geluk dattie t nog kan navertellen.
En de medekiters die hebben geholpen, top gereageerd gasten!

Helaas zie ik de negatieve reacties op nieuwsberichten en social media al weer oplopen...
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #44 Oktober 08, 2014, 12:05:44
edit2Rapporteer  
Laat hem geen blijvend lichamelijk letsel overhouden aan dit avontuur... mentaal doet dit al genoeg lijkt me...
Heeft iemand foto's van de palen waar hij doorheen is gegaan?
Ik vind het interessant om te zien welke krachten vrijkomen in zo een geval.





Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #45 Oktober 08, 2014, 14:03:02
edit2Rapporteer  
Ik hoop dat Martijn zelf zijn verhaal hier op ten duur nog kan doen, pas dan kunnen we een mogelijke oorzaak aan het licht brengen, anders blijft het gissen. tot die tijd wens ik hem veel sterke met herstel toe.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #46 Oktober 08, 2014, 19:53:23
edit2Rapporteer  
Krijg er kippenvel van.
Sterkte!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #47 Oktober 08, 2014, 20:08:24
edit2Rapporteer  
Pfft zeg. Ben ik ff stil van. Sterkte en spoedig en volledig herstel.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #48 Oktober 08, 2014, 20:42:28
edit2Rapporteer  
Ik hoop dat Martijn zelf zijn verhaal hier op ten duur nog kan doen, pas dan kunnen we een mogelijke oorzaak aan het licht brengen, anders blijft het gissen. tot die tijd wens ik hem veel sterke met herstel toe.

Houd er rekening mee dat martijn het zelf ook niet weet wat er fout ging, soms gaan dingen retesnel....

Ik had het pas nog. iemand laat mijn kite op (ervaren iemand) .
Ik wandel downwind om druk in de vlieger te krijgen, de kitelauncher blijft staan zoals het hoort.
Ik wend 2 sec. mijn blik af van de kite en hij laat onverwacht los terwijl ik dit niet ziet.(zijn hand zat plotseling klem tussen bridle of iets?? was zijn verklaring) De kite was goed verbonden etc.  Ik word plots achter mijn loopende kite aangetrokken. heb wel kunnen releasen maar fuck wat ging dat rap.  dwars door iemands andere lijnen heen getrokken, 2 lijnen kapot. verzekeringswerk. dat dan weer wel.
Maar nogmaals, soms gaat alles in een splitsec...

Maar weer ff ON topic;  Martijn en fam. Veel sterkte gewenst!
feddomw
Gast
Antwoord #49 Oktober 08, 2014, 20:57:14
edit2Rapporteer  

Ik had het pas nog. iemand laat mijn kite op (ervaren iemand) .
Ik wandel downwind om druk in de vlieger te krijgen, de kitelauncher blijft staan zoals het hoort.


Off topic: als ik het goed lees lag je kite dus downwind van je lijnen/bar? Een van de redenen om dit niet te doen maar altijd zo op te tuigen dat je bar/lijnen downwind van je kite liggen is juist omdat bij het oplaten (dus als de launcher upwind van je staat met de kite), als jij upwind loopt om druk in je kite te krijgen, je net een seconde meer tijd hebt voordat de kite power krijgt als het mis gaat omdat de launcher bijvoorbeeld de kite los laat. Ik deed het altijd al zo (zo heb ik het nou eenmaal geleerd), maar na deze uitleg van Maarten tijdens de NLV safety clinics was ik nog meer overtuigd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.